۷۷۵۶۵۸
۳۲ نظر
۵۰۵۰
۳۲ نظر
۵۰۵۰
پ

نگاهی به مرگبار‌ترین عملیات‌های تروریستی در تاریخ

شوربختانه باید گفت، ترور در قرن‌های مختلف وجود داشته است، اما با توجه به پیشرفت جنگ‌افزار‌ها و همچنین افزایش جمعیت در یکی دو قرن اخیر ترور‌های مرگبار‌تری را نسبت به گذشته شاهد بوده‌ایم. با توجه به حوادث تروریستی ناگواری که اخیراً در کشور عزیزمان شاهد آن بودیم در ادامه با هم نگاهی به مرگبارترین ترور‌های تاریخ خواهیم داشت.

برترین ها - ترجمه از محمد کاملان: هر سال در قسمت‌های مختلفی از دنیا انسان‌های زیادی بر اثر حوادث تروریستی جان خود را از دست می‌‌دهند، این امر در حالی است که هیچ دولتی رسما تروریست‌ها را پشتیبانی نمی‌کند اما باز هم تشکل‌های افسارگسیخته‌ای وجود دارند که با ترور انسان‌های بی‌گناه به دنبال اهداف پوشالی و خام خود هستند.

شوربختانه باید گفت ترور در قرن‌های مختلف وجود داشته است اما با توجه به پیشرفت‌ جنگ‌افزارها و همچنین افزایش جمعیت در یکی دو قرن اخیر ترورهای مرگبار‌تری را نسبت به گذشته شاهد بوده‌ایم.

با توجه به حوادث تروریستی ناگواری که اخیراً در کشور عزیزمان شاهد آن بودیم در ادامه با هم نگاهی به مرگبارترین ترورهای تاریخ خواهیم داشت.

۱۰. پرواز ۱۸۲ ایر ایندیا

نگاهی به مرگبار‌ترین عملیات‌های تروریستی در تاریخ

هواپیمای ایر ایندیا با شماره پرواز ۱۸۲، یک هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۴۷ بود که در مسیر کانادا به هندوستان پرواز می‌کرد. این هواپیما در سال ۱۹۸۵ در حریم هوایی ایرلند بوسیله بمب منفجر شد و به اقیانوس اطلس سقوط کرد و تمامی ۳۲۹ سرنشین این هواپیما در جان خود را از دست دادند.

جالب است بدانید تا آن زمان سابقه نداشته بود که یک هواپیمای جت بوئینگ بمب‌گذاری شود. تعداد ۲۶۸ سرنشین این هواپیما کانادایی و انگلیسی بودند و ۲۷ مسافر هندی در میان کشته‌شدگان این حادثه تروریستی به چشم می‌خوردند. مردم کشور کانادا تاکنون چنین تروری را تجربه نکرده بودند و ابعاد حادثه به اندازه‌ای بود که تا سال ۲۰۰۱ شاهد چنین تروری در یک هواپیمای مسافری نبودیم.

۹. حادثه تروریستی گامبورو و انگالا در سال ۲۰۱۴

نگاهی به مرگبار‌ترین عملیات‌های تروریستی در تاریخ

این حادثه تروریستی در سال ۲۰۱۴ در دو شهر گامبورو و انگالا در ایالت بورنو نیجریه رخ داد و بیشتر از ۳۳۶ نفر انسان بی‌گناه جان خود را از دست دادند. پشت این حادثه تروریستی گروه افراطی بوکو حرام قرار داشت و کشتار انسان‌ها در این دو شهر چیزی بیشتر از ۱۲ ساعت به طول انجامید.

بیشتر قسمت‌های شهرهای گامبورو و انگالا در این حمله نابود شد و افرادی که جان سالم به در برده بودند به کامرون فرار کردند. از طرف دیگر تروریست‌ها در شب وقوع این حادثه هشت دختر در قسمت‌های شمالی نیجریه را ربودند. بعدها مشخص شد تروریست‌ها چندین ماه قبل تعداد زیادی سلاح کلاشینکف و آرپی‌جی را به همراه چندین دستگاه خودروی نظامی از ارتش به سرقت برده بودند.

این سلاح‌ها در حادثه تروریستی گامبورو و انگلا استفاده شد. پس از این حمله بیشتر قسمت‌های هر دو شهر نابود شد و تروریست‌ها شهروندان بیگناهی که قصد فرار داشتند را به رگبار گلوله بستند.

۸. بمب‌گذاری در محله الکراده بغداد

نگاهی به مرگبار‌ترین عملیات‌های تروریستی در تاریخ

در سال ۲۰۱۶ حمله هماهنگ شده‌ای در محله الکراده بغداد صورت گرفت، این محله، یکی از قسمت‌های شلوغ بغداد بود و در نتیجه ۳۴۱ نفر جان خود را از دست دادند و صدها نفر زخمی شدند. این حمله دقیقاً قبل از نیمه شب صورت گرفت و یک کامیون حاوی مواد منفجره تمامی محله را به هوا برد.

این حادثه در ایام مبارک ماه رمضان رخ داد و به همین دلیل افراد زیادی پس از افطار برای خرید و انجام‌ کارهای روزانه بیرون در این منطقه حضور داشتند. این حادثه تروریستی به همین‌جا ختم نشد و بمبی دیگر نیز در یکی دیگر از محله‌های بغداد منفجر شد و جان ۵ نفر را گرفت.

در این حمله گروه داعش از بمب‌های پیشرفته‌ای استفاده کرد و ابعاد انفجار به اندازه‌ای بود که به ساختمان‌های اطراف خسارت‌های زیادی وارد شد. این حمله پس از حادثه بمب‌گذاری در منطقه ایزدی‌های عراق به عنوان دومین عملیات تروریستی مرگبار در عراق شناخته می‌شود.

۷. گروگان‌گیری مدرسه بسلان

نگاهی به مرگبار‌ترین عملیات‌های تروریستی در تاریخ

این حادثه تروریستی بسیار تلخ در سال ۲۰۰۴ رخ داد و سه روز به طول انجامید. تروریست‌ها چیزی حدود ۱۱۰۰ نفر انسان بی‌گناه را که ۷۷۷ نفر آن‌ها کودک بودند به گروگان گرفتند. متأسفانه جان تمامی گروگان‌ها به دنیا نبود و گروگان‌گیری به قیمت از دست دادن جان ۳۸۵ نفر تمام شد.

در این حادثه گروگان‌گیر‌های مسلح که ملیت چچن و اینگوش را داشتند به مدرسه بسلان حمله کردند و از روسیه خواستند تا استقلال چچن را به رسمیت بشناسد و نیروهای خود را از مرز و بوم چچن بیرون کند. نیروهای امنیتی روس در سومین روز گروگان‌گیری به مدرسه بسلان هجوم بردند و چند صد نفر انسان بیگاه که بسیاری از آن‌ها کودک بودند در این نزاع جان خود را از دست دادند. ابعاد حادثه به اندازه‌‌ای بود که چندین نفر پس از این ترور ناپدید شدند.

۶. حمله‌های تروریستی ماه‌های تیر و مرداد سال ۲۰۱۳ در عراق

شهروندان شهرهای مختلف عراق در اواسط تیر و اوایل مرداد سال ۲۰۱۳ شاهد حمله‌های تروریستی مختلفی بودند که به منجر به کشته شدن مجموعاً ۳۸۹ نفر انسان بی‌گناه شد. در این سری حملات دست‌کم ۸۰۰ نفر زخمی شدند و خسارت‌های زیادی به ساختمان‌های شهری وارد شد.

این حمله‌های تروریستی در ماه‌های بعد نیز ادامه داشت و مدتی بعد پس از حمله ارتش عراق به پایگاه حویجه شاهد بالاگرفتن حملات تروریستی در قسمت‌های مختلف عراق بودیم. سازمان ملل در این زمینه گزارش داده است که در بین ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال ۱۳۹۲ چیزی حدود ۷۱۲ نفر از شهروندان شهرهای مختلف عراق جان خود را در حمله‌های تروریستی از دست دادند.

اوضاع در اردیبهشت و خرداد همان سال برای عراقی‌ها بدتر شد و ۱۰۴۵ نفر در حمله‌های تروریستی کشته شدند. بیشتر از ۲ هزار نفر نیز در این حملات زخم‌های شدیدی برداشتند. تمامی این موارد دست به دست هم داد تا سال ۲۰۱۳ بیشترین حمله‌های تروریستی را در عراق شاهد باشیم.

۵. قتل‌عام تروخیلو

در بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۴ شهروندان تروخیلو شاهد قتل‌ و جنایت‌های زیادی بودند و گفته می‌شود چیزی حدود ۴۰۰ نفر به دلیل همکاری با نیروهای مقاومت کشته شدند. این قربانیان قبل از اینکه به قتل برسند، شکنجه‌های وحشتناکی را تجربه می‌کردند و پس از مرگ نیز اعضای بدن آن‌ها بریده میشد تا از این طریق وحشت بیشتری در دل مردم ایجاد شود.

قاتلین برای اینکه درس عبرت به مردم پشتیبان گروه‌های مقاومت بدهند پدر تیبریو فرناندز، یکی از کشیش‌های محلی را پس از قطع اعضای بدن، گردن زدند.

۴. آتش‌سوزی سینما رکس

نگاهی به مرگبار‌ترین عملیات‌های تروریستی در تاریخ

بدون شک حادثه دلخراش آتش‌سوزی سینما رکس به گوش شما خورده است، در سال ۱۳۵۷ و زمانی که چیزی به پیروزی انقلاب باقی نمانده بود سینما رکس در آبادان به آتش کشیده شد و دست‌کم ۴۲۲ نفر جان شیرین خود را حین تماشای فیلم‌ گوزن‌ها از دست دادند.

گفته می‌شود چهار نفر پس از اینکه درهای سینما را بسته‌اند آن را به آتش کشیدند تا مردم مجالی برای فرار پیدا نکنند. در زمینه دلیل این حادثه دلخراش گمانه‌زنی‌های مختلفی مطرح شده است. گفته می‌شود که چندین نفر از انقلابیون که از دست نیروهای ساواک فرار می‌کردند به داخل سینما می‌گریزند و خودشان را در میان تماشاچیان پنهان می‌کنند، مدتی بعد نیز مامورین ساواک فرا می‌رسند و از آنجایی که امکان پیدا کردن انقلابیون در داخل سینما وجود نداشته، درهای سینما را می‌بننند و با به آتش کشیدن سینما رکس یکی از تلخ‌ترین ترورهای تاریخ ایران را رقم می‌زنند.

۳. حمله‌های اردیبهشت و خرداد سال ۲۰۱۳ در عراق

در آن زمان بمب‌گذاری و تیراندازی‌های مختلفی را در قسمت‌های شمالی و مرکزی عراق شاهد بودیم که بیشتر از ۵۰۰ نفر کشته به جای گذاشت. در این زمینه برای نمونه می‌توان به یک خودروی بمب‌گذاری شده اشاره کرد که چیزی حدود ۲۳ نفر را به کشتن داد و ۱۰۸ زخمی به دنبال داشت.

بیشتر این حمله‌های تروریستی در قسمت‌های شیعه‌نشین عراق صورت گرفت، انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در ایستگاه اتوبوس در شهرهای صدر، خادمیه و شهر بغداد جدید را نیز می‌توان از دیگر حمله‌های مرگبار آن زمان دانست.

در یکی دیگر از حمله‌های تروریستی نیز ۱۳۳ نفر شهروند عراقی جان خود را از دست دادند و ۲۸۳ نفر زخمی شدند.

۲. بمب گذاری‌ در مناطق ایزدی‌های عراق در سال ۲۰۰۷

در این بمب‌گذاری‌ها حدود ۲۹۹۶ نفر از شهروندان عراقی جان خود را از دست دادند. بیشتر این بمب‌گذاری‌ها از پیش طراحی شده بود و به نوعی انجام می‌شد تا بیشترین تلفات را به دنبال داشته باشد، جالب اینجاست که گروه‌های تروریست هرگز مسئولیت انجام این بمب‌گذاری‌ها را به‌عهده نگرفتند اما جلال طالبانی، رئیس‌جمهور وقت عراق شورشی‌های سنی را مسئول حوادث بمب‌گذاری در مناطق ایزدی‌ها در سال ۲۰۰۷ اعلام کرد.

۱. حمله‌های ۱۱ سپتامبر

نگاهی به مرگبار‌ترین عملیات‌های تروریستی در تاریخ

آمریکایی‌ها در ۱۱ سپتامبر چهار حمله از پیش‌طراحی شده را تجربه کردند، این حمله‌ها که القائده مسئولیت آن‌ها را بر عهده گرفت باعث مرگ چیزی حدود ۲۹۹۶ شهروند آمریکایی و زخمی شدن بیشتر از ۶ هزار آمریکایی شد.

حمله‌های ۱۱ سپتامبر برج‌های دوقلوی آمریکا را با خاک یکسان کرد و چیزی حدود ۱۰ میلیارد دلار خسارت بر جای گذاشت. گفته می‌شود در این حمله‌ها آمریکا مجموعاً ۳ تریلیون دلار خسارت دید.

دو هواپیما که توسط افراد القائده هدایت می‌شدند به سمت برج‌های دوقلوی آمریکا واقع در نیویورک اصابت کردند که ارزش این هواپیما‌ها چیزی حدود ۳۸۵ میلیون دلار بود. چیزی حدود ۲ ساعت پس از این برخورد، برج‌های دوقلو فروریختند و ساخت‌ و ساز اطراف این برج‌ها نابود شد.

این حمله‌ها بازتاب‌های زیادی به دنبال داشت و ماشین‌ جنگی آمریکا را به راه انداخت تا شاهد حضور خصمانه آمریکایی‌ها در افغانستان و عراق باشیم.

در پایان پیشنهاد‌ می‌کنیم اگر در این زمینه نکته جالبی به ذهن شما رسیده است، این موارد را با ما و سایر کاربران در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کاش بقیه ی گمانه زنی های سینما رکس و هم می نوشتید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جیره ی کیک و ساندیسشون قطع میشه اون وقت

      • بدون نام

        یکی از گمانه زنی های قوی سینما رکس که چندنفر به آن اعتراف کردند آتش زدن سینما بدست کسانی بود که خودشونو انقلابی میدونستن و میخاستن این کارو گردن مأموران شاه بی اندازند و بخاطر اینکه درها به طرف داخل باز میشد بخاطر هجوم مردم پشت در باعث گیر افتادن مردم شد که تقریبا همگی زنده سوختند و جالب اینه که یکی از کسانیکه بیشتر از خیلیا در این کار متهم بود بعد انقلاب شد قاضی دادگاه این پرونده و با اعدام صاحب و مدیر سینما و چند نظامی که تا الان هم هیچ مدرکی دال بر گناهشون نیست پرونده بسته شد و تا ماها خوانواده قربانیان بخاطر این بی عدالتی تجمعاتی داشتن که در آخر با سرکوب آنان به پایان رسید، بسیاری از کسانیکه اون زمان مبارزه میکردن الان اعتراف کردن که خیلی از خرابکاریها و دروغهای آنزمان بخاطر پیروزی انقلاب و بدنامی برای شاه بود! کاش اگر از قضیه ای خبر ندارید یا جرأت بازتاب واقعیات و ندارید بهش نپردازید، برترینها اگر بیطرفانه کار میکنید لطفا انعکاس دهید

      • بدون نام

        چی مثلا ازون توهما؟

      • مهدی

        چرااز کشتارهمیشگیه شیعیان افغانستان به دست دولتوداعشوطالبان هیچچی نگفتید

      • زهرا

        شما خودت بگو اگر واقعا اطلاعاتتون موثقه.

      • بدون نام

        دقيقاا

      • مینا

        در مورد سینما رکس کتاب ایران ابرقدرت قرن،همه چی را نوشته است.در مورد حادثه طبس هم حسابی مطلب نوشته است.سینما رکس توسط آدم کمی عقب افتاده ایی که همیشه پامنبر می نشست،صورت گرفت.اسمش هم در مستندی که از تلوزیون در دو سه سال پیش که دادگاه های اول انقلاب را پخش می کرد،گفت.

      • بدون نام

        اونهایی که اون موقع بدنیا نیومدند از جنایات ساواک متاسفانه اطلاعی ندارند اونها اونقدر وحشی و جنایتکار بودند که در زمان انقلاب رئیسشون توسط شاه فراری عزل و جهت آرام کردن مردم بظاهر زندانی شد , از اون ساواک جنایتکار هیچ چیز بعید نبود همونطور که آتش زدن سینما رکس آبادان هم از جنایاتشونه

    • بدون نام

      سینما رکس وحشتناک تر از خیلی از ایناست که در خبر آمده

    • قاتل پادشاه

      پس حادثه تروریستی هواپیمای ایرباس بندرعباس چرا ذکر نکردین؟
      یکی از وحشیانه ترین حوادث تروریستی!

    • بدون نام

      برای بار اول دارم میشنوم. از کجا درآوردین؟ منبع اطلاعاتتون چیه؟
      "گفته می‌شود که چندین نفر از انقلابیون که از دست نیروهای ساواک فرار می‌کردند به داخل سینما می‌گریزند و خودشان را در میان تماشاچیان پنهان می‌کنند، مدتی بعد نیز مامورین ساواک فرا می‌رسند و از آنجایی که امکان پیدا کردن انقلابیون در داخل سینما وجود نداشته، درهای سینما را می‌بننند و با به آتش کشیدن سینما رکس یکی از تلخ‌ترین ترورهای تاریخ ایران را رقم می‌زنند.!!!!!!!"

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اشتباهی منفی دادم

    • aria

      آتش سوزی سینما رکس توسط انقلابیون اتفاق افتاد نه ساواک. یکم تحقیق بکنید بد نیست!!

    • سربندی

      القاعده، نه القائده، البته خود اندیشمندان امریکایی، موضوع 11 سپتامبر را عملیات بزرگ موساد با سی آی ای میدانند ، تا یک عملیات تروریستی!( ببخشید که همه جوره دنبال تطهیر چهره اربابتون هستید!)

    • مهدی

      فقط به خاطر چنتا انقلابی 500نفرو اتیش زدن خنده داره

      پاسخ ها

      • ژینو

        بد نیست یکم به مغزت فشار بیاری و یه استفاده ای بکنی ازش،آتیش زدن سینما رکس کار انقلابیون بود ولی برترینها نمیدونم چرا موضوع رو ۱۸۰درجه عوض کرده،در ضمن مرگ آدمهای بیگناه هیچ خنده ای نداره.....

    • بدون نام

      کشته های عملیات تروریستی در عراق و بیشتر جاهای دیگه به طور مستقیم کار امریکاست

    • علی

      در مورد سینما رکس، همه میدونن عامل و آمر اصلی اون کی و کیا بودن!!! بی دلیل و خصمانه نظرات اشتباه و مغرضانه خودرا بعنوان دلیل و نتیجه ی موضوعی اعلام نکنیم. لابد اون مذهبی خشک مغز که از فلان هیئت و فلان مسجد پا شده بود رفت سینما را به آتش کشید هم مامور ساواک بود ؟؟؟ آره؟؟؟؟؟ نخیر برادر من، نخیر عزیزدل برادر!! فیلمهای مصاحبه تکبعلی زاده موجود و کاملا همه چی روشنه!!!

    • لعنت خدا بر آدمکشان تاریخ

      ولی ماجرای سینما رکس آبادان جور دیگری بود

    • د

      هواپیمای ایرانی که ناو وینسس آمریکا تو خلیج فارس زدش
      یاد قربانیانش گرامی ...

    • لیلی

      آنچه که درباره سینما رکس نوشته اید صحیح نیست.

    • بدون نام

      در مورد سينما ركس گمانه زني هاي زيادي وجود داره ولي اينكه شما فرمودين قطعا جديده و تا حالا كسي نشنيده.

    • 1234

      11 سپتامبر کجاش تروریستی بود ؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      بد نیست به عملیات تروریستی تاسوکی در سیستان و همچنین منفجر کردن مسجد امام علی زاهدان که در حین نماز باعث شهادت نمازگذاران هم شد اشاره ای بشود.

    • محسن خرمشهری

      جنایت سینما رکس آبادان کار ساواک نبوده

      نه اینکه بخوام از کارهای ساواک دفاع کنم ولی اینم نامردیه که هر جنایتی رو هم بدون دلیل به جریانی ربط داد

      همه مردم آبادان و خرمشهر می دونن کار ساواک نبوده و مسببین چه کسانی بودن

      به عنوان یک محقق جامعه شناسی بومی تمامی افراد دخیل در این جنایت رو میتونم معرفی کنم ولی شما نظرم رو نمایش نخواهید داد

      در پایان از مردم شریف کشورم برای درک بهتر این جنایت دعوت میکنم مصاحبه کامل که با رئیس پلیس وقت آبادان که شامل دو بخش می باشد رو در یوتیوب مشاهده کنن تا با ابعاد قضیه بیشتر آشنا بشن

      برترین ها برای شفافیت سازی لطفا نظرم رو نمایش بده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت بر شما

    • یه دوست

      حملات سازمان مجاهدین خلق در سال های ۶۰
      خیلی وحشتناک بود هرکی رو میدیدن میکشند

    • بدون نام

      زدن بمب اتم به ژاپن رو چرا ننوشتین
      چرا کشتن ادم های بی گناه ویتنام رو ننوشتید
      چرا کشتار مردم میانمار رو ننوشتین

    • محمود

      از كي تا حالا تكبعلي زاده مامور ساواك بوده؟ اگه بوده چرا بعد از انقلاب كه از زندان آزاد شده بود به هر كي خودشو معرفي مي كرده و ميگفته همچين جنايتي كرده بجاي معرفي به دادگاه بهش تو كميته ها كار مي دادن؟!! تحريف چنين جنايتي به اندازه ارتكابش زشت و قبيحه

    • بدون نام

      سینما رکس آبادان کارانقلابیها بودنه شاه دروغ پردازی نکنید

      پاسخ ها

      • خولانه خانه

        کاش هواپیمای اوکراینی وناوچه کنارک هم مینوشتن ای خدا فقط عیب دیگران روبیان کردن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج