۷۷۶۱۱۱
۳۱ نظر
۵۰۰۶
۳۱ نظر
۵۰۰۶
پ

نقش دو خودروساز بزرگ در گرانی بازار خودرو

بعد از افزایش قیمت خودرو‌های داخلی در اولین روز مهر ۹۷ قیمت خودرو‌ها تغییر خاصی نداشته و در حال حاضر نیز بازار در ثبات به سر می‌برد. این در حالی است که ایران خودرو نیز شرایط پیش فروش ۵۳ هزار خودرو را اعلام کرده و شاید این یکی از اصلی‌ترین دلایل آرامش بازار خودرو باشد. اما باید گفت که خودروها در بازار و کارخانه هنوز هم اختلاف قیمت زیاد و بی‌منطقی دارد.

برترین ها: بعد از افزایش قیمت خودرو‌های داخلی قیمت خودرو‌ها تغییر خاصی نداشته و در حال حاضر نیز بازار در ثبات به سر می‌برد. اما باید گفت که خودروها در بازار و کارخانه هنوز هم اختلاف قیمت زیاد و بی‌منطقی دارد.

بر اساس قیمت‌های اعلام شده خودرو‌های داخلی، پژو ۴۰۵ با قیمت ۵۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با ۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ وی ۸ با ۷۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ اتوماتیک با ۱۰۴ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

همچنین خودروی پراید ۱۳۱ با رقم ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پراید ۱۱۱ با قیمت ۳۶ میلیون تومان، تندر پلاس اتوماتیک با قیمت ۹۹ میلیون تومان وسراتو با قیمت ۲۰۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

همچنان قیمت بازار و کارخانه اختلاف زیادی دارد و مقایسه این قیمت‌ها در برخی موارد به چند ده میلیون تومان نیز می‌رسد! بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که یکی از دلایل عمده افزایش قیمت خودرو به‌ویژه خودرو‌های داخلی احتکار و عدم عرضه خودرو از سوی دو خودروساز بزرگ کشور است.

نقش دو خودروساز بزرگ در گرانی بازار خودرو

هجوم مردم برای خرید خودرو

ولی ملکی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره علل اختلاف قیمت زیاد خودرو در بازار و کارخانه به «جوان» می‌گوید: «همانطور که وجود پول‌های سرگردان باعث افزایش تقاضا و افزایش قیمت در بازار طلا و مسکن می‌شود. همین موضوع در بازار خودرو نیز قیمت‌ها را بالا می‌برد. این در حالی است که حضور دلالان در بازار نیز به این افزایش قیمت‌ها دامن می‌زند.»

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس به عدم اعتماد مردم به مسئولان نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «مردم اعتمادشان را از دست داده‌اند و با تصور اینکه شاید خودرو گران‌تر از این شود ترجیح می‌دهند که پول‌های نقد خود را تبدیل به خودرو کنند تا ارزش پول‌شان کم نشود. همین مسئله باعث می‌شود که خودرو به صورت سرمایه دیده شود و مردم برای خرید آن هجوم ببرند و در نهایت قیمت خودرو افزایش می‌یابد.»

خودروسازان ضرر می‌کنند، دلالان سود؟!

ملکی با ذکر این موضوع که عدم توان در مدیریت نقدینگی نیز باعث گرانی‌ها شده است، ادامه می‌دهد: «خودروسازان داخلی اظهار می‌کنند که فروش برخی از خودرو‌ها برایشان با ضرر چند میلیون تومانی که گاهی به ده میلیون تومان نیز می‌رسد، تمام می‌شود. به همین دلیل است که کاهش تولید را در دستور کار خود قرار داده‌اند؛ بنابراین افزایش تقاضا در کنار کاهش تولید خودرو دلیل دیگری برای گرانی خودرو در بازار شده است.»

البته ادعای خودروسازان مبنی بر ضرر در فروش خودرو عجیب به نظر می‌رسد؛ اینکه خودروساز هر خودرو را با چند میلیون تومان ضرر بفروشند و دلالان فقط با یک خرید و فروش، چند میلیون تومان سود به جیب بزنند، غیرقابل باور است. اصلا چرا خودروسازان به تولید خودرو و فروش آن ادامه می‌دهند؟ بهتر نیست که آنها نیز در بازار مشغول خرید و فروش خودرو‌ها شوند؟

پیشنهاد به خودروسازان؛ تولید ۱۵ روز خود را راهی بازار کنید تا قیمت افت کند

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با اعلام اینکه خودروسازان می‌گویند روزانه ۱۵۰۰ خودرو تولید می‌کنند، افزود: اگر فقط خودروسازان تولید ۱۵ روز خود را در کوتاه مدت راهی بازار کنند بخش زیادی از نیاز بازار تأمین و آرامش در بازار حاکم خواهد شد.

سعید مؤتمنی با اشاره به اینکه بازار خودرو همچنان با بلاتکلیفی روبه رو است، در گفتگو با «تسنیم» اظهار داشت: خودروسازان باید در طرح های فروش خود تحویل سریع خودروها را در اولویت قرار دهند و متأسفانه با فروش‌های بلندمدت دردی از بازار خودرو دوا نمی‌شود.

وی با اعلام اینکه خودروسازان می‌گویند روزانه 1500 خودرو تولید می‌کنند، افزود: اگر فقط خودروسازان تولید 15 روز خود را در کوتاه مدت راهی بازار کنند بخش زیادی از نیاز مردم تأمین و آرامش در بازار حاکم خواهد شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، گفت: فروش های مدت داری که دو شرکت ایران خودرو و سایپا آغاز کرده‌اند به هیچ عنوان روند صعودی قیمت‌ها را در بازار متوقف نخواهد کرد.

مؤتمنی با اشاره به اینکه حدود 2 ماه خودروسازان عرضه محصولات خود را به بازار متوقف کرده بودند، افزود: مدیریت تقاضا در بازارِ بلاتکلیف خودرو زمان بر است و این معضل فقط با عرضه سریع محصولات رفع خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به به همه مدیر و مدبر

      پاسخ ها

      • AAAAAAA

        بهتر بگی دو لگن ساز بزرگ واقعا آبروی تمام خودرو سازان دنیارا بردن.

    • بدون نام

      مقصر این آشغال سازان هستند ولی مقصرتر اون کسانی هستند که برای خرید این آشغالها حمله می کنند واقعا جای تاسف داره ولی از قدیم گفتند خلایق هر چه لایق

    • بدون نام

      اگر مدیریت صحیح در ثبت نام خودرو مانند طرح جدید پیش فروش ایران خودرو که محدودیتهای منطقی اعمال کرده همیشگی باشد خودرو به مصرف کننده واقعی خواهد رسید و دست دلالان از بازار کوتاه میشود البته به نظر من مشکل عمده بسیاری از خود ما مردم هستیم که تا قیمت هر کالای رو به افزایش میگذارد هجوم بیشتری برای خرید داریم هر چند اگر نیازی به آن کالا نداشته باشیم به قول معروف سزای گران فروش نخريدن است اگر تقاضای کاذب بازار نباشد چه دلیلی برای افزایش کالاها وجود دارد. ما خودمان به این مسائل و روند گرانیها دامن میزنیم
      نکته خیلی مهمی که نباید فراموش شود خیانت دولتی ها و شخص رییس جمهور با مدیریت نالایق خود است که عمدا بازار آشفته و مردم را تحت فشار اقتصادی قرار داده اند حال از این بدبخت کردن مردم چه هدفی کثیفی را دنبال میکنند خدا بهتر میداند.خدا لعنت کند خائن به کشور و مردم را در هر سمت و جایگاهی که باشد....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دلال ها غریبه نیستند همه خیلی هم خودی اند اتفاقا...

    • بدون نام

      همه گرونی خودرو زیر سر این دو شرکته.هر چه بگن دروغه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یک توفان دیگرراه بندازیم و مردم دوباره نخرن: #خودروی_نو_نخریم

    • بدون نام

      خودرو سازان با پشتوانه دولت یا با رشوه یا با قدرت و نفوذ اجازه دخالت در امورشان را به هیچ قدرتی در ایران نمی دهند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا دولتو با پول میخرن. مملکت هم که بی حساب کتاب با رشوه همه کاری میشه کرد

    • بدون نام

      خودرو سازان از خود یکی از علل عمده آشفتگی بازار خودرو هستند وضعیت موجود آب گل آلودیست برای ماهیگیری شرکتهای خودرو ساز
      چند سال است ادعای تولید خودروهای صد درصد داخلی میکنند دم از خودروی ملی میزنند حال با بالا رفتن قیمت ارز بهانه شان بال رفتن قطعات وارداتی خودرو و پیشنهاد افزایش قیمت است
      دروغ و تزویر تا کجا خودروی تماما داخلی مگر چقدر ارزبری دارد خیانت کاران به ملت
      شرم کنید از این همه دزدی و دروغ دولت اگر دولت بود آدمتان میکرد نه حمایت شریک دزد و رفیق قافله
      شرکت های بزرگ خودرو سازی جهان از این نحوه دو شرکت ایرانی حیرت زده اند آنها با کلی خدمات و کیفیت فوق العاده خودروهایشان التماس مشتری میکنند اینجا مشتری باید التماس خریدن تابوت خود را کند لگنی مثل پراید که ورق روغن نباتی میسازید انصافا استقامتش از تابوت دست ساز میت کمتر است
      واقعا متاسفم که لحظه به لحظه اخبار ما خبر خیانت دزدی اختلاس است و عده ای مدیران و مسوولان بر راس منصبهایی نشسته اند که لیاقتش را ندارند و جز ایجاد تنش هنری ندارند

    • علی رضا

      برای همه احتکار جرمه ولی برای خودروسازان که چند صد زیر مجموعه تولید قطعات و خدمات دارن و قیمت آنها به قیمت خودرو بستگی داره جرم محسوب نمیشه. چراااااا؟ چون به دولت وصل هستن؟!

    • بدون نام

      تا وقتی صنعتی انحصاری باشد و مجلس به عللی ( بگم بگم ) با آن برخورد نکند از این بهتر نمی شود ، احتکار ۹ هزار سمند را در تبریز وقتی در صدا و سیما هم پخش شد ببینید که چقدر این صنعت نفوذ دارد که وزیر محترم صنعت هم را خریده اند و آنرا انکار می کند، ملت هم مثل واردات هزاران خودرو خارجی که با نظارت مستقیم وزیر محترم غیر قانونی وارد کشور شده است باور کردند

    • خدا

      نه بابا خودرو ساز بیچاره گناهی نداره پولهای مردم را میگیره باهاش کار میکنه ،به جاش یه تیکه کاغذ پاره میده ،سال دیگه هم میگه به ماچه میخواستی ننویسی!!!

    • بدون نام

      خودرو نمی خریم
      خودتون رو تیکه تیکه هم کنید نمی خریم
      هرکی بخره هم احمقه
      ما که سرمایه مون رو به باد نمی دهیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خوب شد گفتی...نگو عزیزم نگووووو بی فایدس اگر پراید ۲۰۰ میلیون هم بشه این ملت میخرن...میخرن...میخرن...

    • بدون نام

      تا واردات خودرو برای تأمین کسری بازار با تعرفه پایین آزاد نشود رشد قیمت ها ادامه خواهد داشت.
      حتی خودروهای دست دوم کشورهای اروپایی و ژاپنی با قیمت بسیار پایین موجود است که اگر دولت اجازه واردات آن را بدهد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

    • بدون نام

      آنجایی که گفت خودروسازان داخلی اظهار می‌کنند که فروش برخی از خودرو‌ها برایشان با ضرر چند میلیون تومانی که گاهی به ده میلیون تومان نیز می‌رسد، تمام می‌شود اشک از دیدگان من فرو ریخت بطوری که کیبورد خیس آب گشت

    • بدون نام

      بخدا قسم جلو همین دو شرکت بگیرن تا 90 درصد مشکلها حله باورکنیین دولت خوش دست داره

    • .

      در هیچ شرکت دولتی چیزی به اسم نوآوری ، پیشرفت و .. وجود ندارد

      باید خصوصی سازی شود

    • بدون نام

      خدا کنه این دوتا شرکت نابود و باخاک یکسان بشه با مدیرانش

    • بدون نام

      اگه واردات خودرو خارجی آزاد شود و گمرگ به آن تعلق نگیرد همه مردم پیش به سوی خرید خودرو خارجی می روند کمااینکه کارکرده هم باشد و دیگه هیچکس خودرو ایرانی سایپا و ایران خودرو را نمی‌خرد حتی اگه این دو خودرو ساز محصولاتشان را نفت در اختیار مردم قرار دهند هم هیچکس طرف آنها هم نمیرود و همه شأن رو دستشان باد می‌کند و آنها بمانند و حوضشان، اما چه سود با این مدیریت غلط و نادرست و بی فکر

    • بی نام

      اسم مجموعه هایی که از بابت فروش هر خودرو در صد بالایی سهم دارند ببرید تا علت گرانی خودرو معلوم شود پاداش مدیران را افشا کنید تا علت گرانی معلوم شود

    • بدون نام

      همین امروز رسما خبر منتشر شد که هیوندای و کیا کره جنوبی ایمن تربن خودرو های دنیا شدن تو ۲۰۱۸
      خاک بر سر ما با این انقلابمون

    • بدون نام

      دولت و وزیر صنعت بی کفایتند که نمی توانند بر شرگتهای خودروساز فشار وارد کنند و قیمتها کاهش یابد.

    • طباطبایی

      متاسفم
      مدیران مسئولان وزرا رئیس جمهور. ....قاطعیت در هیچ رده وجود ندارد. دو خودرو ساز جمهوری اسلامی ملت را به بازی گرفته اند.

    • بدون نام

      وای از دست این مردم گاگول .خدایا این دیوانه هارو آدم کن آخه چرا پولاتون رو بااین کارتون تو دست دولت میریزید تا اونا از پول شما حقوق مردمو بدن ویا سود بانکایی که مال ملت رو خوردن بدن .

    • بدون نام

      مقصر اونا نیستند چون تاجرن و ذات تاجر دنبال سوده مقصر شمایی که به اسم مجلس و دولت بیخیال شدی

    • بدون نام

      مقصر اونا نیستند چون تاجرن و ذات تاجر دنبال سوده مقصر شمایی که به اسم مجلس و دولت بیخیال شدی

    • بدون نام

      بی عرضه ترین مسولین تو صد سال گذشته حسن وجهانگیری بودن چنان رونق اقتصادی بشود یادتونه

    • بدون نام

      اصلا چرا باید تولید ۱۵۰۰ خودرو در روز در انبار جمع بشه. چرا فروش خودرو به روز نمیشه که فروش خودرو صفر فقط توسط کمپانی انجام بشه و دست دلالان از فروش خودرو صفر کوتاه بشه.

    • ر

      اقایون ماملت بانخریدن یکسال ماشین صفر میتوانیم چنان درسی به لگن سازان ایرانی بدهیم که نوادگانشونم فراموش نکنند از امروز خریدن لگن صفر مساوی مرگ ایرانی.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج