جاباما
۷۷۹۹۴۹
۵ نظر
۵۰۰۴
۵ نظر
۵۰۰۴
پ

المانیتور: اقتصاد ایران همچنان سرپا است

جهش ارزش ریال ایران در روزهای اخیر ترس از تحریم های آبان ماه آمریکا را کاهش داده و این امید را تقویت کرده که اقتصاد ایران همچنان سرپا است.

ایرنا به نقل از المانیتور نوشت: جهش ارزش ریال ایران در روزهای اخیر ترس از تحریم های آبان ماه آمریکا را کاهش داده و این امید را تقویت کرده که اقتصاد ایران همچنان سرپا است.

المانتیور در گزارش هفتگی خود آورده است: بعد از چند ماه سقوط ارزش ریال، واحد پول ملی ایران باردیگر جان گرفته و از تاریخ ۱ اکتبر (۹ مهرماه) با جهش بزرگی روبرو شده و ارزش ۳۰% در برابر ارزهای خارجی به دست آورده است. این جهش در حالیست که ارزش دلار در برابر ریال ایران تاهفته پیش به بیش از ۱۹۰ هزار ریال رسیده بود.

در این یادداشت آمده است : ' ویدئو هایی که در این میان دست به دست می شود جمعیت عظیم ایرانیان در خیابان های تهران و دیگر شهرهای بزرگ نشان را می دهد که تلاش می کنند دلارهای خود را به فروش برسانند.'

با این حال، این چرخش ناگهانی به نظر بسیاری جای پرسش است و از نقطه نظر روزنامه کیهان که در صفحه نخست دیروز خود به آن پرداخته بود، 'سقوط آزاد دلار ناشی از حمله موشکی، دستور اعدام مفسدان اقتصادی و تعلیق لایحۀ FATF است'.

در این مقاله استدلال شده که حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ساعت اولیه روز ۱ اکتبر و هدف قرار دادن مواضع داعش در سوریه به تلافی حمله تروریستی ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریور ماه) به رژه نظامی در اهواز، سبب بالا رفتن ارزش پول ملی شده است.

در سرمقاله کیهان همچنین آمده است که دومین عامل کمک کننده، مجازات اعدام برای سه نفر از مفسدان اقتصادی و دست اندرکاران بازار ارز و طلا بود. یکی از این سه نفر با نام مستعار 'سلطان سکه' شناخته می شد که گفته می شود با خرید بیش از ۲۵۰ هزار قطعه سکه نقش بسیاری در بالا رفتن قیمت آن داشته است.

اما اصلاح طلبان، جهش چشمگیر ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی را ناشی از امکان تصویب قانون بحث برانگیز مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم (FATF) می دانند. به عبارتی تحلیل این جناح نشان می دهد از زمانی که مجلس شورای اسلامی ایران تصمیم گرفت این قانون را به تصویب برساند و از آنجاکه پاسخ مثبت FATF می تواند روابط بانکی با اروپا را تسهیل کند، ارزش ریال بالا رفته است.

'حمید بعیدی نژاد'، سفیر ایران در بریتانیا در توییتر خود نوشت: 'اکنون نوبت نمایندگان مجلس است.' وی از قانون گذاران خواست با تصویب FATF حباب ایجاد شده در بازار ارز را بشکنند. در این میان تقریبا تمام رسانه های ایران از بالا رفتن ارزش ریال استقبال کردند و تمامی روزنامه های متعلق به هر دو جناح تندرو و میانه رو با قراردادن این موضوع در صفحه نخست خود حاشیه های بازار ارز را به تصویر کشیدند.

پس از خروج ایالات متحده از برجام در ماه مه، ایرانی ها خود را برای روزهای سخت تر پس از تاریخ ۴ نوامبر (۱۳ آبان) آماده می کنند، زمانی که تحریم هایی علیه بانکداری و صادرات نفت ایران به طور رسمی از سر گرفته خواهد شد.

'تارنمای المانیتور از فوریه ۲۰۱۲ توسط 'جمال دنیل' یکی از عرب‌های آمریکایی تبار در واشینگتن، دی.سی. پایه گذاری شد. المانیتور به جمع‌آوری گزارش و تجزیه و تحلیل در مورد خاورمیانه از جمله خلیج فارس، مصر، ایران، اسرائیل، دولت فلسطین و دیگر کشورها می‌پردازد. این تارنما با رسانه‌های بزرگ خبری در خاورمیانه نیز همکاری می‌کند'.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ابی

      چرت نگو با این خبر دورغ

    • احسان

      خوب با ترفند دلار خزانه رو پر کردید و جیب مردم رو خالی

    • سهیل

      اگر ماخودمان برخود مان رحم کنیم دشمنان نمی توانند ما را از پای در بیاورد .

    • علیرضا

      المانیتور ، از اوضاع اقتصادی مردم ایران بی خبر است .
      دلتونو خوش نکنید ...

    • بدون نام

      تا چشم دشمن درآد هر روز قویتر و مقاوم تر میشویم هر تحریمی ما رو وادار میکنه تا بیشتر رو پای خودمون بایستیم و آنچه رو که نیاز دارییم خودمون بسازیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج