۷۸۱۷۴۶
۲۷ نظر
۵۰۰۴
۲۷ نظر
۵۰۰۴
پ

CFT تصویب نمی شد اگر...

عدد ۱۲۰ مخالف نشان می‌دهد اگر امیدی‌ها و تنها امیدی‌های تهران نبودند شاید ۱۲۰ مخالف به ۱۴۰ و ۱۵۰ می‌رسید و لایحه تصویب نمی‌شد.

مهرداد خدیر در عصر ایران نوشت: عدد ۱۲۰ مخالف نشان می‌دهد اگر امیدی‌ها و تنها امیدی‌های تهران نبودند شاید ۱۲۰ مخالف به ۱۴۰ و ۱۵۰ می‌رسید و لایحه تصویب نمی‌شد.

لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم یا سی.اف.تی که پیش شرط خدمات دهی تسهیلات مالی و بانکی جهانیان به ایران است به رغم جنجال‌های بسیار در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

این لایحه در حالی تصویب شد که رسانه های اصول‌گرا یک هفته است که در هر بوقی می دمند و تصویب آن را به منزلۀ خیانت می‌دانند و ده ها نفر هم در مقابل مجلس تجمع کرده بودند و درون پارلمان هم عده ای هیاهو می‌کردند تا تصویب نشود.

هر کاری که می‌توانستند انجام دادند تا چهارمین لایحه از مجموعۀ اف. ای. تی .اف (گروه ویژۀ اقدام مالی) تصویب نشود اما شد. حتی سخنانی را به رهبری نسبت دادند یا گفته ای از ایشان را تفسیر کردند. کنوانسیون و حق شرط را به گونه ای دیگر معرفی کردند.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از طرف خودش یا تشکل مربوط نامه ای نوشت. برخی انگ خیانت زدند و هر کاری که می توانستند در فضای سیاسی و رسانه‌ای انجام دادند اما این لایحه سر انجام با ۱۴۳ رأی موافق و ۱۲۰ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع تصویب شد.

تا خبر تصویب اعلام شد همان تجمع‌کنندگان که حق تجمع را به صورت انحصاری برای خود قائلند شعار سر دادند: عزا عزاست امروز و جالب این که نمی گفتند کی صاحب عزاست و چرا باید از رأی نمایندگان مردم عزادار باشند؟

البته ممکن است از حالا به بعد فشار را بر روی شورای نگهبان و مجمع تشخیص وارد کنند اما سی. اف. تی در مدار رسمی تأیید افتاده و خارج نمی شود و حالا که به این نقطه رسیده و بر پایۀ آن ایران وارد توافقاتی با اروپایی ها می شود دیگر نمی شود زیرش بزنند.

اگر می خواهیم با اروپا کار کنیم و زیر فشار آمریکا دوام بیاوریم باید به خیلی از قواعد تن بدهیم. هر چه در سخن مخالفین تامل کردم نکته ای تازه درنیافتم جز این که شتر سواری دولا دولا را ممکن می دانند و این طرف می گوید نمی شود. یا رومی روم یا زنگی زنگ. کار با اروپا شرایط و الزاماتی دارد و سی تی اف یکی از آنهاست.

این یادداشت کوتاه را اما به قصد دیگری می نویسم. یک لحظه تصور کنید ۳۰ نماینده تهران مانند مجلس قبل اصولگرای متمایل به پایداری بودند و مردم تهران در هفتم اسفند ۹۴ سی نماینده جدید را به پارلمان نمی فرستادند که هر چند اغلب ساکتند اما در این گونه مواقع با دولت و منافع ملی همراهی می کنند. با بقیه کار ندارم. چون آمار دقیق آنها را ندارم.

اگر از ۱۴۳ رأی موافق همان ۳۰ رأی را کم کنیم و به مخالفان بیفزاییم تعداد موافقان به ۱۱۳ کاهش می یابد و مخالفان به ۱۵۰ می رسد و در این حالت سی اف تی به تصویب نمی رسید و محدودیت های مالی و بانکی بیشتر می شد.

کسانی که می گویند رأی دادیم چه شد؟ همین شد. صدای رسایی و کوچک زاده و زاکانی را نشنیدیم چون اصلا در مجلس نبودند. این که نتیجه رأی مجلس به صدای نخبگان در بیرون نزدیک باشد بهتر است یا وقتی که هیچ قرابتی نبود؟ جامعه خواستی داشت و مجلس به راهی دیگر می‌رفت.

شاید گفته شود در مجلس قبل هم در بیست دقیقه برجام را تصویب کردند وقتی فشار یا توصیه در کار باشد تصویب می کنند اما عدد ۱۲۰ مخالف نشان می دهد توصیه خاصی نبوده واگر امیدی ها و تنها امیدی های تهران نبودند شاید ۱۲۰ مخالف به ۱۴۰ و ۱۵۰ می رسید.

تصور نکنیم تنها بروز و نمود نمایندگان در نطق و مصاحبه است. گاه سر بزنگاه ها و رأی گیری ها مشخص می شود که ترکیب آرا چه نقشی می تواند باشد.

گذشت روزگاری که یک روزنامه اگر می نوشت کار تمام بود. حالا یک هفته است تیتر می زند و به خیانت متهم می کنداما تصویب می شود. اینها آیا دستاورد نیست؟ اگر با متر دلار هم می سنجید تأثیر دارد.

هر چه به سازمان های بین المللی متصل تر باشیم اقتدارگرایان داخلی ناگزیرتر می شوند دست به عصاتر باشند. مثل فیفا که مطابق قاعده باید رفتار کنیم. هر چه قاعده مندی بیشتر امکان کار دلبخواهی کمتر.

بدون هفتم اسفند ۹۴ مصوهی نیمه مهر ۹۷ ممکن نبود. ممکن است برخی از سر احساس بگویند من که دیگه رأی نمی دهم. بحث ما درباره رأی دادن بعدی نیست چون این سیب صدها چرخ خواهد خورد.

این است که سی اف تی تفاوت ها را نشان داد. اگر روحانی نبود چنین لایحه ای هم نبود و اگر امیدی ها نبودند تصویب نمی شد. بله، خیلی از دستاوردهای حداکثری حاصل نشده اما دستاوردهای حداقلی را هم دست کم نگیریم.

ممکن است بعضی بگویند: حالا همه مشکلات حل می‌شود؟! پاسخ این پرسش را در سخنان جواد ظریف می‌توانید بخوانید و بیابید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تو هم یه دروغگویی مثل اون ۱۴۳ نماینده دیگه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        توی متن گفته کار با اروپا شرایطی دارد . سی اف تی یکی از انهاست.
        برجام موشکی و منطقه ای در راهند.

    • محمد

      سلام این در هر صورت تصویب میشد حتی اگر مجلس همه نیروهایش از جبهه پایداری بودند چون کار دیروز به منزله حکم حکومتی بدون حکم بود

    • بدون نام

      متاسفانه چون امثال زاکانی ها را نداشتیم این لایحه تصویب شد و این سند خیانت نمایندگان این دوره است.

    • بدون نام

      کسی بگوید چرا اینهمه اعتراص کردند که cftتصویب نشود مگر شفاف سازی هزینه ها م مصرف پول در جهت سالم سازی نیست چرا عده ای در ایران منافع گروهها را بر کل منافع ملت ایران ترجیح میدهند تلویزیون چکاره است مناظره بگدارد مردم اکاه شوند حق با کیست و منافع ملی و کشور که سالهاست به تاراج رفته با تص یب یا بدون‌ت صویب لایحه چه میشود

    • بدون نام

      فکرش را بکنید
      با شفافیت آرا نمایندگان و منابع مالی انتخاباتی و حقوقی و مزایای خودت مخالف باشی بعد بری کل منابع مالی خودت‌رو به دست دشمن بدی
      راستی یه سوال
      مگه آمریکا از برجام خارج نشد؛ پس چرا دیگه نگران این بودی که اگر FATF تصویب نشه باز آمریکا ازتون ناراحت بشه حالا باز خوبه که رئیس اتاق FATF همون مسول دفتر تحریم‌های ایران هست
      بعده خوشحال هستن چرا چون اصلا نمیدونن که چیه فکر میکنن خیلی قرارداد خوبیه آخه حالا خوبیه که ظریف تضیمنش هم نکرده
      اون‌برجامتون که خیلی تضمینش کردین آخرش این شد اینو که اصلا تضمین نکرده خدا به داد ما برسه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        می خواستم تایید کنم ولی اشتباهی منفی دادم

    • بدون نام

      صدای کمونچه دیر در میاد

    • زارع

      با سلام
      خیلی هم خوشحال نباش
      گل برجام را چیدید منتظر گلابی این هم باشید

    • جرج سروس

      جون به جونتون کنند نمیتوانینیم رو از خونتون نمیشه جدا کرد
      تو مجلس بعدی اثری از تز شما نخواهد بود
      مرگ بر وطن فروش دین فروش مذهب فروش

    • بدون نام

      بهترینها باید به عنوان یک خبرگزاری کاملا بی طرف عمل کنه، شما در کل به نفع اصلاح طلبان صحبت می کنید، سر قضیه برجام هم قرار بود با تصویبش ایران گلستان بشه، حالا مثلا چه گلی به سر مملکت زده شد؟ لطفا احتمالا احترام مخاطب رو حفظ کنید،

    • بدون نام

      دستاورد روحانی بود؟؟؟؟ عجب. توصیه از بالا بود واسه تصویب ش

    • محمد

      امیدی ها رو خوب امدی که هرچی کشیدیم از دست همین امیدی هاست

    • @XX691406

      اخه من نمیدونم به رییس مدرسین قم چه ربطی داره که نامه نوشته واسشون.خوده ظریف گفت که نه من ونه حسن کلید ساز مسولیتشو نمی پزیریم خوب دیگه جای بحث کردن نداره وقتی رییس جمهوری و وزیر خارجه مون دارن اینو میگند صدرصد مشکلاتی پشته سر داره مسولان ما همشون ترسوان

    • جعفری

      بزارید بغل برجام آبش را بخورید

    • بدون نام

      ازروزیکه این نمایندگان امیدی و تدبیری به مجلس. راه پیداکردن گرفتاری وبیچاره گی ملت شروع شد..

    • بدون نام

      حالا شما از آب گل آلود ماهی نگیر اینها همه بازیهای سیاسی هست واگر امیدیها هم نبودند همان توصیه کار را تمام میکرد وتصویب میشد .من دیگه رای نمیدم.

    • مرتضی

      سی اف تی دام دیگری مثل پروتکل الحاقی است که اسرائیل زیربارش نمی رود ولی ما رفتیم و فردا برای همین دوباره باید به کل دنیا پاسخگو باشیم.

    • بدون نام

      آیا واقعاً مردم بالغ وعاقل تهران همین چندده نفرهمیشه خودجوش وهمیشه درصحنه هستند؟! چرا اکثریت مردم بی تفاوت هستند؟!

    • بدون نام

      چرادرمقابل یه گرم ۶۰۰ هزارتومان امید نیستند

    • بدون نام

      همه اش راست یا چپ سیاسی کاری است وحقیقت پنهان وملت طبق معمول سرکارند.

    • بدون نام

      اگر این سند ننگین تصویب نمی شد باز یک عده مفت خور نمی توانستند مملکت را غارت کنند ...مرگ بر منافقین ...مرگ بر غربگرایان وطن فروش .

    • بدون نام

      توجیهات بسیار نادرست که عذر بدتر از گناه هست .تاریخ در مورد این خیانت قضاوت میکند و این کار جز فشار مضاعف بر مردم و جری تر شدن آمریکا هیچ خاصیت دیگری ندارد

    • بدون نام

      لیست امیدناامیدبافریب نماینده شدن وگفتن لیستی وفله ای رای بدین ونماینش دیگه رحیمی سلحشوربتش وسائدی نماینده تبریز بایدفاتحه اون لیست نمایندگان وملت وخواند

    • بدون نام

      نمیدانم چرا بعضی ها اصرار دارند که ما تافته جدابافته از این دنیا هستیم و همه کارهایمان باید سری و یواشکی باشه

    • بدون نام

      مشکل اینجاست که فرستادن پول سخت میشود

    • بدون نام

      درمورد شعاره تجمع کنندگان که گفته بودند عزا عزا ست امروز خوب درست گفتند مگر غیراز اینست ....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج