جاباما
۷۸۳۲۸۴
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

شهادت «واتس‌اپ» علیه ریاض در پرونده خاشقجی

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت سعودی که از سه‌شنبۀ گذشته ۱۰ مهر ناپدید شده، درست قبل از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول تلفن همراه خود را چک کرده است؛ اما هرگز نتوانسته پیامی را که دقایقی بعد برایش فرستاده شده بود بخواند. آخرین آنلاینی خاشقجی بعد از ظهر سه‌شنبه در ساعت ۱۳:۰۶ بود. او در ساعت ۱۳:۱۴ وارد کنسولگری شد اما پیامی که در ساعت ۱۳:۲۴ برای او فرستاده شده، هرگز خوانده نشده است.

یورونیوز: جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت سعودی که از سه‌شنبۀ گذشته ۲ اکتبر (۱۰ مهر) ناپدید شده، درست قبل از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول تلفن همراه خود را چک کرده است؛ اما هرگز نتوانسته است پیامی را که دقایقی بعد برایش فرستاده شده بود بخواند.

این نتیجه‌ای بود که پس از بررسی تلفن همراهِ یکی از دوستان خاشقجی و دریافت یک اسکرین‌شات از آن به دست آمد.

اسکرین‌شاتهای گرفته شده از پیامهایی که از سوی این دوستِ ساکن آمریکا برای جمال خاشقجی فرستاده شده، زمان تقریبی ناپدید شدن او را نشان می‌دهد و بار دیگر ثابت می‌کند که برخلاف ادعای عربستان سعودی، این روزنامه‌نگار ساختمان کنسولگری را ترک نکرده است.

پیام خوانده نشده همچنین نشان می‌دهد که خاشقجی پس از ورود به کنسولگری، دیگر هرگز نتوانسته است به تلفن همراهی که معمولا از آن برای ارتباط با دوستان خود استفاده می‌کرده، دسترسی داشته باشد.

به کمک اسکرین‌شاتهای تلفن همراه فرستندۀ این پیام‌ها به چه اطلاعاتی می‌توان دست یافت؟

دوست خاشقچی که در غرب آمریکا زندگی می‌کند، پیام‌هایی را که عمدتا لینک اخباری بودند که در انتقاد به سیاستهای محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در سایتهای بین‌المللی منتشر شده‌اند برای خاشقچی می‌فرستاده است.

لازم به ذکر است که از آنجا که محل فرستادن پیام‌ها غرب آمریکا بوده، زمان ارسال پیام‌ها در اسکرین‌شاتهای تلفن همراه او، به وقت سواحل اقیانوس آرام و متفاوت از زمان استانبول است.

اولین پیام یک شب قبل از ناپدید شدن این روزنامه‌نگار یعنی عصر دوشنبه اول اوت ساعت ۲۲:۲۵ به وقت استانبول برای آقای خاشقجی فرستاده شده که این پیام خوانده شده است؛ زیرا پیام‌رسان «واتس‌اپ» پیام‌های خوانده شده را با دو علامت چک‌مارک «آبی» مشخص می‌کند.

دومین پیام یک روز بعد یعنی بعدازظهر سه‌شنبه ۲ اکتبر ساعت ۱۳:۲۴ به وقت استانبول برای خاشقجی فرستاده شده اما به شهادت «واتس‌اپ» این پیام هرگز خوانده نشده است.

همچنین عبارت «last seen» که بالای صفحۀ «واتس‌اپ» می‌آید و نشان دهندۀ آخرین باریست که کاربر آنلاین بوده، بیانگر آن است که آخرین بار، خاشقجی بعد از ظهر سه‌شنبه در ساعت ۱۳:۰۶ به صفحۀ واتس‌اپ خود مراجعه کرده است.

به این ترتیب با توجه به زمان نشان داده شده روی تصاویر گرفته شده از دوربین‌های مدار بستۀ محل کنسولگری عربستان، جمال خاشقجی هشت دقیقه پس از آخرین آنلاین واتس‌اپ یعنی در ساعت ۱۳:۱۴ دقیقه سه‌شنبه ۲ اکتبر، وارد کنسولگری شده است.

پس از آن به شهادت فناوری واتس‌اپ پیامی که درساعت ۱۳:۲۴ روز سه‌شنبه برای او فرستاده شده، هرگز خوانده نشده است زیرا تنها دو علامت چک مارک «خاکستری» در کنار این پیام دیده می‌شود.

ابزار شنود ترکیه در کنسولگری عربستان

یکشنبۀ گذشته دو منبع نزدیک به پلیس ترکیه اعلام کردند که این باور وجود دارد که جمال خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه کشته شده است.

روز چهارشنبه همچنین سه تن از افراد نزدیک به تحقیقات این پرونده به خبرگزاری ان‌بی‌سی اعلام کردند که مقامات ترکیه به آمریکا گفته‌اند که ترکیه در داخل کنسولگری عربستان ابزارهای شنود دارد و این ابزار به ترک‌ها کمک می‌کند تا حدودی در جریان آنچه در داخل کنسولگری می‌گذرد، قرار بگیرند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرده است که این مسئولیت عربستان است تا ثابت کند که آقای خاشقجی واقعا کنسولگری را ترک کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اونوقت ایران فقط فکر فیلتر کردنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج