جاباما
۷۸۴۹۷۷
۱۴ نظر
۵۰۱۰
۱۴ نظر
۵۰۱۰
پ

دولت چه کند که ارز ارزانتر شود؟

مدیر مطالعات اقتصاد کلان و آینده‌پژوهشی وزارت صنعت، معدن و تجارت مدیریت نقدینگی را به عنوان موثرترین توصیه به دولت دانست و گفت: نباید اجازه داده شود مثل سال‌های گذشته رشد نقدینگی بالای ۲۰ درصد در اقتصاد کشور تجربه شود و این نقدینگی در بازار باید مدیریت و به سمت بخش‌های مولد و تولیدی هدایت شود.

خبرگزاری ایسنا: مدیر مطالعات اقتصاد کلان و آینده‌پژوهشی وزارت صنعت، معدن و تجارت مدیریت نقدینگی را به عنوان موثرترین توصیه به دولت دانست و گفت: نباید اجازه داده شود مثل سال‌های گذشته رشد نقدینگی بالای ۲۰ درصد در اقتصاد کشور تجربه شود و این نقدینگی در بازار باید مدیریت و به سمت بخش‌های مولد و تولیدی هدایت شود.

دکتر احمد تشکینی در گفت‌وگویی در خصوص وضعیت بازار ارز کشور طی ماه های اخیر گفت: ظرف کمتر از یک سال نرخ ارز در بازار آزاد حداقل سه برابر شده است و البته تمامی مبادلات تجاری کشور براساس ارز آزاد انجام نمی‌شود و بخش عمده ای از کالاهای اساسی از طریق ارز ۴۲۰۰ تومان خرید و فروش می شود و نهاده های بخش تولید نیز در بازار ثانویه مبادله می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید عمق بازار ثانویه را افزایش دهد و اجازه ندهد نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد بیشتر از تجربه چندماه قبل باشد، افزود: درست است که خیلی از کالاها با نرخ ۴۲۰۰ و بازار ثانویه قیمت‌گذاری می‌شود، اما مبادلات بسیاری از کالاها همچون مسکن که مشمول قیمت گذاری نیستند، براساس نرخ ۴۲۰۰ یا هشت هزار تومانی بازار ثانویه نیست و براساس آن چیزی است که در بازار آزاد شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه باید تمام توجه و هم و غم را برای حمایت و صیانت از تولید خاصه در بخش صنعت و معدن متمرکز کرد، گفت: دلیل این تمرکز این است که بخش صنعت و معدن بیشتر از دیگر بخش‌های کشور از تحریم ها آسیب می‌بیند چراکه با دنیای بیرون از ایران ارتباط دارند و همچنین باید منابع ارزی برای واردات مورد نیاز این بخش‌ها اختصاص یابد.

دانشیار مرکز مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، توجه و تمرکز به صنعت و معدن کشور را مانع تشدید رکود و رشد بیشتر قیمت‌ها از کانال طرف عرضه دانست.

وی تصریح کرد: نتیجه تحقیقات در کشور نشان می دهد که بدون تحریم ها و در حالت عادی در سال ۹۶ نرخ ارز تعادلی در اقتصاد ایران بین ۶۵۰۰ تا ۷ هزار تومان بوده است و این نرخ به معنای این است که نرخ ارز را در سال‌های منتهی به سال ۱۳۹۶ به صورت مصنوعی پایین نگه داشته‌ایم و این نرخ‌گذاری و یکسان‌سازی با ارز ۴۲۰۰ تومانی مقداری غیرمنطقی و دور از قواعد اقتصادی است. در شرایط تحریمی، عرضه ارز محدود و تقاضای ارز چندین برابر می‌شود و در واقع امکان پشتیبانی از تقاضا برای نرخ تعیین شده(ارز ۴۲۰۰) امکانپذیر نخواهد بود.

مدیر مطالعات اقتصاد کلان و آینده‌پژوهشی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وضع تحریم‌ها بیان کرد: در شرایط فعلی نرخ تعادلی ارز بین هشت تا ۱۰ هزار تومان است؛ حضور موثر دولت و بانک مرکزی در بازار ارز کشور، مدیریت نقدینگی و تزریق مداوم البته به میزان کافی و آرامش بخش در میان متقاضیان، امکان ثبات بازار در نرخ هشت و ۱۰ هزار تومانی را محقق خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه به ازای هر ۱۰۰ درصد افزایش در نرخ ارز به صورت مستقیم در کالا و خدمات ۲۱ تا ۲۲ درصد تورم ایجاد می‌شود، ادامه داد: دولت و سیاست‌گذار مجموعه‌ای از موضوعات را مدنظر دارد و خواستار کنترل تورم و مانع رکود و بیکاری است و معمولا برای این اهداف ابزارهای همسانی در اختیار ندارند؛ به عنوان مثال دولت برای حفظ تولیدکننده و شفاف سازی در بازار باید نرخ بالاتری از ۴۲۰۰ را تعیین می‌کرد، اما برای کنترل بازار نرخ ۴۲۰۰ را انتخاب کرد و به نظر می‌رسد از همان ابتدای کار، ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط به یک سری کالاهای اساسی و استراتژیک تخصیص می‌یافت و حتی اخیرا بخش خصوصی طی مکاتباتی خواستار برداشتن ارز ۴۲۰۰ تومان حتی برای کالاهای اساسی شده است.

تشکینی در خصوص تحریم‌های جدید در ۱۳ آبانماه عنوان کرد: نکته واضح این است که صادرات نفت کشور کاهش یافته است که البته بخشی از این کاهش با افزایش قیمت نفت قابل جبران است و آن نرخی که در بازار آزاد مشاهده می‌شود تقریبا با شرایط تحریمی موجود کشور هماهنگ شده است و اگر مداخله موثر و مستقیم دولت و بانک مرکزی و قوای سه‌گانه در کشور وجود داشته باشد امکان مدیریت نرخ‌های ارز وجود دارد و اگر صادرات نفت بیشتر از شرایط فعلی محدود نشود و شرکای جدید نفتی یافت شوند به نظر نمی‌رسد با وضع تحریم‌های جدید مشکل خاصی در کشور بروز کند.

وی، هماهنگی کل حاکمیت، قوای سه گانه و بخش خصوصی جهت طراحی راهکارهایی به صورت همزمان را ضرورت خروج و عبور کشور از شرایط کنونی دانست و نقش دولت را در کاهش اثر تحریم ها پررنگ دانست.

مدیر مطالعات اقتصاد کلان و آینده‌پژوهشی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص آینده اقتصاد کشور طی ماه‌های آینده بیان کرد: مسلما نرخ تورم در سال آتی را نمی‌توان پیش‌بینی کرد، اما رشد صفر و تورم ۴۰ درصدی برای ماه‌های آینده دور از ذهن نیست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کاردوک

      دلار اومد تا 6500 دولت سریع اعلام کرد 9500 میخره که یه وقت پایینتر نره که جوابم داد و الانم 15200 تو بازاره و دولت 10500 میخره کاملا مشخصه که نمیخواد نرخ بیاد پایین.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا خیلی کثافتن

      • شاهسوند

        به نظر من باید شعارهای مرگ بر...بلندتر و در هر 8ساعت پنج مرتبه فریاد بزنن انشالله در مدت کوتاهی خدا بخواد جواب میده
        در ضمن از خوردن ترشی بادمجون باید شدیدا پرهیز بشه تا مقبولتر بشه

    • دانیال

      خیلی ساده ست: دروغ دروغ دروغ مثل همین الان

    • بدون نام

      نمیدونم چرا نمیخواین بفهمین همین حالا هم فرض کنیم هيچ اتفاقی بهدش هم نیفته با همین وضعیت توی تهیه‌ خورده خوراکمون مندیم چه برسه به مخارج ضروری مثل بهداشت و درمان تحصیل وغيره...

    • بدون نام

      رابطه دوستانه با دنیا داشته باشد و قوانین دنیا را رعایت کند

    • بدون نام

      خیلی راحته. برای ارزان شدن ارز دولت باید ارز را به چند برابر نرخ واقعی نفروشد. وقتی بانک مرکزی دلار سه تومنی را پونزده هزار تومن میفروشه، یعنی نمی‌خواد قیمتش پایین باشه

    • بدون نام

      دزدی نکند .خود روحانی گفت ارز را دادیم بر واردات کار دیگه باهاش کردند .همشون اقا زادها بودند

    • بدون نام

      دست از جنگ با دنیا بردارد

    • بدون نام

      آگه تو کشورهای دیگه پول خرج نکنه و جلوی اختلاس ها و حیف و میل ها رو بگیره ، خیلی از مشکلات مون از جمله ارز درست میشه

    • خدا

      هیچی

    • بینام

      فقط برن گم شن بهترین راه واسه یه عمر زندگی راحت و بی دردسر مردم فقیر و بی پول ایران اولیش بنده که بی شام خوابیدم روزا هم هوا خوری میکنم

    • بدون نام

      کارخوددولت بوددولارتوبازارتا۷هزارتومن اومدپایین کسی نمی خرید.بعدش دولت اومدی قیمت جدیددادکه پایین ترنیاد.

    • شهین سیفی

      خودش میدونه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج