جاباما
۷۸۵۸۶۵
۳ نظر
۵۰۰۰
۳ نظر
۵۰۰۰
پ

شجاعی: کی‌روش هم بازی بزرگ می‌خواهد

تیم ملی فوتبال ایران موفق شد در دیداری تدارکاتی و البته زیبا و هجومی تیم‌ملی بولیوی را در تهران شکست دهد.

فرهیختگان: تیم ملی فوتبال ایران موفق شد در دیداری تدارکاتی و البته زیبا و هجومی تیم‌ملی بولیوی را در تهران شکست دهد. این در حالی است که برخی از کارشناسان همچنان اعتقاد دارند، تیم ملی برای اینکه محک جدی بخورد باید با تیم‌های بزرگ دنیا بازی کند و این کی‌روش است که مجوز چنین دیداری را صادر نمی‌کند؛ اما کاپیتان تیم ملی اعتقاد دیگری دارد و می‌گوید کی‌روش هم دوست دارد با تیم‌های بزرگ دنیا بازی تدارکاتی داشته باشیم.

به بهانه بازی تیم ملی فوتبال ایران مقابل بولیوی و آخرین شرایط این تیم دقایقی را با مسعود شجاعی همکلام شدیم. گفت‌و‌گو با کاپیتان تیم ملی را در ادامه می‌خوانید.

اردوی مهرماه تیم ملی هم در حالی به پایان رسید که کی‌روش همچنان قرارداد ندارد. این نشان از تعصب کی‌روش به تیم ملی دارد یا موضوع دیگری در میان است؟

یک‌سری مسائل را نمی‌توان کتمان کرد، ازجمله شرایط خوب تیم ملی و ثباتی که طی این سال‌ها به دست آورده‌ایم که آن هم به خاطر حضور طولانی مدت کی‌روش در تیم ملی بوده و دانش و مدیریت ایشان در همه این سال‌ها در فوتبال ایران تاثیرگذار بوده است و همین ثبات نیز یک پشتوانه خوب برای یک مربی به شمار می‌رود تا با همه وجود بتواند به تیم تحت هدایتش کمک کند.

یکی از موارد تاثیرگذار در بازی‌های قابل قبولی که تیم ملی در این سال‌ها به نمایش گذاشته نیز حضور کی‌روش بوده و فکر می‌کنم همه این مسائل دست‌به‌دست هم داده تا امروز او همچنان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران باقی بماند.

اما کمبود امکانات همچنان تیم ملی را اذیت می‌کند!

درست است. یکی از مسائل به کمبود امکانات برمی‌گردد به بازی‌های تدارکاتی و فیفادی‌هایی که از دست می‌دهیم. معتقدم باید به این موضوع توجه بیشتری بشود چون تمام رقبای ما در جام ملت‌های آسیا به بهترین شکل از این موضوع در حال بهره‌برداری و در حال برگزاری بازی‌های بزرگ و مهم دوستانه هستند.

البته ما هم مشکلات کشور را به خاطر تحریم‌هایی که وجود دارد درک می‌کنیم اما فکر نمی‌کنم این موضوع توجیه یا بهانه‌ای باشد که بخواهیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم. بحث ورزش از سیاست جداست و خود فیفا هم این موضوع را درنظر دارد و ما می‌توانیم از این حربه استفاده کرده و اتفاقا با این موضوع مقابله کنیم اما متاسفانه فکر می‌کنم از سوی مسئولان ورزش کشور کوتاهی‌هایی شده و تیم ملی کمتر حمایت می‌شود.

این در حالی است که هر موفقیت و برد تیم ملی در هر بازی می‌تواند به مقدار خیلی زیاد شور و شعف و هیجان در کشور ایجاد کند که نمی‌توان روی آن هیچ قیمتی گذاشت.

کی‌روش هم گفته بود که باید به تیم ملی احترام بیشتری گذاشت. ولی یک سوال مهم؛ چندین سال است که حداقل در اردوهای تیم ملی با کی‌روش زندگی می‌کنی، آیا او با برگزاری بازی‌های دوستانه بزرگ مخالف است. از این جهت این سوال را پرسیدم که کارشناسان می‌گویند کی‌روش زیربار برگزاری دیدار تدارکاتی با تیم‌های ملی مطرح دنیا نمی‌رود.

این حرف‌ها را من هم شنیده‌ام اما من از شما می‌پرسم؛ اینکه تیم‌هایی مثل اسپانیا یا آرژانتین بخواهند برای بازی دوستانه با ایران به کشورمان بیایند، چه کسی از این اتفاق ناراحت می‌شود یا بدش می‌آید؟ مگر ما با آرژانتین در جام‌جهانی بازی نکردیم و در نهایت هم آن نتیجه با بی‌انصافی داور به دست آمد یا مگر مقابل اسپانیا در همین جام‌جهانی اخیر به میدان نرفتیم؟ توانایی‌هایمان را هم در هر دو دیداری که به آنها اشاره کردم به نمایش گذاشتیم و نشان دادیم که چیزی از آنها کم نداریم.

یعنی کی‌روش هم از بازی‌های دوستانه بزرگ استقبال می‌کند؟

ما مقابل بزرگان فوتبال جهان در دو جام‌جهانی اخیر بازی کردیم و کیفیت‌مان را هم نشان دادیم، پس ترسی از آنها نداریم که بخواهیم با آنها رودررو شویم اما سوال بعدی من این است؛ فکر می‌کنید تیم‌هایی مثل آلمان، اسپانیا یا همین آرژانتین اگر بخواهند به ایران بیایند، این موضوع چقدر هزینه دارد؟

فارغ از مباحث مالی، منظورم بحث فنی و دستاوردهایی است که این دیدارها دارد.

عرض من هم همین است. اما حالا که همه کی‌روش را سیبل کرده‌اند باید بدانیم که تیمی مثل اسپانیا برای حضور در ایران رقمی در حدود یکی دومیلیون یورو و شاید هم بیشتر درخواست داشته باشد و این موضوع طبیعی است اما این شرایط را چه کسی باید فراهم کند؟

اگر همین امروز هم کی‌روش بگوید می‌خواهیم با تیم ملی اسپانیا بازی کنیم، شما فکر می‌کنید همین الان مسئولان ورزش می‌گویند هیچ مشکلی نیست، هماهنگی‌ها را انجام می‌دهیم و دو میلیون یورو هم برای بازی درنظر می‌گیریم؟

پس منظورت این است که شرایط از لحاظ زیرساختی و مالی فراهم نیست؟

درست است و دقیقا همین مسائل مالی تاثیرگذار است. شرایط مالی فقط دستمزد و پاداش ما نیست و ما وضعیت کشور را کاملا درک می‌کنیم. ما بازیکنان تیم ملی همیشه افتخارمان پوشیدن پیراهن این تیم بوده است اما مسائل مالی در عدم برگزاری دیدارهای تدارکاتی بزرگ تاثیرگذار است!

پس این انتقاد به کی‌روش را به نوعی تکذیب می‌کنی و تو هم معتقدی که او هم دلش می‌خواهد با تیم‌های بزرگ بازی کنیم؟

بله، مسلم است که می‌خواهد و از این موضوع نیز مطمئنم چون با ایشان صحبت کرده‌ام و این درست نیست که برخی منتقدان می‌گویند کی‌روش از بازی‌های تدارکاتی مهم استقبال نمی‌کند.

مقابل بولیوی برخلاف بسیاری از مواقع از تیم ملی یک بازی هجومی و زیبا را شاهد بودیم. به نظر می‌رسد تاکتیک‌مان برای جام ملت‌ها نسبت به جام‌جهانی تغییر کرده است.

این اتفاق را قبول دارم. در جام‌جهانی شرایط فرق می‌کرد و باید ببینیم تورنمنت و دیداری که در آن قرار داریم چه نوع نحوه بازی کردن را طلب می‌کند! مسلما مقابل تیم ملی اسپانیا اگر می‌خواستیم هجومی بازی کنیم، شاید گل‌های بیشتری هم می‌خوردیم، هر چند برخی انتقاد کردند که چرا مثل کره و ژاپن هجومی بازی نکردیم اما همان کره‌ای هم که مقابل آلمان برای صعود به امتیاز نیاز داشت و بی‌محابا حمله می‌کرد، به پیروزی رسید اما در نهایت حذف شد.

شرایط دیدار کره و آلمان با شرایط دیدار ایران و اسپانیا فرق داشت. ما بعد از برد مقابل مراکش می‌توانستیم جلوی اسپانیا با یک تساوی هم صعودمان را قطعی کنیم اما حریف‌مان تیمی مثل اسپانیا بود که تیکی‌تاکاها‌یش معروف است و یک فوتبال روان، شناور و مالکانه بازی می‌کنند.

پس نمی‌توانستیم مقابل چنین حریفی هجومی بازی کنیم و هر تیم دیگری در این شرایط اگر بخواهد مقابل اسپانیا هجومی بازی کند قطعا با گل‌های بیشتری شکست می‌خورد، پس شرایط بازی‌ها ایجاب می‌کرد که در جام‌جهانی تدافعی و محتاطانه بازی کنیم.

اما به نظر می‌رسد تیم ملی ایران در جام‌ملت‌های آسیا از مدعیان قهرمانی باشد.

درست است. ما خودمان در جام ملت‌ها یکی از قدرت‌ها هستیم. باید واقعیت‌ها را درنظر گرفت. ما هیچ‌وقت مدعی قهرمانی جهان نیستیم اما شرایط جام‌ملت‌های آسیا متفاوت است و همان شرایطی که ما در مقابل اسپانیا داشتیم، تیم‌های دیگر در جام ملت‌ها مقابل ما دارند و می‌آیند تا یک فوتبال تدافعی را مقابل ایران به نمایش بگذارند.

اما کره جنوبی، ژاپن و حتی عربستان نیز در جام‌جهانی نشان دادند حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

اتفاقا همین عربستان به خاطر کم‌تجربه بودن، فوتبال هجومی و روانی را به نمایش گذاشت که عاقبت با شکست سنگینی رو‌به‌رو شد! باز هم می‌گویم شرایط جام‌جهانی با جام ملت‌ها متفاوت است و فکر نمی‌کنم حتی مقابل تیم‌هایی مثل کره، ژاپن و حتی عربستان، تاکتیک دیدارهایی که در جام‌جهانی داشتیم، اتخاذ شود.

می‌توانیم بعداز سال‌ها به قهرمانی در آسیا امیدوار باشیم؟

بله، قطعا و همه تلاش‌مان را می‌کنیم تا ان‌شاءالله جام را به ایران بیاوریم و این اتفاق می‌تواند بیفتد اگر حمایت ویژه مسئولان و تلاش‌ آنها هم در همین راستا باشد و آنها هم بخواهند که این اتفاق بیفتد.

درواقع باید یک حمایت و نگاه ملی وجود داشته باشد و نگاه شخصی نباشد که مثلا چون من از مسعود شجاعی خوشم نمی‌آید بخواهم به تیم ملی ضربه بزنم. چنین نگاهی یک نگاه شخصی و دور از انصاف است و با منافع ملی خیلی فاصله دارد!

حواشی اطراف تیم ملی چه زمانی به پایان می‌رسد؟ بهتر نیست با آرامش کارمان را پیش ببریم؟

در حال حاضر در این شرایط دیگر چیزی نمی‌تواند در فاصله سه ماهه تا جام ملت‌ها عوض شود پس چه بهتر اینکه اختلافات و نگاه‌های شخصی را کنار بگذاریم و ملی فکر کنیم. این موضوع در حد شعار نیست و اعتقاد قلبی ماست اگر همه حتی آنهایی که با ما اختلاف دارند دل‌هایشان را حداقل در این سه چهار ماه یکی کنند، ان‌شاءالله تیم ملی بتواند یک نتیجه خوب بگیرد و به عنوان یکی از قدرت‌های برتر قاره آسیا بتوانیم بعد از ۴۰ سال جام قهرمانی را فتح کنیم.

این برای ما بد است که نتوانیم در این رقابت جزء مدعیان باشیم، برای ما بد است که حتی چندین دوره هم به فینال جام ملت‌ها نرسیده‌ایم و مطمئنم اگر نگاه ملی به تیم ملی وجود داشته باشد و همه به این تیم کمک کنند می‌توانیم در امارات موفق شویم. با نگاه و انتقاد مغرضانه و دیدگاه شخصی در این مدت کوتاه هیچ چیز تغییر نمی‌کند و بهتر است همین شرایطی را که داریم تا جام ملت‌ها حفظ کنیم و سعی در بهتر کردن آن داشته باشیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کی‌روش می‌ترسه با تیم‌های بزرگ بازی کنه گند بازیکنای بی لیاقتش معلوم بشه. جوگیری جام جهانی رو بیخیال...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بدبخت اخه کدوم تیم بزرگ دنیا میاد باما بازی کنه.ماتحریم شدیمه میفهمی.

      • داش عباس

        ی بی‌شعور دیگه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج