۷۹۰۱۵۹
۲۸۰۹۴۵
۲۸۰۹۴۵
پ

فرق کامپوزیت دندان با لمینت سرامیکی چیست؟ کدام یک بهتر است؟

فرق کامپوزیت دندان با لمینت سرامیکی چیست؟ کدام یک بهتر است؟ قیمت کدام یک مناسب‌تر است؟ ماندگاری کدام یک از آن ها بیشتر است؟ دراین مطلب بخوانید.

کامپوزیت دندان و لمینت سرامیکی هر دو درمان استاندارد هستند و فقط جنبه زیبایی دندان‌ها ندارند و هر کدام اصول و مهارت خاصی نیاز دارند که رعایت نکردن آن‌ها می تواند بسیار مخرب باشد. اما باید دید هر کدام چه مزایا و معایبی دارند و کدام یک از آن‌ها مناسب شماست.

فرق کامپوزیت دندان با لمینت سرامیکی چیست؟ کدام یک بهتر است؟ فرق کامپوزیت دندان با لمینت سرامیکی چیست؟ کدام یک بهتر است؟

کامپوزیت دندان چیست؟

یک درمان استاندارد در طراحی لبخند، تکنیکی بسیار حساس و نیازمند مهارت خاص و هنردست دندانپزشک می‌باشد و باید با حوصله انجام شود و به هیچ عنوان، تاکید می‌کنم به هیچ عنوان به خودی خود درمان زیان باری برای لثه و دندان‌ها نمی‌باشد. ولی اگر دندانپزشک مهارت کافی نداشته باشد و مورد مناسب زیبایی را انتخاب نکند (بیشتر بهم ریختگی‌ها حتما باید ارتودنسی شوند و کیس زیبایی نیستند) و اصول زیبایی و مخصوصا فینیشینگ و پالیشینگ نواحی لثه و زیر لثه را رعایت نکند نتیجه فاجعه بار خواهد بود.

نکته هم لمینت سرامیکی و هم طراحی لبخند با کامپوزیت دندان در صورت عدم رعایت اصول زیبایی به یک اندازه مخرب خواهند بود. یعنی همان اندازه که کامپوزیت می‌تواند در صورت بدکار شدن زیان بار باشد، لمینت دندان هم زیان بار هست.

توجه ولی ماهیت کامپوزیت این است که در طولانی مدت ممکن است تغییر رنگ داشته باشد و نیازمند پالیش سالیانه می‌باشد.

تنها مزیت کامپوزیت دندان استاندارد نسبت به لمینت دندان استاندارد قیمت ارزانتر آن نسبت به لمینت می‌باشد.

  1. انتخاب نوع درمان بستگی به سلیقه‌ی مراجعه کننده، وضعیت دندان‌ها و لثه و توان اقتصادی ایشان دارد.
  2. موفقیت و کیفیت درمان بستگی به مهارت دندانپزشک، وضعیت دندان‌ها و نوع کامپوزیت دارد.

فرق کامپوزیت دندان با لمینت سرامیکی چیست؟ کدام یک بهتر است؟

تاکید: در رابطه با ونیر کامپوزیت یک نکته خیلی اهمیت دارد هم هنر دست دندانپزشک و هم کیفیت متریال مصرفی هر دو برای خلق یک کار زیبا و پرفکت لازم و ضروری هستند و همچنان که با قطعات پیکان در کارخانه بنز آلمان نمی‌توان ماشین بنز تولید کرد، با کامپوزیت معمولی هم نمی‌توان کار فوق العاده انجام داد و همچنین با بهترین کامپوزیت دنیا هم تا وقتی که هنر دندانپزشک کامل نباشد نمی‌توان کار پرفکت انجام داد، در نتیجه توصیه‌ی ما این است که هم از هنر دندانپزشک مورد نظرتان اطمینان پیدا کنید.

لمینت دندان چیست؟

دندان افراد در طی مدت زمان طولانی به دلایل مختلف دچار تغییر رنگ و آسیب دیدگی می‌شود.در پی این ایرادات افراد به فکر اصلاحات آن‌‌ها افتاده و برایشان اقدام می‌کنند.لمینیت دندان که با نام ونیر نیز شناخته می‌شود، یکی از این اقدام تاثیرگذار در جهت زیبایی و سلامت دندان‌هاست.لمینیت روکشی نازک همرنگ دندان است که برای از بردن ایرادات دندان و اصلاح طرح لبخند از آن استفاده می‌شود.

کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟

بسیاری از افراد معمولا در دوراهی کامپوزیت یا لمینت دچار تردید می‌شوند.کامپوزیت و لمینت دندان هر دو از جمله روش‌های اصلاحی برای ایرادات دندان هستند.این دو روش علاوه بر شباهت‌های زیاد دارای تفاوت‌هایی نیز هستند که باید به آن‌ها توجه داشت.

یکی از این تفاوت‌ها، تفاوت در جنس ماده‌ی سازننده این دو روش است. ساختار کامپوزیت دندان از جنس ماده‌ای خمیری شکل است که به شکل آماده در اشکال مختلف روی دندان نصب می‌شود اما لمینت دندان در انواع جنس‌های مانند رزین کامپوزیت، چینی یا سرامیکی قابل دسترسی است. علاوه بر تفاوت جنس ماده سازنده زمان آماده سازی هر کدام از این روش‌ها باهم متفاوت است و بر اساس گفته‌ی متخصصان، زمان مورد نیاز برای ساخت لمینت سرامیکی حدود سه هفته می‌باشد اما زمان مورد نیاز برای ساخت کامپوزیت ونیر دندان یک جلسه برای هر فک تخمین زده شده است. در ادامه موارد بیشتری ا تفاوت های کامپوزیت و لمینت دندان را بررسی خواهیم کرد.

ویژگی‌ها کامپوزیت لمینت
استحکام کمتر بیشتر
 دوام و ماندگاری کمتر بیشتر
نیاز به تراشیدن سطح دندان ندارد دارد
نیاز به ترمیم دارد ندارد
تغییر رنگ در گذر زمان بیشتر کمتر
 طول درمان کمتر بیشتر

کدام یک طبیعی‌تر است؟ لمینت یا کامپوزیت؟

معمولا قالب‌های لمینت و کامپوزیت به گونه‌ای طراحی می‌شوند که بیشترین شباهت را با دندان افراد داشته باشند.اما در پاسخ به این سوال که کدام یک از این روش‌ها نسبت به دیگری طبیعی‌تر است باید گفت برنده میدان لمینت است.لمینت سرامیکی به دلیل شبیه سازی روکش آن با مینای دندان‌های طبیعی از کامپوزیت طبیعی‌تر جلوه می‌کند. جنس این مواد هر دو از پرسلن هستند. پرسلن رایج‌ترین ماده‌ای است که برای ساخت روکش استفاده می‌شود.

فرق کامپوزیت دندان با لمینت سرامیکی چیست؟ کدام یک بهتر است؟

لمینت زیبا‌تر است یا کامپوزیت؟

در مبحث زیبایی این دو روش، باید گفت هردوی آن‌ها برای زیبایی بیشتر دندان و لبخند شما مفید و مناسب هستند اما بنا به سلیقه هر فرد انتخاب بین این دو روش کار چندان راحتی نیست.بهتر است قبل از انجام تغییرات راجب شکل ظاهری هر دو روش تحقیق کرده و مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید.

فرق کامپوزیت دندان با لمینت سرامیکی چیست؟ کدام یک بهتر است؟

ماندگاری لمینت بالاتر است یا کامپوزیت؟

به طور کلی طول عمر لمینت دندان بین 10 تا 20 سال و میزان ماندگاری کامپوزیت دندان 5 الی7 است.البته لازم به ذکر است که میزان ماندگاری لمینت و کامپوزیت با توجه به مراقبت‌های هر فرد متفاوت است.در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان و دقت بالا در مراقبت از لمینت و کامپوزیت دندان طول عمر این دو روش بیشتر از حد معمول می‌شود.

کدام استحکام بالاتری دارد؟ کامپوزیت یا لمینت؟

به طور کلی باید گفت روکش‌های لمینت نسبت به کامپوزیت استحکام بالاتری دارند اما نکته قابل توجه این است که در صورت آسیب دیدگی لمینت دندان، روکش آن مثل کامپوزیت قابل ترمیم نیست و نیازمند تعویض مجدد می‌باشد.

کامپوزیت در برابر تغییر رنگ مقاومت بیشتری دارد یا لمینت؟

ایجاد لکه‌هایی روی کامپوزیت و لمینت امری طبیعی است که جلوگیری از آن ممکن نیست.عواملی مانند مصرف دخانیات و نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند چای و قهوه معمولا اصلی‌ترین عوامل در تغییر رنگ لمینت و کامپوزیت هستند.اما باید گفت که روکش لمینتی از حساسیت کمتری نسبت به تغییر رنگ برخوردار است و در مدت زمان طولانی‌تری دچار تغییر رنگ می‌شود.

لمینت به صرفه تر است یا کامپوزیت؟

به طور معمول هزینه نهایی کامپوزیت دندان نصف هزینه لمینت است و این قیمت نسبت به ماندگاری کمتر کامپوزیت منطقی می‌باشد.

آیا کامپوزیت یا لمینت نیاز به ترمیم دارند؟

در صورت تغییر رنگ یا آسیب دیدگی دندان‌ها بعد از لمینت و کامپوزیت،امکان ترمیم برا کامپوزیت بیشتر است.برای جبران آسیب دیدگی‌های لمینت باید به تعویض آن‌ها بپردازید چرا که امکان ترمیم برای این روش موجود نیست.

لمینت نیاز به تراشیدن سطح دندان دارد یا کامپوزیت؟

برا انجام لمینت دندان لازم است بخشی از مینای دندان به صورت جزئی تراش داده شود.این کار برای اینکه پیوند مناسب و محکمی بین لمینت و دندان‌ها ایجاد شود صورت می‌گیرد.

فرق کامپوزیت دندان با لمینت سرامیکی چیست؟ کدام یک بهتر است؟

مزایای کامپوزیت

  • در یک جلسه قابل انجام است
  • قابلیت پوشاندن مشکلاتی مانند فاصله بین دندانی و شکستگی جزئی را دارد
  • در صورت برداشتن کامپوزیت، امکان استفاده از دندان‌ها بدون روکش وجود دارد

معایب کامپوزیت

  • احتمال وقوع درد در روزهای ابتدایی
  • نیازمند پولیش به صورت دوره ای 
  • احتمال وقوع پوسیدگی دندان در صورت نصب نادرست

مزایای لمینت

  • مقاومت در برابر پوسیدگی
  • شباهت شکل ظاهری به دندان طبیعی
  • قابلیت ترکیب شدن با سایر روشهای زیبایی دندانپزشکی ترمیمی

معایب لمینت

  • بعد ازچسباندن بر روی دندان، قابلیت تغییر رنگ و شکل برای آن وجود ندارد
  • پس از برداشتن لمینت، به دلیل تراشیده شدن سطح، امکان استفاده از دندان بدون روکش وجود ندارد
  • احتمال پدیدار شدن حساسیت بالاتر دندان نسبت به دمای سرد و گرم

سؤالات متداول

آیا تراش لمینت سرامیکی موجب خراب شدن دندان‌ها می‌گردد؟ این روش به تنهایی دلیلی برای خراب شدن دندان‌ها نیست.

آیا برای تراش مینای دندان برای لمینت، نیازی به بیهوشی می‌باشد؟ خیر نصب لمینت به طور کلی یک فرایند بدون درد بوده و برای این کار نیازی به استفاده از بیهوشی نخواهد بود.

آیا تراش لمینت دندان به این معنا است که لمینت امکان افتادن از روی دندان نخواهد داشت؟ هرچه دندانپزشک در انجام این روش تبحر داشته باشد و فرد نکات مراقبتی را به درستی رعایت کند، ماندگاری بیشتری ایجاد خواهد شد.

آیا مادام العمر دندان‌ها سفید و بدون لک باقی خواهد ماند؟ باید گفت اگر مراقبت‌های پس از کامپوزیت و لمینت دندان را انجام دهید طول عمر آن افزایش خواهد یافت. اگر سفیدی تنها گزینه مدنظرتان است بلیچینگ دوره‌ای دندان انتخاب بهتری است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج