۷۹۴۲۵۲
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

شب‌های تلخ و شیرین در ورزشگاه آزادی

 ورزشگاه‌های آزادی شب‌های تلخ و شیرینی را به خود دیده است.

وب‌سایت نود: پرسپولیس ایران بازی رفت فینال لیگ قهرمانان آسیا را در ژاپن به میزبان خود کاشیما آنتلرز با ۲ گل واگذار کرد. کار برای شاگردان برانکو ایوانکوویچ تمام نشده و سرخپوشان پایتخت این شانس را دارند که شنبه شب در بازی برگشت و با حمایت خوب هواداران خود با یک بازگشت رویایی برای اولین بار قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شوند.

ورزش دوستان ایران شب‌های تلخ و شیرینی را در ورزشگاه آزادی تهران که بیش از ۴ دهه از ساخت آن می‌گذرد، دیده‌اند. به بهانه‌ی فینال شنبه شب لیگ قهرمانان آسیا که در این ورزشگاه برگزار می‌شود، چند شب تلخ و شیرین فوتبال ایران در ورزشگاه آزادی را مرور کرده‌ایم.

اولین قهرمانی در آزادی

اولین قهرمانی فوتبال ایران در ورزشگاه آزادی به بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران برمی‌گردد. تیم ملی ایران در آن دوره با هدایت فرانک اوفارل سرشناس که سابقه‌ی مربیگری در باشگاه منچستریونایتد انگلستان را هم در کارنامه داشت، موفق شد در ورزشگاه آزادی قهرمان بازی‌های آسیایی تهران شود.

شاگردان اوفارال برای قهرمانی در آن بازی‌ها در بازی پایانی موفق شدند با یک گل رژیم صهیونیستی را شکست دهند. آن قهرمانی علاوه بر اینکه اولین قهرمانی فوتبال ایران در ورزشگاه آزادی بود، اولین قهرمانی ایران در فوتبال بازی‌های آسیایی هم بود که با هدایت اوفارل سرشناس بدست آمد. قهرمانی که شانزده سال طول کشید تا دوباره برای فوتبال ایران تکرار شود.

غفور جهانی، جام جهانی

ایران در راه رسیدن به جام جهانی ۱۹۷۴ آلمان غربی مقابل استرالیا ناکام بود و از رسیدن به جام جهانی باز ماند. ۴ سال بعد تیم ملی با هدایت حشمت مهاجرانی موفق شد انتقام حذف مقابل استرالیا را بگیرد و با پیروزی یک بر صفر مقابل این تیم در ورزشگاه آزادی برای اولین بار بتواند به جام جهانی صعود کند.

تیم ملی ایران در حالی با تک گل غفور جهانی از سد استرالیا گذشت که حدود ۹۰ هزار نفر در ورزشگاه آزادی شاهد اولین صعود تیم ملی به جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین بودند و در حالی که از دو قاره‌ی آسیا و اقیانوسیه یک تیم به جام جهانی صعود می‌کرد، ایران یک هفته زودتر از پایان مرحله‌ی مقدماتی خود را به جام جهانی رساند.

چهار دقیقه تلخ

تیم ملی در مرحله‌ی مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا با تیم‌های چین، تایلند و بنگلادش همگروه بود. جنگ برای صعود از این گروه بین دو تیم ایران و چین بود. ایران در چین با ۲ گل به میزبان خود باخته بود و برای صعود از گروه باید با اختلاف گل خوب در ورزشگاه آزادی از سد چینی‌ها می‌گذشت.

تیم ملی بازی را خوب شروع کرد و موفق شد ۳ گل به چینی‌ها بزند. با این نتیجه ایران شانس زیادی داشت که تیم اول گروه شود اما در عرض کمتر از ۵ دقیقه همه چیز برای تیم ملی ایران تمام شد؛ چین در دقایق ۶۴ و ۶۸ دو گل زد و تفاضل گل ایران را خراب کرد. چینی‌ها در بازی آخر هم با ۲ گل از سد تایلند گذشتند و ایران با تفاضل گل کمتر نسبت به چین حذف شد.

تنها قهرمانی باشگاهی در آزادی

شب‌های تلخ و شیرین در ورزشگاه آزادی

تنها قهرمانی یک باشگاه ایرانی در سطح آسیا و در ورزشگاه آزادی توسط پرسپولیس بدست آمد. پرسپولیسی‌ها در رقابت‌های جام در جام آسیا در سال ۹۱-۱۹۹۰ با هدایت علی پروین به فینال رسیدند. سرخپوشان پایتخت باید در دو بازی رفت و برگشت به مصاف المحرق بحرین می‌رفتند تا قهرمان رقابت‌ها مشخص شود.

بازی رفت دو تیم در بحرین به تساوی بدون گل انجامید. در بازی برگشت که در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شد پرسپولیسی‌ها موفق شدند با تک گل محمد حسن انصاری‌فرد از سد میهمان خود بگذرند و برای اولین بار در اولین دوره‌ای که جام در جام باشگاه‌های آسیا برگزار شد، قهرمان این رقابت‌ها شوند.

فینال تلخ با سامورایی‌ها

شب‌های تلخ و شیرین در ورزشگاه آزادی

پرسپولیسی‌ها که یکبار قهرمان جام در جام باشگاه‌های آسیا شده بودند، در فصل ۹۳-۱۹۹۲ دوباره توانستند به فینال این رقابت‌ها برسند. سرخپوشان تهرانی در آن دوره از رقابت‌ها باید در فینال به مصاف تیم یوکوهاما مارینوس یا همان نیسان ژاپن می‌رفتند. بازی فینال به صورت رفت و برگشت برگزار می‌شد و سرخپوشان پایتخت باید در بازی رفت در شهر یوکوهاما با نیسان بازی می‌کردند. پرسپولیسی‌ها در بازی رفت خود در ژاپن توانستند نتیجه‌ای قابل قبول بدست آورند. آن‌ها با نتیجه‌ی یک بر یک نیسان را متوقف کردند تا امید زیادی برای دومین قهرمانی خود در جام در جام آسیا داشته باشند.

تک گل پرسپولیس در آن بازی را حسن شیرمحمدی به ثمر رساند و ژاپنی‌ها یک پنالتی را هم در آن بازی از دست دادند. با وجود اینکه پرسپولیسی‌ها در بازی رفت نتیجه‌ی قابل قبولی گرفته بودند و در بازی برگشت با یک تساوی بدون گل هم قهرمان می‌شدند اما شاگردان علی پروین در بازی برگشت و در ورزشگاه آزادی با نتیجه‌ی یک بر صفر مقابل ۱۰۰ هزار طرفدار خود بازی را واگذار کردند و قهرمانی در آسیا را از دست دادند.

آخرین فینال آزادی

شب‌های تلخ و شیرین در ورزشگاه آزادی

آخرین فینال باشگاهی‌ای که در سطح قاره آسیا در ورزشگاه آزادی برگزار شد به فصل ۹۹-۱۹۹۸ جام باشگاه‌های آسیا برمی‌گردد. در آن فصل استقلال تهران با هدایت زنده‌یاد ناصر حجازی موفق شد بعد از شکست دادن دالیان چین در مرحله‌ی نیمه نهایی به فینال جام باشگاه‌های آسیا برسد.

آبی‌پوشان پایتخت در بازی پایانی باید به مصاف جوبیلو ایواتای ژاپن می‌رفتند. استقلالی‌ها که این شانس را داشتند برای سومین بار قهرمان جام باشگاه‌های آسیا شوند، مقابل تماشاگران خود در ورزشگاه آزادی ناکام بودند و بازی فینال را با نتیجه‌ی ۲ بر یک به میهمان ژاپنی خود واگذار کردند و از رسیدن به مقام قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا بازماندند.

تلخ‌ترین گل در آزادی

شب‌های تلخ و شیرین در ورزشگاه آزادی

ایران برای رسیدن به جام جهانی ۲۰۰۲ کره جنوبی و ژاپن بلاژوویچ سرشناس را روی نیمکت خود می‌دید. بعد از اینکه تیم ملی در مرحله‌ی گروهی رقابت‌ها در رتبه‌دوم قرار گرفت و از رسیدن مستقیم به جام جهانی بازماند، شاگردان بلاژ در دو بازی رفت و برگشت از سد امارات گذشتند و برای صعود به جام جهانی باید در بازی پلی‌آف به مصاف ایرلند می‌رفتند.

در بازی رفت تیم ملی در دوبلین با ۲ گل مقابل میزبان خود که بازیکنان سرشناسی از جمله شی گیون و رابی کین را در ترکیب خود داشت، شکست خورد. تیم ملی که ۴ سال قبل و در یک بازی دراماتیک در ملبورن موفق شده بود به جام جهانی برسد، امیدوار بود که در بازی برگشت مقابل ایرلند در ورزشگاه آزادی هم یک بار دیگر معجزه رخ دهد و بتواند شکست ۲ بر صفر بازی رفت را جبران کند و به جام جهانی ۲۰۰۲ صعود کند.

تیم ملی در بازی برگشت تا ثانیه‌های پایانی در رسیدن به گل ناکام بود و یحیی گل‌محمدی یکی از تلخ‌ترین گل‌های تاریخ فوتبال ایران را در ثانیه‌ها پایانی بازی با ضربه‌ی سر زد و تیم ملی ایران با وجود پیروزی یک بر صفر مقابل ایرلند از رسیدن به جام جهانی ۲۰۰۲ باز ماند.

شب تلخ آزادی

از مرحله‌ی مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی تیم ملی ایران نوروز سال ۱۳۸۸ باید در ورزشگاه آزادی به مصاف عربستان می‌رفت. هدایت تیم ملی در آن روزها بر عهده‌ی علی دایی بود. شاگردان علی دایی در آن بازی نوروزی ابتدا با یک گل از میهمان خود جلو افتادند اما بعد از آن عربستانی‌ها موفق شدند ۲ گل به تیم ملی بزنند و بازی را مقابل حدود ۱۰۰ هزار تماشاگر ایرانی با نتیجه‌ی ۲ بر یک برنده شوند.

بعد از آن باخت که یکی از تلخ‌ترین شب‌های فوتبالی ایرانی‌ها بود، علی دایی از هدایت تیم ملی فوتبال ایران کنار گذاشته شد. تیم ملی هم بعد از کنار گذاشتن دایی نتوانست در ۳ بازی آینده‌ی خود با هدایت افشین قطبی در راه رسیدن به جام جهانی موفق باشد و از رسیدن به جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی باز ماند.

صعودهای بی دردسر

شب‌های تلخ و شیرین در ورزشگاه آزادی

سومین حضور ایران در جام جهانی در تهران قطعی شد. تیم ملی فوتبال ایران بعد از اینکه از رسیدن به جام جهانی ۲۰۰۲ کره جنوبی و ژاپن بازمانده بود، با هدایت برانکو ایوانکوویچ کروات توانست به جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان صعود کند. حضور ایران در جام جهانی با پیروزی مقابل بحرین در ورزشگاه آزادی رقم خورد. تیم ملی با تک گل محمد نصرتی موفق شد بحرین را شکست دهد و یک هفته زودتر از پایان مرحله مقدماتی جام جهانی خود را مسافر آلمان کند.

برای حضور در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه هم فوتبال ایران صعود راحتی را پشت سر گذاشت. تیم ملی که با هدایت کارلوس کی‌روش برای صعود به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل با ۳ پیروزی پیاپی خود در ۳ بازی آخر موفق شده بود به عنوان تیم اول از گروه خود به جام جهانی صعود کند، با پیروزی مقابل ازبکستان در ورزشگاه آزادی و ۲ هفته زودتر از پایان مرحله‌ی مقدماتی جام جهانی در قاره‌ی آسیا صعود مقتدرانه‌ای به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • وروجک

      این بازی قشنگترین بازی میشود بخصوص باورود خانمها به ورزشگاه آزادی....انشالله برد شیرینی داشته باشیم...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج