۷۹۷۴۷۳
۲۱ نظر
۵۰۰۶
۲۱ نظر
۵۰۰۶
پ

پیش‌بینی آینده‌ی بازار مسکن سخت شد

آذرماه روند رو به رشد بازار مسکن یک ساله می‌شود. با توجه به رکود تورمی بازار مسکن، قاعدتا باید در ماه‌های آینده رشد ماهانه قیمت‌ها کاهش پیدا کند، اما با توجه به نوسان متغیرهای موثر بر بازار مسکن، پیش‌بینی وضعیت آینده این بازار مقداری دشوار شده است.

خبرگزاری ایسنا: آذرماه روند رو به رشد بازار مسکن یک ساله می‌شود. با توجه به رکود تورمی بازار مسکن، قاعدتا باید در ماه‌های آینده رشد ماهانه قیمت‌ها کاهش پیدا کند، اما با توجه به نوسان متغیرهای موثر بر بازار مسکن، پیش‌بینی وضعیت آینده این بازار مقداری دشوار شده است.

آذرماه سال قبل پس از گذشت دوره رکود پنج ساله، تحرکات معاملاتی در بازار مسکن آغاز شد. در سومین ماه از فصل پاییز ۱۳۹۶ معاملات مسکن شهر تهران ۵۰ درصد و قیمت‌ها ۱۴.۹ درصد افزایش یافت که بالاترین نرخ رشد هر دو شاخص در دوره رکود محسوب می‌شد.

پس از آن هر ماهه شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم و البته معاملات به همین دلیل شیب نزولی به خود گرفت.

تغییرات رشد قیمت مسکن در پایتخت از آذرماه سال قبل تا مهرماه سال جاری به ترتیب ۱۴.۹، ۱۶.۷، ۲۲.۳، ۲۶.۱، ۲۹.۵، ۳۴.۸، ۴۵.۸، ۵۴.۲، ۶۲.۱، ۷۴.۱، ۸۳.۵ درصد بوده که باتوجه به قیمتهای فعلی، خرید مسکن تقریبا به طور کامل از توان متقاضیان موثر خارج شده است؛ با این حال پس از رشد ۵۰ درصدی معاملات در آذرماه سال قبل، خرید و فروش در مهرماه امسال ۳۲ درصد کاهش یافت.

با توجه به رکود تورمی بازار مسکن، قاعدتا باید در ماه‌های آینده رشد ماهانه قیمت‌ها کاهش پیدا کند، اما با توجه به نوسان متغیرهای موثر بر بازار مسکن از جمله تقاضای سفته بازانه، تقاضای مطلق، قیمت نهاده‌های ساختمانی، روند نرخ ارز و طلا، تحریم‌های اقتصادی و نرخ سود بانکی، پیش‌بینی وضعیت آینده بازار مسکن مقداری دشوار شده است.

افت معاملات در پی تغییر شهردار

برخی واسطه‌های ملکی از کاهش حجم معاملات و نیز صدور پروانه های ساختمانی در هفته های اخیر خبر می‌دهند. مشاوران املاک می‌گویند با توجه به سیاست شهردار جدید مبنی بر توقف روند شهرفروشی که می‌تواند با کاهش بلندمرتبه سازی همراه باشد، ممکن است رکود ساخت و ساز عمیق‌تر شود.

بنا بر آمار اتحادیه املاک، از یکم تا بیست و دوم آبان ماه ۵۵۸۲ قرارداد خرید و فروش مسکن در تهران به امضا رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۶۰ درصدی را نشان می دهد.

متقاضیان واقعی خرید کنند

مصطفی خسروی - رییس اتحادیه مشاوران املاک، می‌گوید: بازار مسکن در مدت زمانی کوتاه شاهد دو تغییر بزرگ بوده است؛ اول تغییر وزیر راه و شهرسازی و دوم تغییر شهردار. در نتیجه طبیعی است که وقفه‌ای برای اطلاع یافتن از برنامه‌های این دو مسئول که به طور مستقیم با بخش مسکن در ارتباط هستند، داشته باشد.

این نافی خرید و فروش نیست و معتقدم متقاضیان واقعی که پولی برای خرید دارند، دست نگه ندارند و خرید خود را انجام دهند، چرا که حضور سرمایه‌گذاران در این بازار فعلا کاهش یافته و این وضعیت بازار را در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که ریزش قیمت دلار و سکه چقدر در کاهش قیمت مسکن موثر است، گفت: گذشته از جو روانی عوامل بنیادین تولید مسکن نیز با رشد قیمت روبرو بوده‌اند. مصالح ساختمانی و آهن آلات و ... همگی گران شده و این گرانی سبب افزایش قیمت تمام شده مسکن می شود.

به هر حال به نظر نمی رسد شوک کاهشی در بازار مسکن در راه باشد، اما بی‌تردید تخلیه حباب روانی بازار سکه و ارز بر تخلیه حباب روانی بازار مسکن نیز تاثیرگذار است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ب

      پول خونه توی آلمان رو بدی ایران نمی تونی خونه بخری عججججججب.

    • بدون نام

      مگه مصالح چند درصد گرون شده که خونه باید 100 درصد گرون شه؟!!! در ضمن همه میگن بخاطر نرخ دلار، هرچند خیلی چیزها اصلا به دلار ربطی نداره و صرفا بهانه ای برای مفتخوریه، خب اگه دلار ارزون شد مسلما باید قیمت خونه هم کاهش پیدا کنه!

    • بدون نام

      هرکی مسبب این گرونیهاست، ان شاءالله جونش گرفته شه!

    • مسئولین دلسوز باشید..

      سلطان سکه اعدام شد.سلطان مسکن را هم اعدام کنید...سلطان خودرو سلطان اقلا کالارا هم اعدام کنید

    • بدون نام

      چوپان دروغگو تو نمی خواهد پیشگوئی بکنی! سقوط قیمت مسکن حتمی است چه تو و همکارات بخواهند و چه نخواهند! تو دوست داره گرانتر هم بشود و تمامی تلاشت رو هم تو این یکسال کردی که خریدارها رو وادار کنی با قیمتهای نجومی بریزند و بخرن ولی نتونستی! تلاش بیهوده نکن نمیشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        امکان نداره قیمت مسکن بیاد پایین حنی نیم درصد . همیشه بعد رکود قیمت رفته بالاتر

      • بدون نام

        قطعاً قیمت مسکن سقوط می کنه و ربطی به دوره های قبل نداره وگرنه تا بیش از 100 دیگه هم خریدار پیدا نمی کنه

      • بدون نام

        قیمت مسکنو دیگه فروشنده تعیین نمی کن بلکه خریداره که تعیین می کنه

    • بدون نام

      اون خریدارهایی که تو و امثال تو فکر می کردن با گرانی های نجومی می ریزن و خونه می خرن دیگه تموم شدن تا 100 سال دیگه هم پول خرید این خونه های نجومی را نمی تونن جمع کنن و بخرن
      الان خریدارهای واقعی فقط با قیمتهای واقعی خرید می کنند قیمت واقعی یک دهم این قیمتهاست

    • کارشناس

      خریدار واقعی تنها با قیمت واقعی خانه می خرد

    • بدون نام

      خریدار واقعی احتیاجی به کلاشی و تحریک تو و املاکی های کلاش نداره
      این قیمتها فقط نشانه آرزوهای تو و مالکان است نه قیمت واقعی و مردم همه به کلاشی املاکی ها پی بردن و پول یامفت به اونها نمیدین که دوباره هوس گرون کردن به سرشون بزنه

    • بدون نام

      تلاش بیهوده نکن کلاش!

    • بدون نام

      متأسفم برات خریدار نیست! پیدا نمی کنی!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دیگه تو خوابم کسی نمیتونه خونه ببینه چه برسه که بخره

    • بدون نام

      حضور سرمایه داران در بازار مسکن کاهش نیافته، بلکه گرفتار شده اند و نمیتوانند خانه هایی را که خریدند حتی به قیمت خرید خود هم بفروشند، زیرا خریدار واقعی نیست و همه دلال هستند و اینبار مانند سالهای قبل نیست که پنج سال رکود شدید مسکن داشته باشد، بلکه قیمت مسکن به حدی وحشتناک حبابی است که، اینبار رکود شدید مسکن به بیش از ده سال طول خواهد، کشید و در حال حاضر فروشندگان در رویای توهم شدید قیمتی روبرو هستند که با ضرر سنگین دیر فروختن از خواب بیدار میشوند.

    • بدون نام

      حتی بیسواد ترین فرد ایران هم به راحتی میتواند اینده مسکن را با توجه به قیمتهای بسیار نجومی حبابی، پیش بینی کند، ولی برای این کارشناس پیش بینی خیلی سخت شده و نمی فهمد که توان خرید مستاجران به پایین ترین سطح رسیده و از شهرها به حاشیه ها و شهرستانها فرار شدید اجباری کردند و فروشنده های سودجوی کاذب را یا خانه هایشان تنها گذاشتند که نه تنها نمیتوانند بفروشند، بلکه مستاجری هم نمانده که حداقل اجاره بدهند و کمتر ضرر کنند.

    • بدون نام

      الان چند ماهی هست که خودتو میکشی و میگی خریداران واقعی برن و خرید کنن ولی کسی اعتنا نمیکنه
      یه مدتی هم میگفتی مسکن هر چی گرونتر میشه مردم بیشتر می ریزن و خرید مکنن خودت هم مفهمی چی میگی کلاش

    • بدون نام

      خرید فقط با قیمت واقعی برابر یک دهم قیمت موهومی

    • کارشناس

      دوره های 5 ساله رکود مسکن دیگر تمام شده تا سال 96 مسکن بمدت 11 سال در رکود بوده و از سال 97 به بعد به کما رفته است و تا سالیان سال در کما خواهد بود و این غاملی خواهد بود برای سقوط قیمت مسکن

    • بدون نام

      قیمت مسکن کاذبه و سقوطش حتمی

    • بدون نام

      با تین اوضاع و شرایط آینده ای متصور نیست.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج