جاباما
۷۹۸۸۴۳
۲۴ نظر
۵۰۰۹
۲۴ نظر
۵۰۰۹
پ

آزارجنسی را صرفا با دیدگاه فاعل و مفعولی نبینید!

روزنامه همدلی نوشت: آدم تعجب می کند که در شهر کوچکی مثل شوشتر با بافت سنتی ، یک گنده لات سابقه‌دار، چند نوجوان و کودک را از کوچه و خیابان ربوده و به انها تجاوز کرده است. اما کله آدم سوت می کشد وقتی می بیند که فرد شرور به کمک همدستانش از صحنه تجاوز فیلم تهیه کرده تا قربانیان را با تهدید انتشار فیلم و بردن آبروی آنها ساکت کند.

روزنامه همدلی نوشت: آدم تعجب می کند که در شهر کوچکی مثل شوشتر با بافت سنتی ، یک گنده لات سابقه‌دار، چند نوجوان و کودک را از کوچه و خیابان ربوده و به انها تجاوز کرده است. اما کله آدم سوت می کشد وقتی می بیند که فرد شرور به کمک همدستانش از صحنه تجاوز فیلم تهیه کرده تا قربانیان را با تهدید انتشار فیلم و بردن آبروی آنها ساکت کند.

آدم وقتی می‌خواند که مجرم سابقه‌دار است و بارها زندان رفته و جری تر شده است، احساس نا امیدی می کند. بدتر از همه وقتی آدم می‌خواند که خانواده های قربانیان به دلیل ترس یا نومیدی از اجرای عدالت، در مراجع قانونی طرح شکایت نکرده اند، افسرده و خشمگین می شود. نهایتا معلوم نیست که اراذل و اوباشی که سرکرده آنها طعم تلخ زندان و مجازات را قبلا چشیده ، با چه حاشیه امنی ، فیلم صحنه تجاوز جنسی را در فضای مجازی منتشر می کنند تا به خیال خودش از قربانیان انتقام بگیرند؟

این حادثه را از جنبه های مختلف می توان بررسی کرد. ریشه اصلی گرفتاری ما در این تلقی فرهنگی است که گویا قربانی تجاوز جنسی، گوهر ناموس خود را باخته و متجاوز فاتحی است که پیروزمندانه قلعه ای را فتح کرده است. در این نگاه ماقبل مدرن به مناسبات و روابط جنسی ، رابطه جنسی صرفا عملی فیزیکی بین فاعل و مفعول یا غالب و مغلوب است. در این رابطه فاعل در هر حالت برنده و سرافراز و مفعول بازنده و سرافکنده است.

گفته می شود که آقامحمدخان قاجار بعد از فتح کرمان و دستگیری لطفعلی خان زند دستور داد که " اصطبل‌بانان او شاهزاده مجروح را مورد تجاوز جنسی قرار دهند. " تجاوز جنسی همواره یکی از حربه های فاتحان مشرق زمین علیه دشمنان مغلوب بوده است. این فرهنگ باید تغییر کند و جامعه به جای دادن مدال به متجاوز با قربانی احساس همبستگی کند و عمل تجاوز را نشانه قدرت فرد متجاوز نداند. مساله دیگری که باید توسط جامعه شناسان بررسی شود این است که چرا فرهنگ لمپنیزم تا این اندازه گسترده شده است؟ دلیل اینکه فردی مثل تن تن در شهر کوچکی مثل شوشتر از قانون نمی ترسد چیست؟

در رژیم سابق لمپن ها (کلاه مخملی‌ها) با مراکز قدرت ارتباط داشتند. سوال این است لمپن ها اکنون به کدام حمایت پشت‌گرمند؟ لمپن ها کله خرند اما در عین حال بسیار ترسو هستند. آنها وقتی دست به زورگیری و تجاوز و خشونت می زنند که حاشیه امن داشته باشند. باید بررسی شود چه کسانی اسباب استخلاص شروری مانند تن تن را در شوشتر از زندان فراهم کردند؟ استفاده از لمپن ها در سیاست مانند شمشیر دولبه است. ممکن است در مقاطعی کاربرد مثبت داشته باشد اما فرد لمپن فقط دنبال منفعت خودش است و آخر سر مانند تتلو گند می زند.

نکته دیگر گسترش بی اعتمادی به قانون است. گفته می‌شود خانواده ها از ترس انتقام فرد متجاوز جرات طرح شکایت علیه او را نداشته اند. بی اعتمادی به قانون می‌تواند باعث گسترش انتقام جویی های شخصی و فردی شود. سینماگران روشنفکر زمان شاه برای نشان دادن مخالفت خود با سیستم ، قانونگرایی را تحقیر و انتقام فردی را ترویج می کردند. مضمون اکثر فیلم- فارسی های دوره شاه از قیصر تا تنگسیر بی اعتنایی قربانی (مظلوم ) به پیگیری شکایت از طریق شهربانی و دادگاه و توسل به چاقوی ضامندار یا تفنگ برای مبارزه با ظالم بود.

قیصر که یکی از برادران نامرد " آب منگل" ، به خواهرش تجاوز کرده بود ، با چاقوی ضامندار سه برادر را در موقعیت های مختلف شکار می کند و مردم در سینما برای بهروز وثوقی در نقش قیصر دست می زدند. کار پاسبانها به عنوان مامور قانون در فیلم سوت زدن و جمع کردن جنازه ها است. جالب اینکه فیلم قیصر نقطه عطف سینمای ایران شد.

در فیلم تنگسیر که بر اساس داستانی از صادق چوبک تهیه شده است، زار محمد نا امید از اجرای قانون تفنگ برمی‌دارد و بوشهر را به هم می ریزد. در یک جامعه نرمال ، شهروند عادی از تجاوز و ظلم به پلیس و دادگاه پناه می برد. انتقام شخصی و بدتر از آن تن دادن شهروندان به ظلم و تجاوز و سکوت مربوط به دوره ماقبل مدرن است.

همان دوره‌ای که لوطی ها گذرها را قرق می کردند. باید شهروندان را تشویق کرد که بدون ترس، برای دادخواهی به مراجع رسمی قضایی و امنیتی و انتظامی مراجعه کنند. باید به نهادهای انتظامی و قضایی و امنیتی توصیه کرد که انجام وظایف حرفه ای و دفاع از شهروندان در چهارچوب قانون را اولویت اول و آخر خود بدانند.

باید به سیاسیون اعم از مسئول و غیر مسئول گفت که استفاده از افراد شرور و لمپن برای پیشبرد برنامه های سیاسی مانند تکیه کردن بر باد است. باید فرهنگ جامعه این اندازه رشد کند که در مساله تجاوز دیدگاه فاعل و مفعولی را کنار بگذارند و تجاوز را صرفا مانند قتل و حمله با چاقو یک جنایت ببینند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      باز خداروشکر که خودتون کامل نوشتید قضیه چیه.تا شرور حاشیه ی امنیت نداشته باشه تو روز روشن شرارت نمی کنه!!!این باعث میشه تو شرایطی خانواده فرد آسیب دیده خودش وارد عمل بشه ومستقیم اقدام کنه چون تا قضیه ای رسانه ای نشه جدی گرفته نمیشه وتو گذر زمان اهمیتشو از دست میده،خلاصه این که باید شاهد حضور رابین هود های رنگ وارنگ باشیم که منطقیه!

    • بدون نام

      بوی بخشش می اید

    • بدون نام

      حالا بخشش شامل حالش میشه ...

    • بدون نام

      اینو خبرش وقتی بزارین که اعدام شده من برای ی همچین عوضی های کارت کشی کردم از بچه های معصومی که خانوادهاشون با آبرو بودن این کارو کردم موقعیت زندگیم برای این عوضی ها تو زندان گذشت آخرش آزاد شدم ولی وجدانم راحته که تاوان بی گناهی را دادم اگر تم موقعیتم جور بشه نسل اینها رو پاک میکنم منتها دستم قانون بسته

    • بدون نام

      مملکتی که در ان ازدواج با دختران زیر سن قانونی افتخار است باید منتظر بلاهای بدتر از این هم باشیم. راستی قانون2030 آخرش چیز بدی بود یا خوب؟؟

      پاسخ ها

      • ایرانی

        مطمئنی تو ایران زندگی میکنی؟ کجا ازدواج دخترای زیر 18 سال رواج داره؟!! تو ایران که الان دخترها اکثرا مشغول درس و دانشگاه هستن و متاسفانه به سختی باید راضی شون کرد تو 30 سالگی ازدواج کنن چه رسد به زیر 18!

      • بدون نام

        کاربر ایرانی شما هم مثل احمدی نژاد از محله خودت بیرون نرفتی که ببینی بله ازدواج زیر 18 سال وجود داره و این
        البتهتجاوزات هم در محله های شما اتفاق نمی افتد

    • بدون نام

      من اهل شوشتر هستم یکی از آشنایان کارمند زندان هست میگه فعلا زندانیان خوب از خجالت اینا دراومدن و تا تونستن اینارو زدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دستشون درد نکنه

    • بدون نام

      مگر مجازات این متجاوز سنگسار یااعدام نیست طرف در زندان آدم نشده جری تر هم شده است وقانون را بسخره گرفته وکاری کرده که آن نوجوانان تاآخر عمر دچار بیماری روانی فوبیا و بی آبرویی و انگشت نما شده اند. تا شمار طعمه ها بالا نرفته ایشان را سربلند فرمایند بالای چوبه دار.

    • بدون نام

      شما بیشتر دقت کنید ایراد از کجاست

    • وروجک@@@

      دادا ........@@@ باید اینهارا عقیم کرد......@@@ مثل سگهاهستن که ولگرد هستن وشهرداری گفت عقیم میکنیم وبعد ولشون میکنیم...

    • بدون نام

      اعدام تنها راه جلوگیری از تجاوز به عنفه.

    • بدون نام

      باید به این مسئله پی برد که چرا این گونه جرایم در این چند دهه اخیر در کشور ما شدت بیشتری گرفته

      پاسخ ها

      • علی

        علتش کاملا مشخصه: ماهواره و فیلمهای غیر اخلاقی، مواد مخدر، مشروبات الکلی...

    • اهوازی

      فقط اعدام //به اعصاب و روان یک جامعه تجاوز شده قاضی خودت را جای پدر اون خانواده بگذار

    • نااشنا

      اگر امثال این حیوانات رو اعدام میکردن اینقدر جسارت پیدا نمیکردن که به فرزنذان مردم تعرض کنن.باید اینارو اتیش زد

    • بی نام

      خدا هرچی امدم کسافت رو نبخشه

    • هاجر

      این متن ایرادات اساسی داره؛ اولا هیچ کس تو دنیا به تجاوزگر به چشم قهرمان و فاتح نگه نمیکنه بلکه همه به چشم حیوان وحشی بهشون نگاه میکنن؛ دوما تجاوزگر حاشیه امن و شجاعت نداره بلکه مستی و بی عقلی ناشی از مواد مخدر و مشروب بهش این رفتارها رو میده و وحشی میشن؛ سوما خانواده ها به اجرای قانون اطمینان دارن و فقط به علت ترس از بی آبرویی سراغ پلیس و دادگاه نمیرن

    • جمعی از مردم جنوب

      عربستان که این همه ما از بدی یادش میکنیم خوبیهای هم دارد یکی لواط اعدام .دزدی دست را قطع می‌کنند زنا کردی سنگسار و حکمت اسلام این جا یا آن جا ....

    • بدون نام

      کثافت از در و دیوار این کشور داره میباره

    • fariborz

      درود بر شما و نویسنده ای که چنین متن نافذی را نگاشته است

    • بدون نام

      هر۴نفر۱نفرروانین اینوگرفتین بقیش چی میش

    • بدون نام

      اگر راست می گن دو نفر را در ملاء عام تیکه تیکه کنن دیگه کسی جرئت نمکنه خطا کنه چه به رسه به تجاوز ....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج