جاباما
۸۰۰۲۰۰
۵۰۳۹
۵۰۳۹
پ

ونیر کامپوزیت

کامپوزیت ترکیبی از مواد زمینه‌ای هستند که در اثر ترکیب ذراتی به نام فیلر به استحکام بالایی دست خواهند یافت. کامپوزیت ونیر در واقع یک ترکیب خمیری شکل است که توسط تابش نور در طول موج خاص به صورت سفت و سخت در خواهد آمد. بعد از سفت شدن کامپوزیت به وسیله تابش نور، زمان شکل دادن به ونیر کامپوزیت می‌رسد.

ما در مقاله دیگری تحت عنوان "لمینت دندان"، به طور کلی به بحث لمینت دندان و انواع آن (لمینت سرامیکی و ونیر کامپوزیت) پرداختیم. در آن مقاله درباره تاریخچه اصلاح لبخند و لمینت صحبت کردیم و درباره فواید و مضرات لمینت نوشتیم. در مقاله مذکور نوشتیم که لمینت دندان بر حسب جنس و ترکیب به ۲ دسته کلی لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی تقسیم می‌شود. در این مقاله قصد داریم به طور تخصصی و با تمرکز بیشتر به جنبه‌های گوناگون استفاده از ونیر کامپوزیت بپردازیم.

لمینت دندان از جنس کامپوزیت:

بر خلاف لمینت سرامیکی که لازم است پس از قالب گیری به لابراتوار فرستاده شود و اصل کار ساخت لمینت در آنجا صورت می‌گیرد، ونیر کامپوزیت در مطب ساخته می‌شود. ونیر کامپوزیت را به همین دلیل روش مستقیم هم می‌نامند. اگر بخواهیم در مورد تفاوت‌های ونیر کامپوزیت و لمینت سرامیکی صحبت کنیم، در بیشتر موارد برتری با لمینت سرامیکی است. البته فراموش نکنید استفاده از ونیر کامپوزیت احتیاج بسیار کمتری به دست بردن و تغییر در دندان‌های شما دارد و حتی ممکن است دندانپزشک برای نصب ونیر کامپوزیت هیچ گونه تراشی روی دندان شما انجام ندهد. ونیر کامپوزیت به دلیل جنس کامپوزیتی دارای بدنه‌ای شفاف‌تر است، در نتیجه اگر رنگ طبیعی دندان‌های شما زرد است بهتر است از ونیر کامپوزیت استفاده نکنید. در نهایت باید گفت: تنها حوزه‌ای که ونیر کامپوزیت دارای برتری بی‌چون و چراست بحث هزینه آن است. در مورد هزینه نصب لمینت و ونیر کامپوزیت در آخر مقاله صحبت خواهیم کرد، اما بدون توجه به شرایط دندان، نصب ونیر کامپوزیت هزینه کمتری نسبت به لمینت سرامیکی به همراه خواهد داشت.

ونیر کامپوزیت:

اگر بخواهیم ونیر کامپوزیت را تعریف کنیم می‌توان این گونه عنوان کرد که کامپوزیت ترکیبی از مواد زمینه‌ای هستند که در اثر ترکیب ذراتی به نام فیلر به استحکام بالایی دست خواهند یافت. کامپوزیت ونیر در واقع یک ترکیب خمیری شکل است که توسط تابش نور در طول موج خاص به صورت سفت و سخت در خواهد آمد. بعد از سفت شدن کامپوزیت به وسیله تابش نور، زمان شکل دادن به ونیر کامپوزیت می‌رسد. دندانپزشک توسط پولیش دادن کم کم شکل ونیر کامپوزیت را تغییر می‌دهد تا هم برای دیگر دندان‌ها یا لثه ایجاد اشکال نکند و هم ونیر کامپوزیت شکل و شمایل طبیعی و زیبایی پیدا کند.

فراموش نکنید از کامپوزیت علاوه بر استفاده در اصلاح طرح لبخند و ساختن ظاهر زیبا برای دندان ها، برای پر کردن دندان‌های خالی هم استفاده می‌شود. در واقع با استفاده از ماده خمیری شکل کامپوزیت و توسط تابش نور به عنوان ماده پر کننده دندان‌ها استفاده می‌شود. برخی از کامپوزیت‌ها البته برای زیبایی دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند که تعداد آن‌ها بسیار محدود است. در واقع به صرف اینکه هر کامپوزیتی که سفید است و یا مستحکم است نمی‌توان از آن در کار‌های زیبایی دندان استفاده کرد.

ونیر کامپوزیت

ونیر کامپوزیت برای چه بیمارهایی تجویز می شود؟

با وجود تمام توضیحاتی که راجع به ونیر کامپوزیت داده شد و علی رغم اینکه تفاوت های ونیر کامپوزیت و ونیر سرامیکی را مرور کردیم، شاید بد نباشد بررسی کنیم چه نوع بیمارهایی گزینه استفاده از ونیر کامپوزیت هستند:

  • افرادی که دندان هایشان از نظر اندازه هماهنگ نیست. این بیمار ها اگر چه دندان هایشان در ردیف منظم روییده اما به علت تفاوت در اندازه، نا مرتب به نظر می رسد.
  • افرادی که به هر دلیلی تمایل یا توانایی استفاده از درمان ارتودنسی را ندارند. این عدم تمایل یا توانایی ممکن است به دلیل سن، مشغله حرفه ای و کمبود وقت، کم بودن به هم ریختگی و یا هر علت دیگری باشد. این افراد هم می توانند از مزایای ونیر کامپوزیت بهره مند شوند.
  • افرادی که با رنگ دندان هایشان مشکل دارند. این افراد ممکن است روش های دیگر مانند بلیچینگ را آزموده و به نتیجه دلخواه نرسیده باشند. ونیر کامپوزیت با دوام بالا و پایداری در رنگ گزینه خوبی برای این افراد است.

ونیر کامپوزیت

پس به طور کلی می توان گفت افرادی که دچار:

  • دندان های نا مرتب
  • دندان هایی که روی یکدیگر قرار می گیرند
  • رنگ بد دندان
  • موارد لب پر و شکستگی دندان
  • دندان های بلند، کوتاه یا کوچک هستند، بهترین گزینه برای استفاده از ونیر کامپوزیت می باشند.

ونیر کامپوزیت

مراقبت‌های لازم بعد از نصب ونیر کامپوزیت:

دقت کنید که بعد از نصب ونیر کامپوزیت جویدن و گاز زدن معمول غذا مشکلی ایجاد نمی‌کند.
جویدن و گاز زدن غذا‌های سخت مانند آجیل برای ونیر کامپوزیت ضرر دارد و ممکن است باعث ساییده شدن ونیر کامپوزیت شود.
به خاطر داشته باشید که پس از نصب ونیر کامپوزیت بهتر است بعد از نوشیدن قهوه یا چای اقدام به مسواک زدن کنید و فراموش نکنید ونیر کامپوزیت هم می‌تواند به مرور زمان دچار تغییر رنگ شود.
فراموش نکنید ونیر کامپوزیت هم مانند دندان‌های طبیعی بعد از گذشت زمان نیاز به ویزیت توسط دندانپزشک و احیانا پولیش شدن دارد. همچنین بهتر است پس از نصب ونیر کامپوزیت تنها به مسواک بسنده نکنید و از نخ دندان هم استفاده کنید. در نهایت بهتر است در صورت میل به استفاده از دهانشویه، پس از نصب ونیر کامپوزیت با دندانپزشکتان مشورت کنید تا خطری سلامتی ونیر کامپوزیت را تهدید نکند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج