جاباما
۸۰۳۴۹۳
۱۳ نظر
۵۱۱۷
۱۳ نظر
۵۱۱۷
پ

لرد؛ ناگفته هایی جذاب از خواننده جوان و خوش‌آتیه

هنر خوانندگی که در دنیای تجاری به صنعت بزرگ و پول‌سازی تبدیل شده در بازه‌های زمانی مختلف شاهد هنرمندانی است که صدای زیبا و سبک جذاب آن‌ها باعث می‌شود تا به‌سرعت به موفقیت و محبوبیت‌های جهانی برسند.

برترین ها - ترجمه از محمد کاملان: هنر خوانندگی که در دنیای تجاری به صنعت بزرگ و پول‌سازی تبدیل شده در بازه‌های زمانی مختلف شاهد هنرمندانی است که صدای زیبا و سبک جذاب آن‌ها باعث می‌شود تا به‌سرعت به موفقیت و محبوبیت‌های جهانی برسند.

یکی از این خواننده‌های بسیار جوان و خوش‌آتیه را می‌توان لرد، خواننده ۲۲ ساله نیوزیلندی نام برد. وی که نام اصلی‌اش الا ماریا لانی یلیچ-اوکانر است از کودکی علاقه زیادی به بازیگری داشت و و در نوجوانی به سمت موسیقی و خوانندگی کشیده شد و در سال ۲۰۱۳ اولین آلبوم لرد با نام «باشگاه عشق» منتشر شد و محبوبیت زیادی پیدا کرد.

لرد؛ ناگفته هایی جذاب از خواننده جوان و خوش‌آتیه

مدتی بعد نیز تک‌آهنگ سلطنتی‌ها را منتشر کرد، این آّهنگ به‌سرعت مرزها را در نوردید و در صدر جدول ۱۰۰ موسیقی بیلبورد آمریکا قرار گرفت. در نتیجه لرد راه صد ساله را یک شبه طی کرد و به یکی از جوان‌ترین خوانندگان آمریکا تبدیل شد. جالب است بدانید به‌رغم موفقیت چشم‌گیر، لرد اعلام کرده است که تا سال ۲۰۲۷ آلبومی منتشر نمی‌کند و به همین دلیل طرفداران این خواننده خوش‌صدا و زیبارو تشنه اطلاعات و جزئیات بیشتری از لرد هستند. به همین منظور در ادامه قصد داریم با هم به ناگفته‌های جذابی از لرد اشاره کنیم.

لرد در سن نوجوانی بیشتر از هزار کتاب‌خوانده بود

یکی از موفق‌ترین و زیباترین ترانه‌های لرد را می‌توان آهنگ «قهرمان محض» (Pure Heroine)، نام برد. زمانی که این ترانه منتشر شد،‌ افراد زیادی لرد را نمی‌شناختند و با گوش کردن به این ترانه فکر می‌کردند زنی جا افتاده با سن و سالی حدود ۴۰ تا ۴۵ سال این ترانه زیبا را اجرا کرده است.

حتی پس از اینکه لرد به شهرت جهانی رسید نیز بسیاری از طرفداران به شعور و درک بالای این خواننده نوجوان پی‌بردند و به دنبال این بودند که بدانند لرد چگونه به این درک رسیده است. به همین منظور یکی از گزارشگران نیویورک تایمز مصاحبه‌ای با لرد انجام داد و از وی علت درک بالای این خواننده را سؤال کرد. لرد نیز در پاسخ گفت که حتی قبل از اینکه از دبیرستان فارغ‌التحصیل شود بیشتر از هزار کتاب‌خوانده بود.

لرد دستی در نویسندگی نیز دارد و داستان‌هایی نوشته است، جالب است بدانید در سن ۱۴ سالگی پایان‌نامه ۴۰ هزار کلمه‌ای مادرش را خوانده و برایش ویرایش کرده بود. حضور در دنیای کتاب و کتابخوانی کمک زیادی به پیشرفت لرد در خوانندگی داشت و وی از مطالعه کتاب‌های زیادی که انجام داده بود برای ترانه‌سرایی آهنگ‌هایش کمک گرفت.

به گفته همکاران وی، لرد سابقه‌ زیادی در ترانه‌سرایی نداشت اما نشان داد که استعداد خوبی در در این زمینه دارد و بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای ترانه‌سرایی‌های بسیار خوبی ارائه داده است. لرد همیشه به‌دنبال پیدا کردن راهی است تا تفکراتش را در غالب موسیقی و ترانه بیان کند، به همین منظور فرآیند ساخت آهنگ‌های لرد، کار زمان‌بری است و چندین هفته طول می‌کشد تا سبک مناسبی را برای بیان ترانه‌هایش پیدا کند.

لرد از حضور در صحنه‌ برای اجرای زنده موسیقی هراس دارد

علاقه‌مندان موسیقی به‌خوبی می‌دانند که هیچ چیز جای اجرای زنده را نمی‌گیرد، به همین دلیل طرفداران همیشه از خواننده‌‌های مورد علاقه‌شان درخواست می‌کنند تا کنسرت‌ها و اجراهای زنده‌ای را برگزار کنند. این کار به لحاظ تجاری نیز سود خوبی دارد و روی فروش آلبوم‌ها و تبلیغات برای یک خواننده اثر می‌گذارد.

علاقه‌مندان لرد نیز این خواننده زیبارو را بارها روی صحنه دیده‌اند، و اجرای زنده لرد و تیلور سویفت یکی از درخشان‌ترین اجراهای لرد به‌حساب می‌آید اما جالب است بدانید لرد از آن دسته خواننده‌هایی نیست که به‌ صحنه عادت کرده باشد و هنوز از اجرای زنده هراس دارد.

هراس لرد از اجرای زنده به اندازه‌ای است که قبل از اجرا دارو مصرف می‌کند تا تپش قلب ناشی از استرس وی کاهش پیدا کند و تسلط بیشتری به صحنه داشته باشد. این داروها جلوی لرزش صدای ناشی از دلهره و اضطراب را نیز می‌گیرد تا در حین اجرا صدای لرد بلند و رسا به گوش علاقه‌مندان منتقل شود.

لرد؛ ناگفته هایی جذاب از خواننده جوان و خوش‌آتیه

لرد در این زمینه به مجله ونیتی فِیر (Vanity Fair)، گفت من اول از هر چیز یک نویسنده‌ام و نویسنده‌ها افراد درون‌گرایی هستند و رفتار آن‌ها با آدم‌های اجتماعی تفاوت دارد به این ترتیب حضور یک آدم‌ درون‌گرا روی صحنه و اجرا برای هزاران نفر طرفدار اصلاً به عقل جور در نمی‌آید. وی در ادامه صحبت‌های خود اشاره کرد که به‌شدت آدم خجالتی است، اما برای ادامه کاری که به آن علاقه دارد باید ترس‌هایش را پشت‌سر بگذارد و از اجرای زنده هراسی نداشته باشد.

جالب است بدانید لرد حتی از حضور در مراسم فرش قرمز نیز خودداری می‌کند و مدعی است لازم نیست کسی ظاهر دست‌ و پاچلفتی او را در مراسم فرش قرمز ببیند.

لرد شرایط عصبی عجیبی‌ دارد

لرد به لحاظ عصبی شرایط عجیبی دارد و اعداد و شماره‌ها را با رنگ‌های مشخصی می‌بیند. این شرایط که در علم عصب‌شناسی با نام حس‌آمیزی (synesthesia) شناخته می‌شود تنها مختص لرد نیست و در کنار این خواننده، سلبریتی‌های دیگری مانند فارل ویلیامز، کانیه وست، و جان‌ مایر نیز به این وضعیت عصبی مبتلا هستند.

بر اساس گزارشی که انجمن روانی آمریکا منتشر کرده است رایج‌ترین این حالت در شنیدن رنگ‌ها مشاهده می‌شود. به‌عبارت دیگر افرادی که چنین شرایطی را دارند صداها را در قالب رنگ‌ها می‌بینند. چنین شرایطی در میان انسان‌ها رواج زیادی ندارد و از هر ۲ هزار نفر، یک نفر دچار حس‌آمیزی می‌شود.

ذهن لرد رنگ‌های مشخصی را با نت‌های موسیقی مشخص مرتبط می‌کند. به‌ همین دلیل ساخت موسیقی برای لرد در کنار اینکه یک امر شنوایی است، حس بینایی وی را نیز مشغول می‌کند. او در مصاحبه‌ای که با نیویورک تایمز انجام داده بود مدعی شد ساخت آلبوم موسیقی برای او یک فرآیند بصری است و زمانی که ترانه آهنگ Melodrama را می‌نوشت رنگ‌ها را به صورت کدگذاری شده با طیف‌های مختلف مشاهده می‌کرد. برای نمونه ترانه‌های غمگین را با یک رنگ می‌بیند و ترانه‌های شاد با رنگ دیگری در ذهن وی نمایان می‌شود.

لرد برای ساخت موسیقی و ترانه‌سازی، رنگ‌هایی را که به صورت کدگذاری شده مشاهده کرده است را یادداشت می‌کند و با نصب این رنگ‌ها به دیوار یک الگو برای آهنگی که در حال کار روی آن است ایجاد می‌کند. سپس قسمت‌های خالی در این الگو را پر می‌کند و با جابجا کردن سایر قسمت‌های الگو، ترانه‌ای جدید و زیبا ایجاد می‌کند. لرد مدعی است در اولین لحظه‌ای که شروع به آماده‌سازی یک آهنگ می‌کند، این آهنگ را تمام شده و کامل در ذهنش می‌بیند. حتی اگر این آهنگ محو و شکل‌نگرفته باشد اما باز هم چارچوب آن در ذهنش شکل می‌گیرد. ترانه‌سازی‌های لرد مانند تبدیل چیزهای واقعی به نت‌های موسیقی است و رنگی چیزهایی که می‌بیند را به موسیقی تبدیل می کند.

لرد سلیقه‌غذایی خوبی دارد

لرد خوراکی‌های مک‌دونالد و انواع مختلف پنیر را دوست دارد اما در کنار این خوراکی‌های خوشمزه، یکی از طرفداران دوآتشه پیاز حلقه‌ شده‌ای است که در روغن سرخ می‌شود. این خوراکی خوشمزه در آمریکا طرفداران زیادی دارد و همانند تمامی خوراکی‌ها هر رستورانی دستور پخت و شیوه‌ خاصی برای درست کردن آن دارد. به همین منظور لرد برای اینکه علاقه خود را به پیاز حلقه‌شده نشان دهد صفحه‌ای را در اینستاگرام راه‌اندازی کرده است.

لرد؛ ناگفته هایی جذاب از خواننده جوان و خوش‌آتیه

لرد در مصاحبه‌ای با جیمی فالون در برنامه شوی امشب با جیمی فالون مدعی شد که صفحه‌‌ای را در اینستاگرام برای پیاز حلقه‌شده راه اندازی کرده تا در این صفحه علاقه‌مندان از پیازهای حلقه‌شده خوشمزه‌ای که در رستوران‌های مختلف خورده‌اند بگویند و عکس‌ها و احساسات خود را از این خوراکی با هم به اشتراک بگذارند.

لرد وسواس زیادی برای این خوراکی‌ دارد و معتقد است هر رستورانی نمی‌تواند به خوبی آن را سرو کند.

لرد علاقه زیادی به مترو سواری دارد

مترو سواری یکی از تفریح‌های مورد علاقه لرد است و طرفداران در بازه‌های زمانی مختلف زمانی که سوار متروی نیویورک بوده‌اند با لرد روبرو شده‌اند. لرد در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز گفت برای ضبط ترانه‌ Melodrama بارها از متروی نیویورک استفاده کرده است.

لرد در چند سال اخیر به اندازه‌ای برای خود پول دست و پا کرده که بتواند خودروهای گران‌قیمت خریداری کند اما ترجیح می‌دهد به بهانه استفاده از مترو در میان مردم معمولی حضور پیدا کند. لرد گفته است دوست دارد بداند موسیقی چه تأثیری بر یک آدم معمولی می‌گذارد. در نتیجه آهنگ‌هایش را در مترو برای سایرین پخش می‌کند تا نظر آن‌ها را جویا شود.

جالب اینجاست که در بعضی از موارد لرد سعی می‌کند ظاهری ناشناس داشته باشد تا تعامل بهتری با افراد معمولی حاضر در مترو پیدا کند. به گفته خودش در بیشتر مواقع نیز وقتی ظاهر ناشناس دارد، کسی متوجه نمی‌شود که با لرد، یکی از پرطرفدارترین خواننده‌های جوان سر و کار دارند. حتی یک بار که کسی در مترو متوجه لرد شد و می‌خواست از هیجان فریاد بزند، لرد جلوی دهانش را گرفت و از او خواهش کرد سر و صدا نکند تا کسی مزاحم گفتگوی آن‌ها نشود.

لرد میانه‌خوبی با سازهای موسیقی ندارد

همان‌گونه که اشاره کردیم لرد اهمیت زیادی به ترانه‌سرایی می‌دهد و تأکید دارد تا آهنگ‌هایش با بهترین جذابیت ممکن سازگار با ترانه‌های‌اش باشد اما دستی بر خلاف بسیاری از خوانندگانی که نوازندگان چیره‌دستی هستند، لرد دستی در ساز زدن ندارد.

نیویورک تایمز در گزارشی به این موضوع اشاره کرده است که لرد به‌ هیچ‌‌وجه ساز نمی‌زند و از عهده نواختن یک آهنگ معمولی و ساده با پیانو بر نمی‌آید.

لرد؛ ناگفته هایی جذاب از خواننده جوان و خوش‌آتیه

آلبوم Melodrama، آلبومی درباره تنهایی است و لرد برای ساخت آهنگ‌های این آلبوم دست همکاری به سوی موسیقی‌دان‌های بااستعداد دراز کرد تا شاهد آلبومی جذاب و پرفروش باشیم. وی در این آلبوم از جک انتونوف کمک گرفت و آهنگسازی آبلوم Pure Heroine با کمک جو لیتل انجام شده است.

جالب اینجاست که افراد کمی در ساخت آلبوم‌های لرد دخالت دارند. این امر در دنیای موسیقی تجاری امروزی کار مرسومی نیست. برای مثال می‌توان به آلبوم The Middle از سری کارهای زد (Zedd)، اشاره کرد. این موسیقی‌دان روس برای این آلبوم از هفت‌ ترانه‌سرا کمک گرفته بود. آلبوم «اعتبار» (Reputation) تیلور سویفت نیز که با همکاری سویفت و آنتونوف عرضه شد شاهد حضور سه تا چهار ترانه‌سرا بود.

از طرف دیگر بیشتر ترانه‌های آلبوم Melodrama ماحصل همکاری لرد و آنتونوف است و لرد در کار ساخت این آلبوم از کس دیگری کمک نگرفت اما این آلبوم فروش بسیار خوبی داشت و مدت‌های زیادی سکوی اول ۲۰۰ آلبوم بیلبورد آمریکا را از آن خود کرد.

لرد یکی از آهنگ‌هایش را با الهام از کارهای ریحانا ساخت

اگر از طرفداران لرد باشید بدون شک ترانه Sober را شنیده‌اید. اما به احتمال زیاد داستان ایجاد شدن این ترانه زیبا را نمی‌دانید. از قرار معلوم لرد سوار بر یکی از تاکسی‌های اوبر بوده که راننده یکی از آهنگ‌های ریحانا را پخش می‌کند.

گوش فرا دادن به این موسیقی باعث می‌شود آهنگ جدیدی در ذهن لرد شکل بگیرد. سپس لرد به سرعت پیش آنتونوف می‌رود و ترانه‌ای که در ذهن‌اش بود را با این موسیقی‌دان برجسته‌ در میان می‌‌گذارد تا شاهد شکل گرفتن آهنگ زیبای Sober از لرد باشیم.

جالب اینجاست راننده‌ای که لرد را به مقصد می‌رساند نیز به هیچ‌وجه متوجه نشد که یک سلبریتی پرطرفدار و خواننده‌ای آینده‌دار را سوار کرده است، اما ترانه‌ای که از ریحانا پخش کرد باعث الهام لرد و شکل‌ گرفتن آهنگ Sober شد.

لرد سن زیادی ندارد اما سرد و گرم روزگار را چشیده است

طرفداران لرد به خوبی خاطرشان هست که لرد در سن ۱۳ سالگی برای انتشار آلبوم خود اقدام کرد، سه‌سال بعد نیز آبلوم «قهرمان محض»، راهی بازار شد و ۲۰ ساله بود که Melodrama را منتشر کرد. به این ترتیب با یک نگاه به بازه‌زمانی انتشار کارهای لرد از ۱۳ تا ۲۰ سالگی متوجه می‌شویم این خواننده در یک بازه زمانی چهار ساله توقف داشته و کار خاصی را عرضه نکرد.

لرد؛ ناگفته هایی جذاب از خواننده جوان و خوش‌آتیه

این‌گونه که پیداست دلیل این امر در عشق و دلدادگی لرد به دوست‌پسرش، جیمز لویی، بر می‌گردد. در آن زمان این دو کبوتر عاشق که از قرار معلوم مدت زیادی در کنار هم بوده‌اند از هم جدا می‌شوند و این جدایی ضربه سنگینی به لرد وارد می‌کند.

از طرف دیگر ظاهراً این جدایی تأثیر زیادی روی لرد به لحاظ‌ هنری می‌گذارد و الهام‌های زیادی از این شکست عاشقی می‌گیرد که این الهام‌ها در آلبوم بعدی لرد نمود پیدا می‌کند. لرد مدعی است از این جدایی تلخ درس‌های زیادی گرفته و پس از مدتی از خودش پرسیده وقتی تنهاست چه کسی است؟

لرد مدت زیادی از نگاه مردم مخفی ماند و بر اساس گزارشی که نیویورک تایمز منتشر کرده است یک هلی‌کوپتر گرفت و به خانه‌ای دور افتاده در جزیره متروک مسافرت کرد و به همراه یک سگ مدتی در این شرایط تنها ماند. تنهایی لرد در ترانه‌هایش نیز کاملاً نمود دارد و پس از اینکه خودش را دوباره پیدا کرد توانست حضور موفق‌تری در دنیای موسیقی داشته باشد.

لرد خواننده‌ سرسختی است و به‌ این راحتی از پا نمی‌افتد

طرفداران لرد، هنرنمایی او را در مراسم MTV VMA 2017 دیده‌اند. او در این مراسم اجرای جالب و خاصی داشت و نظر منتقدین را به خود جلب کرد. وی برای اجرای ترانه Homemade Dynamite در این مراسم، کار جالبی انجام داد و به‌جای خواندن رقص جالبی را انجام داد تا معنای ترانه‌اش را به مخاطب منتقل کند.

این‌گونه که پیداست این اجرای عجیب دلیل خاصی داشته است و به گفته مجله The Mirror، لرد در زمان اجرا سرمای سختی خورده بود و نمی‌توانست بخواند. از طرف دیگر نمی‌خواست فرصت حضور در این مراسم و اجرای زنده را از دست بدهد. در نتیجه ترجیح داد تا روی صحنه حضور پیدا کند و با رقص و حرکات جالب ترانه‌اش را اجرا کند. از قرار معلوم سرماخوردگی لرد بسیار شدید بوده است و با هزار و یک دارو و درمان روی صحنه رفته بود اما خوشبختانه توانست با موفقیت برنامه‌اش را اجرا کند و هواداران را راضی نگه‌ دارد.

لرد در مصاحبه‌ای دیگر گفت در این مراسم فرصت پیدا کرد تا به‌جای خواندن، تمرکز بیشتری به رقص و انتقال مفهوم ترانه‌اش از طریق حرکات موزون به مخاطب داشته باشد. این تجربه برای لرد بسیار جالب و لذت بخش بود.

لرد و جایزه گِرَمی

در سال ۲۰۱۸، آلبوم Melodrama نامزد بهترین آلبوم سال در مراسم گرمی شد. در کنار لرد، خواننده‌های بزرگ دیگری را نیز مانند چایلدیش گامبینو، جی‌زی، کندریک لامار و برونو مارس در گرمی ۲۰۱۸ شاهد بودیم که آلبوم‌هایشان نامزد بهترین آلبوم سال شده بود.

چیزی که در این بین جالب به نظر می‌رسد این نکته بود که لرد تنها خواننده‌ زن در میان نامزدهای دریافت جایزه بهترین آلبوم سال ۲۰۱۸ مراسم گرمی بود و در این مراسم فرصتی برای اجرای زنده نیز پیدا نکرد.

همان‌‌گونه گه اشاره شد لرد تمایلی به حضور در فرش قرمز ندارد و از حضور در فرش قرمز گرمی ۲۰۱۸ نیز منصرف شد. لرد در مراسم گرمی ۲۰۱۸ لباسی را انتخاب کرد که نوشته‌ای با ظرافت زیاد به آن دوخته شده بود. لرد مدعی شد این نوشته در‌واقع بیانگر همان رز سفیدی بود که شرکت‌‌کنندگان در این مراسم به سینه‌خود به نشانه حمایت از سونیا یلیچ، مادر لرد، زده بودند.

لرد؛ ناگفته هایی جذاب از خواننده جوان و خوش‌آتیه

از طرفی لرد در توئیتی متذکر شد در میان ۸۹۹ نفری که در شش سال گذشته نامزد گرمی شده بودند تنها ۹ درصد این آمار را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و از این طریق خواستار توجه بیشتر به حقوق زنان در مراسم گرمی به‌عنوان یکی از رویدادهای بزرگ موسیقی دنیا شد. خوشبختانه لرد با جایزه گرمی غریبه نیست و در سال ۲۰۱۴ برای آلبوم Royals توانست دو جایزه را به خانه ببرد.

لرد از آن دسته خواننده‌های موفقی است که بدون شک در آینده نیز بیشتر از او خواهیم شنید. در پایان پیشنهاد میکنیم اگر شما هم از طرفداران سینه‌چاک لرد هستید و نکته‌های جالبی از زندگی این خواننده جوان و خوش‌صدا سراغ دارید، در قسمت نظرات ما و کاربران را در جریان این نکته‌ها قرار دهید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سویل

      دقیقا متوجه نشدم این کجاش جذابه یکی منو بکشه بیرون.

      پاسخ ها

      • سیبیل کلفت

        آره گلم کسی ب زیبایی و جذابی تو نمیرسه
        (ععععععقققق)

    • بدون نام

      زشته

    • بدون نام

      دوستش دارم

    • م

      عاشقم اه
      چه زن خوشگلی

    • محمود

      رفیقم یه مدت عاشق لرد شده بود شدید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        رفیقت کی کی هس؟

    • بدون نام

      لرد عااااالیه دوستش دارم

    • بدون نام

      انقد خوشحال شدم فهمیدم لرد چه شرایطی داره که نگووووو!

    • بدون نام

      چون چهره معمولی داره جذاب تره.
      اکثر مردم با چهره های معمولی راحتتر کنار می آیند چون میتونه شبیه خودشون باشه.

    • بدون نام

      خواننده؟! اونم زن؟! خدایا داریم به کجا میرسیم

    • فریبا

      بیچاره جوونای ما که سرشونو با این اراجیف گرم میکنید!!! داریم کجا میریم؟!! ایشالله خدا دستتونو کوتاه کنه که اینجوری بخواین از امکاناتتون استفاده کنید باعث منحرف شدن مردم بشید......

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تورا بخدا ادم ندید ماخومان ازاین )جلقز ها نداریمکه اینقدر برای ایها ذوق می کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج