۸۰۳۸۴۵
۱ نظر
۵۵۴۰
۱ نظر
۵۵۴۰
پ

طرز تهیه آش جو مرحله به مرحله

آش یکی از سنتی‌ترین غذاهی ایرونی هست که تقریباً در تمام کشور با روش‌ها و طعم‌های مختلف تهیه میشه. آش‌هایی هم هستند که در تمام ایران تقریباً با یک دستور تهیه میشن و عمومیت دارن مثل آش رشته و آش جو.

وب‌سیات دو نفره - هدی شربتی: آش یکی از سنتی ترین غذاهی ایرونی هست که تقریباً در تمام کشور با روش ها و طعم های مختلف تهیه میشه. آش هایی هم هستند که در تمام ایران تقریباً با یک دستور تهیه میشن و عمومیت دارن مثل آش رشته و آش جو. شاید پختن آش ظاهراً ساده به نظر برسه ولی برای پختن یک آش خوب نیاز هست ما نکاتی رو در مورد طبخش بدونیم که در طعم و مزه آش تاثیر گذار هستند. امروز قراره با هم یک تجربه آشپزی داشته باشیم از نوع آش جو! در ادامه با ما همراه باشین.

مواد اولیه برای تهیه آش جو

  • جو پوست کنده 1 پیمانه
  • بلغور گندم یا گندم پوست کنده 1/4 پیمانه
  • پیاز بزرگ 1 عدد
  • عدس 1/2 پیمانه
  • نخود 1/2 پیمانه
  • لوبیا چیتی 1/2 پیمانه
  • نعنا 3 قاشق غذاخوری
  • آب قلم یا استاک گوشت
  • سبزی آش 500 گرم
  • پیاز داغ، سیر داغ و کشک به میزان لازم
  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
  • روغن برای سرخ کردن به میزان لازم

طرز تهیه آش جو مرحله به مرحله

مراحل تهیه آش جو:

۱. همونطور که میدونین برای پخت آش باید حبوبات آش رو از ۲۴ ساعت قبل از پخت آش در آب خیس کنیم و تو این مدت چندین بار آب اون رو عوض کنیم تا آنزیم هایی که در حبوبات باعث نفخ در زمان هضم میشن، از اون ها خارج بشه. به همین دلیل جو رو به همراه گندم خیس می کنیم ( اضافه کردن گندم به دلیل لعاب دار شدن آش هست که در بعضی از دستور ها از برنج استفاده میشه) و همچنین بقیه حبوبات رو به صورت جدا گانه خیس می کنیم.

۲. برای پخت آش جو ابتدا پیازمون رو به صورت نگینی خرد می کنیم و همراه با مقداری روغن تفت میدیم تا طلایی رنگ بشه. نمک، زردچوبه و فلفل سیاه رو اضافه می کنیم و سپس اگر آب قلم یا استاک رو از قبل آماده کردین اضافه می کنیم و در غیر اینصورت ۱۰ پیانه آب رو به قابلمه اضافه می کنیم.

طرز تهیه آش جو مرحله به مرحله

3. اجازه میدیم تا آب به جوش بیاد و بعد جو و گندم پوست کنده رو اضافه می کنیم.

طرز تهیه آش جو مرحله به مرحله

۴. بعد از یک ساعتی که از پخت جو گذشت، عدس رو اضافه میکنیم ولی اگر عدس رو جدا پخته بودین، باید بعد از پخت کامل جو اون رو به قابلمه اضافه کنیم. درب قابلمه رو به صورتیکه کاملاً کیپ نباشه قرار میدیم تا جو همراه با عدس بپزه.

طرز تهیه آش جو مرحله به مرحله

5. من همیشه لوبیا و نخود رو جئاگانه می پزم و بعد به آشم اضافه می کنم. بنابر این وقتی عدس پخت، نخود و لوبیا رو بعد آبکش کردن به آش اضافه می کنم.

طرز تهیه آش جو مرحله به مرحله

۶. و بعد سبزی آش رو اضافه میکنیم. و آش رو چند بار به هم میزنیم تا همه مواد درون آش به صورت یکنواخت پخته بشن و در ضمن آش ته نگیره.

طرز تهیه آش جو مرحله به مرحله

7. برای درست کردن نعنا داغ، 6 قاشق غذاخوری روغن رو داخل تابه می ریزیم و بعد از اینکه روغن کمی داغ شد، 3قاشق پودر نعنا خشکی رو که داشتیم به روغن اضافه می کنیم.

طرز تهیه آش جو مرحله به مرحله

۸. برای کمتر از ۱ دقیقه نعنا خشک رو با روغن تفت میدیم و بلافاصله از روی حرارت بر میداریم چون حرارت بیش از حد خیلی سریع باعث سوختن و تیره رنگ شدن نعنا داغ میشه و طعم خیلی تلخی هم پیدا می کنه.

طرز تهیه آش جو مرحله به مرحله

9. حالا در اواخر پخت، نعنا داغ رو به آش جو اضافه می کنیم و بعد اجازه میدیم تا جا آش جا بیفته. در این مدت هم چندین بار آش رو به هم میزنیم تا آش ته نگیره.

طرز تهیه آش جو مرحله به مرحله

۱۰. در تهیه آش جو، خیلی ها در اواخر پخت مقداری کشک داخل قابلمه میریزن تا کل آش طعم کشک رو به خودش بگیره، ولی من اینکار رو نمیکنم چون بعضی آششون رو با چاشنی های دیگه ای میپسندن. بنابراین بعد از جا افتادن آش اون رو در ظرف مورد نظر کشیده، کمی صبر می کنیم تا روی آش کمی خنک بشه، سپس با مقداری پیاز داغ، سیر داغ، نعنا داغ و در صورت تمایل با مقداری کشک اون رو تزئین می کنیم. نوش جان:)

طرز تهیه آش جو مرحله به مرحله

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • الناز

      چاشنی دیگر آش چیه؟آش کشکه دیگه آش جو و رشته رو که با رب انار و سس خردل نمیخورن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج