۸۰۳۹۴۳
۶ نظر
۵۳۰۴
۶ نظر
۵۳۰۴
پ

ارتودنسی نامرئی؛ مزایا و قیمت آن

روش‌های متفاوتی برای کاهش دیده شدن دستگاه‌های ارتودنسی روی دندان‌ها وجود دارد. ارتودنسی نامرئی یکی از اصلی‌ترین روش‌ها به حساب می‌آید. پیش از انجام این روش از مزایا، معایب و قیمت آن آگاه شوید.

برترین‌ها: بسیاری از افراد از وجود ناهنجاری‌های دندانی آگاهی دارند و تمایل زیادی هم برای درمان ارتودنسی دارند، ولی از ظاهر وسایل و دستگاه‌های ارتودنسی ناراضی می‌باشند و علاقه‌ای برای دیده شدن دستگاه‌های ارتودنسی در دهانشان ندارند.

روش‌های بسیاری برای کاهش دیده شدن دستگاه‌های ارتودنسی ارائه شده است که مهم‌ترین آن‌ها درمان با ارتودنسی نامرئی است که در این مطلب توضیحات جامعی درباره آن ارائه می‌کنیم. پس در ادامه با برترین‌ها همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در ارتباط با ارتودنسی نامرئی، موارد استفاده از آن، مزایای آن، تفاوت‌های آن با ارتودنسی فلزی، قیمت ارتودنسی نامرئی و همچنین عوامل موثر بر قیمت آن با شما در میان بگذاریم.

ارتودنسی نامرئی چگونه روشی است؟

درمان ارتودنسی نامرئی که در اصطلاح دندان پزشکی به آن اینویزیلاین گفته می‌شود، برای افرادی که به زیبایی چهره و لبخند خود اهمیت می‌دهند، درمانی بسیار محبوب است. درمان ارتودنسی را می‌توان یک راهکار بسیار مناسب برای داشتن دندان‌های زیبا و مرتب دانست.

ارتودنسی نامرئی یکی از متد‌های درمانی به حساب می‌آید که می‌توان با استفاده از آن، ناهنجاری‌های دندانی را رفع نمود. این روش بر خلاف سایر روش‌های درمانی ارتودنسی به هیچ گونه براکت و یا سیم ارتودنسی نیازی نخواهد داشت. در این روش از پلاک‌های شفاف و بی رنگی تهیه می‌شود که بر اساس شرایط دهانی بیمار در طی یک تصویربرداری ۳ بعدی ساخته و پرداخته می‌شود.

ارتودنسی نامرئی؛ مزایا و قیمت آن

این روش درمانی که اصطلاحا به آن ارتودنسی ژله‌ای گفته می‌شود را می‌توان یک درمان مناسب برای کودکان دانست. زیرا عموما ناهنجاری‌های دندانی کودکان پیچیدگی ندارد و در صورتی که به موقع به آن رسیدگی شود، خیلی زود رفع خواهد شد. کودکان در این روش می‌توانند بدون ایجاد زخم و یا آسیب دیدگی دهانی، پلاک‌های مربوطه را در دهان قرار دهند و در زمان خوردن، آشامیدن و نظافت دهان، آن را خارج نموده و سپس مجددا آن را برروی دندان‌ها قرار دهند. علاوه بر کودکان، ارتودنسی نامرئی برای بزرگسالانی که دارای ناهنجاری‌های دهان و دندان هستند و به خاطر قرار گرفتن سیم‌ها و براکت‌ها در دهان خود، از این درمان امتناع می‌ورزند نیز مناسب است. با این روش می‌توانند بدون هیچ گونه هراسی به بهترین شکل، تعاملات اجتماعی خود را ادامه دهند و بی واهمه به همه لبخند بزنند.

ارتودنسی نامرئی برای رفع چه مشکلاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

  • به هم فشردگی و شلوغی بیش از حد دندان ها

در این حالت در فک فضای کافی وجود ندارد تا تمام دندان‌ها به راحتی و بدون همپوشانی و کج شدن در محل مناسب خود قرار بگیرند. میزان همپوشانی قابل اصلاح به روش ارتودنسی نامرئی یک تا پنج میلی متر است.

  • فاصله زیاد بین دندان ها

گاهی به دلیل رشد غیرطبیعی فک یا حرکت کردن دندان‌ها در اثر دندان غائب فاصله بین دندانی بسیار زیاد است. فاصله قابل اصلاح به روش ارتودنسی نامرئی یک تا پنج میلی متر است.

  • اوربایت/ اورجت

در این حالت دندان‌های بالا جلوتر از دندان‌های پایین قرار می‌گیرد.

  • کراس بایت

هم محور نبودن فک بالا با پایین باعث می‌شود که یک یا چند دندان فک بالا، واقع در جلو و یا کنار دهان، پشت دندان‌های پایین قرار بگیرد.

  • برگشت جزیی به حالت اولیه

پس از اتمام دوره ارتودنسی دندان معمول، ممکن است دندان‌ها تاحدی به حالت اولیه برگردند.

بریس اینویزیلاین گاهی روش مناسبی برای اصلاح ناهنجاری‌های ساده بایت (مال اکلوژن) محسوب می‌شود. این روش برای برخی از مشکلات دندانی قابل استفاده نیست.

استفاده از یک مجموعه پلاک متحرک برای تنظیم بایت روش جدیدی نیست. روش اینویزلاین مبتنی بر اصلی است که نخستین بار در دهه ۱۹۴۰ مطرح شد و در دهه ۱۹۷۰ بازبینی گردید و بر اساس آن لازم بود تا برای تعیین مناسب‌ترین محل دندان‌ها قالب‌هایی از دندان‌ها گرفته شود. روش اینویزیلاین از گونه‌های قدیمی‌تر ساده‌تر است و فقط به یک نوبت قالب گیری و عکس برداری نیاز دارد که در جلسه مشاوره اولیه انجام می‌شود.

با استفاده از این قالب‌ها مدل رایانه‌ای سه بعدی تهیه می‌شود که نشان می‌دهد چگونه باید دندان‌ها را مرحله به مرحله حرکت داد. مجموعه پلاک‌های سفارشی بر اساس این مدل طراحی می‌شود تا حرکت تدریجی و موثر بر دندان‌ها اعمال شود. پلاک‌های اینویزیلاین با استفاده از فرایند‌های (CAD/CAM) طراحی و ساخت رایانه‌ای در لابراتوار دندانپزشکی تهیه و سپس برای دندانپزشک ارسال می‌شود.

دندانپزشک پلاک‌ها را به مرور در گروه‌های یک یا دو عددی در جلسه‌های ویزیت هر چهار تا شش هفته یک بار در اختیار بیمار قرار می‌دهد تا درمان را کاملاً تحت مدیریت داشته باشد. بیمار باید از هر پلاک به مدت دو هفته دقیقاً مطابق دستور دندانپزشک استفاده کند، در این مدت دندان‌ها به اندازه ۰.۲۵ تا ۰.۳۳ میلی متر جابجا می‌شود.

اگرچه پلاک متحرک است و می‌توان آن را هنگام غذا خوردن، نوشیدن بعضی آشامیدنی‌ها و مسواک زدن و نخ کشیدن از دهان خارج کرد، اما بیمار موظف است حداقل ۲۰ ساعت در روز پلاک را در دهان داشته باشد تا دندان‌ها مرتب شود. در درمان ارتودنسی نامرئی معمولاً از ۲۰ تا ۳۰ پلاک برای دندان‌های بالا و پایین استفاده می‌شود. این روش در اکثر بزرگسالان کمتر از یک سال طول می‌کشد. البته زمان درمان به مشکل خاص دندان‌ها بستگی دارد.

ارتودنسی نامرئی؛ مزایا و قیمت آن

مزایای پلاک‌های متحرک ارتودنسی نامرئی

جذاب‌ترین ویژگی ارتودنسی نامرئی برای اکثر بیماران این است که پلاک‌ها عملاً نامرئی هستند و اطرافیان عموماً متوجه تحت درمان بودن نمی‌شوند. اما نامرئی بودن تنها مزیت اینویزیلاین نیست و نقاط قوت زیر نیز در مورد این روش محبوب صدق می‌کند:

  • پلاک‌های این نوع ارتودنسی، متحرک هستند و می‌توان آن‌ها را هنگام غذا خوردن درآورد.
  • تمیز کردن پلاک‌ها راحت است و چون می‌توان آن‌ها را از دهان درآورد، مسواک زدن و نخ کشیدن دندان‌ها نیز راحت‌تر می‌شود.
  • پلاک‌های اینویزیلاین به دلیل بدون سیم بودن راحت هستند و، چون فلز یا براکت ندارند، باعث سایش و زخم شدن دهان نمی‌شوند.
  • این نوع از ارتودنسی زندگی روزمره را مختل نمی‌کند، چون پلاک را به سادگی می‌توان در مناسبت‌های مهمی مانند جشن عروسی، عکسبرداری خانوادگی و جلسات شغلی مهم درآورد.
  • این نوع از ارتودنسی اکثر مشکلات مربوط به نامرتبی دندان‌ها را با موفقیت درمان می‌کند.

معایب ارتودنسی نامرئی

هیچ نوع درمانی فاقد عیب و نقص نمی‌باشد. ارتودنسی نامرئی نیز در کنار مزایای خود معایبی را نیز به همراه دارد. برخی از معایب اصلی ارتودنسی نامرئی به شرح زیر می‌باشند:

  • این نوع ارتودنسی گزینه بسیار مناسبی برای مشکلات خفیف دندان‌هاست، اما برای مشکلات جدی‌تر و شدیدتر دندان‌ها روش ارتودنسی سنتی مناسب‌تر می‌باشد.
  • قیمت بالای این روش نسبت به ارتودنسی سنتی یکی دیگر از معایب این نوع درمان به حساب می‌آید.
  • بریس‌های نامرئی باید ۲۲ ساعت در روز روی دندان‌ها باشند و همین موضوع نیز سبب درد دندان‌ها می‌شود.

مقایسه ارتودنسی نامرئی و ارتودنسی فلزی

نوع نامرئی ارتودنسی‌ها برای اصلاح بعضی از مشکلات پیچیده بایت یا نامرتبی‌های دندان مناسب نیست. ارتودنسی فلزی (براکت و سیم فلزی قدیمی) برای درمان اختلال‌های پیچیده توصیه می‌شود. اگرچه ارتودنسی فلزی به اندازه اینویزیلاین زیبا نیست، اما بریس‌های فلزی امروزی کوچکتر، نامشخص‌تر و کارآمدتر هستند. این بریس‌های براکت و سیمی جدیدتر اختلال‌ها را سریع‌تر از بریس‌های قدیمی درمان می‌کنند. فقط متخصص ارتودنسی می‌تواند بهترین روش درمان را تعیین کند و روش‌های جایگزین مناسب را توصیه کند.

ارتودنسی فلزی برای اصلاح مشکلات زیر کارآمد خواهد بود:

  • به هم فشردگی یا فاصله دار بودن دندان‌ها در حالتی که فاصله یا همپوشانی دندان‌ها بیش از ۵ میلی لیتر باشد.
  • انحراف فک و اختلال‌های اسکلتی
  • ناهمخوانی‌ها و اختلاف‌های مربوط به ارتباط فک‌ها یا روی هم قرار گرفتن دندان‌ها (چگونگی روی هم قرار گرفتن مفاصل فکی بالا و پایین و عضله‌های فک)
  • چرخش شدید دندان‌ها
  • اپن بایت در جلو و عقب دهان
  • کج بودن شدید دندان‌ها
  • چند دندان غائب در فک بالا یا پایین

ارتودنسی نامرئی؛ مزایا و قیمت آن

دیگر تفاوت ارتودنسی‌های فلزی با ارتودنسی نامرئی در قیمت این دو می‌باشد. البته قیمت این دو روش تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد، اما در برخی موارد قیمت نوع نامرئی ارتودنسی دندان بیشتر است.

قیمت ارتودنسی نامرئی

شکی نیست که قیمت ارتودنسی یکی از عامل‌های تاثیرگذار بر تصمیم گیری درباره شروع درمان و محل انجام آن است. قیمت ارتودنسی نامرئی به حق الزحمه متخصص، شدت مشکل و طرح درمان بستگی دارد. حق مشاوره دندانپزشکان نیز متغیر است. برخی کلینیک‌ها و دندانپزشکان مشاوره و ارزیابی را رایگان انجام می‌دهند.

به علاوه پزشکان طرح‌های متفاوتی را برای پرداخت هزینه درمان پیشنهاد می‌کنند و عموماً لازم نیست که کل هزینه یکجا پرداخت شود. اگر بیمه هزینه درمان ارتودنسی را بپردازد، ارتودنسی نامرئی نیز به همان اندازه ارتودنسی فلزی تحت پوشش قرار می‌گیرد.

قیمت ارتودنسی نامرئی به چه عواملی بستگی دارد؟

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، قیمت نوع نامرئی ارتودنسی دندان به عواملی از جمله شدت مشکل دندان‌ها، حق‌الزحمه متخصص و همچنین روش مورد استفاده درمانی بستگی دارد. برخی دیگر از عواملی که می‌توانند بر قیمت ارتودنسی نامرئی تاثیرگذار باشند به شرح زیر می‌باشند:

  • نوع مطلب یا کلینیک دندانپزشکی
  • محل دندانپزشکی
  • نوع دستگاه یا سیستم به کار رفته
  • مدت زمان درمان

قیمت ارتودنسی نامرئی دندان بسته به عوامل گفته شده می‌تواند متفاوت از یکدیگر باشد و قیمت دقیقی از آن در دست نمی‌باشد.

قیمت ارتودنسی نامرئی حدودا چقدر است؟

همانطور که گفتیم قیمت دقیق ارتودنسی نامرئی پس از معاینه و انتخاب روش مورد استفاده تعیین می‌شود و نمی‌توان قیمت مشخصی برای آن در نظر گرفت، اما به طور کلی قیمت ارتودنسی نامرئی بین 7 تا 10 میلیون به ازای هر فک می‌باشد. البته لازم به ذکر است که بسیاری از متخصصان ارتودنسی این هزینه را به صورت یکجا دریافت نمی‌کنند و می‌توانید این مبلغ را با شرایط پرداخت نمایید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چه جالب خیلی خوبه

    • بدون نام

      ارتودنسی های سیمی اون سیم لعنتیش دهنمو همیشه تیکه و پاره و پر از خون میکرد هنوز جاش مونده و اذیت میکنه، دکترم هم انقدر آدم بیشعوری بود حیف پول

    • s

      من دندون بالام یه دونه اش مشکل داره و قرار شده کل فک بالارو ارتودنسی کنم، ولی دکترم میگه بهتره فک پایینم بشه، هزینه ش دو برابر میشه و من نمیدونم آیا واقعا لازمه؟؟؟کسی نظری داره؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بهتره ازدندونهای عقلت بکشی .خودش درست میشه وازمخارج ارتودنسی هم معافت میکنه.

    • بدون نام

      اتفاقا ارتودنسی سیمی در مقایسه با ارتودنسی نامرئی معایب بسیار زیادی دارد،
      که چهارتا از عیب هاش از این قرار میباشد،
      1.همه متوجه درمان ارتودنسی میشوند و سیم ها روی دندان ظاهر جالبی ندارد،
      2.باعث پوسیدگی دندان ها بعد از درمان میشوند،
      3.با ارتودنسی سیمی نمیشه هیچ چیزی رو گاز زد
      4.اون سیم داخل لب ها گونه هارو زخم میکنه
      و...
      این تازه بخشی از معایب ارتودنسی سیمی بود، ضمن اینکه این روزا با پیشرفت تکنولوژی خیلی از انواع نامرتب های دندونی حتی از نوع شدیدش با ارتودنسی نامرئی درمان میشود

    • بدون نام

      خیلی خوب

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج