سیاره‌ای با اتمسفری مملو از هلیوم کشف شد

محققان سیاره‌ای خارج از منظومه شمسی رصد کرده‌اند که از اتمسفر آن گاز هلیوم خارج می‌شود و شبیه یک بالن است.

خبرگزاری مهر به نقل از فیز: ستاره شناسان یک سیاره دوردست کشف کرده اند که دراتمسفر آن انبوهی از گاز هلیوم وجود دارد و به نظر می رسد شبیه یک بالن است.

گروهی از محققان بین المللی از جمله جسیکا اسپایک و دیوید سنگ از دانشگاه اکستر متوجه شده اند این گاز از اتمسفر HAT-P-۱۱b خارج می شود. این سیاره خارج از منظومه شمسی ۱۲۴ سال نوری با زمین فاصله دارد و در صورت فلکی Cygnus وجود دارد.

سیاره‌ای با اتمسفری مملو از هلیوم کشف شد

در این کشف محققان دانشگاه ژنو نیز نقش داشتند. آنها با استفاده از ابزاری به نام Carmenes این کشف را انجام داده اند. ابزار مذکور روی تلسکوپ ۴ متری کالارآلتو اسپانیا نصب شده است.

این نخستین باری است که اطلاعات نشان دهنده سرعت اتم های هلیوم در بخش بالایی سیاره خارج از منظومه شمسی هستند. این سیاره ابعادی مشابه نپتون دارد. گاز هلیوم شبیه ابری است که از این سیاره خارج می شود.

محققان معتقدند این تحقیقی بنیادین است که می تواند درک انسان از شرایط اتمسفری عجیب در برخی از سیارات خارج از منظومه شمسی با دمای بسیار بالا را توضیح دهد.

این تحقیق در ژورنال Science منتشر شده است.