جاباما
۸۰۶۸۱۳
۶۵ نظر
۵۰۰۴
۶۵ نظر
۵۰۰۴
پ

رمز دوم کارت‌های بانکی، یکبار مصرف شد

یک‌بار مصرف شدن رمز دوم کارت‌های بانکی از ابتدای آذرماه امسال آغاز شده و رمزهای ثابت از خردادماه سال آینده حذف می‌شوند.

خبرگزاری ایسنا: یک‌بار مصرف شدن رمز دوم کارت‌های بانکی از ابتدای آذرماه امسال آغاز شده و رمزهای ثابت از خردادماه سال آینده حذف می‌شوند.

یکی از رایج‌ترین موارد سودجویی مالی از مردم در شرایط حاضر، سودجویی و کلاهبرداری‌های اینترنتی و فضای مجازی است؛ به طوری که سرهنگ تورج کاظمی، رئیس‌ پلیس فتای تهران یکی از مهمترین مشکلات کاربران در فضای مجازی را نداشتن دانش و آموزش کافی برای استفاده از این فضا دانسته و گفته است که عدم آموزش بعضاً باعث ایجاد مشکلاتی برای کاربران در این فضا می‌شود و بیشترین جرم در فضای سایبری مربوط به حوزه مالی از جمله انجام کلاهبرداری است.

از سوی دیگر، علی نیک‌نفس، معاون پلیس فتا نیز با اشاره به متفاوت بودن فضای واقعی و مجازی، گفته است که به دلیل پیچیده بودن مسائل در فضای مجازی و سایبری، جرائم و کلاه‌برداری‌های اینترنتی افزایش‌ یافته و از این ‌رو، کاربران فضای مجازی باید دقت بیشتری در بهره‌گیری از خدمات بانکی و پرداخت در فضای سایبری داشته باشند.

وی با اشاره به افزایش فریب‌کاری‌ها و تکنیک‌های فریب در فضای مجازی، اظهار کرد: فعالیت در فضای سایبری نیازمند مراقبت‌های بیشتری به نسبت فضای واقعی است؛ چنانکه عدم آگاهی مردم در خصوص فضای مجازی موجب کوچ مجرمان به فضای سایبری شده که این امر، تخلفات و کلاه‌برداری در این فضا را افزایش داده است.

حجم پرونده‌های کلاهبرداری مالی ۳ برابر شده است

نیک‌نفس افزود: حجم پرونده‌ها در خصوص کلاهبرداری‌های مالی در فضای مجازی با افزایش سه برابری مواجه شده است که نسبت بالایی از این تخلفات از طریق فیشینگ صورت می‌گیرد.

یکی از راه‌هایی که کلاه‌برداران اینترنتی برای سواستفاده از قربانیان مالی خود انتخاب می‌کنند، استفاده از دانش کم افراد و دست‌یابی به رمز اینترنتی کارت‌های بانکی است که افراد با دریافت آن از بانک‌ها می‌توانند نسبت به نقل و انتقالات مالی اینترنتی اقدام کنند.

این موضوع سبب می‌شود تا در صورت دسترسی سودجویان به رمزهای دوم کارت‌های بانکی افراد، نسبت به سواستفاده‌های مالی از آن اقدام کنند که بانک مرکزی در این زمینه با تغییر برخی قوانین در پی از بین بردن فضا در جهت کاهش این گونه جرایم است.

به گفته ناصر حکیمی، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی ارائه رمز دوم یک‌بار مصرف با هدف کاهش‌جرایم مالی از اول آذرماه سال جاری در شبکه بانکی عملیاتی و از خردادماه سال آینده الزام‌آور شده و ارائه رمز دوم ایستا (ثابت) متوقف می‌شود.

بر اساس این تصمیم بانک مرکزی افراد لازم است برای تایید هویت، شماره تماس و اطلاعات بانکی خود تنها یک‌بار برای همیشه به بانک مراجعه کنند و پس از آن رمزهای دوم یک‌بار مصرف برای هر بار استفاده از دو طریق برای آن‌ها ارسال می‌شود.

نحوه دریافت رمز دوم یک‌بار مصرف

در روش نخست، به هنگام انجام تراکنش بر اساس درخواست دارندگان کارت، پیامکی حاوی رمز یک‌بارمصرف به شماره تلفن همراه دارنده کارت ارسال می‌شود که کاربر از آن تنها برای انجام آن تراکنش خاص می‌تواند استفاده کند و بعد از یک‌بار استفاده، باطل می‌شود که قابلیت اجرا در تمام گوشی‌های همراه را دارد.

روش دوم نیز، استفاده از اپلیکشن‌های موبایلی در تولید رمزهای یک‌بار مصرف است که دارنده کارت در این روش با درخواست یک رمز یک‌بار مصرف، رمز را از آن اپلیکشن با یک‌زمان اعتبار مشخص که به ‌طور معمول ۶۰ ثانیه است، دریافت می‌کند و می‌تواند در این زمان برای انجام تراکنش از این رمز استفاده کند و رمز، بعد از آن باطل می‌شود.

به گفته معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از خردادماه سال آینده نیز، ارائه رمزهای دوم ایستا به دارندگان کارت متوقف و استفاده از رمز دوم یک‌بار مصرف در تمام تراکنش‌های غیرحضوری، اینترنتی و موبایلی برای دارندگان کارت الزام‌آور می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پروانه

      ادم مسنی که سواد نداره اون بنده خدا چه باید بکنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اون شخصی که سواد نداره رمز دوم برای چی لازم داره ؟؟؟ شخص بی سواد الان هم نمیتونه با همین رمز هم کاری بکنه

      • بدون نام

        قاعدتاً کسی که سواد نداره نیازی به رمز دوم نداره که مثلا بخواد خرید اینترنتی کنه!

      • بدون نام

        یکی از اشتباهات بانک‌ها اینه که کل زندگی طرف را روی کارت می نویسند ، همین هم زمینه کلاهبرداری را ساده تر میکنه

        نام و نام خانوادگی ، شماره کارت ، تاریخ انقضا ، سی وی وی تو

        شما یه کارت بکشی فروشنده از همه چیت با خبر میشه

        در صورتیکه فقط یک شماره سریال روی کارت باید باشه که برای کارمند بانک حاوی اطلاعات مشتری باشد

      • بدون نام

        همش طرح های مسخره رو مخی اعصاب

      • بدون نام

        آدم مسنی که سواد نداره خرید اینترنتی نمیکنه برادر من

      • hassan.h

        مخالفم
        درد سر دارد شما کار بانکیتان فقط شخصی نیست
        پدر مادر افراد ناتوان اینها دچار مشکل می شوند

      • بدون نام

        بره بانک حضوری انجام بده.

      • علی

        هیچ ربطی به کلاهبرداری نداره خودش کلاهبرداریه میلیونها پیامک سود _» می‌ره جیب مخابرات !
        من تا حالا نه خودم نه کسی ندیدم که مشکل رمز دوم داشته باشه

      • بدون نام

        تصمیم گیرنده ها برای مردم چند سالشونه مدرک چی دارن خیلی طرح هاشون چرت ناکارامد وقت گیر ه یعنی نمیدونه پیامک یه دقیقه ای نمیاد همینطوری کلی رمز و عدد باید وارد کرد اکثرا اشتباه و چند بار میشه یکبار مصرف هم که هیچی شارژ گوشی هم اکثرا کمه چی میشه

      • بدون نام

        خب الان اینجوری امنیت بالا میره؟اگه کارت بانکی و موبایلو با هم بزنن چی؟خیلی ریلکس رمز دوم با پیام ارسال میشه برای دزد عزیز

      • بدون نام

        همه مخالف هستند با این مدیریت مسخره

      • مهدی آقازاده

        ادم مسن و بیسواد خرید اینترنتی میکنه که رمز دوم لازم داشته باشه؟

    • seyyed

      متاسفم،دارید خرابترش میکنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام احتمالا شما با این نوع اپلیکیشنها کار نمی کنید و به نظرم زود قضاوت میکنید

      • بدون نام

        خرابتر ؟؟؟!!!!! واقعا چقدر ناآگاه هستند بعضیها , با این کار امنیت تراکنش ها بسیار بالاتر میره

      • تاج کبیر

        آره فقط تو میفهمی

    • بدون نام

      مسخره اس رمز دوم ثابت باید باشه بعضی گوشی ها دریافت پیامک چند دو سه دقیقه بعد میاد اون کد زیر یک دقیقه باید برسه هر دفعه داستان داره
      لعنت به خاوری سلطان سکه دردسرش برای مردمه

      پاسخ ها

      • مهدی آقازاده

        با نظرت کاری ندارم ک درسته ولی خاوری مگه سلطان سکه ست؟

      • مهدی آقازاده

        بعدشم این طرح چه ربطی به خاوری و وحید مظلومین و بقیه داره؟! اونا گه دزدی اینترنتی کردن؟

    • بدون نام

      شیوه چرت پس اختلاسگرا به عمد پدید میان برای محدودیت مردم

    • بدون نام

      بااین سرعت کم اینترنت مردم چقدر باید منتظر خبرازبانک هربار جهت اخذ رمز یکبار مصرف شوند ضمنا بعضی افراد سنی ازشان گذشته نمی‌توانند باهر تغییر خودشان راوفق دهند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این قدر پیش پیش غر نزنید. بزارید بیاد بعد.

    • بدون نام

      این بازی جدید ، صرفا برای افزایش درآمد دولت است . شرکتهای ارائه‌دهنده کننده این خدمات که عمدتا سهامداراشان بانک مرکزی و غیرمستقیم دولت است ، بابت ارائه این خدمت بین 20 تا 40 هزار تومان در هر سال و بابت هر کارت بانکی از بانک صادرکننده کارت دریافت می کنند . حساب کنید بابت چندصدمیلیون کارت بانکی متوسط هرکدام 30 هزار تومان چه پولی خواهد شد . حالا بانک نگون بخت با میلیاردها ریال زیان انباشته مجبوره از مردم بگیره و دوباره فحش خوردن بانکها و دیوار کوتاه شون و عشق و حال آقای دولت ....
      بحث امنیت و این داستانها آش کشکی بیش نیست .

      پاسخ ها

      • رضا ط

        کاملا موافقم ، آموزش چندین نفری که سهل انگارند و راحت کلاشون برداشته میشه به مراااااتب راحتتر از این سنگ اندازی های بزرگ برای یه امته ، قطعا اهداف پشت پرده ای هست برای اقدامات اخیر بانک مرکزی.

      • بدون نام

        این رقم 20 تا 40 هزار تومان رو از کجا آوردید جناب پروفسور ؟؟؟؟ اگر یک ذره از دنیای آی تی می فهمیدید اینجوری چرت و پرت نمی نوشتید !!! برای افزایش امنیت تراکنشها و جلوگیری از کلاه برداری امثال شماها این اقدام بسیار خوب و مثبتیه

      • بدون نام

        با سلام کاربر محترم 14/11،پس، با این شرایط که فرمودید، طول و تفسیر زیادی نمیخواد، همان، آش خاله است،!!!، که، بخوری پاته، نخوری پاته، تمام،!!!

      • بدون نام

        الهی من بمیرم برا بانکهای مظلوم کشورم..

      • بدون نام

        داداش چرا چرت میگی الان شما میخواهید وارد یه ایمیل ساده بشید کلی رمز و اس ام اس وارد میکنید و دریافت می‌کنید حالا برای یک حساب بانکی که بحث سر پوله نه چند تا ایمیل و نباید عکس نباید چنین امنیتی پیاده شه به خاطر افرادی مثل شماست که این کشور پیشرفت نمیکنه

      • بدون نام

        مشکل ما این است که فقط بلدیم لعن و نفرین کنیم در عمل هیچ کاری برای بهبود اوضاع نمیکنیم تا وقتی این پیران مملکت رو اداره کنن همینه

      • بدون نام

        دقيقا همينطوره من كارت بانكي چند كشور خارجي را هم دارم كه هيچكدوم رمز يكبار مصرف اجباري ندارند و در بعضي بانكهاي خارجي مشتري به انتخاب خودش ميتونه از رمز يكبار مصرف استفاده كنه.
        امنيت!! چقدر اين كلمه براي ما ايرانيها گرون تموم شده...

      • کابر 14/11

        کاربر 20/45 که چند تا پیام مشابه در جواب من نوشتی و فکر می کنی خیلی باهوشی !!!! خوب گوش کن : رقمی که شرکت خدمات انفورماتیک به بانکهای طرف قرار داد اعلام کرده ۲۱ هزار تومان برای رمز اول و ۲۱ هزار تومان برای رمز دوم است . بعضی بانکها با قیمت پایین تری این خدمات را شرکتهای فین تک دریافت می کنند .
        جنابعالی که اینقدر عصبانی شدی بگو فین تک هستی یا شرکت خدمات ؟
        درسته که شما هم باید نون بخوری ولی قیمتش مهمه . نون با خون فقط یک حرف تفاوت داره . مواظب باش .

      • کاربر ۱۴/۱۱

        ضمنا کاربر 20/45 شما که پرفسور it هستی بگو اگه موبایل و کارت بانکیت سرقت شد ، رمز استاتیک بهتره یا داینامیک ؟ (جهت اطلاعت رمز استاتیک تو ذهنته و داینامیک میاد رو موبایلت )

    • احمد

      یه راه دزدی دیگه پیدا کردن. قرار باشه برای هر رمزی یه پیامک بفرستن و مبلغی کم کنن از حساب که صدرصد هم هزینه داره خودش میشه میلیاردها تومن برای دولت. سال دیگه میگن راه میرید باید پول بدید. نمونه ش تو اصفهان و یزد هرکس بخواد بره تفریح تو دل صحرا باید پول بده. میدونن که مردم نمیتونن با پراید برن کوه و صحرا و با ماشین دو دفرانسیل اگه بری و پرداخت نکنی ماشینت رو میبرن پارکینگ. طبق گفته خود مسولین

    • بدون نام

      احتمالا هم یه کلاه گشادتر سر مردم بذارن و دستگاه تولید رمز به مردم بفروشن. همه دزدی ها کار خود دولت و مسولینه. همش دنبال خالی کردن جیب مردمن

    • بدون نام

      شیوه جدی اختلاس

    • بدون نام

      خدایی چقدر مردم اذیت میکننن

    • بدون نام

      یه کار خوب انجام دادین همینم خراب کنید بره

    • احمد.احمدی

      خودتی.بانک مرکزی

    • سلام

      به نطر منه نفهم میاد باز یک لبو فروش احساس انیشتن بودن بهش دست داده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خودت هم که اعتراف کردی
        ...

      • بدون نام

        من که حقیقت را گفتم چون معتقدم بلو فروش از تو بیشتر حالیش هست

    • حقگو

      باز یه تصمیم از مسئولین و یه مشکل اضافی برای مردم.

    • بدون نام

      حقه حقه پوله

    • علی

      دوستان معمولا اینگونه طرحها ، بررسیهای کارشناسانه میطلبد و صرفا با خواندن خبر آن ، من و شما نه کارشناس بانکی واقتصادی هستیم و نه اطلاعاتی از جزئیات طرح داریم

    • مصطفی

      بخدا به پیر و پیغمبر اینها همش کلک پوله .تو کدوم کشور این جور با مردم بازی میکنند و پول مردم را بابت خدمات زوری از جیبشان در میارن .خجالتم خوب چیزیه .آقای روحانی پدر مردم در آمده .به این کارگزارات بگو اینقدر مردمو اذیت نکننت .بسه دیگه بخدا خسته شدیم .

    • بدون نام

      ما اگه نخوایم شما برای ما کار خوب بکنید باید به کی بگیم

    • علی

      موافق نيستم چون اگر پیامک از طرف بانک مربوطه با وقفه ارسال شود باعث ازدحام و سردرگمی مشتری در مقابل دستگاه عابر بانک میشود و در ضمن برای بندگان خدا که مسن و کم سواد هستند درد سر ساز میشود و موجبات سوءاستفاده افراد سودجو را فراهم میاورد.

    • بدون نام

      این حجم پیامک را در درخواستهای روزانه رمز یکبار مصرف ضرب کنید ببینید چه پولی فقط بابت ارسال رمز از جیب مردم میزنند

    • بدون نام

      اپ یه بانک رو ریختم نتونستم هنوز فعال کنم پیامک کد یکربع بد میاد

    • بینام

      اینطوری آمار خرید های اینترنتی هم میره زیر ذره بین دولت تا از همه طرف مالیات بگیره

    • بدون نام

      چه مسخره

    • مریم

      متاسفانه کارهای ساده روسخت میکنن .مثلا من به فرزندانم اجازه دادم برای پرداختهایشان از رمزدوم کارتم استفاده کنند.حالا بااین سیاست جدید مدام باید باهم تماس داشته باشیم وتغییر رمزو اطلاع بدیم .باتوجه به اینکه درشهری دیگه هستن کارمان مشکل میشه

    • بدون نام

      اینکار فقط دوشیدن مردم به نفع دولت هستش ما شدیم گاو شیرده دولت هم هی ما رو میدوشه البته باید پول این بسته های حمایتی یه جوری از ملت گرفته بشه بعد دوباره داده بشه به ملت بعد یه منتی رو سر مردم بذارن بگن ما داریم بسته حمایتی میدیم ولی پول خود ملت رو باز میدن به ملت خاک تو سر ما ملت که با این چیزها زود خر میشیم

    • Sali

      این مسخره بازیها چیه ! ؟

    • خلیل

      برای پیشگیری از خطرات و سو استفاده های اینترانتی روش خوبی است .....ولی مدت زمان اعتبار رمز های یکبار مصرف باید بیشتر باشد...

    • بدون نام

      هنوزتکون نخوردی 60 ثانیه میگذره .حداقل باید10 دقیقه باشه

    • حسین

      شاید جایی باشیم که موبایل همراهمون نباشه بخواهیم با کامپیوتر کار بانکی انجام بدیم تکلیف چیه؟

    • حسین

      شاید جایی باشیم که موبایل همراهمون نباشه بخواهیم با کامپیوتر کار بانکی انجام بدیم تکلیف چیه؟

    • برتر

      ************ اگر كسي خواست از طريق كامپيوتر خريد اينترنتي داشته باشه و دسترسي به موبايل نداشت چي؟؟؟؟؟؟؟ *************

    • بدون نام

      مثل همین حالا باید دلبخواهی باشه پیامک دیر میاد اختلاسگر بازم بلده بپیچه همه مشخصات رو کارت نباید باشه ماژیک بکشید فروشنده ها کارت رو میگیرن می کشند
      چند کارت داشته باشید تو یکی کمتر برای خرید و دادن به دست فروشنده ها باشه

    • مردجنوبی

      50 تا نظر خواندم ولی حتی یک نفر این سوال بسیار مهم را نکرده بود، اگر کسی نخواد از رمز یکبار مصرف استفاده کنه آیا امکانش هست یا اینکه به اجبار باید همه از رمز یکبار مصرف استفاده کنند ؟ برای اینکه برای من که از امنیت رمزنگاری کارت بانکیم بسیار مطمئن هستم و نیازی به استفاده از رمز یکبامصرف ندارم باید کیو ببینم ؟ من مطمئنم بیشتر مردم هم با من هم عقیده هستند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باید دعا کنی !

    • بدون نام

      کار بسیار احمقانه و مزخرف و غیر کارشناسی هستش و به شدت دردسر ایجاد میکنه مثل کل کارهایی که انجام میدن یکی از یکی گندتر و احمقانه تر. فقط بلدن مردمو عذاب بدن همین. همین الانشم اپلیکیشن های بانک خرابن و تراکنشها خیلی پیش میاد که ناموفق بشن وای به حال این کار مزخرف.

    • ا

      به نظرم این برای بانکها چیزی ازش بیرون میاد نه اینکه به فکر سو استفاده کلاهبرداران هستند بانها اگر بتوانند خودشان هم دستی در کار دارند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج