جاباما
۸۰۷۰۸۹
۶ نظر
۵۰۰۱
۶ نظر
۵۰۰۱
پ

پروژه جدید بن سلمان برای آغاز جنگ در لبنان

عربستان سعودی به پادشاهی ملک عبدالله و تحت رهبری محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و فرزند پادشاه سعودی، در سه سال گذشته، اقدامات متهورانه و بی پروایی را در منطقه راه اندازی کرده است؛ اقداماتی که بیش از بیش ریاض را وارد بحران های چندگانه کرده است.

تابناک: عربستان سعودی به پادشاهی ملک عبدالله و تحت رهبری محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و فرزند پادشاه سعودی، در سه سال گذشته، اقدامات متهورانه و بی پروایی را در منطقه راه اندازی کرده است؛ اقداماتی که بیش از بیش ریاض را وارد بحران های چندگانه کرده است.

قرار نبود حمله بی رحمانه عربستان به یمن، تمایلات تهاجمی محمد بن سلمان را کاهش دهد؛ لذا سعودی‌ها همزمان با گسترش رویکرد ضد ایرانی خود، جبهه جدیدی علیه قطر گشودند؛ جبهه‌ای که هیچ دستاوردی برای محور سعودی نداشت و قطر توانست به کمک ترکیه و ایران در برابر محاصره و تحریم کشور‌های چهارگانه مقاومت کند.

اما این پایان کار نبود و پس از چندی، ماجرای قتل بی رحمانه خاشقجی توجهات منطقه ای و جهانی را به عربستان و شخص محمد بن سلمان جلب کرد؛ مسأله ای که همچنان فشار بر حکومت عربستان و محمد بن سلمان را حفظ کرده است.

به نظر می رسد، قتل خاشقجی و پیامدهای آن نیز نتوانسته محمد بن سلمان را سر جای خود بنشاند و گزارش ها حاکی از آن است که ولیعهد سعودی قصد دارد، جبهه جدیدی را در منطقه ایجاد کند.

این بار طرح محمد بن سلمان برای لبنان و جنگ داخلی در این کشور است. در همین زمینه، «پل پیلار» افسر پیشین سازمان سیا در یادادشتی در پایگاه آمریکایی «لوبلاگ» نوشت، محمد بن سلمان(MbS) به دنبال بی ثبات کردن لبنان و جنگ داخلی در این کشور برای مهار حزب الله است.

پیلار در ادامه افزود: بن سلمان پس از راه اندازی جنگ در یمن، بازداشت و گروگان گرفتن سعد حریری و همچنین قتل وحشیانه خاشقجی، اکنون به دنبال ایجاد جنگ داخلی در لبنان است.

پیلار به نقل از هشام ملهم، روزنامه نگار آمریکایی ـ لبنانی و ستون نویس روزنامه النهار ادامه داد: طرح بن سلمان برای بی ثبات کردن لبنان، خطر کمتری در مقایسه با جنگ داخلی این کشور (۱۹۷۵- ۱۹۹۰) ندارد و طرح بن سلمان می تواند بازخوانی آن جنگ باشد.

بنا به گزارش ها، بن سلمان تلاش كرده بود تا نیروهای مسیحی را که در جریان جنگ داخلی این کشور اسلحه به دست گرفته بودند، برای مقابله با حزب الله تسلیح کند؛ اما ولیعهد سعودی نتوانست این طرح را پیش ببرد و پروژه اش پس از مخالفت آن ها با شکست مواجه شد.

با این حال، محمد بن سلمان از این پروژه دست نکشید و تلاش موازی دیگری را آغاز کرد. در اینجا او دست به دامن محمود عباس رئیس جنبش خودگردان فلسطین شد. او از محمود عباس خواست تعدادی از فلسطینی های ساکن لبنان را برای جنگ با حزب الله تجهیز و تسلیح کند؛ اما این بار نیز عباس مؤدبانه ای پیشنهاد او را رد کرد.

ذکر این مهم لازم است، چندی پیش نیز یک گزارش دیپلماتیک محرمانه که به دست گروه‌های لبنانی ذی‌نفوذ رسیده بود و روزنامه الاخبار نیز از محتوای آن مطلع شد، حاکی از نشستی در ریاض به ریاست «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان سعودی و حضور شماری از مقام‌های ارشد این کشور از جمله «عادل الجبیر»، وزیر خارجه و «خالد الحمیدان» رئیس دستگاه اطلاعاتی و دستیار ویژه ولیعهد بود.

در نشست مذکور درباره نتایج درگیری‌های اخیر در یمن و نیز تأثیرات و پیامدهای منفی آن بر جایگاه عربستان سعودی میان کشورهای عربی و اسلامی و نحوه جبران آن برای ایجاد موازنه جدیدی با ایران در منطقه بحث و رایزنی شد.

بر اساس این گزارش، دستیاران بن‌سلمان خواستار «انتقال جنگ از یمن به داخل لبنان شدند».

این گزارش می‌افزاید، «بعد از افزایش فشارهای اقتصادی علیه ایران و حزب‌الله لبنان برای خروج از سوریه، بهتر است نبرد از یمن به داخل لبنان منتقل شود».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      لعنت به این مردک

    • بدون نام

      حق داره ، احساس ناامنی و هیچ نگاشتن برای هر کسی سخته ، به در و دیوار میزنه تا یه کاری کنه ، صدها میلیارد خرج می کنه تا یه نفر دست محبت به سرش بکشن ، دست محبت ! دست محبتی که پشت ان منافع خوابیده ،ما هم که یاد گرفتیم شیپور بر عکس فوت کنیم تا گلومون باد کنه !

    • بدون نام

      این فتنه گری ها را خداوند به دامان خود شان بر خواهد گرداند مطمئن باشید ومکروا ومکرالله والله خیرالماکرین

    • بدون نام

      چه بهتره كه روسيه به عربستان حمله كنه و اونجا رو از شر اشرار پاكسازي كنه،،،،و كعبه و خانه خدا را از دست اين نجات بدهد،،،

    • علی

      عجیب ،حکمتے،صبری خدا دارد،یک آدم خوب،کہ محبوب همه هست ی باره بدلیل سکته،بیمارئ ناشناخته وهزاران دلیل درجوانی خدا جانش میگیره،یک قاتل جانی روانی مثل این پست فطرت ک هزاران انسان بے گناه قتل وعام میکنه،آواره میکنه،اونچنان عمر بی خاصیتش دراز میشه که باعث قتل هزاران انسا ن و بدبختی وآوارگے هزاران انسان دیگه بشه،واقعن چرا؟؟؟

      پاسخ ها

      • قاسمی

        من موندم امام زمان کجاست چرا بفریاد مظلومین نمیرسه ایا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج