۸۱۶۶۳۹
۲۶ نظر
۵۰۰۶
۲۶ نظر
۵۰۰۶
پ

حمله گوسفند‌های رومانیایی به بازار گوشت ایران

بازار گوشت قرمز اوضاع ترسناکی دارد؛ اول گوشت تولید داخل گران شد و آنقدر به این کار ادامه داد تا دولت مجبور شود برای تنظیم بازار دخالت کند. ایده دولت برای شکستن قیمت‌ها در بازار، واردات انواع گوشت گرم و یخ‌زده بود. فکر می‌کنید این کار جواب داد؟ نخیر! در کمال تعجب حالا بازار با مسئله گرانی گوشت وارداتی روبرو است.

فرارو: بازار گوشت قرمز اوضاع ترسناکی دارد؛ اول گوشت تولید داخل گران شد و آنقدر به این کار ادامه داد تا دولت مجبور شود برای تنظیم بازار دخالت کند. ایده دولت برای شکستن قیمت‌ها در بازار، واردات انواع گوشت گرم و یخ‌زده بود. فکر می‌کنید این کار جواب داد؟ نخیر! در کمال تعجب حالا بازار با مسئله گرانی گوشت وارداتی روبرو است.

دلالان خیلی شک و قشنگ در صف‌ها می‌ایستند و با خرید فله‌ای انواع گوشت، بازار سیاه دیگری برایش تشکیل می‌دهند. آن‌ها علاوه بر گوشت گرم وارداتی، گوشت یخ زده را هم به شکل زیاد می‌خرند و آن‌ها را با قیمت بالاتر به رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا می‌فروشند. به همین دلیل در مدت اخیر در بعضی مراکز توزیع گوشت وارداتی موقع فروش از مردم کارت ملی طلب می‌کنند.

قیمت گوشت وارداتی چگونه تعیین می‌شود؟

به جز گوشت گوسفندی یخ زده برای تمامی گوشت‌های وارداتی قیمت مصوب با شرایط معین تعیین شده است که رعایت نکردن آن تخلف محسوب می‌شود و مردم می‌توانند متخلفان را به سازمان مربوطه گزارش دهند. قیمت هر کیلوگرم گوشت گرم گوسفندی استرالیایی برای عمده فروشان ۳۶هزار و ۸۰۰تومان و قیمت هر کیلو گوشت اوراسیا (کشور‌هایی مثل بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان) حدود ۳۳هزار و ۵۰۰تومان تمام می‌شود؛ بنابراین قیمت تمام شده هر دو نوع گوشت برای مصرف کننده نباید بیش از ۳۸ هزارتومان باشد. قیمت و شرایط فروش گوشت گوسفندی یخ زده وارداتی هنوز تعیین تکلیف نشده است.

در حال حاضر بعضی شرکت‌ها با هماهنگی سازمان‌های مربوط اقدام به قیمت‌گذاری و عرضه کرده‌اند، اما شرایط و قیمت مصوب مشخصی برای گوشت گوسفندی یخ زده وارداتی وجود ندارد. در توجیه این اتفاق می‌گویند قیمت‌گذاری برای کالای وارداتی الزاما بد نیست و حتی می‌تواند موجب رقابت بین شرکت‌ها واردکننده برای عرضه محصول کیفی‌تر با قیمت پایین‌تر شود. اما اگر خیلی پیگیر قضیه هستید باید بدانید پارسال قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی یخ زده وارداتی برای عمده فروشی‌ها ۳۲ هزار تومان و برای مصرف کننده ۳۴ هزار تومان بود.

قوانین فروش گوشت وارداتی

فروش گوشت تازه گوسفندی وارداتی تنها باید به صورت شقه فروخته شود. یعنی چی؟ یعنی فروشگاه‌ها و قصابی‌ها اجازه تفکیک لاشه به ران، سردست یا اجزای دیگر و قیمت‌گذاری جداگانه برای هر قسمت را ندارند. کلکی که بعضی‌ها برای فروش این محصول با قیمت بالاتر سوار کردند. مقامات و دستگاه‌های نظارتی گفته‌اند در صورت مشاهده این نوع تخلف، موضوع را پیگیری می‌کنند.

آیا می‌توان به گوشت‌های وارداتی اعتماد کرد؟

در حال حاضر برزیل منبع اصلی تامین گوشت گوساله یخ زده وارداتی به حساب می‌آید. قیمت مصوب هر کیلوگرم از این گوشت برای عمده فروش‌ها ۲۷هزار و ۵۰۰تومان و برای مصرف کننده ۲۹ هزار تومان تعیین شده است. توزیع این نوع گوشت توسط شبکه دولتی انجام می‌شود و جز این تخلف است. با این حال گزارش‌هایی در مورد توزیع گوشت گوساله یخ زده وارداتی خارج از کانال دولتی وجود دارد و می‌گویند متخلفان این همه رنج و سختی و مشقت را به جان می‌خرند تا بلکه گوشت یخ‌زده وارداتی را هم گران‌تر بفروشند. روش کار آن‌ها ساده است؛ در مراکز فروش این نوع گوشت تجمع می‌کنند و آن‌ها را می‌خرند. بعد با قیمت بالاتر به رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا می‌فروشند. به همین دلیل است که بعضی مراکز توزیع گوشت یخ‌زده، موقع فروش از مردم درخواست ارائه کارت ملی می‌کنند.

آخرین سیاست دولت برای تنظیم بازار گوشت

واردات دام زنده آخرین ایده دولت برای مهار قیمت گوشت قرمز است. اگر در چند روز گذشته خبر واردات گوسفند از رومانی را شنیده باشید احتمالا لبخندی روی لب‌تان نشسته است، اما ماجرا حقیقت دارد. پیش از این افرادی را برای نظارت بر نحوه ذبح شرعی دام به کشور‌هایی مثل برزیل می‌فرستادیم، اما حالا برای سرعت بخشیدن به کار ظاهرا هواپیما و کشتی به خارج می‌رود، تعدادی دام زنده سالم و مناسب را سوار می‌کنند و به کشور می‌آورند تا همین جا ذبح شوند. به این ترتیب قیمت شقه گوشت تقریبا به نصف تقلیل پیدا می‌کند. اتفاقی که مسئولان امید دارند در نهایت تا پایان همین هفته قیمت گوشت قرمز گوسفندی را در کشور پایین بیاورد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • H.G

      ننگ بر تو ای مسول ایرانی ...

    • کامران

      پیدا کنید پرتغال فروش را؟دولتی تعزیرانی صنایع معادنی مشتی مفتخور حقوق بگیر(دیده ام چطور فروشنده هاهواشون رادارند)که پول دریافتی رابابت دوا بدهند!
      دولت پرمدعا بی لیاقت وحراف کارکردهدکه دیگه هیج کس نه پای صندوق بره نه به راست وچپ ومیانه رو نگاه کنه همهدسرو ته یک کرباسند!؟
      هرکی میاد زنگنه ابتکار شریعتمداری و...هستند فقط دولت عوض می شه!

    • ارسطو

      مسخره بازیا چیه.
      ...

    • شمالی

      اها پس این همه کثافت کاری راه انداختین هی گوشتو گرون کردین هدف این بود واردات کن اقازاده ها بقیه همه الکیه

    • علی

      بخدا میشود
      تورم را مهار کرد اگر دست کسی نباشد
      وقتی که شروع به کاری می کنیم
      میگوییند این دست آقای x است

    • بدون نام

      پناه میبریم به خداوند

    • بدون نام

      کشور دلال ها و دزدها و آقازاده ها و کارتون خواب ها
      یکی داره می ترکه از زور سیری یکی داره میمیره از گرسنگی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گوسفند قاچاقی!!!صادر میکنند
        گوشت ازگمرک وارد میکنند!
        پیدا کنید......دولت تدبیر و امید!

    • بدون نام

      ... نمیدانم چ دستهای توکاراست بی جهت مردم را عذاب میدهن خدایا کسی که صادقانه بمردم خدمت میکند کمکش .

    • بی نام‌

      این چه کاری است دام زنده را صادر می کنند بعد دام زنده وبی کیفیت وارد می کنند
      تصمیم گیری درست بکنید که با یک بخشنامه آزاد و با یک بخشنامه ممنوع نشود علت تصمیم نادرست اول سو استفاده وابستگان دوم نبود آمار وطلاعات از مصرف و یا تولید داخلی مواد غذایی است
      این ملت بهر حال شاغل هستند و عده ای هم مسیولیت نه در حد واندازه شما در سطح روسا هستند وی دانند در سازمانها و ادارات چه می گذرد با این ترفند ها مشگل حل شدنی نیست مردم هم دیگر حرفهای شما را باور نمی کنند

    • لامصب

      اگه خدایی بود، یا جای حق نشسته بود، تاحالا میبایست بره سر جای خودش بشینه.پس نه خدایی هست و نه حقی.ما هم همه محکوم به فناییم تا وقتی اینجوری زیر بار میریم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کفر نکن برادر

    • حامد

      اخه این چه مملکتیه

    • بدون نام

      ظاهرا همه خواب هستند برادر تا وقتی قیمت دلار این باشد دام قاچاغ شده و قیمت همین است ضمنا اگر نمیدانید بدانید متاسفانه دام مولد هم قاچاق میشود که خودش مصیبت است

    • ستایش

      خب غلط کردید گوسفند و فرستادید ب کشورهایی خلیج نشین.
      ک الان مجبور شید.
      بعدشم دزدی میکنید از این طریقم....

    • بدون نام

      تا محصولات ایرانی دارای بارکد و بسته بندی استاندارد نشوند (رهگیری از تولید تا مصرف) هیچ تولید ، کاهش تولید ، مدیریت مصرف ، واردات و صادزات هدفمند ، مدیریت مالی، مدیریت بانکی ،.‌..در کشور تحقق پیدا نمی کند ،مانع بزرگ این امر مافیای قدرتمند و فراماسونی دلالها در کشور است.

    • بدون نام

      اگر سیستم توزیع درست نشود در نهایت دلال ها فقط می توانند به این گوشت ها دسترسی پیدا کنند.

    • سمیرارحمتی

      جالبه سرزمین هایی باآب وهوای سردترازایران توانایی تامین گوشت رودارن اونوقت ایران باآب وهوایی گرمتروشرایط مهیاتردامپروری کم میاره توی تامین گوشت

    • بدون نام

      خدا لعنتون کنه الحی امین به خصوص درغگو بزرگ رو

    • بدون نام

      جلوی قاچاق رو بگیرن عوض اینکه لقمه رو دور سرشون بچرخونن!

    • بدون نام

      با این کار مسولین هم درصادرات مثلا قاچاقی یک سود به جیب میزنند و یک بار هم زمان واردات جیب خود را پر میکنند

    • بدون نام

      يكسري به سازمان دامپزشكي بزنين كساني امور اين سازمان دست گرفتن كه رشته تحصيلي نامربوط دارن رشته معدن و زمين شناسي ...كه هيچ ارتباطي به دامپروري نداره فقط بخاطر پارتي كه داشتن و با مدارك جعلي و پولي رأس كارند افراد با سواد و كار بلد كنار ميذارن و خودشان رياست به دست ميگيرن تا اينها هستند اوضاع همينجوريه

    • سال سقوط

      لطفا کسی که نمیتونه از حقش دفاع کنه...الکی چرت و پرت نذاره

    • احمد

      اقتصادکشورورشکسته ميشه ،سايرکشورها هم فرصت طلبي کرده وبازارخودشون رورونق ميدن

    • بدون نام

      من کرمانشاه هستم بگید گجا این گوشت وارداتی راآسان تهیه کنم هرجا توزیع مشه 1000نف صف هستند

    • بهزاد

      بزک نمیر بهار میاد ،،،، گمبزه با خیار میاد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج