جاباما
۸۱۷۹۹۲
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

اولویت‌های رتبه‌بندی گوگل در سال ۲۰۱۹

حتما شنیده‌اید که گوگل بیش از ۲۰۰ عامل را در رتبه‌بندی وبگاه‌ها پس از جست‌وجوی کاربران در نظر می‌گیرد و در طول سال بیش از ۵۰۰ مرتبه شیوه رتبه‌بندی وبگاه‌ها را بهبود می‌بخشد. غول فناوری جهان همه‌ساله با ایجاد تعییرات جزئی در الگوریتم‌های خود، فاکتور‌های رتبه‌بندی تازه‌ای ارائه می‌کند و اولویت‌های خود را تغییر می‌دهد.

روزنامه جام جم: حتما شنیده‌اید که گوگل بیش از ۲۰۰ عامل را در رتبه‌بندی وبگاه‌ها پس از جست‌وجوی کاربران در نظر می‌گیرد و در طول سال بیش از ۵۰۰ مرتبه شیوه رتبه‌بندی وبگاه‌ها را بهبود می‌بخشد. غول فناوری جهان همه‌ساله با ایجاد تعییرات جزئی در الگوریتم‌های خود، فاکتورهای رتبه‌بندی تازه‌ای ارائه می‌کند و اولویت‌های خود را تغییر می‌دهد.

بهینه‌سازی وبگاه براساس همه فاکتورهای ارائه شده از طرف گوگل ممکن است کار دشواری به نظر برسد، اما خبر خوب این است که تعداد فاکتورهایی که حتما باید در مورد آنها بهینه‌سازی صورت بگیرد زیاد نیست. بنابراین بدون معطلی به فهرستی از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی وبگاه‌ها می‌پردازیم که در سال ۲۰۱۹ مورد توجه گوگل قرار می‌گیرد.

کلمات کلیدی صفحه

کلمات کلیدی در برچسب عنوان همچنان از فاکتورهای قدرتمند رتبه‌بندی گوگل در سال۲۰۱۹ به شمار می‌آید. کلمات کلیدی صفحه یکی از راه‌هایی است که گوگل بر اساس آن تعیین می‌کند آیا صفحه شما با یک جست‌وجوی خاص مرتبط است یا خیر. افزون بر این، هرچقدر کلمات کلیدی شما به ابتدای عنوان نزدیک‌تر باشد بهتر است و البته مهم‌ترین کلمات کلیدی شما باید در بدنه صفحه، متن‌های جایگزین و تگ H۱ وجود داشته باشد. اما توجه داشته باشید از کلمات کلیدی زیاد استفاده نکنید، زیرا حتما نمی‌خواهید به خاطر استفاده زیاد از این کلمات به نظر برسد می‌خواهید گوگل را فریب دهید و به این ترتیب در رتبه‌بندی جریمه شوید.

اولویت‌های رتبه‌بندی گوگل در سال ۲۰۱۹

انطباق با هدف جست‌وجو

مسلما کاربران هنگام جست‌وجو هدف خاصی را در ذهن دارند. کار نهایی گوگل این است که با فناوری هوش مصنوعی هدف کاربران را دریابد و مرتبط‌ترین نتایج را در صدر فهرست ارائه کند. بر اساس قوانین رتبه‌بندی، هرچقدر صفحات شما به موضوع خاص مورد جست‌وجو نزدیک‌تر باشند در فهرست نتایج جست‌وجو در رتبه بالاتری قرار می‌گیرند. افزون براین، نتایج جست‌وجوی رضایت‌بخش‌تر تقریبا همیشه نرخ کلیک بالاتر را نیز به‌دنبال خواهد داشت.

تعداد بک‌لینک‌ها و دامنه‌های مرتبط

بک‌لینک به لینک‌هایی گفته می‌شود که یک وبگاه از وبگاهی دیگر دیگر دریافت می‌کند. بک‌لینک‌ها تاثیر مهمی در بالارفتن رتبه وبگاه شما در موتورهای جست‌وجو دارد. هرچند گوگل قطعا به کیفیت بیشتر از کمیت اهمیت می‌دهد، اما مجموع تعداد بک‌لینک‌ها همچنان از نظر گوگل فاکتور رتبه‌بندی ارزشمندی است. توجه داشته باشید لینک‌های ورودی از یک دامنه نسبت به لینک‌های ورودی از دامنه‌های متعدد، ارزش بسیار کمتری دارد، بنابراین بهتر است از هر ابزار بهینه‌سازی وبگاه که استفاده می‌کنید نگاهی به دو شاخص مجموع تعداد بک‌لینک‌ها و مجموع دامنه‌های مرتبط با آن بیندازید و در صورت نیاز در پروفایل لینک، تغییرات کیفی عاقلانه‌ای ایجاد کنید.

سرعت بالا آمدن صفحه‌ها

وقتی به تجربه کاربر از مراجعه به وبگاهتان فکر کنید اولین چیزی که به ذهن‌تان می‌آید، سرعت بارگذاری وبگاه است. حتما با ابزار «به‌روزرسانی سرعت گوگل» که رسما سرعت وبگاه را به‌عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی برای گوشی‌های هوشمند تعیین می‌کند آشنا هستید. با توجه به تغییراتی که به‌تازگی در رابطه با نقش سرعت در رتبه‌بندی وبگاه ایجاد شده است نمره شما در بهینه‌سازی تاثیر بسیار زیادی در رتبه‌بندی وبگاه‌تان خواهدداشت.

بنابراین برای این‌که برآورد درستی از سرعت وبگاه‌تان داشته باشید آن را با ابزارهای PageSpeed Insights بررسی کنید. توجه ویژه‌ای به شاخص بهینه‌سازی داشته باشید و مشکلات تکنیکی را در این زمینه برطرف کنید. اگر نمره بهینه‌سازی شما خوب است، اما شاخص سرعت با میزان مطلوب آن فاصله زیادی دارد، تنها کاری که باید انجام دهید این است که با کاستن از میزان تصاویر و متن‌ها وبگاه را سبک‌تر کنید. همچنین می‌توانید طرح AMP گوگل را اجرا کنید که سرعت بالاآمدن وبگاه در تلفن همراه را افزایش می‌دهد.

وبگاه‌های HTTPS

توجه به امنیت کاربران فاکتور دیگری است که گوگل این روزها برای آن اهمیت قائل است. سال 2014، گوگل HTTPS را یک فاکتور رتبه‌بندی اعلام کرد.

از آن زمان تاکنون داشتن یک وبگاه HTTPS نه یک توصیه بلکه یک الزام است. زیرا اکنون مرورگر کروم وبگاه‌هایی را که HTTPS نباشند، با عبارت «امن نیست» برای کاربران مشخص می‌کند. برای این‌که وبگاه امنی داشته باشید و برای کاربران‌تان تجربه امنی ایجاد کنید یاد بگیرید چطور از یک وبگاه HTTP به وبگاه HTTPS کوچ کنید.

اولویت‌های رتبه‌بندی گوگل در سال ۲۰۱۹

نرخ کلیک

نرخ کلیک یا CTR یکی از قوی‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی برای گوگل است. از آنجا که بالا رفتن نرخ کلیک تقریبا همیشه بهبود چشمگیری در رتبه‌بندی وبگاه‌ها را نیز به دنبال دارد، شکی نیست این عامل جزو عوامل تعیین‌کننده برای گوگل باشد. برای دانستن جایگاه وبگاه‌تان از نظر نرخ کلیک می‌توانید به خلاصه داده‌هایCTR -‌ که وبگاه‌ها را براساس جایگاه‌شان در جست‌وجوی گوگل دسته‌بندی می‌کند -‌ نگاهی بیندازید. اگر بعضی از صفحات، رتبه بالایی دارند اما نرخ کلیک‌شان پایین است احتمالا باید روی برچسب عنوان یا توصیف متا (چند خط کوتاه از متن که در صفحه نتایج جست‌وجو ظاهر می‌شوند) بیشتر کار کنید.

اعتبار لینک‌ها

این نکته مهمی است که کیفیت لینک‌های وبگاهی که برای شما بک‌لینک ایجاد می‌کند مهم‌تر از تعداد آنهاست. پایین بودن کیفیت لینک‌ها به احتمال زیاد به‌جای این‌که رتبه وبگاه شما را بالا ببرد برایتان دردسر ایجاد خواهد کرد. برای این‌که کیفیت لینک‌هایتان را حفظ کنید باید ممیزی‌های منظمی در مورد بک‌لینک‌ها انجام دهید. خوشبختانه ابزارهای زیادی برای تشخیص آسیب‌رسان بودن یک لینک وجود دارند، بنابراین اگر برخی لینک‌ها را اسپم و بی‌کیفیت تشخیص دادید، حتما با صاحبان آنها ارتباط برقرار کنید و از آنها بخواهید لینک‌شان را حذف کنند. افزون بر این، اگر متوجه افزایش ناگهانی لینک‌ها شدید حتما آنها را بررسی کنید، زیرا همیشه این احتمال وجود دارد که رقبایتان شما را به سمت لینک‌های اسپم هدایت کنند.

کلمات کلیدی صفحه

کلمات کلیدی در برچسب عنوان همچنان از فاکتورهای قدرتمند رتبه‌بندی گوگل در سال۲۰۱۹ به شمار می‌آید. کلمات کلیدی صفحه یکی از راه‌هایی است که گوگل بر اساس آن تعیین می‌کند آیا صفحه شما با یک جست‌وجوی خاص مرتبط است یا خیر. افزون بر این، هرچقدر کلمات کلیدی شما به ابتدای عنوان نزدیک‌تر باشد بهتر است و البته مهم‌ترین کلمات کلیدی شما باید در بدنه صفحه، متن‌های جایگزین و تگ H۱ وجود داشته باشد. اما توجه داشته باشید از کلمات کلیدی زیاد استفاده نکنید، زیرا حتما نمی‌خواهید به خاطر استفاده زیاد از این کلمات به نظر برسد می‌خواهید گوگل را فریب دهید و به این ترتیب در رتبه‌بندی جریمه شوید.

رعایت دستور زبان

انتشار محتوای بدون اشتباه در دستور زبان (گرامر) یکی دیگر از فاکتورهای مورد نظر گوگل است. نداشتن اشتباه گرامری در متن از ویژگی‌های محتوای باکیفیت به شمار می‌آید. چیز زیادی نمی‌توان در این زمینه گفت جز این‌که پیش از انتشار مطمئن شوید محتوای صفحه را بازبینی، ویرایش و تصحیح کرده‌اید. برای این کار می‌توانید از تصحیح‌کنندگان آنلاین دستور زبان نیز استفاده کنید.

ساختاربندی خوب HTML

اگر از زبان نشانه‌گذاریHTML به شیوه درستی استفاده کنید، درک محتوای صفحه‌تان را برای خزنده‌های موتورهای جست‌وجو آسان‌تر می‌کنید. موتورهای جست‌وجو هنوز هم به ساختار و نشانه‌گذاری معناییHTML اعتماد دارند، بنابراین صرف‌نظر از این‌که محتوای صفحات‌تان چقدر خوب باشد، اگر HTML آن مناسب نباشد ممکن است موتورهای جست‌وجو کیفیت آن را بد تشخیص دهند و آن را در رتبه پایینی قرار دهند. خوشبختانه انواع مختلفی از افزودنی‌های وبگاه وجود دارد که می‌تواند در بهینه‌سازی HTML به شما کمک کند.

منحصربه‌فرد بودن محتوا

گوگل برای منحصربه‌فرد بودن محتوا ارزش زیادی قائل است و وبگاه‌هایی را که محتوای کپی‌برداری شده داشته باشند جریمه می‌کند. بنابراین برای بالا بردن رتبه وبگاه‌تان در جست‌وجوهای گوگل مطمئن شوید هیچ‌نوع کپی‌برداری در آن صورت نگرفته و محتوایی اصیل و باکیفیت است که خودتان تولیدش کرده‌اید. اگر به کپی‌برداری در برخی صفحات وبگاه‌تان مشکوک هستید، می‌توانید آنها را با استفاده از وبگاه Copyscape چک کنید. اگر برای شرکتی کار می‌کنید که نمی‌تواند هربار محتوای منحصربه‌فرد تولید کند سعی کنید توصیفاتی را که برای محصولات‌تان به کار می‌برید تا حد ممکن متنوع کنید. راه خوب دیگر برای حل این مشکل استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربران (UGC) است.

اولویت‌های رتبه‌بندی گوگل در سال ۲۰۱۹

لینک انکر تکست (Anchor Text) یا متن لنگر

هر بک‌لینکی که ایجاد یا دریافتش می‌کنیم، با خودش متن لنگری را به همراه دارد که می‌تواند در رتبه‌بندی ما در گوگل روی آن کلمه کلیدی تاثیر بگذارد. هرچند امروزه لینک متن لنگر از اهمیت کمتری برخوردار است، اما متن لنگری که از کلمات کلیدی غنی باشد همچنان برای گوگل فاکتور مرتبطی به شمار می‌آید. برای این‌که جانب احتیاط را رعایت کرده باشید، سعی کنید متن لنگر شما در عین تنوع و گوناگونی، از نظر معنایی با محتوای لینک مرتبط باشد. مهم‌تر از همه این‌که از بهینه‌سازی بیش از حد متن لنگر با کلمات کلیدی، بویژه کلماتی که به نحوی با پول‌سازی ارتباط دارند خودداری کنید. درغیراین صورت گوگل قطعا شما را جریمه خواهد کرد و رتبه وبگاهتان در جست‌وجوها پایین خواهد آمد.

نرخ پرش کاربر و زمان توقف

دو فاکتور رتبه‌بندی دیگر که ارتباط نزدیکی با تجربه کاربری دارند، زمان توقف و نرخ پرش کاربر هستند. اگر بخواهیم صادق باشیم باید بگوییم هردوی این شاخص‌ها به شکل عمده‌ای به نوع جست‌وجو بستگی دارند. برای مثال، این‌که کاربر با مراجعه به یک صفحه از وبگاه شما فورا به پاسخ خود می‌رسد را می‌توان نوعی پرش کاربر به‌شمار آورد. هرچند این پرش کاربر به این معنا نیست که صفحه شما به اندازه کافی خوب نبوده است. اما به‌عنوان یک قانون، می‌توان گفت کاربر باید برای جست‌وجو به بیش از یک صفحه از وبگاه شما مراجعه کند. زمان توقف نیز هرچقدر بیشتر باشد از نظر گوگل امتیاز مثبت‌تری ارزیابی می‌شود. هرچند ممکن است کاربر با پنج دقیقه توقف نیز پاسخ خود را دریافت کند.

بنابراین هردوی این شاخص‌ها به آنچه کاربر در بخش جست‌وجو تایپ می‌کند بستگی دارند. با این حال ترکیب این دو فاکتور در ارزشیابی گوگل از وبگاه شما نقش دارد. پس سعی کنید با ترفندهای خوب، کاربران را هر چقدر می‌توانید بیشتر در صفحات‌تان نگه دارید تا نرخ پرش کاربر بهتری را از آن خود کنید.

اعتبار صفحات داخلی وبگاه

رتبه صفحات یکی از قوی‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل است. علاوه بر رتبه صفحات خارجی، وبگاه شما تحت‌تاثیر صفحات داخلی نیز قرار دارد.

بنابراین اگر می‌خواهید رتبه صفحاتی را که عملکرد خوبی ندارند ارتقا دهید بهتر است آنها را در اعماق ساختار وبگاه‌تان پنهان نکنید. در بهترین شرایط، هر صفحه از صفحه‌های وبگاه نباید بیش از سه کلیک با صفحه اصلی فاصله داشته باشد.

با این حال اگر می‌خواهید رتبه صفحه‌ای را که در اعماق ساختار وبگاه دفن شده است بهبود بخشید، بهترین کار این است که با بعضی از لینک‌های داخلی به آن اشاره کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج