۸۲۴۴۰۹
۵ نظر
۵۱۰۶
۵ نظر
۵۱۰۶
پ

یادی از کمدین‌های فقید سینما و تلویزیون ایران

«با لبخند مرگ را شکست داد.» این جمله‌ای بود که در رثای درگذشت حسین محب اهری منتشر شد. بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران که ۲۶ دی‌ماه ۱۳۹۷ پس از مدت‌ها مبارزه با بیماری سرطان غدد لنفاوی، در ۶۷ سالگی در بیمارستان لاله تهران درگذشت.

روزنامه ایران - حامد جیرودی: «با لبخند مرگ را شکست داد.» این جمله‌ای بود که در رثای درگذشت حسین محب اهری منتشر شد. بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران که ۲۶ دی‌ماه ۱۳۹۷ پس از مدت‌ها مبارزه با بیماری سرطان غدد لنفاوی، در ۶۷ سالگی در بیمارستان لاله تهران درگذشت.

زنده یاد محب اهری که خبرنگار حوزه سینمای خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بود، کار خود را از سال ۱۳۵۴ به‌عنوان دستیار کارگردان و عکاس نمایش «یخبندان» آغاز کرده بود، در ۲۷ فیلم سینمایی، ۵۱ سریال و ۴۹ تئاتر به ایفای نقش پرداخت. با اینکه به نظر می‌رسد که در طول تاریخ سینما و تلویزیون ایران بازیگری که به معنای واقعی کلمه «کمدین» باشد، وجود داشته باشد ولی محب اهری از جمله بازیگرانی بود که در بازی‌هایش رگه‌هایی از کمدی و طنز کلامی دیده می‌شد اما درگذشت این بازیگر، باعث شد تا به تعدادی از هنرپیشگان فقید سینما و تلویزیون ایران بپردازیم که به نوعی به‌عنوان بازیگر کمدی شناخته می‌شدند.

محب اهری؛ مبصر چهار ساله کلاس

یادی از کمدین‌های فقید سینما و تلویزیون ایران

اولین سریالی که خود زنده یاد محب اهری در آن به ایفای نقش پرداخت، «محله برو بیا» نام داشت که در سال 61 ساخته شد و در سال 62 در تلویزیون نمایش داده شد. در این مجموعه‌ که از آثار اولیه و موفق بعد از انقلاب بود، علائم راهنمایی و رانندگی را به‌صورت طنز به بچه‌ها یاد می‌داد. در ادامه مجموعه، مجموعه «محله بهداشت» هم ساخته شد. «چاق و لاغر»، «طنزآوران جهان» و... از جمله آثار کمدی بودند که محب اهری در آنها بازی کرد. اما شاید خیلی‌ها این هنرمند فقید را با مجموعه «ق مثل قلقلک» به یاد آورند که با نام «مبصر چهار ساله کلاس» نیز معروف است و خود وی نویسندگی و کارگردانی و اجرای آن را برعهده داشت. «من زمین را دوست دارم»، «همسر» و «جیب‌برها به بهشت نمی‌روند» در کنار فیلم‌های دیگر از جمله کارهای کمدی آن مرحوم به شمار می‌رود.

منوچهر نوذری؛ چند می‌گیری گریه کنی؟

یادی از کمدین‌های فقید سینما و تلویزیون ایران

نمی‌توان از بازیگران کمدین نام برد و از زنده یاد منوچهر نوذری یادی نکرد. دوبلور، هنرپیشه، مجری و کارگردان ایرانی که‌ زاده ۱۰ اردیبهشت ۱۳۱۵ در قزوین بود و ۱۶ آذر ۱۳۸۴ در تهران درگذشت. فعالیت هنری او پس از انقلاب عمدتاً بر تلویزیون و رادیو متمرکز بود. از مشهورترین برنامه‌هایی که او در تلویزیون اجرا کرد می‌توان به «مسابقه هفته» و همچنین مجموعه‌های داستانی «کوچه اقاقیا» و «باجناق ها» اشاره کرد. حضور او با اجرای چند نقش در برنامه رادیویی «صبح جمعه با شما» و کارگردانی این برنامه از دیگر فعالیت‌های نوذری محسوب می‌شود. «چند می‌گیری گریه کنی» آخرین فیلمی بود که نوذری در سال ۱۳۸۴ در آن بازی کرد.

حسین کسبیان؛ آرایشگاه زیبا

یادی از کمدین‌های فقید سینما و تلویزیون ایران

زنده یاد حسین کسبیان که متولد ۱۲ بهمن ۱۳۱۲ در تهران بود و ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۵ نیز درگذشت، از جمله بازیگرانی بود که بازی‌های بسیار شیرین و دلپذیری داشت. او طی سال‌های حضورش در عرصه هنر، در بیش از ۲۰ سریال تلویزیونی و ۳۲ فیلم سینمایی بازی کرد که از میان آنها می‌توان به سریال «آرایشگاه زیبا» و فیلم سینمایی «مادر» ساخته زنده یاد علی حاتمی اشاره کرد که در آنها کسبیان بازی‌های کمدی جالبی داشت.

پروین سلیمانی؛ چنگال طاهره خانم

یادی از کمدین‌های فقید سینما و تلویزیون ایران

بتول سلیمانی‌خو با نام هنری «پروین سلیمانی» یکی از بازیگران زن سینمای ایران بود که ۲۲ خرداد ۱۳۰۱ در تهران چشم به جهان گشود و۱۲ خرداد ۱۳۸۸ درگذشت. او که مادربزرگ «ماه چهره خلیلی» است، در ۷۷ فیلم سینمایی و سریال‌های بسیاری بازی کرد. با این حال، بسیاری او را با نقش «طاهره خانم» در سریال «تعطیلات نوروزی» به یاد دارند که با چنگال به‌دنبال باز کردن درهای هتل بود.

مرتضی احمدی؛ کلاه‌قرمزی و پسرخاله

یادی از کمدین‌های فقید سینما و تلویزیون ایران

زنده یاد مرتضی احمدی که متولد ۱۰ آبان ماه ۱۳۰۳ در تهران بود و ۳۰ آذر ۱۳۹۳ درگذشت، بازیگر سینما و تلویزیون، صداپیشه و خواننده‌ای بود که با صدای خاص و منحصربه‌فرد در آثار زیادی حضور داشت و نقش‌های کمدی زیادی را ایفا کرد. فیلم‌های «کلاه‌قرمزی و پسرخاله»، «مردی که زیاد می‌دانست» و سریال‌های «فروشگاه» و «خواستگاری پرماجرا» از جمله سریال‌هایی بودند که احمدی در آنها بازی کرد. مجموعه «شکرستان» آخرین کاری بود که وی آن را روایت می‌کرد.

حمیده خیرآبادی؛ همسران

یادی از کمدین‌های فقید سینما و تلویزیون ایران

حمیده خیرآبادی که متولد ۳۰ آذر ۱۳۰۳ در رشت بود و ۳۱ فروردین ۱۳۸۹ به رحمت حق رفت، اگر چه در بسیاری از آثار خود نقش مادر خانواده را ایفا می‌کرد ولی شیرینی و طنز خاصی در بازی‌های او دیده می‌شد که بازی‌هایش را منحصر به فرد می‌کرد. «اجاره‌نشین‌ها»؛ «توکیو بدون توقف» و «زرد قناری» از جمله فیلم‌ها و «قطار ابدی»، «پدرسالار» و «همسران» از جمله سریال‌های با بازی او بودند.

نعمت‌الله گرجی؛ هزار دستان

یادی از کمدین‌های فقید سینما و تلویزیون ایران

مرحوم نعمت‌الله گرجی در 9 فروردین سال ۱۳۰۵ در تهران متولد شد و در ۱۷ فروردین ۱۳۷۹ درگذشت. ماندگارترین نقش آفرینی گرجی در سال‌های آخر زندگی، بازی کوتاه ولی به یادماندنی‌اش در نقش باغبان در فیلم زیبای «درخت گلابی» در سال ۱۳۷۶ بود. او که بازی طنز و دلنشین داشت در سریال «هزاردستان» در نقش آژان و «قطار ابدی» هم نقش جالب پادشاه را ایفا کرد که در یادها ماند.

اکبر دودکار؛ دایی جان ناپلئون

یادی از کمدین‌های فقید سینما و تلویزیون ایران

اکبر دودکار که متولد ۱۳۰۴در رشت بود و در اول مرداد ۱۳۸۴ از دنیا رفت، یکی از بازیگرانی بود که با لهجه شیرین رشتی ایفای نقش می‌کرد. بازی او در سریال‌هایی مانند «دایی جان ناپلئون» و «هزاردستان» شایان ذکر است. «دو نفر و نصفی» و «عیالوار» از فیلم‌هایی با بازی او بود.

رشید اصلانی؛ سمندون

یادی از کمدین‌های فقید سینما و تلویزیون ایران

رشید اصلانی که متولد۱۳۱۰ بود و در ۲۹ مرداد ۱۳۸۱ نیز درگذشت، از جمله بازیگران طنز سینما و تلویزیون بود که به خاطر ویژگی‌های جسمانی‌اش به او لقب «آقا کوچولوی جهان» را داده بودند. بازیگری که شاید خیلی‌ها او را با بازی در سریال «سمندون» به یاد داشته باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمدرضا

      مارابه دهه۶۰انداختین
      سپاسگزاربابت مطالب زیباتون

    • بهرام

      خدا رحمت کنه رشید اصلانی رو ولی الان که 27 سالمه ترسیدم عکس سمندون رو نگاه کنم.چجوری تونستن این نقش رو برای کودکان تو اون سال ها به عنوان کمدی بزارن؟

    • بدون نام

      سلام برای شادی روح شون صلوات بفرستیم انشاالله روح شون درآرامش باشه

    • بدون نام

      نسل تکرار نشدنی !!!!

      جای افسوس داره

      سریالا هم دیگه ماندگار نمیشن در نبود آنها

    • افسانه عاملی

      خدا همشون بیامرزه ما ازهمه این بازیگران خاطره داشتیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج