۸۳۰۳۱
۵۳۰۱
۵۳۰۱
پ

حیواناتی که پوست‌های عجیبی دارند (۱)

یکی از مهم ترین ارگان های بدن هر موجود زنده ای، پوست اوست. پوست در همه اعضای بدن همه موجودات وجود دارد و او را در برابر همه موجودات میکروسکوپی و انگل ها محافظت می کند. اما جالب است بدانید، پوست برخی از حیوانات عملکرد متفاوت از دیگران دارند.

حیواناتی که پوست‌های عجیبی دارند (1)





برترین ها: یکی از مهم ترین ارگان های بدن هر موجود زنده ای، پوست اوست. پوست در همه اعضای بدن همه موجودات وجود دارد و او را در برابر همه موجودات میکروسکوپی و انگل ها محافظت می کند. اما جالب است بدانید، پوست برخی از حیوانات عملکرد متفاوت از دیگران دارند و کمی عجیب به نظر می رسند. پوست حیواناتی که در ادامه معرفی می کنیم قدرت های عجیبی دارند که اطلاع از آنها خالی از لطف نیست.

10. کروکودیل ها می توانند شنای شما را احساس کنند

کروکودیل ها موجودات بدخلق و بی اعصابی هستند و تجهیزات لازم برای تاکید بر این بی اعصابی را هم دارند. پوست آنها بسیار سخت است و تقریبا پاره نشدنی به شمار می رود به همین دلیل در صنعت کفش و پوشاک استفاده می شوند. اما این پوست با این همه زمختی، بسیار هم حساس است. پوست این موجودات بسیار پرابهت، حسگرهایی در خود دارد که در هیچ موجود دیگری نمی توان مشابه آن را یافت.

حیواناتی که پوست‌های عجیبی دارند (1)

ابتدا باید به حساسیت بسیار زیاد پوست صورت آنها اشاره کرد که نسبت به ضربه و فشار بسیار حساس تر از انگشتان انسان است. هیچ کدام از حیوانات این حساسیت را ندارند. آنها با کمک حساسیت پوست صورت و زیر شکم خود می توانند کوچک ترین و خفیف ترین حرکات موجود در آب را در نزدیکی خود حس کنند.

در دهان و دندان های خود نیز حسگرهای عجیبی دارند. کروکودیل مادر می تواند با دهان خود به دنیا آمدن فرزند از داخل تخم را حس کند و او را به آب بیندازد تا راحت متولد شود. همه ماجرا این نیست. این موجودات بسیار جذاب در پوست خود گیرنده های شیمیایی نیز دارند. با این گیرنده ها می توانند طعمه خود و مکان مناسب برای زندگی را پیدا کنند.

۹. پوست نهنگ عنبر بسیار ضخیم است

حیواناتی که پوست‌های عجیبی دارند (1)

کروکودیل ها از جمله حیواناتی هستند که پوست های سخت و خشن دارند. کرگردن ها را نیز می توان در این ردیف دسته بندی کرد و باید بدانید از چرم کرگدن نیز کفش و لباس تهیه می کنند زیرا دوام و عمر طولانی دارد. اما از آنها پوست کلفت تر، نهنگ عنبر است. این حیوان دریایی ضخیم ترین و سخت ترین پوست را در میان تمام موجودات دنیا دارد. پوست این نوع نهنگ ۱۵ سانتی متر ضخامت دارد. این حیوان بزرگ ترین دندان و بزرگ ترین مغز را نیز دارد. در مقایسه باید بدانید بزرگ ترین کوسه موجود در جهان، دندانی به طول ۱۷ سانتی متر دارد. اما دندان های نهنگ عنبر بزرگ تر از آن است.

۸. موش خاردار آفریقایی نمونه بارزی از بازسازی حیات است

برخی از موجودات پوست سخت و برخی پوست ضخیم دارند. اما موش خاردار آفریقایی نازک ترین پوست را در جهان به خود اختصاص داده است. شاید برایتان غیر قابل باور باشد این موجود جونده بسیار کوچک، قدرت هایی برتر از دیگر موجودات در جهان دارد. پوست بسیار نازک این موش آفریقایی، تعداد بسیار زیادی پیاز مو دارد و بافت های اتصالی پوست او از حد نرمال کمتر است. به طوری که پاره شدن پوست این موش ۷۷ درصد آسان تر از پاره شدن پوست موش های معمولی است. این نوعی دفاع در برابر شکارچی به حساب می آید. وقتی موش در دام گرفتار می شود، می تواند پوست اندازی کنند و از دام صیاد بگریزد.

حیواناتی که پوست‌های عجیبی دارند (1)

اما آیا بدون پوست هم می توان زندگی کرد؟ این موش آفریقایی توان بازسازی دوباره پوست خود را دارد. پوست جدید با همه پیازهای مو، غده های عرق و زردپی های لازم در عرض چند روز دوباره ساخته می شود. در یک روز حدود ۶۴ درصد از این پروسه انجام می شود.

۷. پوست پابه‌سرها از چشم درست شده است

اختاپوس، کیسه‌ماهی و هم‌خانواده این موجودات سازگاری های جالب و عجیبی با محیط پیدا کرده اند. اما هیچ کدام به جالبی قدرت پوستشان نیست. پوست این حیوانات می تواند با رنگ، بافت و شکل محیط تغییر کند و همچون آفتاب‌پرست دقیقا شبیه فضای پشت‌زمینه خود شوند.

هیچ موجودی در جهان نمی تواند همچون خانواده اختاپوس ها خود را در زمینه محو کند به طوری که تشخیص آن از زمینه ممکن نباشد. هنوز دانشمندان کشف نکرده اند این موجودات دریایی چطور این کار را انجام می دهند. خود این تغییر به اندازه کافی باعث شگفتی می شود. اما از آن عجیب تر این است که آنها چطور می توانند محیط اطراف خود را تشخیص دهند و با بافت و شکل و رنگ آنجا خود را تطبیق دهند؟

حیواناتی که پوست‌های عجیبی دارند (1)

اختاپوس ها بدون اینکه رنگ یا شکل فضا را ببینند، می توانند خود را شبیه آن کنند. این مساله واقعا عجیب و غیرقابل باور است. اما یافته های جدید ثابت کرده اند، این پابه‌سرها با پوست خود محیط را می بینند. Opsin نوعی پروتئین است که در چشم همه موجودات زنده دنیا وجود دارد. اختاپوس ها علاوه بر داشتن این پروتئین در چشم، آن را در پوست خود نیز دارند. به همین دلیل، گفته می شود آنها با پوست خود محیط اطراف را نظاره می کنند و می توانند خود را با محیط وفق دهند.

۶. بزمچه استرالیایی یک دستمال کاغذی متحرک است

بزمچه استرالیایی که به آن شیطان خاردار هم می گویند، نوع عجیبی از مارمولک ها است که بیشتر به دایناسورها شباهت دارد. آنها در بیابان های استرالیا زندگی می کنند. هیچ کس جرات نزدیک شدن به این موجود خاردار را ندارد. این بزمچه فقط مورچه می خورد اما برای دوام آوردن در این محیط سخت و بی رحم، خودش را با شرایط آداپته کرده است.

حیواناتی که پوست‌های عجیبی دارند (1)

نکته عجیب قابل ذکر درمورد این حیوان، روش آب خوردن آن است. این شیطان خاردار با پاهای خود آب می نوشد. البته این کار را با دیگر اعضای بدنش نیز می تواند انجام دهد. پوست خشک، زمخت و ترک خورده این حیوان با آبکندهای میکروسکوپی پوشیده شده است و این فرورفتگی ها طوری طراحی شده اند که همچون فیلتیه رفتار می کنند تا مایعات را به درون خود بکشند.

این درست همچون کاری است که دستمال کاغذی را در جایی که آب قرار دارد، می گذارید. دستمال آب را جذب می کند و بالا می کشد. همین اتفاق برای شیطان خاردار رخ می دهد. مایعات از راه های باریک پوست و میان مولکول ها حرکت می کند. آبی که با پوست جذب شده است را با چند حرکت فک یا زبان به سمت صورت و دهان خود می کشاند. سراسر بدن این موجود پوشیده شده از نای های ریز میکروسکوپی که آب را به دهان او می رسانند.

ادامه دارد...
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج