۸۳۷۰۲۱
۱۴ نظر
۵۰۱۵
۱۴ نظر
۵۰۱۵
پ

به‌یاد خشایار الوند؛ مرد قلم‌شاد

آنچه باعث شد خشایار الوند جایگاه ثابتی به عنوان نویسنده فیلمنامه پیدا کند سریال‌های طنز مختلفی بود که در تیم نویسندگان آن حضور داشت و شروع آن‌ها هم با مجموعه‌های مهران مدیری بود. یک تیم نویسنده ۴ نفری وجود داشت که با هم می‌نوشتند و با همدیگر به موفقیت‌های بسیار زیادی در عرصه نویسندگی سریال طنز پیدا کردند: پیمان قاسمخانی، مهراب قاسمخانی، امیر مهدی ژوله و خشایار الوند.

عصر ایران - کاوه معین‌فر: طبق معمول این سال‌های انفجار اطلاعات و عصر ارتباطات، خبر بسیار کوتاه بود خشایار الوند به دلیل ایست قلبی درگذشت. ابتدا یک خبر در شبکه‌های اجتماعی پخش شد و بعد آرام، آرام تبدیل به یک طوفان شد که هر طرف را نگاه می‌کنی عکس خشایار الوند است و ابراز تاسف و ناراحتی از این کوچ نابهنگام.

خشایار الوند برادر سیروس الوند کارگردان قدیمی سینمای ایران و بالتبع عموی ماهور الوند بازیگر است، اتفاقا شروع کار جدی او در زمینه نویسندگی فیلمنامه با نوشتن فیلمنامه فیلم سینمایی «مزاحم» برای برادرش رقم می‌خورد.

اما بعدتر آنچه باعث شد خشایار الوند جایگاه ثابتی به عنوان نویسنده فیلمنامه پیدا کند سریال‌های طنز مختلفی بود که در تیم نویسندگان آن حضور داشت و شروع آن‌ها هم با مجموعه‌های مهران مدیری بود. یک تیم نویسنده ۴ نفری وجود داشت که با هم می‌نوشتند و با همدیگر به موفقیت‌های بسیار زیادی در عرصه نویسندگی سریال طنز پیدا کردند: پیمان قاسمخانی، مهراب قاسمخانی، امیر مهدی ژوله و خشایار الوند.

به‌یاد خشایار الوند؛ مرد قلم‌شاد

الوند ۱۰ سریال با مهران مدیری کار کرده است که از مجموعه‌های طنز هر شبی یا اصطلاحا ۹۰ قسمتی در بین آن‌ها به چشم می‌خورد (نقطه چین، شب‌های برره، باغ مظفر، در حاشیه) تا سریال‌های مناسبتی ایام عید (مرد هزار چهره، مرد دو هزار چهره) و سریال‌های نمایش خانگی (گنج مظفر، قهوه تلخ، ویلای من، شوخی کردم). از مجموعه‌های با داستان طولانی تا آیتم‌های کوتاه ۱۰ الی ۱۵ دقیقه‌ای و در تمام این مقوله‌ها موفق.

در دوازدهمین جشن «دنیای تصویر» یا «جشن حافظ» (سال ۱۳۹۰) وقتی که مهران مدیری جایزه بهترین بازیگر مرد کمدی تلویزیونی را برای «مرد دوهزار چهره» و «قهوه تلخ» دریافت کرد به روی سن اظهار کرد: «بار کار بر دوش دو نفر سنگین بود؛ آن‌ها امیرمهدی ژوله و خشایار الوند، نویسندگان کارهستند. نوشتن برای ۳۵ بازیگر اصلی کاری بسیار سختی است و با عشقی که به برادران قاسم‌خانی دارم و با همکاری‌های خوبی که با هم داشتیم تندیسم را به الوند و ژوله تقدیم می‌کنم.»

طیف گسترده‌ای از سریال‌های طنز در کارنامه خشایار الوند به چشم می‌خورد که مهران مدیری کارگردان آن‌ها نیست، مهدی مظلومی (کمربند‌ها را ببندیم)، محمد حسین لطیفی (ساخت ایران)، رامبد جوان (مسافران)، سامان مقدم (دیوار به دیوار ۱ و ۲)، بهروز شعیبی (گلشیفته) و در این اواخر تقریبا اکثر کار‌های سیروس مقدم (پایتخت ۱، ۳، ۴، ۵ و علی‌البدل).

به‌یاد خشایار الوند؛ مرد قلم‌شاد

ذکر همه این موارد نشانگر چند خصوصیت بارز خشایار الوند است: حرفه‌ای، متعهد، منعطف و کاربلد، اگر چنین خصوصیاتی در یک نویسنده جمع نشده باشد نمی‌توانست کارنامه‌ای اینچنین پربار و پرکار داشته باشد.

بسیاری از دوستان و همکاران او آرامش، مهربانی، صبوری و خوش‌مشربی را از بارزترین خصوصیات خشایار الوند ذکر کرده‌اند.

پوریا ذوالفقاری (منتقد سینمایی) آخرین خاطره اش از الوند را چنین گفته است: «می‌گوید به بازیگران نقش‌های فرعی سریال‌های طنز زنگ می‌زنید و خبرشان را در مجله‌تان کار می‌کنید. ولی با نویسنده همان سریال تماس نمی‌گیرید. می‌گویم همین جا پیاده می‌شوم. زحمت افتادی. دست می‌دهیم و می‌گویم فردا زنگ می‌زنم تلفنی مصاحبه‌ای کنیم. با خنده می‌گوید نه. بذار دیرتر. اینجوری حس می‌کنم، چون این را گفتم و رساندمت زنگ زدی... می‌خندیم... می‌رود و این می‌شود آخرین دیدارمان. لعنت به این زندگی و واقعا از این فرهادکش فریاد...»

بسیار ناخوشایند و غم‌انگیز است چنین مطالبی را برای نویسنده‌ای بنویسی که او با قلمش ساعات و زمان زیادی شادی و خنده برایت به همراه آورده است، این نوشتار ادای احترامی است به تمام آن لحظات شاد و خنده‌هایی که خشایار الوند برای من رقم زده است، روحت شاد، مرد قلم شاد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدایش بیامرزاد...

    • ندای عشق

      خدا رحمتش کنه، شاید شنیدن و خواندن فوت مردم و عزیزان به ما یادآوری میکنه که این زندگی فوق العاده بی ارزش هستش پس چه بهتره قدر این دوران زودگذر رو بدونیم و تلاش کنیم در دوران زود گذر بهترین باشیم و درست زندگی کنیم و سعی کنیم با ایمان به خدا از ظلم، بدی، گناهان، فساد و لغزشها دوری کنیم و هر لحظه خداوند رو مد نظر داشته باشیم و تا میتونیم تلاش کنیم اعمال صالح انجام بدیم و به اطرافیانمون خوبی کنیم که بعدأ نامی نیک از ما به یادگار بمونه و همیشه بدونیم دنیا محل امتحان خداونده برای انسانهاست و اصل زندگی در آخرت هستش، پس چه زیباست که در آخرت با اعمال خوبمون از بهشت زیبای خداوند لذت ببریم، برای همتون بهترین زندگی رو از خداوند متعال خواستارم....

    • بدون نام

      خدارحمت کنه و به بازماندگان صبر عنایت کنه

    • بدون نام

      خوشبحالش که بهترین جای بهشت خونه ی آخرتشه، کسی که سالها مردم رو شاد کرده بهترین مستحق بهشته

    • بدون نام

      روحش شاد خنده تلخ را بانقطه چین ۰۰۰به ما می داد زندگی سیاه ایرانی را با طنز و خنده نشانمان می داد ارزوی صبر برای عزیزانش

    • نگارا

      خدا رحمتش کنه خیلی ناراحت شدیم:((
      هر کسی برای خندوندن مردم تلاش کنه ایشالا جاش بهشت باشه...

    • بدون نام

      خدایا چرا چندتا از این بی خاصیت ها نمیمیرن آخه چراااااااااااااااااااااا

    • بدون نام

      روحش شاد:)

    • صبااا

      واقعا باورش سخت بود

    • بدون نام

      خیلی ناراحت شدم تقریبا ازدیروز که فهمیدم دپرس هستم

    • بدون نام

      وااايي چه فيلمايييي:((((
      مرسي كه ما رو شاد كردي

    • بدون نام

      فقط می پرسم چرااا

    • بدون نام

      خدا رحمتش کنه
      اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

    • بدون نام

      رووووووووووووووحششششششششش شاد یااااااااادش همیییییییییییشه گرامی ---هنر و سینمای ایران یکی از بهترین نویسنده های طنز ، دوست داشتنی تریییییییییییییییین و یکی از حرفه ای ترین نویسنده هاشو از دست داد....... رواااااااااااااااااانش شاد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج