۸۴۴۷۰
۲۶ نظر
۵۰۲۰
۲۶ نظر
۵۰۲۰
پ

فوبیا؛ ترسی که فکر را فلج می کند

فوبیا انواع بسیاری دارد و شاید صدها نوع ترس شدید تاکنون کشف و اعلام شده باشد. اما کارشناسان فوبیا را که نوعی اختلال اضطرابی است به طور کلی به سه دسته تقسیم می کنند: آگورافوبیا، فوبیا اجتماعی و فوبیاهای خاص.

فوبیا؛ ترسی که فکر را فلج می کند

برترین ها: ترس شما را از خطر دور می کند. اما فوبیا کمی خطرناک است. بر اساس آماری که در کشور آمریکا اعلام شده است، بیش از 19 میلیون آمریکایی به فوبیا مبتلا هستند: ترسی شدید و غیرمنطقی که آنها در شرایط، موقعیت ها و در مقابل موجودات مختلف آن را تجربه می کنند. هنگام بروز فوبیا ممکن است خود فرد، پریشانی و آسیمگی خود را تشخیص دهد اما نمی تواند برای آن کاری کند. فوبیا ترس بسیار شدیدی است که فکر انسان را فلج می کند و آن را از کار می اندازد.

فوبیا؛ ترسی که فکر را فلج می کند

تقسیم‌بندی کلی فوبیا

فوبیا انواع بسیاری دارد و شاید صدها نوع ترس شدید تاکنون کشف و اعلام شده باشد. اما کارشناسان فوبیا را که نوعی اختلال اضطرابی است به طور کلی به سه دسته تقسیم می کنند: آگورافوبیا، فوبیا اجتماعی و فوبیاهای خاص. آگورافوبیا به معنای هراس از مکان های باز و عمومی است و به طور لغوی می توان آن را «برون‌هراسی» نامید. نوعی اضطراب شدید از حضور در مکان های عمومی به ویژه وقتی فرار یا بیرون رفتن از آن بسیار دشوار باشد. فوبیا اجتماعی، همان طور که از نامش پیدا است، ترس و نگرانی از حضور در موقعیت های اجتماعی است. در آخر نیز باید به فوبیا اختصاصی اشاره کرد که نوعی ترس بی منطق و شدید در مورد موضوع، موقعیت یا حتی موجودی خاص پدیدار می شود.

آگورافوبیا: ترس از مکان های اجتماعی

آگورا در یونان باستان محل تجمع و به ویژه بازار بوده است که مردمان زیادی دور یکدیگر گرد هم می آمدند. افرادی که آگروفوبیا دارند از گیر کردن در اجتماع هایی همچون صف بانک یا پل عابر که مردم در آنها عبور و مرور دارند، می ترسند. ترس واقعی فرد زمانی روی می دهد که با خود فکر می کند اگر هراسش بیشتر شد، راه فراری نخواهد داشت. آگورافوبیا در زنان دوبرابر بیشتر از مردان است. اگر این ترسِ غیرمنطقی درمان نشود، به خانه نشینی فرد بیمار منجر خواهد شد. اما از هر ۱۰ نفری که به دنبال درمان رفته اند، ۹ نفر آنها روند عادی زندگی خود را بازیافته اند.

فوبیا؛ ترسی که فکر را فلج می کند

سوشال‌فوبیا: چیزی فراتر از خجالتی بودن

فردی که فوبیا اجتماعی دارد، بسیار خجالتی است و می توان گفت چیزی فراتر از آن است. این افراد همیشه در این هراس و وحشت هستند که در موقعیت های مختلف اجتماعی چگونه باید رفتار کنند. آنها همیشه نگران هستند تا دیگران رفتار آنها را دوست نداشته باشند. می ترسند مورد تمسخر واقع شوند. یا دیگران اضطراب آنها را کشف کند و این را به زبان بیاورد. افرادی که دچار فوبیای اجتماعی هستند از صحبت کردن با دیگران گریزان هستند و همین روی روابط اجتماعی و حرفه ای آنها تاثیر بسیار منفی دارد.

فوبیا؛ ترسی که فکر را فلج می کند

کلاستروفوبیا: ترس نابهنجار از بودن در مکان های تنگ و تاریک

فردی که دچار تنگناهراسی است نمی تواند محیط های بسته، تاریک و تنگ را تاب بیاورد و تا سرحد جنون از بودن در این مکان ها می ترسد. این افراد قادر نیستند وارد تونل شوند و اگر مجبور به این کار شوند با هیجان و اضطراب بسیار شدید مواجه خواهند شد. این افراد هنگام قرارگیری در اتاق های تنگ و کم نور به جای ترس بی از اندازه می توانند، پنجره را باز کنند یا در کنار خروجی بنشینند. این کارها کمی از هراس آنها می کاهد، اما به کلی از بین نمی برد.

زوفوبیا: ترس بیش از حد از حیوانات

یکی از رایج ترین ترس های نابهنجار در میان انسان ها، ترس از حیوانات است. بسیاری از افرادی که فوبیا دارند از گونه های مختلف حیوانات می ترسند. یه طور مثال، ترس از عنکبوت ها را «آراکنوفوبیا» می گویند. ترس از مارها را «اوفیدیوفوبیا» می گویند. «اورنیتوفوبیا» ترس از پرندگان است و «آپیفوبیا» هراس نابهنجار از زنبورها است. این فوبیاها اصولا در کودکی رشد می کنند و گاهی در همان کودکی از میان می روند. اما برخی تا بزرگسالی نیز دست از سر فرد بر نمی دارد.

فوبیا؛ ترسی که فکر را فلج می کند

برونتو‌فوبیا: ترس از رعدوبرق

واژه یونانی bronte به معنای رعدوبرق است و برونتو‌فوبیا یعنی ترس نابهنجار از رعدوبرق و صداهای بلند و گوش‌خراش آن. البته افرادی که این فوبیا را دارند خودشان هم می دانند رعدوبرق آسیبی به آنها نمی زند و با در خانه ماندن می توانند آن را تحمل کنند. این افراد شاید به موجب ترس خود به داخل کمد بروند و مخفی شوند.

آکروفوبیا: ترس از ارتفاع

آکروفوبیا نوعی ترس نابهنجار و غیرمنطقی از بلندی و ارتفاع است. این افراد از بلندی می ترسند و حتی نمی توانند از نردبان بالا بروند. این افراد اگر در مکان های بلند گرفتار بشوند به هیچ عنوان نمی توانند بر ترس خود غلبه کنند و به پایین بیایند که برایشان خطرناک است.

فوبیا؛ ترسی که فکر را فلج می کند

آرئوفوبیا: ترس از پرواز

برخی از افراد از پرواز و سوار هواپیما شدن هراس دارند. این افراد در نتیجه مشاهده سقوط های هواپیما در فیلم و تلویزیون ها دچار این هراس بسیار زیاد می شوند و تا درمان نشوند راه گریزی از آن ندارند.

هموفوبیا: ترس از خون

برخی از افراد هستند که از خون می ترسند و این هراس کاملا غیرمنطقی و شدید است. یعنی افراد معمولی نمی توانند این شدت ترس را درک کنند. اما افرادی که دچار هموفوبیا هستند با دیدن خود ممکن است از هوش بروند. افرادی نیز از تزریق آمپول بسیار هراس دارند و به آنها «ترایپانوفوبیا» گفته می شود. آنها از واکسن و سرم و آمپول می ترسند و به هیچ عنوان حاضر نیستند از این وسایل درمانی استفاده کنند.

فوبیا؛ ترسی که فکر را فلج می کند

ترس های غیرطبیعی

برخی از فوبیاها همچون داستان های بسیار ترسناک فیلم های تلویزیون و سینما هستند. «تریسکایدکافوبیا» (ترس از شماره ۱۳) یکی از ترس های بسیار غیرطبیعی است که فرد با دیدن عدد ۱۳ منتظر نحسی آن است. یا اگر فرد احساس کند با ارواح و موجودات فراواقعی در ارتباط است و آنها او را آزار می دهند، دچار «فاسمفوبیا» است. با اینکه انسان های گرگ‎نما به هیچ عنوان وجود خارجی ندارند اما برخی از آدم ها از اینکه مورد حمله ومپایرها قرار بگیرند به شدت می ترسند و بیماری آنها «چیروپتوفوبیا» نام دارد.

کارسینوفوبیا: ترس از سرطان

برخی از افراد دچار ترس نابهنجار و وسواسی از سرطان هستند. آنها بدون هیچ دلیل تصور می کنند دچار سرطان می شوند و سلول های سرطانی در بدن آنها رشد می کند.

ترس از مسایل جدید تا قدیم

برخی از افراد از رویدادهای جدید بسیار هراس دارند و به آنها «نئوفوبیا» گفته می شود. برخی دیگر نیز از رشد مسایل قدیمی هراس دارند که به آنها «گرونتوفوبیا» گفته می شود. در میان آنها، افرادی هستند که از «فارتوفوبیا» دارند. آنها بدون هیچ دلیلی از نشت گاز در مکان های عمومی در ترس هستند. آنهای که از دندان‌پزشکی ترس غیرمنطقی و بسیار زیاد دارند دچار «اودونتیات‌فوبیا» هستد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      منم دارم با اجازتون:)

    • شادی

      کاش در مورد درمانش می نوشتین.

    • مسعود

      منم پراید دارم

    • یاس

      توروخداکمکم کنید.من هم علاوه بر اینکه ترس از فضای بسته دارم ترس از دست دادن یک عزیز رو هم دارم تا حدی که وقتی بهش فکر میکنم تا سر حدجنون میرم ومیخوام دیوونه بشم.لطفااگه درمانی داره راهنماییم کنید.

    • جوان 30ساله

      میشه بفرماید این ترس ها درمان میشه منم موقع ای که تو تونل میرم و در محیط بسته گیرمیکنم احساس شدید بسیار بدی دارم فکر میکنم میمیرم ضربان قلبم تند تند میزنه اب دهنم خشک میشه یا نمیشه بخورمش و... حالا چکار کنم ایا پزشکی هست گه بتونه منو درمان کنه در ضمن این حالت دو دقیقه وجودم را اذیت میکنه در حد پای مرگ رفتن اما بعدش خوب خوب میشم حتی از ادم معمولی هم حالم بهتره میشه لطفأ یه ادرس پزشگ خوب بهم بدید .

    • رسول

      سلام من الان هفت ساله که دچار این بیماری هستم هفت ساله که نتونستم حتی بیست کیلومتر از خونمون دور بشم و انواع قرصهای اعصاب رو خوردم ولی فقط تا زمانی که قرص میخورم خوب هستم بعدش بازم دچار همون استرس و اضطراب میشم لطفا راهنماییم کنید

    • مریم

      من حتی نمیتونم از چهارتا پله بالا برم

    • سحر

      من ترس از علم دارم.

    • سحر

      من گاهی افکار پریشانی به سرم می زند که به شدت از آن ها می ترسم. بدتر از همه وقتی خواهرم را در حال ناخن خوردن می بینم بدتر می شوم. آیا روانپزشک می تواند کمکم کند

    • امیر

      سلام. من امیر هستم 24 ساله. خواستم خدمتتون عرض کنم که نگران نباشید. من خودم فوبیا بسیار شدید از ارتفاع و مکان های بسته دارم. اما الان با مصرف دارو عالیم. من پیش دکتر طریقت توی کریم خان میرم. این موضوعات کاملا عادیه و همه دارن. اما از هم پنهان میکنند. فقط خواستم بر. اگر پیش پزشک رفتید درمانتون رو ادامه بدید ممکنه اولش یکم طول بکشه یا دکتر فرصتی رو عوض کنه اما خوب میشود. فقط بعد از خوب شدن دکتر نشید و داروها رو قطع کنید. من هشت سال این مریضی رو دارم و امیدوار م از تجربه یک من استفاده کنید. با تشکر

    • عباس

      من 17 سالم بود که احساس نفس تنگی داشتم. این دکتر اون دکتر ... هیچیم نبود..
      گذشت وگذشت که بعد 3سال خوب شدم.سربازی رفتم و 22 سالم بود که یه شب با همون شک های ترس همیشگی از خواب پریدم و اون ترس شدید از نفس کشیدن دوباره اومد سراغم. تا یک سال از خوابیدن میترسیدم.فکرشو بکنید! یه بار (حدود 1/5 سال پیش ) با دوستم رفتیم شهر بازی و دستگاه فرزبی سوار شدیم اون متصدیه تا اون قفسه هه رو اورد روی سینم کیپ کرد. حس ترس شدیدی در حد جنون بهم دست داد که فقط فریاد میزدم. الان 25 سالمه و هنوز از شب ها خوابیدن کمتر و فضای بسته بیشتر می ترسم.
      من خیلی شجاع بودم. اما الان خونه نشین شدم. شب ها نمی تونم جایی بجز خونه بمونم :/ نمی دونم :/ :( همیشه فکر میکردم که این ها اذاب الاهی هست یا کسی تلسمم کرده. اما الان با دیدن شما دوستان کمی اروم شدم امیدوارم همتون ازین اذاب خلاص شید :)

    • بدون نام

      سلام من فوبیای بادو باران دارم خیلیم حالم بده انقد قرص میخورم چشمام تار میبینه تورو خدا یه دکتر معرفی کنید

    • ماتریکس

      من شدیدا از فضای تنگ میترسم فک نکنم کسی تو دنیا از من شدید تر باشه
      مثلا وقتی دوستم گردنمو به شوخی میگیره و نمیتونم کمی تکون بخورم تا دیوونگی پیش میرم و داد وهوار میکنم
      یا حتی وقتی کاپشنی میپوشم که کلفت وزخیمه گاهی احساس خفگی میکنمو زود درش میارم
      فکر قبر هم که دیگه نگو دیوونم کرده
      مثلا برفرض یه روزی خدایی نکرده اگه نیاز به دستگاهMRIداشته باشم حاضرم بمیرم توی اون نرم
      خدا کمکم کنه

    • بدون نام

      من ترس ازفضای بسته وترس ار امپول رو دارم راه درمانش رو می گید

    • پزمان

      یه دکتر.معرفی.گنید

    • بدون نام

      من نمی گم شجاع بودم ...ولی تو جوانی هر کاری میکردم عاشق مسافرت بودم و میرفتم ....تونل آسانسور ..هواپیما که نگو حاضر بو دم بی پولی رو تحمل کنم ولی فقط سوا ر هواپیما شم ...چقد سفر هوایی داشتم...تا اینکه با یه مرد افسرده که تمام خانواده اش هم مث خودشن ازدواج کردم ....نمی دونم چی بگم شد م بدبخت ...اینا از همه چیز میترسن ....بیماری هواپیما ... یه خانواده ی کاملا افسرده ....خودشون جهنم ....من این وسط گیر کردم .....چنان بدبخت بودم که عین اونا شدم ...الان 6 ساله که حسرت یه هواپیما به دلم مونده ....ولی دارم خودم رو درمان میکنم ... بهتون میگم باید خودتون رو درمان کنین به هیچ وجه تسلیم نشین ...زندگی کنین کمر ترس رو بشکنین من و شما قوی هستیم

    • زهره

      باسلام .خانمی 33هستم چندین بار تصادفات رانندگی بدی داشتم چه وقتایی که خودم رانندگی کردم هم موقعی که خانواده ام رانندگی میکردن و الان خیلی خیلی از سرعت و سبقت در بزرگراه ها میترسم و همچنین هر لحظه احساس واژگونی خودرو عذابم میده. هر وقت سرعت زیاد میشه من بشدت گریه میکنم انقدر به عضلات بدنم فشار میارم که تمام انرژی بدنم تحلیل میره حس میکنم دیگه دست و پام مال خودم نیست چشمهام نا خود آگاه بسته میشن و کلا پشیمون میشم که چرا سوار ماشین شدم و اغلب اوقات با التماس یا بد وبیراه از راننده میخوام که آرومتر بره. همه مسخره ام میکنند و من کاملا احساس درماندگی و افسردگی میکنم . لطفا کمکم کنید

    • نیلوفر

      من 18 سالمه فوبیای شدید از امپول حشرات حیوونا مرگ و بیماری و.... دارم وسواس سلامتی دارم و مقع امپول زدن مثه بچه ها گریه میکنم حتی غش میکنم مشاوره رفتم سودی نداشت میترم سلامتیم به خطر بیوفته چیکارکنم

    • بدون نام

      وای من روانیم ‎:(‎ از پرنده ها ب شدت متنفرم و ازشون میترسم .اگر تو خیابون پرنده ببینم راهمو سیصد و شصت درجه عوض میکنم.از صداهای بلدم میترسم طوری ک اگر شب زعد و برق بزنه تا زمانی ک تموم بشه بیدار میمونم یا شب اگر تو قطار باشم تا زمانی ک صب بشه از صدای قطار خوابم نمیبره.همش فک میکنم با صداهای بلند وقتی میخوابم قراره بمیرم.از امپولم ک تا سرحد مرگ میترسم.از سرم و واکسن ک تو دست میره نه ولی امپول ب شدت
      خب الان ب نظر خودم ی ادم کاملا روانیم ‎:'(‎

    • فاطمه

      من از وقتی یادم میاد از اینکه توی اون اتاق خواب کوچیک و تاریک بخوابم به شدت وحشت داشتم حتی با اینکه اونجا اتاق والدینم بود و اونا کنارم بودن تا صبح پلک نمیزدم. حتی الان هم که تو پذیرایی میخوابم از نگاه کردن به اون اتاق و تصور اینکه دوباره بخوام اونجا بخوابم وحشت دارم. احساس میکنم اونجا دیواره دائم جلو میان و اتاق کوچکتر و کوچکتر میشه. و مشکل دیگه ام که امروز فهمیدم فقط مربوط به من نیست سوشال فوبیا ست. چیکار کنم؟

    • نسترن

      من حدود ۵ساله که کلاستروفوبیا (تنگناهراسی) دارم. به شدت از جاهایی که میدونستم روزنه ی هوا نداره میترسیدم و حالم بد میشد.مثل آسانسور،تونل و... اما با داروهایی که دکتر بهم داده خیلی خیلی بهتر شدم. کسایی که واقعا احساس میکنن مشکل دارن حتما برن پیش دکتر روانپزشک یا متخصص مغز و اعصاب. مطمئن باشید خیلی راحت تر میتونید با این ترس مقابله کنید و بهش غلبه کنید.

    • باران

      من دختری بودم که شاد با اعتماد به نفس بالا نترس همه چی تموم شاغل بودم درسم خوب بود تویه بیست سالگی ازدواج کردم با یکی که دیوونه بودو همه عشق و عاشقیش دروغ از شهرمون دور شدم و پنج سال تمام فقط گریه کردمو فشار روانی الان دچار وحشت از آدما شدم وقتی باهاشون روبه رو میشم خون تویه رگام یخ میبنده و میلرزم و عرق میریزم یه دندون پزشکی نمیتونم برم دچار وحشتزدگی میشم دیگه نمیتونم کار کنم تیروئید پرکار گرفتمو افسردگی نمیدونم دکتر عصاب رفتنم مشکلی رو حل میکنه یا نه...؟احساس میکنم یه موجود بی ارزشو بدرد نخورم اصلا نمیتونم پذیرایی کنم حالم به شدت بد میشه به سینی چایی نمیتونم نزدیک بشم دستو پاهام میلرزه...تنها یه آرزو دارم فقط بمیرم و تمام بشم

    • آریا

      من خیلی از زنبور ها می ترسم وقتی یه زنبور می بینم در حد مرگ می ترسم

    • جمشید غدیری

      سلام من ترس از مردم دارم واقعا اذیتم میکنه یه راه حلی دازه

    • محمد

      سلام دوستان من موقع نوجوانی با هزاران نفر هم تنهایی مبارزه میکردم اما الان وقتی سوار پراید میشم تو بزرگ راه میگم الان ماشین من چپ می‌کنه الان میمیرم دست و پامو گم میکنم ضربان قلبم بالا می‌ره چکار کنم دست خودم نیست جدیدا این جوری شدم خودمم الان 32سالمه خواهش میکنم کسی اگه بتونه کمکم کنه معدل الف دانشگاه بودن تو بهترین دانشگاه ایران اما الان تو انزوا هستم تو خونه میشینم و با اجتماع قطع رابطه کردم

    • نسرین

      سلام منم ازاستخرمیترسم موقعی که آب میرم دارم دیونه میشم وسایلی که توخونه گم میشه یاسرجاش نباشه دیونه میشم دست خودم نیست توروخدا هرکی میدونه درمانش وبگه نمیدونم دیگه چطوری حرفم وبرسونم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج