جاباما
۹۱۲۶۹
۱۲۰ نظر
۶۵۵۱
۱۲۰ نظر
۶۵۵۱
پ

قد و وزن کودکتان مناسب است؟

تولد یک نوزاد در بدو تولد با سؤال‌های زیادی از سوی والدین و خانواده همراه است. یکی از سؤال‌ها این است که قد، وزن، اندازه دور سر نوزاد چقدر است. تازه وقتی این اطلاعات به دست می‌آید، تجزیه و تحلیل اینکه آیا این قد و وزن طبیعی است یا نه شروع می‌شود.

مجله سیب سبز: تولد یک نوزاد در بدو تولد با سؤال‌های زیادی از سوی والدین و خانواده همراه است. یکی از سؤال‌ها این است که قد، وزن، اندازه دور سر نوزاد چقدر است. تازه وقتی این اطلاعات به دست می‌آید، تجزیه و تحلیل‌ها پیرامون اینکه آیا این قد و وزن طبیعی است یا نه شروع می‌شود.
برای مادر تولد فرزندی با قد و وزن طبیعی به منزله به ثمر رسیدن ۹ ماه تلاش است. این موضوع آنقدر مورد توجه قرار دارد که معمولا در خاطر سپرده شده یا در آلبوم یا کتاب کودک به دقت ثبت می‌شود و کمتر مادری وزن و قد نوزاد خود را فراموش می‌کند. دکتر اکبر کوشانفر، متخصص کودکان و استاد دانشگاه شهید بهشتی درباره وزن و قد طبیعی نوزاد توضیح می‌دهد.

قد و وزن طبیعی چیست؟

در نوزاد طبیعی که به حد نهایی رشد داخل رحمی رسیده باشد وزن ۲۰۰/۳-۳ کیلوگرم، قد ۵۰سانتی‌متر و دور سر ۳۵ سانتی‌متر در حد طبیعی است. البته وزن نوزاد دختر تقریبا ۲۰۰گرم کمتر بیان شده است ولی گاهی وزن نوزاد بیشتر از حد طبیعی یا چنانچه زودتر ازموعد طبیعی به دنیا بیاید ممکن است کمتر باشد. نوزاد با تغذیه از شیر مادر در سال اول و سال‌های بعد تا ۴ سالگی رشد سریع دارد که با تغذیه او در ارتباط است . کودک ماه‌های اول روزانه ۳۰ گرم، وزن می گیرد، در ۵ ماهگی ۶ کیلوگرم، در ۸ ماهگی ۸ کیلوگرم و یک‌سالگی سه‌برابر وزن تولد یعنی تقریبا ۱۰ کیلوگرم وزن دارد. قد نیز رشدی سریع دارد. در یک سالگی ۲۵ سانتی‌متر افزایش معادل ۷۵سانتی‌متر، ۲ سالگی ۸۵ سانتی‌متر، ۳سالگی ۹۵سانتی‌متر و ۴ سالگی ۱۰۰ سانتی‌متر قد دارد. دور سر نیز در ۲سالگی ۴۵ سانتی‌متر است. این مقیاس‌ها نسبی و میزان رشد طبیعی شیرخوار را دقیقا نشان می‌دهد.
 
قد و وزن کودکتان مناسب است؟

چه زمان باید نگران شد؟

والدین اغلب به اینکه فرزندشان کجای نمودار رشد قرار دارد، توجه می‌کنند. اگر رشد کودک زیر صدک 50 درصد باشد نگران می‌شوند و تصور می‌کنند فرزندشان کوتاه قد یا کم‌وزن خواهد شد در حالی که این‌طور نیست تا وقتی که قد و وزن در محدوده طبیعی باشد و در همان مسیر صدک رشد کند، مشکلی وجود ندارد. پزشکان وقتی نگران می‌شوند که کودک به طور مکرر به پایین‌تر از محدوده قد و وزن افت کند. برای مثال چنانچه کودکی در 6ماهگی در صدک 5/2، در 9 ماهگی 25درصد و در 16ماهگی کمتر باشد، پزشک را نگران می‌کند یا اگر در اندازه‌گیری‌های مکرر خط رشد طبیعی کند داشته باشد پزشک نگران می‌شود.

پایش رشد چیست؟

در دنیا در کشورهای مختلف منحنی پایش رشد با مختصر تغییراتی نشان داده می‌شود. در ایران نیز در زایشگاه‌ها و در بدو تولد برای تمام نوزادان دختر و پسر جداگانه منحنی پایش رشد وزن، قد و دورسر و برنامه واکسیناسیون ثبت شده و در اختیار والدین گذاشته می‌شود. وزن و قد به ویژه تا 3 سالگی نشانگر و شاخص خوبی برای ارزیابی وضعیت سلامت عمومی و رشد کودک است. کودکانی که علاوه بر شیر مادر از 6 ماهگی به بعد تغذیه خوبی دارند از مهر و محبت و حمایت عاطفی والدین بهره می‌برند و بیماری یا مشکل پزشکی خاصی ندارند، الگوی رشد مشابهی دارند. مربیان بهداشت و پزشکان کودک برای بررسی رشد و سلامت کودک از منحنی پایش رشد استفاده می‌کنند که محدوده طبیعی قد و وزن و رشد کودک را نشان می‌دهد که از میانگین قد و وزن هزاران کودک سالم و طبیعی به دست آمده است.

نمودارها چه می‌گویند؟

منحنی رشد برای پیگیری وضعیت رشد کودکان در طول زمان طراحی شده است به نوعی که تغییرات وزن در زمان‌های مختلف قابل تفسیر باشد. این منحنی با استفاده از وزن کردن گروهی از کودکان سالم (سنین مثلا 6-0 سال) تهیه شده و دارای 2 حد بالا و پایین است که برای دختران و پسران حد بالا و پایین آن کمی متفاوت است. منحنی خطی صدک 50 درصد که پررنگ‌تر مشخص می‌شود و به تفکیک سن از تولد تا 36ماهگی جنس دختر و پسر بر اثر آمار ترسیم شده است. منحنی خطی صدک به این معنی است که از هر 1000 کودک دختر و پسر 500 نفر بالای منحنی و 500 نفر پایین منحنی هستند و رشد مناسب و خوب روی منحنی خطی 50درصد قرار می‌گیرد. در دوران رشد طبیعی چنانچه کودکی بیماری، سرماخوردگی یا اسهال و استفراغ بعد از 6 ماهگی و تغذیه خوب نداشته باشد، رشد منحنی خطی پایین‌تر نشان داده می‌شود. این نمودارها برای نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا آمده‌اند یا وزن‌شان کمتر از سن تولدشان است نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رشد حرکتی هم مهم است

کودکان علاوه بر رشد جسمی باید از نظر رشد روحی و حرکتی نیز مورد توجه قرار گیرند و سلامت روحی و حرکتی آنها نیز پیگیری شود. شیرخواران در 3-2 ماهگی گردن می‌گیرند، در 6 ماهگی می‌نشینند و از یک سالگی می‌ایستند و به تدریج راه می‌روند. از ابتدای 2 سالگی تکلم را شروع کرده و چند کلمه بیان می‌کنند و در آخر 2 سالگی کلمات و جملات را به طور کامل بیان می‌کنند. این رشد روحی- حرکتی باید توام با روابط عاطفی والدین و آموزش حرکتی کودکان باشد. رویش دندان‌های شیری کودک از 6 ماهگی شروع شده و تعداد آنها 20 عدد است که تا آخر 2سالگی به تدریج رویش دارد. تاخیر در رویش دندان‌ها تا یک‌سالگی از اهمیت رشد برخوردار نبوده و تغذیه خوب باعث رشد خوب دندان‌هاست.

این کارت چطور پرمی‌شود؟

بسیاری از مادرانی که به این کارت منحنی رشدتوجه دارند می‌دانند خطوط روی کارت چگونه رسم می‌شود. رسم این خطوط بسیار ساده است. باید اولین ماه تولد نوزاد را در خانه شماره یک سال اول زندگی بنویسید و ماه‌های بعد را در ادامه آن قرار دهید.

وزن کودک در اولین روز تولد را در خانه اول (جلوی مقدار وزنی که داشته) علامت بزنید. برای ماه بعد، یک خط را از 2 ماهگی به طرف بالا رسم کنید. سپس وزن کودک را اندازه گرفته و از روی عدد وزن هم یک خط به طرف داخل بکشید. محل برخورد این خط، نقطه مورد نظر است. به همین ترتیب، هر ماه کودک را وزن کرده و این نقطه را پیدا کنید اما برای رسم نمودار باید نقطه هر ماه را به ماه بعد، با یک خط وصل کنید.

این خط در واقع رشد بچه را نشان می‌دهد و منحنی رشد به دست می‌آید. بهتر است برای هر کودک، عمل وزن کردن را در روز تولدش انجام دهید. برای مثال، اگر کودک در ۱۷ تیر به دنیا آمده، وزن کردن ماه بعد او ۱۷ مرداد و به ترتیب ۱۷شهریور، ۱۷ مهر و... است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • hadismotaiery

      کودک من نه ماهه است وکمتراز هفت کیلو وزن گرفته،مشکل جسمی ندارد وتحرکش زیاد است،کم وزنی اش بسیار نگرانم کرده ودندان های شیری اش هم دارد در می آید مشکل ازچیست لطفا راهنماییم کنید

      پاسخ ها

      • صدیقه

        دخترم هشت ماهه خیلی لاغر و غذا نمی خورد نمیدونم چکارکنم لطفا کمک کنید

    • hadismotaiery

      سلام دخترم ،رونیکا،نه ماهه است وزنش نیز ۸کیلوو۲۰۰گرم است لطفا راهنمایی کنید که وزنش چگونه است؟

      پاسخ ها

      • حسام

        پسرم متولد1389/3/22هست قد ش 119ووزنش 19کیلو چکار کنم یدش بلندتر بشه

    • بدون نام

      من دخترم 9 ماهشه و 6/5 کیلو وزنشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی کمه که عزیزم پیش یه دکتر ببرش حتما.پسر منهم 9ماهشه و7/800 هست نگرانم کرده بود که دکترش گفت زیاد هم کم نیست وخیالم کمی راحت شد ولی بازهم پیگیرم

    • سعیده

      سلام
      يه نرم افزار تو بازار اومده با عنوان "رشد نوزاد" از بدو تولد تا 6
      سالگي روند رشد وزن و قد و دور سر بچه رو بهتون ميگه كه چجوريه . ضعيف /
      نرمال / خوب / عالي

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی ممنون از معرفی تون برنامه خیلی خوبی بود دوستان با دانلود این برنامه بیشتر نگرانی هاتون بر طرف میشه

    • بدون نام

      سلام دخترم نه ماهه هفت کیلوهست,نگرانم,خیلی هم به تغذیه ی اواهمیت میدم,,

    • بدون نام

      براردر من شش ماهشه و وزنش 7/200برادرم تقریبا از موقع واکسن چهار ماهگی وزن نگرفته و مارو خیلی نگران کرده میخواستم بدونم طریقه وزن گرفتنش مناسب است یا نه ممنون؟

    • مامانی

      پسرمن 2ماهشه 8.200وزنشه قدشم 61 به نظرتون خیلی چاقه ؟

    • عبداله قربانی

      سلام ، پسرم هفت ماهشه قدش 65 سانتیمتره و وزنش 8 کیلو و دویست گرمه به نظرتون خوبه ؟

    • مامان آرتمیس

      سلام دختر من چهار ماه و ده روز هستش وزنش ۶ /۸۰۰ و قدش ۶۳ و دور سرش ۴۱ خواهشن جواب بدید ایا زیاده

    • رهی

      سلام نوزادم سه ماهه ست هفت کیلو و قد ۶۴ همه میگن ریزه خیلی ناراحتم کمک کنید چطور وزنش بیشتر بشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نوزاد ۳ ماهه باید ۵ کیلو باشه کجاش ریزه؟

      • درسا

        خلی؟؟؟

    • معینی

      سلام دخترم تازه دوران روزه رفته توی پنج ماه هفت کیلو سیصد و زنش 61 قد 41 دور سرش میخوام بدونم طبیعیه یا اضافه وزن داره؟ راهنمایی کنید لطفا ممنون

    • پریسا

      پسرم 5ماهه زن نه کیلو قد 64دورسرش46 به نظرتون نرماله

    • زهرا

      سلام...من یك پسر هفت ساله دارم كه قدش 115,و وزنش 25 كیلو است... خیلی نگران رشد قدش هستم. خیلی كند رشد می كنه. زیر نظر دكتر هست اما همچنان از بچه های هم سن و سال خودش عقبه...لطفا من و راهنمایی كنید

    • پروا

      سلام من ابجیم ۵ماهشه شیش کیلووزنشه متناسبه یان؟

    • بدون نام

      سلام دخترم دو سال هفت ماهش با وزن 10کیلوخیلی کم یا طبیعی تورا خدا جواب

    • بدون نام

      دخترم دو سال ونیم سنشه قد 80 ووزن او 10 کیلو چه کنم خیلی ریزه است

      پاسخ ها

      • سارا

        خوبه

    • بدون نام

      سلام دختر من تو چهار ماهگیش وزن شش کیلو قد شصت سانتیمتر است دور سرش چهل سانتیمتر ایا نرمال البتهوزن هنگام تولد دو و نیم بوده

    • پریا

      دخترم یکسال ونیم سن داره اما وزنش هشت کیلو هست همه میگن کمه تورو خدا بگین چکار کنم

    • بدون نام

      سلام دختر من هفت سالش هست دور سر ۴۳ووزنش ۱۹/۵وقدش ۱۱۰ دختر من نمی تواند حرف بزند

    • بدون نام

      من یک دختر ۴ساله دارم نمیدانم باید وزن بچه ۴ سال باید چقدر باشد لطفا به من بگویید

      پاسخ ها

      • نازنين

        وزن ١٤ تا ١٩ كيلو قد بين ٩٧.٥ تا ١٠٦ سانتيمتر. 
        مي تونين نمودار رشد كودك رو از اينترنت دانلود كنين.

    • آیناز

      سلام دخترمن الان پانزده ماهشه یکسالی ۷۴۰۰وزنش بودالان که پانزده ماهشه شده۷کیلوهشتصدگرم بنظرتون کمه؟خواهش میکنم بهم جواب بدید

    • ناهید

      سلام پسر من وقتی متولد شده دور سرش 35 بوده والان که یکساله است دور سرش 45 است ولی هیچ مشکل گفتاری و حرکتی ندارد به نظرات مشکلی دارد که رشد دور سر به 47 نرسیده

    • مامان

      دختر من 14 ماهه شه و 13 کیلو وقدش 80 س وزنش بالاس؟

    • شبنم

      سلام پسرمن بک روزرفته توهفت ماهگی هشت کبلوش قدشم شصت وهشت ب نظرشماخوبه

    • ژیلا

      سلام و خسته نباشید من دخترم 8 ماه و 10 روزش هست وزنش 7 کیلو میگن وزنش کمه باید چه کارکنم

    • پوریا

      سلام پسر من هنگام تولد ۴ کیلوو ۱۰۰گرم بوده. الان پنج ماهس وزنش هفت و سیصده به نظرتون وزنش خوبه؟ لطفا جواب بدین... چی کار کنم وزنش بیشتر بشه؟؟؟

    • پوریا

      پسرم پنج ماهس میشه غذای کمکی رو شروع کنم؟؟

    • تارا

      من پسرم توی 4 ماهگی هستش وزنش 7100 و قدش 58 به نظرم خیلی قدش کوتاهه آیا واقعا جای نگرانی داره؟؟

    • مامان اهورا

      سلام پسر من توی دوماهگی 3500وزنش بوده 61 هم قد وزنض خوبه

    • زیبا

      سلام دختر من 9ماهه وزن نش 7کیلو و 400گرم است بنظر تون خوب است

      پاسخ ها

      • مرضیه

        بنظرم کمه وزنش

    • زیبا

      سلام دختر من 9ماهه وزن نش 7کیلو و 400گرم است بنظر تون خوب است

    • ابوالفضل

      سلام.پسر من هشت ماه و هفده روزشه ده کیلو هس وزنش خوبه؟

    • بدون نام

      دختره نه کیلو

    • هوا

      منکه خداروشکر ندارم

    • فریبا

      سلام پسرم 32 هفته بدنیا امده 1،450 وزنش بود قدشم 38 سانت بود،الانم 19ماهشه وزنش 10 کیلو قدش 80 ،خیلی نگران رشدم

    • ما مانی

      ببخشید نظری ندارم

    • مریم السادات موسدی

      سلام دختر من 5 روز دیگه 5 ماهش تموم میشه و وزنش 6 نیم کیلو هست و قدش هم 62 میشه بگید نرمال هست یا نه؟ با شیر خشک هم تغذیه میشه شیر خودم رو نخورد. الان یه چند روزی هم هست که شیر هم خیلی بد میخوره

    • بدون نام

      سلام به همه من امروز پسرم بردن قد ووزن گفتن قدش خیلی بلندت باید آزمایش هورمونی بده 2سالشه قدش 93 کسی چنین موردی داشته؟

      پاسخ ها

      • مامان

        پسر من 95 هستش تازه دوسالو دوماه هستش

    • فاطمه

      سلام
      دختر من 16ماهشه وزنش8.5, و قدش 78 هست
      ازمایش دادبم خدا رو شکر مشکلی وجود نداشت.
      ولی غذا نمیخوره و فقط شیر خودمو میخوره. حتی شیر خشک هم نمیخوره. بهم میگن از شیر بگیرمش به غذا خوردن میافته و وزن گیریش خوب میشه. میترسم از شیر هم بگیرم دیگه اصلا چیزی نخوره. لطفا راهنمایی کنید. در ضمن من شاغل هم بودم و حدود 8ساعت دخترم چیزی نمیخورد تا من بیایم ولی الان سرکار هم نمیرم.
      ممنون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام دخترمن هم دقیقا همینطور بود خودم هم شاغل.17ماهگی از شیرگرفتم خدارو شکرخیلی بهترشده.شماهم دقیقد باید همین کاررو بکنید ولی شیرگاو پرچرب هرروز دولیوان بریزید توشیشه شیر بدید بخوره خیلی جواب میده

      • نا شناس

        واقعا خسته نباشی بچه ای که هشت ساعت چیزی نخوره بهتر از این هم نمیشه

    • بنیتا

      سلام پسرم دوماهگی ۵:۶۰۰وزنش هست قدش۶۰ایا وزن و قدش نرمال میباشد

    • ادرینا

      من دخترم ۸ماه ونیم وزنش۸کیلودورسر۴۲وقدش۶۷ ایاکمه میگن قدش کمه

    • سمیه

      سلام من دوتا پسر دوقلو دارم که ۲۸هفته باوزن ۱،۴۰۰وقد۳۲سانت به دنیا اومدند الان دوسال و پنج ماهشونه یکیشون وزنش ۱۱کیلو وقدش ۸۹سانته اون یکی وزنش ۱۰،۸۰۰وقدش۸۷ تورو خدا قدو وزنشون خوب هست یا نه خواهش میکنم به من جواب بدهید

    • Elahe

      سلام پسر من ٤ماه و ٢روزشه . وزنش ٨/٦٠٠ و قدش ٦٦/٥ هست . به نظرتون چه طوره ؟ خيلى زياده؟ فقط شير خودم رو هم ميخوره

    • نفس

      سلام دخترم سه ساله هس 12\800هس وزنش خوبه یانه ؟

    • الینا

      سلام دختر من سه ماهش هست 5/900 وزنشه قدش هم 67 دور سر هم 40 ایا قدش خیلی بلنده نگرانم لطفا جواب بدین

    • بدون نام

      سلام دخ

    • سایناز

      دختر من 3سالش تموم شده و الان 30کیلو با قد 102،خوراکشم معمولیه.ب نظرتون نگران کنندس؟

    • مرضیه

      سلام من دخترم دوماه سه روزشه وزنشم پنج کیلو سیصدهستش ایا وزنش مناسبه؟

    • نجمه

      سلام پسر من نه ماه تمام نه کیلو دورسرش چهل و هفت وزن تولد سه وهشتصد دورسر تولد سی وشش ونیم ایا دورسرش طبیعیه....خیلی نگرانم برای دور سرش ...

    • مهدی خوشبخت

      سلام پسرم ۵سال ۷ماهشه قدش ۱۰۰ وزنش۱۵.۵۰۰آیا خوبه با نه چیکار کنم

      پاسخ ها

      • بی نام

        سلام دوقلوهای منم ۵سال و ۷ماهشونه قدشون ۱۰۱ و۱۰۲ هست دیشب بردم متخصص غدد گفتن قدشون زیر آخرین خط نمودار بود وبراشون عکس از مچ دست وآزمایشوبعد جواب آزمایش براشون میخواد دارو تجویز کنه

    • نازنین

      سلام دختر یک ساله دارم که وزن هنگام تولدش سه کیلو و دویست گرم و قدش 49 سانت بوده است ولی الان وزنش شش کیلو و هفتصد گرم است و قدش 68 سانت است .ایا برای بچه یکساله طبیعی است یا نه؟

    • مهدی خوشبخت

      چرا پاسخ نمیدید چون منتظرم

    • نازنین

      چرا انقدر دیر جواب میدید

    • مهدی خوشبخت

      خانم نازنین ازمن می شنوی اگه شیر خودتو میدی قطع کن چون قوت کافی نداره به بچه ات شیر خشک بده شربت زینک بده همراه غذای مقوی مثل سمنو بادام درختی حلیم به من گفتن گوش نکردم الان بچه ام قدش کوتاه موند

    • سحر

      دخترم هشت ماهشوامروزتموم کرده ۷کیلوونیمه گفتن کمه توروخداجواب بدین چیکارکنم

    • یوهانس

      سلام پسرم یک ونیم ماهه شه پنج کیلو وزن قد ۶۰ بنزرتون خوبه

    • یوهانس

      سلام پسرم یک ونیم ماهه شه پنج کیلو وزن قد ۶۰ بنزرتون خوبه

    • زهرا

      دخترم شش ماه ودوهفته است قدش ۶۵ووزنش ۶/۵۰۰همه میگن ریزه خیلی نگرانم لطفا راهنماییم کنید

    • کیانوش

      سلام کودکم ۹ ماه دارد وزن ۱۰ کیلو قد ۷۳
      دور سر ۴۲
      آیا اندازه دور سرش مناسب است؟
      لطفا جواب بدید!ممنون
      من تو دوستام:(

      پاسخ ها

      • حسام

        پسرم9سالشهولی قدش 119سانته وزنشم19/5هس چکارکنم تا قدش بلند

    • ملیحه

      با سلام پسرم تازه رفته تو یازده خیلی بدغذاست و وزنش هم نسبت به بقیه دوستاش کمه 23 کیلو لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم آزمایش هم دادم کم خونی وانگل دکتر این داروها رو داد کپسول کادلیور پلاس ویه شربت اشتها آیا خوبه یا دکترش رو عوض کنم

    • فاطمه

      سلام دختر من چهار ماهشه 5/8 وزن دوره سرش 41 قدش 58 سانت قدش خیلی کم

    • مینو

      با سلام دختر من دو سالو ده ماهشه قدش نودو یکه به نظرتون نرماله؟

      پاسخ ها

      • نازنين

        به نظر خوبه، بچه سه ساله قدش حدودا بين ٩٠ تا ١٠٠ سانت خوبه دختر شما هنوز سه سالش هم نشده نگران نباشين.

    • یسنا

      سلام دختره من دوسالشه 83قدشه 14وزنشه مشکلی تو قدش نیس

    • سلام پسرمن يک سال ونه ماهست قدش 85وزن 15/500به نظرتون از شير بگيرمش

      خيلي خوب

    • سلام پسرمن يک سال ونه ماهست قدش 85وزن 15/500به نظرتون از شير بگيرمش

      خيلي خوب

    • ایلیا

      پسرم دو مه وسه روز وزنش 6720 قد 62 خوبه یا نه

    • باران

      پسر من هفته ی 36 با وزن دو کیلو دنیا اومد الان که 15 ماهشه هشت کیلو و نیمه خیلی نگران کمبود وزنشم بدتر از همه حرفای بقیه هست که میگن چقدر ضعیفه مگه چیزی بهش نمیدی

    • سپیده

      دختر من ۴ ماهو ۲ روزشه وزنش ۵و۶۰۰ وقدش ۶۳ دورسر ۳۸ نگران وزنش و دورسرش هستم لطفا بگید نرماله یا نه

    • امیر

      قد پسر ۱۲ساله ام ۱۴۴و وزن ۳۹ ایا طبعی است

    • Amitis

      سلام دخترم نه ماهشه وزنش هفت کیلو دویست گرمه وزنش کمه؟

    • روژان

      دخترم چهارده ماهشه هشت ونیم وزنشه قدش ۷۲بنظرتون قدش نرماله یا کنه تروخدا راهنمایی کنید

    • بارانا

      سلام دختر من قد 50 وزنش 3/600 الان البته روز اول 3/200بود. الان تازه یک ماهه شده

    • زهرا

      دخترم سه سالشه وزنش 14کیلو و قد 96 ایاخوبه؟؟؟

    • فاطمه

      پسره من پنج سالشه اما وزنش 14 کیلو هست

      پاسخ ها

      • سهیلا

        دورش بگردم خب.عزیز دلم بیبرش دکتر غدد یه بررسی کنن تا اون موقع هم بهش زینک بده.خیلی وزنش کمه خوشکلم.به زور هم بهش غذا نده.بزار خودش هر چی دلش میخواد بخوره

    • فاطمه

      پسره من پنج سالشه اما وزنش 14 کیلو هست

    • پاشا

      سلام.پسر من4 سالشه 14 کیلوس.با اینکه من و پدرش بلند قدیم ولی پسرم نسبتا کوتاه و ضعیفه.چکار باید بکنم.راهنمایی کنید.ممنون.

    • الیکا

      دخترم ۱۵ ماه ش وزن ۹/۶۰۰ایا نرمال هست یاخیر

    • یسنا

      دختر من 3 سالش وزنش 12 نیم ایا مناسب به سنش

    • مهنیاسادات

      سلام,نوزاددخترمن موقع تولد۲۸۵۰وزن,۴۵قدو۳۲دورسر. یک هفته دیگه ۴ماه میشه,وزنش شده ۵۲۰۰وقد۶۰ودورسر۳۹ به نظرتون چیکارکنم بهتربشه,شیرخشک میخوره.

    • میثم

      سلام پسر من ۴سالشه .۱۱۳قدشه .به نظرتون طبیعیه؟

    • ابوالفضل

      پسرم دوسالو نیمشه وزنش ۱۳ونیم هست به نزرتون وزنش خوبه یا نه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به نظر من خوبه آره

    • آرنیکا

      سلام دختر من ۸/۵ماهشه قدش ۶۶سانت وزنش۸/۷۰۰کیلو دورسرشم۴۵قدش بنظرتون کوتاه نیست

    • مامان فاطمه

      سلام دختر4سالشه قدش 100هست وزن 14 ایا قدش کوتاه

    • Samira.

      سلام پسرمن ۴ماهشه وزنش ۹کیلو وقدش ۶۷به نظرشماخوبه؟یاوزنش زیاده

    • کارن

      سلام پسر من دو سال و نه ماهشه.وزنش ۱۴کیلو.قدش۹۶.بنظرتون چطوره؟

    • فاطمه

      سلام دخترم شش ماه تمام کرد رفته تو هفت ماه وزنش ۵کیلو ۲۷ گرم یا نظرتون چیه

    • کیانا

      سلام من11 سال و 10 ماه هستم قدم150 و وزنم 35 است آیا قدم مناسب است نسبت به سنم

    • بدون نام

      سلام پسر من 4سالشه وزنش15قدش98قدش کوتاهه چکارکنم؟؟

    • بدون نام

      سلام من 12 سالمه قدم 189 هست چیکار کنم متوقف بشه وزنم 98 هست

    • طناز

      سلام دخترم شش ساله است قدش 108 و و زنش16 کیلو میباشد آیا رشدش نرماله

    • الهه

      سلام پسر من ۳سالشه. وزنش ۱۶ کیلو و قدش ۹۵ هست بنظرتون نرماله؟

    • سارا

      باسلام دختر من ده سالشه قد۱۳۶ وزنش ۳۲ بنظرتون کم نیست؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قدش کوتاهه ولی وزنش خوبه

    • مریم

      سلام من پسرم نوه ماهش وزنش 7کیلو قدش67دوره سرش41وزنش زیاده یا کمه

    • گل

      سلام. دختر من دور سر بدو تولدش 34.5 بوده و الان 3 ماه و 21 روزه 39.5 شده آیا کمه؟ تو رو خدا جواب بدین خیلییی نگرانم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خوبه عزیزم

      • بدون نام

        نرماله

    • مهسا

      وزن دخترم در زمان تولد ۲۷۰۰کیلو بوده الان سیزده ماه دارد والان توی سیزده ماهگی ۹کیلو دارد ایا این طبیعی است

    • منصور

      چکار کنم که نوزاد4ماه ام روی پایش بیشتر

    • امیر حسین

      پسر من پنج سال و نه ماهشه وزنش ۱۶وقدش۱۰۸آیا طبیعی یا نه

    • امیرحسین

      سلام پسر من ۳سال دوهفته ش بردم بهداشت قدش ۹۱ وزنش ۱۲۶۰۰ بهداشت گفت خوبه ولی به نظر خودمم خیلی کمه

    • فنچ

      دختر من۱۸ ماهشه،۱۲ونیم وزنشه.قدشم ۸۴.نرماله؟؟

    • الهام

      سلام پسر من 2سال و نیم داره وزن تولد ش 2600بود الان 13 و قدش 97 تورو خدا بهم بگید جای نگرانی داره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج