جاباما
۹۲۰۷۳۸
۱۹ نظر
۵۰۴۴
۱۹ نظر
۵۰۴۴
پ

این نکات را در معاشرت‌هایتان رعایت کنید

ما معمولا اشتباهات رفتاری دیگران را خیلی خوب می‌بینیم، اما نسبت به اشتباهات خودمان کمتر آگاهیم. یادتان باشد که همه‌ی آدم‌ها گاهی اشتباه می‌کنند، حتی کارشناسان آداب معاشرت! مهم این است که بابت اشتباهات‌مان عذرخواهی کنیم، از اشتباهات‌مان درس بگیریم و سعی کنیم آن اشتباه را دوباره تکرار نکنیم.

برترین‌ها: آداب معاشرت چیزی است که به راحتی ممکن است زیر پا گذاشته شود؛ بنابراین همه‌ی ما باید نسبت به رفتارهای‌مان هوشیار باشیم و تمام تلاش خود را بکنیم تا درست و طبق اصول با دیگران برخورد کنیم. نتیجه‌ی رعایت کردن آداب معاشرت را هم خود شما و هم اطرافیان‌تان حس خواهید کرد و به نفع همه خواهد بود. ضمنا کسی که در هر حال، آداب معاشرت را رعایت می‌کند کمتر پیش می‌آید که بعدا بابت رفتارش دچار تاسف و خجالت شود.

ما معمولا اشتباهات رفتاری دیگران را خیلی خوب می‌بینیم، اما نسبت به اشتباهات خودمان کمتر آگاهیم. یادتان باشد که همه‌ی آدم‌ها گاهی اشتباه می‌کنند، حتی کارشناسان آداب معاشرت! مهم این است که بابت اشتباهات‌مان عذرخواهی کنیم، از اشتباهات‌مان درس بگیریم و سعی کنیم آن اشتباه را دوباره تکرار نکنیم.

پیروی کردن از اصول آداب معاشرت، هم در زندگی اجتماعی و هم در زندگی حرفه‌ای لازم است، بنابراین مجبوریم آن‌ها را یاد بگیریم. بیشتر اوقات اهمیت دادن و در نظر داشتن آداب معاشرت می‌تواند تفاوت‌های بزرگی در حفظ دوستان یا از دست دادن آنها، و پیشرفت در کار و حرفه و یا شکست خوردن در آن ایجاد کند.

شرط ادب را برای همه‌ی اشخاص رعایت کنید

این نکات را در معاشرت‌هایتان رعایت کنید

باادب و مهربان بودن نسبت به همه‌ی افراد در هر موقعیت و شرایطی، مهم‌ترین اصل آداب معاشرت است که باید آن را رعایت کنید. شاید شما بلد نباشید از دستمال سفره چطور استفاده کنید یا چه زمانی کدام چنگال را به دست بگیرید و بیشتر افراد بابت این اصول کوچک و نه چندان ضروری از شما ایراد نمی‌گیرند. اما بی‌ادب بودن با افراد چیزی است که نمی‌توان اثر آن را از بین برد. آدم‌ها حافظه‌ای بسیار قوی در مورد بد رفتاری‌هایی که می‌بینند دارند.

شما باید با هر کسی که برخورد می‌کنید باادب باشید و این انتخابی نیست؛ از نگهبان دم در شرکت‌تان گرفته تا رئیس و سایر افراد، همگی لایق این هستند که مورد ادب و احترام باشند. قدردانی و احترام را در رفتارهای‌تان نشان دهید و با همه مودبانه رفتار کنید. بی‌ادبانه رفتار کردن با عده‌ای باعث می‌شود نشان بدهید ضعفی در شخصیت خود دارید.

دیر سر قرارتان حاضر نشوید

اگر جزو افرادی هستید که عادت دارند دیر کنند، پس نشان می‌دهید که برای وقت دیگران احترام قائل نیستید. وقتی توافق می‌کنید سر ساعت مشخصی جایی باشید، سر همان ساعت آنجا حاضر شوید. گاهی پیش می‌آید که دیر سر قرار برسید و این قابل بخشش است، اما چیزی است که نباید تکرار شود. اگر مشکلی برای‌تان پیش آمده که فکر می‌کنید ممکن است نتوانید به موقع سر قرارتان حاضر شوید، حتما با طرف مقابل تماس بگیرید یا به او پیام بدهید و این موضوع را بگویید. البته این نیز نباید تبدیل به عادت شود.

دو نفری را که شما آن‌ها را می‌شناسید، اما با هم آشنا نیستند به هم معرفی کنید

این نکات را در معاشرت‌هایتان رعایت کنید

وقتی در کنار دو نفری هستید که شما آن‌ها را می‌شناسید، اما آن‌ها با هم آشنایی ندارند، باید آن‌ها را به هم معرفی کنید. اگر اسم یکی از آن‌ها را فراموش کرده‌اید، مودبانه بگویید: «معذرت می‌خواهم، می‌دانم که شما را قبلا ملاقات کرده‌ام، اما متاسفانه اسم‌تان را به خاطر نمی‌آورم»، سپس اسم این فرد را طی معرفی و بعدا حین گفتگوهای‌تان به کار ببرید.

اگر موضوعی را که قبلا با همین فرد در موردش صحبت کرده بودید در صحبت‌های‌تان بگنجانید، این واقعیت را تائید می‌کنید که فقط اسم او را فراموش کرده بودید.

وقتی در حضور دیگران هستید با گوشی‌تان سرگرم نشوید

وقتی در کنار دیگران هستید باید به آن‌ها توجه کنید. اگر گوشی‌تان زنگ خورد یا پیامی دریافت کردید که باید فورا جواب بدهید، مودبانه عذرخواهی کنید و تماس‌تان را زود به پایان برسانید. وقتی مجددا نزد آن فرد یا جمع برگشتید، باز هم عذرخواهی کنید.

به طور کل عادت کنید در حضور دیگران سراغ گوشی همراه‌تان نروید. هرگز سر میز غذا در کنار دیگران، پیام ندهید و چت نکنید؛ این کار بی‌ادبانه و ناراحت کننده است.

اگر به مراسمی دعوت می‌شوید فراموش نکنید به میزبان اطلاع دهید به مراسم خواهید رفت یا نه

این نکات را در معاشرت‌هایتان رعایت کنید

وقتی به مراسمی دعوت می‌شوید، چه یک مهمانی شام باشد یا یک جشن عروسی، حتما به میزبان اطلاع دهید که در مراسم حضور خواهید داشت یا خیر. غفلت از این موضوع می‌تواند برنامه ریزی و سازماندهی مراسم طبق لیست مهمانان را مختل کند. اگر هم ابتدا اعلام کردید نمی‌توانید به مراسم بروید، اما بعدا تصمیم‌تان عوض شد، اگر هنوز خیلی دیر نشده حتما زودتر با میزبان تماس بگیرید.

شاید میزبان شما، جای‌تان را با مهمان دیگری پُر کرده باشد. اگر هم اول دعوت را پذیرفتید و بعدا به هر دلیلی متوجه شدید نمی‌توانید به مراسم بروید، باز هم زودتر با میزبان تماس بگیرید. البته باید تمام سعی‌تان را بکنید که این تغییر برنامه‌ها روی ندهند، مخصوصا به دلایل بی‌اهمیت، چون ممکن است این میزبان، دفعات بعد شما را جزو لیست دعوت شده‌ها قرار ندهد.

در گفتگو‌ها فقط از خودتان حرف نزنید و به طرف مقابل نیز فرصت حرف زدن بدهید

وقتی با دوستان، همکاران و اعضای خانواده‌تان حرف می‌زنید، به آن‌ها نیز فرصت حرف زدن بدهید و شنونده‌ی بسیار خوبی باشید. اگر تمام صحبت‌های‌تان در مورد خودتان باشد، متوجه می‌شوید افراد کم کم از شما فاصله می‌گیرند و دفعات بعد که شما را ببینند فرار خواهند کرد! حتما دوست ندارید دیگران شما را فردی خودخواه و خود شیفته تلقی کنند.

بهترین راه یک مکالمه‌ی متعادل این است که از طرف مقابل‌تان سوال‌هایی بپرسید و سپس خوب به او گوش دهید و تمام توجه‌تان معطوف گفتگوی‌تان باشد. اگر شنونده‌ی خوبی باشید مطمئنا او باز هم پیش شما خواهد آمد و از شما سوال‌هایی خواهد پرسید. یک گفتگوی فعال که هر دو طرف در آن به یک اندازه شرکت دارند، لذتبخش است و شما را دوست داشتنی می‌کند.

آداب غذا خوردن را رعایت کنید

این نکات را در معاشرت‌هایتان رعایت کنید

در دنیای امروز که همه عجله دارند، شاید شما هم عادت کرده باشید با عجله سر میز غذا حاضر شده و با شتاب غذا بخورید. این کار نه تنها برای سلامت گوارش‌تان بد است بلکه اجازه نمی‌دهد آداب غذا خوردن را رعایت کنید. وقتی سر میز غذا با دیگران هستید، به آداب غذا خوردن اهمیت بدهید. در غذا خوردن عجله نکنید و با صدا غذا نخورید. بین لقمه‌های‌تان مکث کنید و جواب تماس‌های چشمی دیگران را با محبت بدهید. غذا را خوب بجوید و با دهان پُر حرف نزنید.

اگر کسی سوالی از شما پرسید و دهان‌تان پُر بود، به احتمال زیاد می‌فهمد که باید صبر کند تا غذای‌تان را قورت دهید و بعد حرف بزنید. بعد از پایان غذا، منتظر بمانید تا دیگران هم غذای خود را تمام کنند. این کار بی‌ادبی است که میز غذا را ترک کنید در حالی که بقیه هنوز در حال خوردن هستند. آداب غذا خوردن، جزئیات زیاد دارد که بهتر است آن‌ها را فرا بگیرید.

تشکر کردن را فراموش نکنید

وقتی کسی هدیه‌ای به شما می‌دهد یا کاری برای‌تان انجام می‌دهد، همیشه قدردانی و سپاس خود را فورا نشان دهید و ابراز کنید. اگر نزدیک آن فرد نیستید حتما تماس بگیرید یا پیام بدهید و تشکر خود را اعلام کنید و اجازه ندهید بهانه‌ای باعث شود تا تشکر کردن را فراموش کنید یا دست کم بگیرید.

بدانید در سالن سینما چطور به سمت صندلی‌تان بروید

این نکات را در معاشرت‌هایتان رعایت کنید

در سالن سینما، تئاتر و کنسرت، باید در حالی که روی‌تان به سمت افرادی که نشسته‌اند است به سمت صندلی خودتان بروید. پست‌تان را به آن‌ها نکنید.

منبع: thespruce

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      قسمت مهم قرار رو نگفتين. كي حساب كنه؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دفعه اول کسی که دعوت میکنه (معمولا آقا)
        به مرور در آینده : طرفین

    • بدون نام

      خیلی خوب بود

    • بدون نام

      شرط ادب را برای همه اشخاص رعایت کنید:
      موافقم، خصوصا برای کسانی که برای مشاغل پایین تر از خود مثل بالاتر از خود ارزش قائلند
      یک مجری که قبولش داشتم رو در مصاحبه در رستوران دیدم که هیچ تشکری از گارسون نمی کرد، شاید سهوی بود ولی نظرم عوض شد بهش

      دو نفری را که شما میشناسید به هم معرفی کنید:
      در این مورد فکر میکنم باید به معرفی اسم اکتفا بشه نه شغل و بیکار بودن و ...
      لزومی نداره در افشاء حریم خصوصی افراد ما پیش قدم باشیم

    • بدون نام

      آخری شوخی بود؟ خوب میخوریم زمین که!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بین دریف ها منظورشه
        چرا باید زمین بخوری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • رویا

      عالی بود نکات مطرح شدتون. خیلیا هستن واقعا هیچکدومشو نمیدونن و اگرم بدونن اونقدر مغرورن که میخوان به طرف مقابل بی احترامی کنن.

    • بدون نام

      پول غذا با كيه

    • بدون نام

      من باادبم

    • بدون نام

      کاش این مهارتهای ارتباطی از سن پایین آموزش داده بشه
      خیلی متشکرم

    • بدون نام

      مفید بود ممنون

    • بدون نام

      بسیار عالی و به درد بخور بود خانم بانکی

    • بدون نام

      در اصول آداب معاشرت به پشت رفتن در ردیف سالن تاتر یا سینما وقتی افراد رو نمیشناسیم اوکی هست

    • شهروند

      یه قسمت دیگه هم من اضافه میکنم در ادامه باهمه با ادب باشید: وقتی کسی را به خونه دعوت کردید با همه یکسان رفتار کنید نه اینکه مثلا سر سفره به بعضیها خیلی تعارف کنید بفرمایید بفرمایید و بقیه را نادیده بگیرید. یا موقع خداحافظی بعضیا را تا دم ماشینشون مشایعت کنید ولی برای بقیه تا دم در هم نیایید.
      قابل توجه مادر شوهرم (فرق گذاشتن بین جاریها)

      پاسخ ها

      • بدون نام

        راست میگی منم تجربه کردم خیلی بده :(

    • معصومه

      آخری خیلی جالب بود؛ تا حالا دقت نکرده بودم.

    • roz_bj

      عالی و مفید ممنونم

    • بدون نام

      مثل مادر شوهر ترسو و بزدل من که مثل چی از هم عروسم می ترسه ،خودش و دخترها جرات ندارن بهش بگن بالا چشم ات ابرو آبروشان رو می بره ، هر چی داره از ترس اول برا اون می فرسته اگر باقی موند برا ما میاره
      ،منم اوائل دلم نمی اومد بی احترامش کنم اصلا و ابدا به روی خودم نمی آوردم می گرفتم و تشکر می کردم ،تا اینکه یکبار سر سفره من باردار بودم سبزی پلو ماهی درست کرده بودن برا عید ،طبق معمول هم عروسم سر دیگ بود و اختصاصی برا خودش و بچه ها گذاشته بود ، رفته بودم دستمو بشورم ،دیدم برا من یه بشقاب لبریز برنج خالی کشیدن ،هیچی ماهی نداشته بودن (عادتشونه سهم هر کی رو جدا می کشن )،خودشونو زده بودن به اون راه چون می دونستن هرگز آدمی نیستم که روم بشه و بگم ،اما مادر شوهر م برا اولین بار تو چشاش دیدم که ناراحت شد. اما عملا عرضه نداشت و حرفش خریدار نبود ،اختیار دار نبود که حرفی بزنه .

      خلاصه از اون روز تصمیم جدی گرفتم شرم و حیای الکی رو بذارم کنار خودم به خودم احترام بذارم از ترسوها انتظار برقراری عدالت نداشته باشم .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عجب داستانی ، امیدوارم دیگه عدالت رو راجب تو رعایت کنند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج