۹۴۷۵۹
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

کدام خودروها شماره گذاری نمی شوند؟

پلیس راهور ناجا بار دیگر اعلام کرد که خودروهای بدون استاندارد یورو ۴ در سال نو شماره‌گذاری نمی‌شوند.

همشهری آنلاین: پلیس راهور ناجا بار دیگر اعلام کرد که خودروهای بدون استاندارد یورو ۴ در سال نو شماره‌گذاری نمی‌شوند.

پیشتر معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست خبر داده بود که تا پایان خردادماه سال آینده تمام خودروهای تولید داخل با استاندارد یورو ۴ تولید خواهند شد.

آشنایی با استاندارد‌های آلایندگی یورو

سعید متصدی در این‌باره گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست مهلت جدیدی به‌خودروسازان نداده و نخواهد داد. این خبر اما نخستین بار نیست که به گوش مردم می‌رسد. استاندارد یورو۴ استانداردی است که براساس آن خودرو با سوزاندن بنزین، گوگرد و بنزن کمتری نسبت به موتورهای استاندارد یورو ۲تولید می‌کند. گوگرد و بنزن مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر و بیماری‌های صعب‌العلاج بر اثر آلودگی هوا هستند.

بهار سال۹۲ پس از آنکه پلیس راهنمایی و رانندگی براساس نامه سازمان حفاظت محیط‌زیست شماره‌گذاری خودروهای داخلی بدون یورو۲ را متوقف کرد، هیأت دولت وقت مصوب کرد که شماره‌گذاری این خودروها همچنان ادامه یابد. ماجرای تمدیدها ادامه داشت تا جایی که در آخرین تمدید در تیرماه۹۲ کارگروه حمایت از تولید‌‌‌‌‌‌‌‌ برای بار سوم مهلت خود‌‌‌‌‌‌‌‌روسازان برای آغاز تولید‌‌‌‌‌‌‌‌ خود‌‌‌‌‌‌‌‌رو با رعایت استاند‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌ یورو۴ را تا پایان سال تمد‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌‌‌‌. به این ترتیب خودروهای داخلی همچنان توانستند با استاندارد یورو۲تولید شوند. پلیس از این تمد‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌ها راضی نیست اما خود‌‌‌‌‌‌‌‌روسازان این تمد‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را ضروری می‌د‌‌‌‌‌‌‌‌انند‌‌‌‌‌‌‌‌.

اکنون در هفته‌های پایانی سال۹۲ جانشین رئیس پلیس راهور ناجا گفته است: سیاست جدی پلیس برای پایان امسال و سال۹۳ این است که برای خودروهای دارای استاندارد تعریف شده یورو۴ پلاک صادر کند. سردار موسی امیری در این‌باره به ایرنا گفت: توقف شماره‌گذاری بدترین نوع جریمه‌ای است که پلیس برای خودروسازان برابر ضوابط و مقررات اعلام شده قبلی اعمال خواهد کرد. او ادامه داد:

در سال‌های اخیر پلیس مکرر از خودروسازان برای رعایت استانداردهای یورو ۲، ۳ و ۴ درخواست کرده و حتی اخطار داده بود، اما برخی از آنان اعم از دولتی و خصوصی نسبت به رعایت این استاندارد کوتاهی کردند و باید منتظر عواقب آن باشند. جانشین رئیس پلیس راهور ناجا درحالی چنین گفت که د‌‌‌‌‌‌‌‌بیر انجمن خود‌‌‌‌‌‌‌‌روسازان ایران پیش از این به همشهری گفته بود: تا بنزینی که د‌‌‌‌‌‌‌‌ر جایگاه‌ها توزیع می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌، استاند‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌ یورو۴ نباشد‌‌‌‌‌‌‌‌، تولید‌‌‌‌‌‌‌‌ خود‌‌‌‌‌‌‌‌رو با این استاند‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌ بی‌فاید‌‌‌‌‌‌‌‌ه است.

به اعتقاد نعمت‌بخش ابتد‌‌‌‌‌‌‌‌ا باید‌‌‌‌‌‌‌‌ سوخت یورو۴ به‌صورت سراسری توزیع و سپس خود‌‌‌‌‌‌‌‌روهای تولید‌‌‌‌‌‌‌‌ شد‌‌‌‌‌‌‌‌ه براساس این سوخت عرضه شود‌‌‌‌‌‌‌‌. او اظهار کرد: کسی که به‌خاطر وجود‌‌‌‌‌‌‌‌ استاند‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌ یورو۴ بین یک تا ۱.۵میلیون تومان خود‌‌‌‌‌‌‌‌رویش را گران‌تر می‌خرد‌‌‌‌‌‌‌‌، بعد‌‌‌‌‌‌‌‌ از ۲۰هزار کیلومتر باید‌‌‌‌‌‌‌‌ کاتالیست خود‌‌‌‌‌‌‌‌رویش را عوض کند‌‌‌‌‌‌‌‌. علت آنچه نعمت‌بخش گفت این است که بنزین یورو۲ به‌شد‌‌‌‌‌‌‌‌ت به موتور خود‌‌‌‌‌‌‌‌روی یورو۴ آسیب می‌زند‌‌‌‌‌‌‌‌. این د‌‌‌‌‌‌‌‌ر حالی است که اگر هم بنزین و هم موتور از استاند‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌ یورو۴ بهره‌مند‌‌‌‌‌‌‌‌ باشند‌‌‌‌‌‌‌‌، کاتالیست باید‌‌‌‌‌‌‌‌ تا ۱۰۰هزار کیلومتر کارکرد‌‌‌‌‌‌‌‌ مفید‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌اشته باشد‌‌‌‌‌‌‌‌.

د‌‌‌‌‌‌‌‌ر ایران روزانه بیش از ۱۳میلیون لیتر بنزین با استاند‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌ یورو۴ تولید‌‌‌‌‌‌‌‌، اما فقط ۳میلیون لیتر آن توزیع می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌. براساس اعلام منابع آگاه به همشهری، ۱۰میلیون لیتر د‌‌‌‌‌‌‌‌یگر از تولید‌‌‌‌‌‌‌‌ روزانه بنزین یورو۴، با بنزین‌های بسیار بی‌کیفیت مخلوط می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌ و پس از آنکه به سطح قابل توجهی از کیفیت رسید‌‌‌‌‌‌‌‌، به جایگاه‌ها و بعد‌‌‌‌‌‌‌‌ به باک خود‌‌‌‌‌‌‌‌روها جاری می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌. اما وزیر نفت ششم اسفند در جلسه شورای‌شهر تهران قول داده بنزین یورو۴ تا پایان سال در همه جایگاه‌ها توزیع شود تا این آخرین بهانه خودروسازان نیز سلب شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج