۹۷۸۳۳
۹۲ نظر
۵۳۲۹
۹۲ نظر
۵۳۲۹
پ

سَرِ دوراهی ایرانگردی: اصفهان بهتره یا فارس؟

هرچند هرگوشه این مرزپرگهر سرشار از زیبایی و دیدنی است اما آمار نشان مي‌دهد که استان‌هاي گیلان و مازندران و همین‌طور اصفهان و فارس از مهم‌ترین هدف‌هاي گردشگری نوروزی محسوب مي‌شوند.

سَرِ دوراهی ایرانگردی: اصفهان بهتره یا فارس؟
مجله زندگی ایده آل: هرچند هرگوشه این مرزپرگهر سرشار از زیبایی و دیدنی است اما آمار نشان مي‌دهد که استان‌هاي گیلان و مازندران و همین‌طور اصفهان و فارس از مهم‌ترین هدف‌هاي گردشگری نوروزی محسوب مي‌شوند. آنهایی هم که از سرما و برف خسته شده‌اند راهی جنوب کشور مي‌شوند. شما نوروز امسال به کجا سفر مي‌کنید؟ قبل از اینکه چمدان‌تان را ببندید این مطلب را بخوانید.

اصفهان

سفري سنتي- رويايي

برای رسیدن به قلب استان اصفهان 2 راه داریم:

1- تهران- ساوه- دلیجان - اصفهان. به طول 460 کیلومتر

2- تهران - قم - کاشان - اصفهان. به طول 461 کیلومتر

سَرِ دوراهی ایرانگردی: اصفهان بهتره یا فارس؟

مسیر دوم مسیر امن‌تر و بهتری است.هرچند اصفهان به دليل بناهای تاریخی‌اش مانند سی و سه پل، میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، عالی قاپو، منارجنبان و... شهرت دارد اما این استان که از یک سو بیابانی و نیمه بیابانی و ازسوی دیگر کوهستانی است جاذبه‌هاي طبیعی بسیاری دارد که کمترشناخته شده، کویرها و روستاهای کویری زیبا و آرام ، غارها، آبشارها، باتلاق‌ها و رودهای اصفهان هم بسیار دیدنی است. چند کیلومتری مانده به کاشان شهرهای کوچک قمصر و نیاسر با باغ‌ها و عرقیات و گلاب شان زبانزد خاص و عامند.

روستای زیبای مشهداردهال آرامگاه شاعر بلندآوازه معاصر سهراب سپهری و روستای سرخ ابیانه نیز در همین مسیر و نرسیده به کاشان واقع شده‌اند که مي‌توانید پیش از رسیدن به شهر اصفهان از آنها بازدید کنید.بهتر است حداقل یک روز کامل را به کاشان اختصاص دهید. خانه‌هاي تاریخی کاشان، حمام و باغ فین و کویرهای اطرافش مانند کویر مرنجاب و دریاچه نمک را ندیده نگذارید.

برای اقامت در کاشان هم مي‌توانید سراغ هتل بروید و هم مهانسراهای سنتی که فضایی ایرانی، خاطره‌انگیز و بسیار دلنشین دارند. در مسیر کاشان به نطنز هم یک اکوکمپ کویری زیبا و مجهز در روستای متین آباد واقع شده که مي‌توانید اقامتی خاص را در آن و در دل کویر تجربه کنید. اگر به سمت کویر مرنجاب بروید یک شرکت خصوصی حجره‌هاي کاروانسرای مرنجاب را کمي‌ مرتب و تجهیز کرده و مي‌توانید اقامتی تاریخی را تجربه کنید.

سَرِ دوراهی ایرانگردی: اصفهان بهتره یا فارس؟

شهراصفهان دارای اماکن اقامتی بسیاری است از هتل‌هاي بسیار شیک و مجلل تا هتل‌هاي سنتی و مهمانسراهای ارزان، اگر هم ترجیح مي‌دهید برای چند روزی که در اصفهان هستید خانه اجاره کنید باید سراغ بنگاه‌هاي معاملات ملکی بروید. برای بازدید کامل از جاذبه‌هاي تاریخی شهر اصفهان دو روز کامل باید وقت بگذارید. در محاسبات‌تان ترافیک سنگین اصفهان و شلوغی بیش از حد اماکن تاریخی را فراموش نکنید.

خوردن بریونی و دوغ و گوش فیل را فراموش نکنید.در میدان نقش جهان اصفهان و درست روبه‌روی گنبد شیخ لطف‌الله سری به چاه حاج میرزا بزنید البته برای پیداکردنش باید از کسبه سؤال کنید حیف است که به اصفهان بروید اما یک ساعتی در چاه حاج میرزا ننشینید و غذایی نخورید و چای و قلیانی نزنید و دوغ و گوش فیل را امتحان نکنید.هرچه سوغاتی مي‌خواهید در همان میدان نقش جهان پیدا خواهید کرد.

سَرِ دوراهی ایرانگردی: اصفهان بهتره یا فارس؟

اما دیدنی‌هاي اصفهان فقط در کاشان و اصفهان خلاصه نمي‌شود. اگر اهل طبیعت گردی هستید مي‌توانید یک روز کامل را به دیدن جاذبه‌هاي طبیعی اطراف سمیرم اختصاص دهید. دو آبشار بسیار زیبا و منحصر به فرد سمیرم و آب ملخ را حتما ببینید. البته آبشار سمیرم به دليل سهولت دسترسی احتمالا شلوغ خواهد بود اما آبشار آب ملخ خلوت‌تر، زیباتر و منحصربه فردتر است.اگر اهل ماجراجویی هستید حتما غارپلنگ را در ۱۲ کیلومتری شهر کمه از توابع سمیرم ببینید.

برای ورود، دهانه غار را باید به طور خزیده طی كرد و پس از آن وارد محوطه بزرگی مي‌شوید، طول غار حدود ۹۵ متر است، صخره‌های داخلی غار به شكلی انسان را به درون آن هدایت می‌كنند كه گویی شخصیت مهمي‌در انتهای آن به انتظار ایستاده است. هرچند از نظر علمي‌هیچ توجیهی برای این افسانه مردم محلی مبنی بر سنگ شدن پلنگ آدمخوار وجود ندارد اما تخته سنگ بزرگی در انتهای غار موجود است كه به شكل پلنگی عظیم الجثه در حالت خوابیده است.

سَرِ دوراهی ایرانگردی: اصفهان بهتره یا فارس؟

یکی دیگر از جاهای بسیار دیدنی اصفهان که ملغمه‌ای از جاذبه‌هاي فرهنگی، تاریخی و طبیعی است روستای کویری ورزنه است. زنان این روستا بر خلاف جاهای دیگر ایران همیشه چادرسفید سر مي‌کنند. ارگ قورتان در نزدیکی ورزنه یکی از بزرگ‌ترین ارگ‌هاي ایران است که هنوز مردم در آن سکونت دارند و نیز تپه ماسه‌هاي طلایی و بکر ورزنه ارزش طی مسافت ۱۰۰ کیلومتری اصفهان تا ورزنه را دارد. باتلاق گاوخونی در نزدیکی ورزنه قرار دارد اما یادتان باشد که برای دیدنش نروید چون در حال حاضر به‌خاطر بسته بودن آب زاینده رود خشک است.

فارس

حافظ، عشاق را مي​طلبد

بهترین مسیر برای رسیدن به مرکز استان فارس(شیراز) مسیر تهران- قم - کاشان- اصفهان- شهرضا-آباده- مرودشت-شیراز به طول ۹۴۰ کیلومتر است. هرچند استان فارس به دليل آثار به جا مانده از دوره پیش از اسلام و به‌خصوص تخت جمشید و پاسارگاد (آرامگاه کوروش) معروف است اما بهتر است قبل از سفر به این استان با جاذبه‌هاي دیگر تاریخی، طبیعی و فرهنگی این خطه از ایران آشنا شوید. در ۱۳۵ کیلومتری شیراز و پیش از آنکه به مرودشت برسیم در سمت چپ بزرگراه تابلویي ما را به سمت محوطه تاریخی پاسارگاد که به‌خاطر مقبره کوروش زبانزد است راهنمایی مي‌کند.

هرچند تک‌تک بخش‌هاي محوطه تاریخی پاسارگاد برای تاریخ دانان و علاقه‌مندان میراث فرهنگی بسیار با ارزش است اما برای مخاطب عام جالب‌ترین قسمت این مجموعه آرامگاه کوروش است. پیشنهاد ما این است که اگر اطلاعات دقیقی از بناهای دیگر این مجموعه ندارید پس از دیدن آرامگاه کوروش این مجموعه را ترک کنید و به سمت نقش رستم بروید. نقش رستم در فاصله ۶۶ کیلومتری شیراز و در سمت چپ بزرگراه قرار دارد.

آرامگاه ۴تن از پادشاهان هخامنشی، نقش برجسته‌های متعددی از وقایع مهم دوران ساسانیان، نقش‌برجسته ویران‌شده‌ای از دوران عیلامیان و بنای معماگونه کعبه زرتشت در این مکان قرار دارند. ۶ کیلومتر پس از نقش رستم به تخت جمشید مي‌رسید. بازدید از تخت جمشید حداقل ۴ ساعت طول خواهد کشید. اگر زمان کافی ندارید این بازدید را روز آخر و هنگام بازگشت انجام دهید و به هیچ وجه بدون راهنما یا کتاب راهنما اقدام به بازدید نکنید.

سَرِ دوراهی ایرانگردی: اصفهان بهتره یا فارس؟

حافظیه شیراز

شهر شیراز خوشبختانه هم دارای هتل‌ها و مهمانسراها و هتل‌هاي سنتی خوب است و هم خانه‌هاي مبله برای اجاره کردن در آن پیدا مي‌کنید. کافی است سری به مرکز شهر و حوالی بازار وکیل بزنید؛ بر در و دیوار شهر اعلان‌هاي اجاره خانه را مي‌بینید.

بازدید از جاذبه‌هاي تاریخی و فرهنگی شهر شیراز دو روز تمام طول خواهید کشید. شب‌های‌تان را در شیراز مي‌توانید به زیارت شاه چراغ یا حافظ بروید، همچنین مي‌توانید در نزدیکی حافظیه به باغ جهان نما بروید. بهترین سوغاتی‌ها را هم مي‌توانید از بازار وکیل و مخصوصا سرای مشیر تهیه کنید.در خیابان پشتی ارگ کریم خانی هم دو سه فالوده‌فروشی هست که نباید از قلم بیفتد.

اما جاذبه‌هاي تاریخی استان فارس تنها در مرودشت و شیراز خلاصه نمي‌شود. شهرستان کازرون در فاصله ۱۵۴ کیلومتری غرب شیراز بیشترین آثار به جا مانده از دوره ساسانی را در خود جا داده است؛ معبد آناهیتا ایزدبانوی آب، شهر باستانی بیشاپور که زمانی پایتخت ایران بوده و بزرگ‌ترین مجسمه دوره ساسانی مجسمه شاپور اول از آن جمله‌اند. مي‌توانید یک روز کامل از سفر خود را به آثار تاریخی و طبیعی کازرون اختصاص دهید، یادتان باشد در مسیر شیراز به کازرون وقتی هنوز کمتر از ۲۵ کیلومتر از شیراز دور شده‌اید سراغ روستای رمقان و آبشار بسیار زیبای کوهمره سرخی هم مي‌توانید بروید.

سَرِ دوراهی ایرانگردی: اصفهان بهتره یا فارس؟

عمارت مرکزی باغ ارم شیراز

هرچند معروفترین جاذبه طبیعی استان فارس آبشار مارگون است اما ما به دليل ازدحام بیش از حدگردشگران بازدید از این آبشار را در تعطیلات نوروز پیشنهاد نمي‌کنیم. شاید در مورد دریاچه‌هاي استان فارس هم زیاد شنیده باشید اما اگر مي‌خواهید دریاچه‌ای پر آب ببینید بهتر است به تماشای دریاچه‌هاي استان فارس نروید در این میان دریاچه مهارلو که در فاصله ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز که تبدیل به دریاچه نمک شده دیدنی است و به‌خاطر فاصله اندکش با شیراز مي‌تواند یکی از گشت‌هاي کوتاه اما دیدنی شما باشد اما اگر مي‌خواهید از جاذبه‌هاي طبیعی فارس حسابی لذت ببرید بهتر است ۱۰۰ کیلومتر از شیراز به سمت شمال غرب بروید تا به سپیدان برسید.

به جز پیست اسکی مجهز سپیدان که دومین پیست اسکی بین‌المللی ایران است مي‌توانید در ۲۰ کیلومتری اردکان (مرکز شهرستان سپیدان) سراغ تنگ تیزاب را بگیرید و کنار رودی که از کوه‌هاي یاسوج تا تنگ تیزاب آمده است در کمپ‌هايی که برای گردشگران مهیا شده ساعاتی بیاسایید. اگر اهل ماجراجویی و کوهپیمایی هستید مي‌توانید دیگر جاذبه‌هاي طبیعی و بکر فارس را جست‌وجو کنید جاهایی مانند تنگ دم اسب و تنگ رغز که از بی‌نظیرترین جاذبه‌هاي طبیعی ایران هستند.

مقایسه دو استان اصفهان و فارس

نمره‌های بین ۵ تا ۵- است. هرچه این عدد مثبت‌تر باشد یعنی نمره بهتری در آیتم مورد نظرکسب شده است.

سَرِ دوراهی ایرانگردی: اصفهان بهتره یا فارس؟

سَرِ دوراهی ایرانگردی: اصفهان بهتره یا فارس؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • یک کازرونی

      فقط شیرازو عشقس.همه مردم رو دعوت میکنم حتما به فارس تشریف بیارید حسابی بهتون خوش میگذره مخصوصا با بوی بهار نارنجش

      پاسخ ها

      • احمدنجفی ازمشهد

        من عید92هم شیراز رفتم هم اصفهان.شیرازخیلی بیشترخوش گذشت.اصفهان بدون زاینده رود،اصلا صفانداره

      • امیرحسین

        شیراز بهتره . چون هم تمیزه و هم هوای پاک داره ولی اصفهان هواش آلودس. بعد هم شیراز مرکز خوبی هم برای خرید کردن هست . بزرگترین مجتمع رو در خاورمیانه و پنجمین در جهان.
        در گوگل نام ((مجتمع خلیج فارس)) را جستجو کنید

    • بچه اصفهان

      اصفهانیها هم شیراز رو دوست دارن!

    • نرگس

      خوشا شیرازو وصف بی مثالش

      پاسخ ها

      • نازنین

        وضع عزیزم نه وصف!

    • babak

      درود به همه دوستان .

      منم میگم شیراز .

    • بدون نام

      عجب یکجانبه به نفع فارس بود. همه می دونند اصفهان بهترین امکانات را از هر حیث برای مهمانهای نوروزی فراهم کرده. میدونید باغ فدک اصفهان کجاست؟

      پاسخ ها

      • بچه اصفهان

        فایده ایی نداره خیلی عقبیم!توهم بیا با هم بریم شیراز...

    • علی

      بنظر من هیچکدام فقط شمال کشور

    • شهلا شریفی

      با اینکه من خودم شیرازی و عاشق شیرازم ولی اگر بخوام منصفانه قضاوت کنم اگر نمره شیراز 20 باشه نمره اصفهان 25+ است .
      مثلا تمیزی شهر اصفهان را هیچ شهری در ایران نداره و شما یک ذره آشغال تو خیابون و پارکهاش پیدا نمی کنی

    • بدون نام

      منم همین ک علی جان فرمودن!

    • بچه شیراز

      ولی خدایی کیفیت رستوران رو من شک دارم به نظرم اصفهان بهتره!!!

    • مجتبی

      من هر دو شهر رفتم اصلا بمن و خانوادم خوش نگذشت ولی مشهد و شمال خیلی عالی بود

    • کاردار

      اصلا جدول بالا رو قبول ندارم!کسی ک این مطلب رو نوشته شیرازی بوده!!!

    • محمد

      دوستان عزیز فقط به این بسنده نکنید ، یادتون نره استان فارس تخت جمشید و نقش رستم و مقبره کوروش رو هم داره ! من که تخت جمشید رو با هیچ چیز تو ایران قابل قیاس نمیدونم

    • پدر بزرگ

      امکانات اقامتی مساوی!!! پنج به پنج....!!!نه خدایی نه!!!قبول ندارم!!! و به قول این بچه شیراز کیفیت رستورانها هم همینطور!!!

    • بدون نام

      ب نظرم اونایی ک نظر میدن باید اهل این دو شهر نباشن وفقط مسافر یا مهمان اینا باشن تا بهتر بشه دونست این جدول واقعن واقعیه یا نه!!!

    • بدون نام

      والا تو نظرها هم اصفهان جلوتره!

    • آقایی از ایران

      معلومه ک جلوتره!اصفهان یه دونه اس!درست مث شیراز.....!!!در ضمن مجله جان نظرا خیلی دیر میان رو سایت!!! ):

    • اسماعیل

      من خودم بچه ارسنجان شیرازم اصفهان به نظر من عالیه

    • سارا

      سلام من کارشناسی تو اصفهان بودم ارشد شیراز.به نظرم اصفهان خیییییییلی بهتره شیراز واسه سفر خوبه ولی زندگی توش افتضاحه.

    • سعید

      هر دو شهر در کنار هم زیبا هستند دعوا هم راه نیادازید

    • بچه اصفهان

      من با اینکه اصفهانی هستم ولی میگم شیراز...من همه شهر های ایران رو گشتم هیچی شیراز نمیشه

    • همایون

      تجربه زندگی تو این دو شهر زیبا رو نداشتم ولی تجربه گردشگری هر کسی جدا از مسایل مهمی مثل تعداد جاذبه ها ، خدمات رفاهی ، اقامتی ، پذیرایی ، دسترسی ها ، و در کل خدمات گردشگری بستگی مستقیم به نوع برخورد جامعه میزبان داره . شخصا با اینکه میدان نقش جهان اصفهان رو با هیچ جاذبه شهری دیگه ای تو ایران تاخت نمیزنم و به نظرم اصفهان از نظر جاذبه های گردشگری تاریخی درون شهری بی رقیب هست اما بازخوردی که از مهمان نوازی شیرازی ها و ملاطفتی که در رفتار مردم و فضای کلی این شهر نسبت به گردشگران وجود داره باعث میشه که در نهایت خاطره ی خوشایندتری از سفر شیراز برام تداعی بشه . هر دو شهر از نظر جاذبه بسیار غنی هستند و خدمات گردشگری در سطح نسبتا خوبی ارایه میشه ( اصفهان در سال های اخیر سیستماتیک تر عمل کرده و از این نظر جلوتر از شیراز هست ) هر دو مهمترین قطب های گردشگری کشور چه در بعد داخلی و خارجی هستند و البته اگر پارسه ( تخت جمشید ) ، نقش رستم و سایر جاذبه های باستانی رو از خود شهر شیراز جدا کنیم اصفهان از نظر گردشگری خارجی هم وضعیت بهتری نسبت به شیراز داره . شاید اینکه شیراز پیش از انقلاب از نظر شاخص های گردشگری در وضعیت مناسب تری نسبت به اصفهان برخوردار بوده موضوع جالبی برای تحقیق درباره رابطه سیاست و سطح برخورداری شهرها باشه . به هر حال هر وقت که اسمی از سفر نوروزی میاد خاطره طراوت باغ ارم ، زیبایی بلوار چمران و هتل درجه یکش ، آرامش باغ عفیف آباد ، ورودی خیال انگیز دروازه قران ، تیمچه بازار وکیل و بسیاری از جاذبه های دوسداشتنی شیراز برام زنده میشه

    • محمد شیرازی

      شیرازوووووووو عشقه به مولااا

    • پريسا

      به نظرم بهتره يك كم بي طرفانه تر قضاوت كنيد.اصفهان در سالهاي گذشته استان نمونه از لحاظ ارائه خدمات به مهمانان نوروزي بوده.جاذبه هاي تاريخي اصفهان هم كمتر از شيراز نيست و البته طبيعت شيراز هم در فصل بهار بي نظيره. به نظرم اينطور مقايسه ها باعث ايجاد اختلاف بين استانها ميشه.اين چيزها فقط بستگي به سلايق افراد داره .

    • محمد

      سلام من بچه اصفهانم اگه شما به اصفهان بیایید میبینید که چقدر واسه گردشگرا محل اسکان درس میکنن و ... . اصفهان شهر مذهبی هستش ما نباید این شهرا با شهری که مذهبی نیست مقایسه کنیم . خب متاسفانه این رفتار اصفهانی ها را مردم به خشک بودنشون گره میزنن. درهر حال من فکر میکنم اصفهان مذهبی ترین شهر ایران هست و باید متفاوت در موردش بحث بشه.

    • بی طرف

      من اصفهان رو خیلی دوست داشتم حتی برای زندگی حاضرم برم اونجا ... شیراز هنوز نرفتم و خیلی دوست دارم برم و حس عجیبی بهش دارم

    • احمدرضا

      اصفهان خيلي بهتره.كلا شهره تميزيه و برا مسافرت عالي

    • دختر جنوبی

      خب معلومه.اصفهان خیلی پیشرفته است نسبت به شیراز،شیراز خیلی بافتش قدیمیه.اصن قابل مقایسه نیستن.اصفهان درس خوندم و شیراز هم بارها رفتم خیلی کثیفه و قدیمی....ولی مردم جنوب خیلی بهترن

    • مرتضی

      من یه شیرازی ام ولییییییییی
      اصفهان رو هم عشقه

    • ساره

      اصفهان تک تک هست و با هیچ جا قابل قیاس نیست به نظر من البته

    • محمود

      هر دو شهر خوب هستن .ولی اصفهان هواش الوده شده و در مقابل هوای پاک شیراز نمیشه مقایسه کرد

    • فاطمه

      شیراز کجا اصفهان کجا؟..من عاشق شیرازم...فقط شیرازو عشقه فقط شیراز....

    • یه نفر

      چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است؟؟؟ معلومه که شیراز از همه لحاظ بهتره ...آب وهوا.طبیعت.تاریخی.آبشارهاش.دریاچه هاش.باغهاش.مردم خونگرمش.بازاراش.تمیزی.لطافت هوا.شاعرا.خلاصه از هرلحاظ که بگی...مخصوصا دخترای خوشگل وچشم سیاه

    • اهل کاشان

      مردم شیراز با صفا تر هستند ..از بقیه جهات هر گلی یک بویی داره

    • اصفهانی

      اصفهانو عشقهههههههههههههههههههه

    • علی اردبیلی

      شیراز اصفهان؟بابا ول کنید اونارو عشق است تبریز اردبیل هم امکانات رفاهیشون از همه ایران بیشتره با هتل های فراوان رستورانهای شیک وهم هواش که فوققققق العادس جاهای توریستیشم که همه میدونن لازم به گفتن نیس...

    • محمدجواد

      اصفهان نصف جهان وسلام

    • علي

      با احترام نسبت به شهرهاي شيراز و اصفهان،فقط ديار كريمان كرمان

    • ابراهیم

      دوستان اگر فارس امدید کازرون فراموش نشه کازرون در 120 کیلومتری شیراز است نه 154 کیلو متری جاده شیراز کازرون خودش جاذبه گردشگری است دریاچه پریشان نقش برچستهای تنگ چوگان روبروی بیشاپور امام زاده سید حسین در 5 کیلو متر بیشاپور روستای دوان و ارامگاه علامه جلاالدین دوانی ارامگاه شیخ ابواسحق از عرفای نامی قرن چهارم نقش برجسته پریشو در کنار پریشان نقش برجسته فتعلی شاه روستای سر مشهد و ارامگاه کوروش اول که به سبک ارامگاه کوروش بزرگ ولی در ابعاد کوچکتر ساخته شده و غار شاهپور با مجسمه عظیم شاهپور اول از دیدینی های دیگر این شهرستان است از انجا هم می توانید برای خرید و دیدن خلیج فارس به بوشهر و گناوه بروید

    • فرهاد از پاسارگاد

      سلام بیاید فارس. کنار آرامگاه کوروش امسال یه کافی شاپ خوب راه انداختیم با امکانات عالی .بیایید که منتظرتون هستم. راستی پاسارگاد هم خودم براتون توضیح می دم . بیاییدکه بدجور دلم براتون تنگ شده مردم خوب کشور عزیزم بیایید.

    • علي

      شيراز و فارس آبشار هاي فوق العاده اي دارند كه بينظيراند مثل آبشار كوهمره اطاف شيراز،آبشار تنگ براق در سده اقليد،آبشار مارگون در سپيدان،آبشارتنگ رقز و فدامي در داراب،آبشار هاي بهشت گمشده تنگ بستانك كامفيروز

    • مهدی گلسنانه

      فکر کنم درست که . اصفهان نصف جهان.

    • سجاد از تبریز

      اول تیراختور عشقه, بعد سپاهان,اول تبریز دوم هم اصفهان

    • عسل

      تو این ایام فقط جنوب و اونم خوزستان بی نظیره . از آمار مسافرین هم میشه این نکته رو فهمید.

    • پرستو

      ضمن احترامی که به کل ایران دارم ولی متاسفانه سال 92 عید ما در اصفهان آنقدر اذیت کردند که تا عمر دارم پا تو اصفهان نمیگذارم واقعآ متاسفم

    • دلربا

      استان فارس رفتین کاخ اردشیر بابکان یادتون نره حتماااااا دیدن کنین.فیروز آباده

    • غظنفر از خوزستان

      همه جاي ايران قشنگ وزيباست چرا كه صاحب دارد اما بدترين جاي ايران خوزستان بي صاحب است كه به دليل خرابي جاده هاش وخيابان شهرهاش وتركش جنگ هاش وريزگردهاش دارد خالي از سكنه ميشه واگر به اين شكل پيش رود در چندسال آينده خوزستان به يك ويرانه تبديل ميشود وآن موقع پول نفت وگاز هم نيست كه خرج اصفهان وشيراز وتهران وتبريز وغيره كنند جگر زياد خوشحال نباشيد

      پاسخ ها

      • سینا

        من شیرازیم و عاشق شیرازم هستم ولی اگر رئیس جمهور بودم یا وزیر بودم دفتر کارم رو میبردم توی خوزستان و انقدر بهش میرسیدم که از این عقب موندگی در بیاد انصافا بهش ظلم میشه این استان کشاورزیش صنعتش نفتش منابعش سد هاش همه چیش داره حیف و میل میشه والا نباید این وضع و روزگارش باشه

    • مهسا

      شـــیراز عشقه .. اصفهان افتضاح ترین شهره

      پاسخ ها

      • امین

        افتضاح ترین شهر خخخخخ خسته نباشید با این نظرت حداقل یه عکس از اصفهان میدیدی مهسا خانوم

    • شادی

      شیرازیا شادو شنگولن:) بیاین اینجا تا جوون بمونین:)

    • شیراز

      شیراز
      تخت جمشید
      پاسارگاد
      نقش رستم
      حافظ
      سعدی
      باغ ارم و جنت و عفیف اباد و باغ جهان نما و...
      دروازه قران
      ارگ کریم خان زند
      بازار وکیل حمام وکیل مسجد وکیل
      شاه چراغ و سید علایدین حسین
      مسجد نصیر الملک
      قلعه دختر
      مسجد مشیر
      بهشت گمشده
      ابشار مارگون
      دریاچه نمک و پریشان
      دشت ارژن
      بند بهمن
      و...................................
      عشق شیراز و بهار نارنج
      هوای چهار فصل شیراز عشق

    • شیراز

      شیراز
      تخت جمشید
      پاسارگاد
      نقش رستم
      حافظ
      سعدی
      باغ ارم و جنت و عفیف اباد و باغ جهان نما و...
      دروازه قران
      ارگ کریم خان زند
      بازار وکیل حمام وکیل مسجد وکیل
      شاه چراغ و سید علایدین حسین
      مسجد نصیر الملک
      قلعه دختر
      مسجد مشیر
      بهشت گمشده
      ابشار مارگون
      دریاچه نمک و پریشان
      دشت ارژن
      بند بهمن
      و...................................
      عشق شیراز و بهار نارنج
      هوای چهار فصل شیراز عشق

    • بدون نام

      هیچ جای ایران برای زندگی مثل اصفهان نیست حتی تهران

    • شیرزاد

      با سلام،من استان فارس ی هستم اصفهان هم دانشجو بودم اصفهان از نظر ترافیک شهری وزیر ساخت حرف نداره و مردمان بافرهنگ ی داره اما خدایی دروازه قرآن شیراز بلوار چمران و طبیعت شیراز تکه اگه مشکلات ترافیک ی حل بشه شیراز از هر شهر ی بهتره اصفهان شهر زندگیست البته واسه خودشان شهر غریبی است در شیراز همه راحت هستند مشکل اصلی اصفهان الودگی هوا و مشکل شیراز زیرساخت ترافیکیست

    • سلام

      شیراز علاوه بر خودش شهر های اطرافشم پر از اثار باستانی عظیم مثل پارسه و پرس پلیس هم گردشگری مذهبی دار هم تاریخی هم .... مخصوصا که الان پرس پلیس پر از توریست یعنی پر ها برین فقط خارجی که دیده می شه
      شیراز امنیتش بالا تر از اصفهان اصفهان جوش یکم مذهبی در کل با خشک شدن زایند رود و ماجرای اسید پاشی به نظرم پاشین برین شیراز

    • farzad

      اصفهان شهر زیباییه ولی حیف که وقتی باهاشون میخوای قاطی شی اصلا یه جوری رفتار میکنن که انگار طرف مقابل رو نمی بینن واسه همین هرکی میگه شیراز پرچمش بالا باشه انصاف جایی که کوروش بزرگ باشه دیگه جای بحث اصل برای مقایسه با اصفهان نیست

      پاسخ ها

      • امین

        معلوم نیس چیکار کردی که ندیدنت ولی کلن همه جا خوب و بد داره ربطی به شهر نداره

    • اریامهر

      حالم بد شد اینقد لج کردید تو کامنتا.ما بچه جنوبیم کا کل ایرانم و جهانم گشتیم ولی خو تو ایران سمت غرب کشور از لحاظ گوناگون بهتره مخصوصا کرمانشاه و لرستان.ولی خدایی بین اصفهان و شیراز شیراز خعلی سره

    • امیر

      قطعا شیراز بهتره به چند دلیل
      1 - هوای ان پاک هست و الوده نیست .
      2 - اثار تاریخی و باستانی ان بیشتر هست .
      3 - بر خلاف اصفهان که مکان مذهبی درستی نداره شیراز حرم مطهر شاهچراغ رو داره .
      4 - برای انان که دنیال شعر و ادبیات هستند مراکز فرهنگی حافظیه و سعدیه هست .
      5 - از نظر رستوران و فست فود شیراز خیلی بهتر هست .
      6 - شیراز در حال حاضر 6 هتل پنج ستاره دارد در حالی که اصفهان فقط یک هتل پنج ستاره دارد .
      7 - ازادی اجتماعی در شیراز بیشتر هست .
      8 - مراکز پزشکی بیشتری در شیراز ساخته شده است .
      9 - فرودگاه شیراز از نظر حجم مسافر بهتر از فرودگاه اصفهان هست .

    • رسول

      سلام
      من یه تهرانی هستم و هم شیراز رفتم و هم اصفهان
      هیچ جای ایران شیراز و اب و هواش و تمیزیش و مردم خوبش و واقعا قبول دارم شیراز پایتخت فرهنگ و تمدن ایران بزرگه
      اصفهان و مردمش اصلا خوب و مهمون نواز نیستن خیلی هم آلوده هست من خیلی توی اصفهان هر وقت میرم بهم بد میگذره

    • یزدی

      فقط شیراز وبس

    • زاینده رود

      خب برم سر اصل مطلب
      همیشه دوست داشتم مباحثه ام با افرادی باشه که اهل مطالعه وعلم هستن
      هموطن شیرازی من اثار تاریخی شیراز را برام ردیف کن چندتا میشه؟؟خخخخ
      گل من اصفهان یک کلام نصف جهان(وجود ۶۰۰۰) هزار اثار تاریخی اره مشتی از اب و هواش گفتی خب معلومه اصفهان مدرن تر از شیرازه واسه همین....از مردمانش گفتی من چهار و پنج دفعه اومدم شیراز خاطره خوبی اژتون ندارم با تعصب حرف نمیزنم اصفهان مهد پرورش شیر مردانه یه سری به فرماندهان هشت سال دفاع مقدس بزن....اصفهان قلب تپنده ایرانه.....اصفهان مردم خون گرم و مهربونی داره دلیل نمیشه چون چند نفر برخورد درستی نداشتن بزاری به حساب همه.....یک کلام ختم کلان اصفهان نصف جهان

    • مسعود

      شبهای دروازه قرآن شیراز حرف نداره.

    • بدون نام

      واقعاراست گفتن بهشت زمین''شیرازه''عشق فقط شیراز

    • اصفهان

      تبریزی ها می گن تبریز بهتره اصفهانه ، یکی نیس بگه اخه بالام جان اگر تبریز بهتر اصفهان بود شاه عباس کبیر که همشهری تون بود اصفهان را پایتخت می کرد ؟؟؟بخدا اصفهانا کم تر از اروپا نیس ،نظم شهریش از تهران بالا تره ، جناب جمالی نژاد شهردار محترم چندین خیابان دو طبقه ، مترو ، آکواریوم عظیم شهری ده ها زیر گذر بزرگ رو از وقتی شهردار بودن در شهر اصفهان ساختن که بنده شخصا دست بوس شون هستم ، پارک فدک که الحق و الانصاف زیباس رو واسه اسکان شما آماده کردیم قدمتون رو چشم ما ، پارک ناژوان واقعا بی نظیره و تلکابین مجهزی هم داره و پر توریست های خارجی در ایام نوروز ، پارک صفه و باغ وحش مجهزش نگین اصفهان هستن ، رستوران های خوب هم در مرکز شهر ، تازه می تونید از شهر بی نظیر کاشان و شهر یزد هم که همش چهار ساعت اختلاف داره با اصفهان دیدن بکنید ، مطمئن باشید از سفر به خطه اصفهان که همون قلب ایران هست پشیمون نمی شید ....

      پاسخ ها

      • مجید

        اصفهان تنها شهر ایرانه که شهرتش از کشور ایران فراتره یعنی خیلی ها تو دنیا ممکنه ایران را نشناسند اما اصفهان را چرا.و اینکه اصفهان تنها شهر ایرانه که هر توریست خارجی اگر وارد مرزهای ایران بشه حتما بدون دیدن آن از ایران خارج نمیشه.

      • بدون نام

        لطفا قسم دروغ نخور

    • یاسین

      شیراز بهترینه به خدا

    • مسی

      گردشگران خارجی برای دیدن پرسپولیس وارد ایران میشن نه اصفهان...در کل ما شیرازیها مخلص همه مردم ایران هم هستیم عربهای عزیز ترکهای مهربون کردهای دلاور بلوچهای مرد و .....اما شخصا از اصفهانی ها زیاد خوشم نمیاد و مردم اصفهان و شیراز با هم کل کل دارن و اصفهانیا به شیراز حسودیشون میشه و همیشه میخوان بد جلوش بدن.نمیگم شیراز و فارس بی عیب هست خیلی عیب و ایراد هم داره ولی اگه منصف باشیم میبینیم که هر چی باشه از اصفهان و اصفهانی بهتره.ممنون.
      در ضمن مخلص اون اصفهانی هایی که با مرام و بلند نظر هستند هم هستیم....آره..و باید بگم بعد از تخت جمشید عظمت و زیبایی میدان نقش جهان و گلدسته ها و کاشی کاریهای مسجد مشهورش واقعا منو حیرت زده کرد...و افتخار کردم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        صد سال سیاه ما با شما کل کل نداریم
        شما نهایتش میتونید با کاشون اصفهان کلکل کنید
        ما یه روزگاری با تبریزیا کلکل داشتیم که اونم صلح کردیم خلاص شد
        گردشگران خارجی هم باید بری ببینی چندتا اثار ثبت شده در یونسکو در اصفهان هست چنتا در شیراز!

    • یاسین

      عشق فقط شیراز اصفهان فقط چهارتا ستون داره شده نصف جهان

      پاسخ ها

      • اصفهانی

        نه بابا یه ستون داره!
        اون نصف جهان را به خاطر این گفتن که توش ارمنی هست گرجی هست فارس هست لر هست مسلمون هست یهودی هست مسیحی هست زرتشتی هست و فرهنگ ها و ادیان و مذاهب مختلف تو یه شهر جمع شده

      • امین

        خب مثلا شما اوج آثار باستانیتون که همون ستون شکسته هاست باز ماله ما سالمه در ضمن نیازی به این دعوا ها نیست قرار به حرف باشه که از پس ما بر نمیاین پس چرا دوست دارین اینقدر با اصفهان لج باشید

      • امین

        خطاب به اصفهانی یعنی واقعا میخوای با ایشون بحث کنی وقتی تو اصفهان در شعاع 3 کیلومتری میدان نقش جهان هر 5 دقیقه یه اکیپ توریست میبینی دیگه حتما اونا همین ستونا را دوست دارن در ضمن شیراز که اوج جاذبه تاریخیش اصلا فضاسازی خوبی نداره فقط در حد اینه که بگی عه چقدر قدیمی و بری ولی مگه میشه از هم خوانی زیر پل خواجو دل کند و رفت

    • مهسا

      اصفهانی هستم و عاشق شهرم کلا هر کسی نسبت به شهرش تعصب داره و اونو بهتر میدونه ولی بنظرم شیراز هم فوق العادس شهر های زیبا زیاد داریم تبریز خوزستان و....ََانقدرم دعوا نکنین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من اهواز رفتم به مردمشم احترام میذارم خیلی ادما مهربون و خوش قلبی هستند ولی خداوکیلی زیبایی از شهرش ندیدم.من بازار امام را دیدم اخر اسفالت را هم رفتم دیدم کیان پارس هم رفتم دیدم.پل سفید و همه جا اما جالب نبود.خود مردمشم گله داشتند که به اهواز نمی رسن
        البته این که میگم مال سال 92 میشه الان 5 سال گذشته نمیدونم چطور شده.

    • جواد

      سوال داره خدایی معلومه شیراز یه سر و گردن بالاتر از اصفهانه !!!!

      پاسخ ها

      • رضا

        شیراز رو به توان هزار هم برسونی به پای اصفهان نمی رسه

    • Mohammad

      دوست عزیزی که میگی مردم جهان شاید ایران رو نشناسن ولی اصفهان رو میشناسن،اول فکر کن بعد حرف بزن اینو جای دیگه نگو که ازت بخندن
      تمام دنیا ایران رو بخاطر شیراز و حافظ و سعدی و شوریده شیرازی تخت جمشید و پاسارگاد و نقش رستم و نقش رجب و آرامگاه کورش کبیر و پرسپولیس میشناسن نه بخاطر اصفهان و زاینده رودش،ضمنا زاینده رود هم خشک شده،شما اصفهانیا فکر میکنید فقط خودتون رودخونه وسط شهر دارید،نخیر اقا،تبریز هم داره،رودکارون اهواز هم هست،شیراز هم رودخانه داره وسط شهر میگذره البته الان فصلی هست ولی وقتی که شد تنگ شده تموم شد دیگه رودخانه شیراز همیشه اب خواهد داشت

      پاسخ ها

      • امین

        اگه به خاطر رود خونه بود که الان شهر شما پرتوریست بود نه اصفهان کلا شیراز را ادمایی که رشته ی باستان شناسی میخونن میان اما اصفهان خودش یه سفر تفریحیه عالیه اگه شما فرانسه را با گوته میشناسین ما با برج ایفل می شناسیم در ضمن شما زاینده رودا با اون رودخوناتون مقایسه می کنی خسته نباشی دلاور اگه اینقدر دارید چرا تا حالا کسی دربارش حرف نزده والا روستا های اطراف اصفهانم روخونه وسط روستا دارن ولی این کجا و ان کجا

    • تبریزی

      سلام نیازی به دعوا نیست هر استانی قشنگی شهرشو داره ولی شیراز خیلی گرمه ریز گردم داره کجا هواش تمیز والا ما هر وقت شنیدیم گفتم ریز گرد داره ولی تبریز تمیز ترین شهر ایران داخلش افغانی و گدا هم نداره یعنی راه نمی دیم معماریمونم ایرانی ولی واس تخت جمشید شیرازو خارجیا ساختن

    • یاسین

      اثار باستانی اصفهان به گرد بایی شیراز هم نمیرسه نه تنها اثار باستانی بلکه شیراز هوایی پاک مردمان مهمان نواز همه ی این ها به کنار شب های دروازه قران به همه چیز می ارزه
      فقط شیراز وسلام

      پاسخ ها

      • رضا

        اتفاقا برای اینکه بدونی اگه بری توی سایت های خارجی مفایسه اصفهان شیراز رو ببینی ۹۰ درصد اونها به اصفهان رای بهتری دادند شیراز همش باغ هست و سرسبزی حالا یه تخت جمشید از توش بیرون اومده اما اصفهان انواع اثار رو داره راستی شیرازیا که میگی مهمان نوازند ایا می ایند به توریست اجازه بدند مجانی تو خونشون اقامت یک ماهه داشته باشند این کار رو اصفهانیا کردند.

    • zizi

      اصلا مقایسه داره مگه ...اگر ایران رو به اسم کوروش کبیر میشناسن ..منشور کوروش کبیر !!!جایی به آدم خوش میگذره که دلت خوش باشه ..احساس غربت نکنی ..من خودم دانشجو ارشدم تو اصفهان درسته شهر تمیزی هست..ولی آزادی فرهنگی نداره...آدماش اگر ده بار باهات برخورد کنن بار 11 که میبینتت انگار هیچ وقت ندیدنت...من که دق کردم

    • بیتا

      اصلا مگه مقایسه داره ....ایران رو به اصفهان نمیشناسن..ایران به منشور حقوق بشر کوروش میشناسن..جایی برا زندگی خوبه که دلت خوش باشه اصفهان درست شهر تمیزی هست ولی هوای تمیزی نداره...متاسفانه تو اصفهان اگر ده بار یکیو ببینی و کارش پیش گیر باشه بار 11 اگر کارشون حل شده باشه مثل غریبه هزار ساله هستن....

    • عاطی

      جناب تبریزی که میگی تخت جمیشدو خارجیا ساختن ..شما کلا برو مطالعه کن تخت جمشید اون موقع به عنوان سازمان ملل بوده.ایران هم امپراطوری ایران ..شوهر من باستان شناسه ..شما هم برو سرچ کن بخون ...اینایی که شما بهش الان میگی خارجی و میگی تخت جمشیدو ساختن اون موقع جز امپراطوری ایران بودن

    • بدون نام

      اصفهانی ها توریست های خارجی رو مجانی توی خونشون اقامت میدن!!!خخخ چقدر بهشون نمیاد

    • بدون نام

      شیرازشیرازکه میگن کجااصفهانه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج