adexo3
۱۴۲۲۶۹۶
۱۷ نظر
۳۷۴۵
۱۷ نظر
۳۷۴۵
پ

مخالفت شدید دولت با تعطیلی روز شنبه

همزمان با جدی شدن تعطیلی روز شنبه و احتمال تائید این مصوبه از سوی شورای نگهبان، روزنامه رسمی دولت (ایران) در یادداشتی به شدت از این تصمیم عصبانی شد و با آن مخالفت کرده است.

برترین‌ها: همزمان با جدی شدن تعطیلی روز شنبه و احتمال تائید این مصوبه از سوی شورای نگهبان، روزنامه رسمی دولت (ایران) در یادداشتی به شدت از این تصمیم عصبانی شد و با آن مخالفت کرده است.

مخالفت شدید دولت با تعطیلی روز شنبه

این روزنامه در مخالفت شدید با تعطیلی روز شنبه نوشت:

تعطیلی شنبه که از سوی برخی کارشناسان و رسانه‌ها اقدام اصلاحی جزئی و ساده‌ای برای بهبود تعاملات مالی و تجاری بین‌المللی تصویر می‌شود، در واقع نوعی جراحی فرهنگی رادیکال با پیامدهای مهم است و از قضا به ضرر جریان فعالیت‌های کشور (اقتصادی، اداری، آموزشی و...) خواهد بود.

در سنت اسلامی، هفته با شنبه آغاز و به جمعه ختم می‌شود. دستکاری در این تنظیم زمانی خواه ناخواه با تبعات و دلالت‌های مهم فرهنگی و تمدنی همراه است. چنین کاری شاید یکی دو پله از تغییر خط و زبان در دگرگون کردن فرهنگ عمومی کمتر باشد و تبعات و نتایج آن خصوصاً در بلندمدت خود را نشان خواهد داد.

از جمعیت 24 میلیونی شاغلین در کشور ما چه تعدادی از افراد به طور مستقیم درگیر تعاملات تجاری، مالی و بانکی بین‌المللی هستند؟ صدهزار نفر؟ دویست هزار نفر؟ پانصد هزار نفر؟ من به این آمار دسترسی ندارم و نمی‌دانم اساساً تخمینی از آن وجود دارد یا نه. اما حتی اگر عدد نامحتمل یک میلیون نفر از شاغلان را در نظر بگیریم، سهمی کمتر از 5‌درصد از نیروی کار ایران را به خود اختصاص می‌دهد. تازه ما در اینجا مخرج کسر را فقط شاغلان قرار دادیم و با افزودن دانش‌آموزان و دانشجویان که فعالیتشان هیچ ربطی به تعاملات بین‌المللی ندارد سهم این بخش کمتر هم می‌شود.

چرا باید برای تسهیل و توسعه عملکرد چنین کسر کوچکی از نیروی انسانی  کشور دست به جراحی فرهنگی مهمی بزنیم؟ آیا راهکار دیگری برای تدارک مشکل آنها وجود ندارد؟ اساساً شرکت‌های خصوصی چه مانعی در تعریف روزها و ساعات کاری خود به اقتضای فعالیتشان دارند؟ بخش عمومی را نمی توان با ایجاد شعب و کارکنان کشیک در روزهای تعطیل در خدمت فعالان اقتصادی قرار داد؟ و ...

تعطیلی شنبه که در فرهنگ عمومی ما با آغاز کردن کار و فعالیت و اراده‌ها و تصمیم‌های جدید قرین است، تبعاتی ضد کار و فعالیت خواهد داشت. حتی اگر این جراحی نابجا در تغییر تصویر و تصور شنبه توفیق یابد، تغییر تلقی عمومی از پنجشنبه (به عنوان روز نیمه تعطیل و تق و لق) ساده نخواهد بود. همچنان که مرحوم شهید رجایی در کاستن تعطیلات نوروزی از ۱۴ روز به ۴ روز موفق نبود. به این ترتیب روزهای فعال و سرپای هفته از ۵ روز به ۴ روز (یکشنبه تا چهارشنبه) کاهش می‌یابد  و این در شرایط امروز ما ضربه مهمی به کل روال فعالیت و کارهای اقتصادی و اداری و آموزشی کشور است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      در سنت اسلامی شما ها خیلی چیزها آمده است آیا اونها را اجرا می کنید ؟

    • ناشناس

      شنبه اول هفته تعطیل باشه که چی بشه همینجوری ادارات کارانجام نمیدن

    • بهزاد

      مگر جهان اسلام فقط ایران هست.تمام کشورهای مسلمان شنبه و یکشنبه تعطیل هستند بدون اینکه ضربه ای به اسلام و مسلمین داشته باشه

    • محمدرضا

      احسنت..یعنی چه...بزارید طبق روال قبل پیش بریم.

    • ناشناس

      دولت بی سواد بی کفایت

    • ناشناس

      وقتی شنبه تعطیل باشه ۵شنبه میشه یه روز کاری کامل داداش کجای قران روایات اومده که شنبه اول هفته وجمعه آخرهفته چون تو تقویم اینجوریه نمیشه گفت که اسلامیه واسلام گفته

    • ناشناس

      قرار بوده یک روز به تعطیلی هفته کشور اضافه بشه شق القمر که نمی خواهید کنید.حدالقل به صورت آزمایشی تصویب کنید ثمرات مثبت یا منفی آن در این مدت آزمایشی بررسی کنید اگر بد بود ادامه ندید اگر خوب بود بعد از این مدت به صورت دائمی تصویب کنید

    • بی نام

      سخن حق گفتن کاملا درست

    • ع ع ع ع ع ع

      نادان همون چندهزارنفرتاجر هم که دارن با دنیا دادوستدمیکنن ترکش سودوزیانش به ۸۵میلیون نفرمیخوره

    • علی تهرانی

      فقط جمله رجایی موفق نبود درست است بقیه حرف ها بازی با کلمات و بیهوده است ‌

    • ناشناس

      سلام شنبه نباید تعطیل باشد

    • علیرضا

      دقیقا من هم موافقم ، مسخره ترین تصمیم تمام دوران ایران خواهد بود اگه شنبه تعطیل بشه ! با تعطیلی شنبه علنا سه روز در هفته تعطیل خواهد شد ! پنجشنبه در فرهنگ ایران بعنوان یه روز نیمه تعطیل و پایان هفته هست ! هیشکی دل به کار نمیده !! لطفا مسئولان بجای این مسخره بازیها بفکر نان شب ملت باشن ثوابش بخدا بیشتره .

    • بی نام

      حسب موارد دین اسلام و سنت دیرینه ایران از شنبه تا پنج شنبه کار و جمعه تعطیل شده است این تغییرات و سردرگمی مردم و دولت چیست

    • سینیور

      دقیقا

    • ناشناس

      بخدا یک کلاس هم نیست چه برسه به شش کلاس

    • ناشناس

      خب چون میخان ازتباط با جهان قطع شه

    • ناشناس

      کاملا مطلب درست و به جایی بود و من تایید میکنم. بار فرهنگی زیادی داره و بدون دلیل است. من هرکس رو میبینم با تعطیلی شنبه مخالف هست و فقط توی رسانه ها ملت جوگیر شدند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج