adexo3
۱۰۵۴۹۶
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

درباره سوپراستار دیپلمات که فقط ۲۷ سال دارد

آمدنش به ایران آنقدرها هم دور از نظر نبود. وزیر امور خارجه ای که کشورش بارها میزبان مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ بوده و خودش هم از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، پنج بار با محمد جواد ظریف دیدار کرده است و سابقه آشنایی اش با وزیر امور خارجه کشورمان به کنفرانس امنیتی مونیخ برمی گردد.

درباره سوپراستار دیپلمات که فقط 27 سال دارد





روزنامه هفت صبح: آمدنش به ایران آنقدرها هم دور از نظر نبود. وزیر امور خارجه ای که کشورش بارها میزبان مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ بوده و خودش هم از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، پنج بار با محمد جواد ظریف دیدار کرده است و سابقه آشنایی اش با وزیر امور خارجه کشورمان به کنفرانس امنیتی مونیخ برمی گردد.

«سباستین کورتز»، وزیر امور خارج اتریش دور روز پیش در حالی برای یک سفر دو روزه به ایران سفر کرده که لقب جوانترین فردی را که از سال ۱۹۵۴ تاکنون به مقام وزارت در این کشور رسیده است، به دوش می کشد اما نکته قابل توجه درباره سفر کورتز به ایران شاید خبرهای مربوط به او و حتی حرف هایش در نشست خبری مشترک او با ظریف نباشد.

نکته قابل توجهی که همزمان با سفر او به ایران مورد توجه رسانه های داخلی - به خصوص سایت های اصولگرا - قرار گرفته است، سمت کورتز با توجه به سن و سال کمش است. نکته ای که بعضی از رسانه ها آن را تلنگری برای مسئولان در همه حوزه ها توصیف کرده اند و یادآور شده اند که چگونه یک کشور اروپایی که اتفاقا یکی از مهمترین کشورها در عرصه روابط بین الملل و دیپلماتیک است، توانسته به یک جوان ۲۷ ساله برای اداره سکان دیپلماسی کشورش اعتماد کند؛ اما چرا بیشتر دولت های بعد از انقلاب حضور جوانان را در دولت هایشان نادیده گرفتند و فراموش کردند که انقلاب اسلامی بر پایه حضور همین جوانان کشور شکل گرفت و با سپردن امور کشور به همان ها توانست مشکلات پیش روی جمهوری اسلامی را حل کند.

این آمار نشان می دهد هر چه از عمر انقلاب بیشتر می گذرد، سن مسئولان رده اول و دوم کشور نیز افزایش پیدا می کند؛ گرچه در تحلیل های این سایت ها نمونه های آماری از میانگین سنی وزرای دولت های هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و حتی محمود احمدی نژاد آورده شده است اما به نظر می رسد روی سخن بیشتر آنها با روحانی باشد.

درباره سوپراستار دیپلمات که فقط 27 سال دارد

روی سخنی که یک درخواست را از رئیس جمهور طلب می کند: اعتماد به جوانان. نکته جالب توجه در مورد کورتز این است که او هنوز تحصیلاتش را تمام نکرده است!

متولد ۲۷ آگوست ۱۹۸۶ در وین است. در سال ۲۰۰۹، کورتز به ریاست شاخه جوانان این حزب رسید. در دسامبر ۲۰۱۳ به عنوان وزیر امور خارجه اتریش انتخاب شد تا به جوانترین وزیر دولت در کل تاریخ اتریش و جوانترین وزیر امور خارجه در اتحادیه اروپا تبدیل شود.

اگرچه جوانی و سن کم این ستاره خوش آتیه حزب محافظه کار اترش صحنه سیاسی را شگفت زده کرده است اما با این حال او چهره ناشناخته ای برای مردم نیست. برعکس، او از سال ۲۰۱۱ در متن دولت حضور دارد و در دولت ائتلافی پستی را که خودش به وجود آورد برعهده داشته است.

پستی که او در سال ۲۰۱۱ و در سن ۲۴ سالگی برعهده گرفت باعث شد اعتراض های بسیاری در اینترنت شکل بگیرد. در هنگام انتخابات شهرداری وین در سال ۲۰۱۰ نیز پوسترهایی از او منتشر شد که روی یک اتومبیل بزرگ چهار در سیاه رنگ - که رنگ حزب اوست - فیگورهای مختلف گرفته بود. با اینحال چیزی نگذشت که در آن برهه به یکی از محبوب ترین اعضای دولت تبدیل شد.

کورتز از آن زمان توانسته است نظرها را نسبت به خودش عوض کند. او مسیری کم نقص و بی اشتباه را طی کرده؛ حمایت مطبوعات را به دست آورده و اکنون با ظرافت هایی که در سخنرانی هایش به نمایش می گذارد توانسته بسیاری از منتقدان را به موافقان خود تبدیل کند؛ ظرافت هایی که البته مستلزم مقام او در رأس دستگاه دیپلماسی اتریش است.

منتقدان سابق او حتی در برخی موارد زبان به تحسین آمار کاری او نیز گشوده اند. نکته جالب این است که اکنون دیگر جوانی او نه یک نقطه ضعف که اتفاقا برگ برنده کورتز و حزبش در برابر احزاب راست افراطی در نظر گرفته می شود. به همین دلیل است که در آخرین نظرسنجی ها که در روزهای پایانی ماه نوامبر برگزار شد، «اف پی او» (حزب متبوع او) در رأس قرار گرفته و ۲۶ تا ۲۸ درصد آرا را از آن خود کرده است.

اگر بخواهیم در سایر کشورهای اروپایی، افرادی را که در سن کم به مقام های بالای سیاسی دست یافتند پیدا کنیم، به «فرانسوا باروان» فرانسوی می رسیم که در سال ۱۹۹۵ به عنوان دبیر و سخنگوی دولت برگزیده شد. او در آن زمان ۲۹ سال سن داشت. البته باروان با کورتز یک تفاوت اساسی داشت: او تحصیلاتش را تمام کرده بود!

وزیر خارجه اتریش: توافق نهایی همه تحریم ها را لغو می کند

سباستین کورتز، وزیر امور خارجه اتریش در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه گفت: «به عنوان عضو اتحادیه اروپا روابط اقتصادی خوبی را با ایران متصور هستیم و روند گفتگوهای انجام شده بین ایران و سایر کشورها را مثبت ارزیابی می کنیم. او درباره توافق هسته ای صورت گرفته بین ایران و کشورهای ۱+۵ و تاثیر این توافق بر روابط اقتصادی کشورها به ویژه ایران و اتریش گفت: «ما روند اقتصادی خوبی با ایران داریم و به عنوان عضو اتحادیه اروپا این روابط را بسیار خوب ارزیابی می کنیم.»

او افزود: «شرکت های اتریشی نیز نظرشان بر همین مبناست و ما روند مثبتی را در روابط اقتصادی در پیش داریم.» وی همچنین ادامه داد: «گفتگوهای انجام شده بین ایران و سایر کشورها را مثبت ارزیابی می کنیم و از این روند خوشحالیم و امیدواریم تا آخر ماه ژوئیه یک توافق که از نظر ما مثبت است صورت گیرد. این توافق نه تنها در منطقه بلکه در جهان جنبه مثبتی دارد و از نظر اقتصادی نیز می تواند بسیار مثبت باشد و منجر به پایان همه تحریم ها علیه ایران شود.»

سباستین کورتز تاکید کرد: «با توجه به احترام به شأن انسانی، علاقه به گفتگو در خصوص حقوق بشر با ایران داریم. تجربه خوبی در این زمینه داشتیم که علاقه داریم آن را در اختیار طرف مقابل بگذاریم. گفتگوهای دانشجویی در این زمینه داشته ایم و نظرمان این است که در جهان در مورد حقوق بشر بهتر عمل کنیم. روند گفتگوها را در این زمینه مثبت ارزیابی می کنیم.»

گزارش نیویورک تایمز درباره پیشرفت در مذاکرات هسته ای

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی در این باره می نویسد: «ایران و قدرت های جهانی با باقی ماندن سه ماه تا پایان ضرب الاجل برای دستیابی به توافق نهایی همچنان به دنبال راه حل هایی برای حل اختلافات خود بر سر برنامه هسته ای ایران هستند. با اینحال، پیشرفت در مذاکرات هسته ای منتقدان و مخالفان آن را مات و مبهوت کرده و نشان داد که سرمایه گذاری در این فرآیند ارزش خطر دارد.

از مهمترین جنبه های هشدار دهنده برنامه هسته ای ایران توانایی این کشور برای غنی سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد بوده است، توانایی که از لحاظ فنی چند گام تا سوخت مورد نیاز برای تولید بمب اتم فاصله دارد. ایران از سال ۲۰۱۰ تولید این سطح از سوخت را آغاز کرد. مقامات غربی تحریم های سختی را علیه ایران اعمال کردند و در سال ۲۰۱۲ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی سازمان ملل خود تهدید برنامه هسته ای ایران را با کشیدن یک چارت نشان داد. در سال ۲۰۱۳ ایران بر این باور بود که یک تا دو ماه تا برخورداری از اورانیوم لازم فاصله دارد. اخیرا اما همه چیز به آرامی پیش می رود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج