اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۰۹۰۴۷۵
۳۰ نظر
۵۰۱۱
۳۰ نظر
۵۰۱۱
پ

آیدین آغداشلو سکوتش را شکست

آیدین آغداشلو درباره اتهامی که به وی درباره کپی کاری زده شده است پاسخ داد و آن را ناشی از جهل نسبت به سبک Art About Art دانست.

خبرگزاری صبا: آیدین آغداشلو درباره اتهامی که به وی درباره کپی کاری زده شده است پاسخ داد و آن را ناشی از جهل نسبت به سبک Art About Art دانست.
آیدین آغداشلو سکوتش را شکست
آیدین آغداشلو که به تازگی با رکوردشکنی تابلوی «خاطرات امید» از مجموعه معروفش خاطرات انهدام، به قیمت ۱۲ میلیارد تومان در سیزدهمین حراج تهران رکورد گران قیمت ترین نقاش ایرانی را به خود اختصاص داد، درباره تلاش برخی در ایجاد شائبه اصالت این اثر یک ویدئو و دو متن منتشر کرد.
آیدین آغداشلو در صفحه اینستاگرام خود درباره سبک نقاشانه این تابلوی ۱۲ میلیاردی و سری خاطرات انهدام ابتدا یک ویدیو منتشر کرد.
او در گفتگویی با سایت آرته باکس که چهار سال پیش انجام شده می گوید: گویا هنوز هم بعضی ها درباره شیوه Art About Art کمتر شنیده اند، بسته به سلیقه و علاقه تان اثری را انتخاب می کنید، در بخش هایی از آن مداخله و تصرف می کنید و آن را مال خود می کنید، اما برخی در رسانه شان می نویسند نقاشی آغداشلو شبیه بوتیچلی است، خوب معلوم است شبیه است، اصلا کار من با این نقاشی خاص است، دارم با بوتیچلی گفتگو می کنم.
این نقاش چند روز بعد ۳ صفحه از کتاب درسی ۶۱ سال پیش منتشر کرد و نوشت: «نقاشی دوران نوجوانی من است با سفارش سازمان کتاب‌های درسی، در ۱۸ سالگی کشیدم. سال ۱۳۳۸. با گواش و در اندازه‌ ۳۰ در ۴۰ سانتیمتر. طراحی مفصلش را با استفاده از اسناد و نمونه‌های دوران ساسانی شکل دادم و سعی کردم تمام جزیٔیات کار مستند و متکی به نمونه‌های تاریخی باشد. و چه کیفی داد این جستجو و بازسازی! این سه نقاشی از شش نقاشی سفارش داده شده بودند و اجرتش به قدری کافی و مناسب بود که توانستم با پولش به لندن سفر کنم و موزه‌ها را ببینم.
آغداشلو همچنین در واکنش به اعتراض و انتقاد افرادی ذیل خبر رکوردشکنی اثری از بوتیچلی متنی را نوشته است: «چندی پیش خبری را خواندم درباره‌ی یک تابلوی ساندرو بوتیچلی که در حراج سادبیز نیویورک به قیمت ۹۲ میلیون دلار به فروش رفته. بوتیچلی نقاش دوره‌ی رنسانس ایتالیا و یکی از بزرگترین نقاشان تمامی تاریخ هنر است. آثارش در مهم ترین موزه‌های دنیا قرار دارند که شاید مهم‌ترین آنها را بشود در "اوفیتزی" فلورانس سراغ کرد.
اما جدای از این خبر، یادداشت‌هایی که برخی از خواننده‌های ایرانی پای آن گذاشته بودند برایم شگفت‌انگیز بود و از جهل رایجی حکایت می‌کرد که کسی هم جلودارش نیست!
یک بار نوشتم رسانه‌های مجازی مساوی کننده‌های تعیین کننده زمانه‌ی ما هستند. هر صاحب موبایلی با هر کسی در هر جای جهان مساوی است. این نکته‌ی مهمی است، اما مهم‌تر این که در پشت دستان پرتاپ کننده‌ی چنین نوشته‌هایی، چه معنایی خوابیده؟ و مگر جز این است که از زیر فشار تحقیر، نسلی تحقیرکننده پدید می‌آید که وقت‌هایی پشت نام‌ها و صفحات جعلی پنهان می‌شود تا دق‌دلی خالی کند و در تخریب بنا‌هایی که با رنجِ دستان اهل تکلیف، آجر به آجر بالا آمده مسابقه دهد!
اما حیف نیست درنیابند که اعتبار فرهنگ و هنر تا به چه مقدار و میزان و ارتفاعی است؟ و آیا هنوز هم به قول نیکولو ماکیاولی − همشهری و هم عصر بوتیچلی − هدف وسیله را توجیه می کند؟
و آیا درست نیست اگر این همه جوان خدنگِ بی‌خبر از حال روزگار، به جای زشت نویسی‌، یاد بگیرند مطالعه کنند و دریابند که فرضاً یک کتاب خطی پانصد ساله‌ی ایرانی، یا نقاشی "تک چهره ی مرد جوان با قابی مدور" بوتیچلی، اوج میراث درخشان حافظه‌ی انسان فرهیخته و متمدن است، و بدانند که انسان بی‌حافظه‌ی تاریخی و فرهنگی، محکوم به فناست.
از جوانی عاشق این نقاشی بوتیچلی بودم. بعد از انقلاب که عزل شدم و فراغت بیشتری پیدا کردم بازسازی‌اش کردم و به جای قاب مدور دستی را نقاشی کردم مجروح و خون آلود و باندپیچی شده که انگار تیغه‌ی شمشیری را محکم چسبیده بود تا کشته نشود. این نقاشی را در مجموعه‌ی "خاطرات انهدام" و در سبک معمول‌ام − اثر هنری اقتباسی derivative artwork؛ شیوه‌ای رایج در جهان که از ۱۳۵۲شروع کرده بودم کارکردم. نقاشی را تا چند سالی داشتم و بعد فروختم، تا چهار سال پیش که در حراج بونامز لندن دوباره به فروش رفت. اما مجموعه خاطرات انهدام من بازسازی آثار نفیسی بود از نگارگری‌ها، قطعات خطی، ظرف‌های مینایی، تابلو‌های رنسانسی، که مچاله و مضمحلشان می‌کردم؛ به نشانه‌ی گذر زمان و ستمی که ارزش و زیبایی را منهدم می‌کند.
دیروز که تصویر نقاشی بوتیچلی را دیدم که خبر از فروش خیره‌کننده‌ی ۹۲ میلیون دلاری‌اش می‌داد، کیف کردم. اما وقتی فحش‌ها و توهین‌هایی را که برخی از هموطنانم در کامنت‌های زیرش نوشته بودند خواندم، جا خوردم! گویا "خاطرات انهدام" عملاً صورت گرفته بود و کسانی با نوشته‌های زشتشان، خواسته بودند یک شاهکار هنری مسلم را بی‌قدر و انکار و منهدم کنند، و خود تجسم زنده و معاصر یک انهدام‌گر تاریخی درازمدت شده بودند!
معروف است وقتی مجسمه‌ی داود میکل آنژ را برای نصب می‌بردند نگران بود که چه خواهد شد. اما درست که نگاه کرد دید سراپای مجسمه را با ورقه‌های اشعاری در وصف زیبایی آن پوشانده‌اند. و آسوده شد. اما نقاشی بوتیچلی را کامنت‌نویس‌های ما با فحش پوشاندند، و به "خاطرات انهدام" تحقق بخشیدند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سكوتش را شكست ،،،،، چه باكلاس

    • سعید

      این آقا جامعه هنری رو به گند کشیده ولی هنوز نمیخواد باور کنه مردم بخاطر انحراف اخلاقیش ازش نفرت پیدا کردن. داره به نفهمیدن سبک های نقاشی توسط مردم خُرده میگیره. خب معلومه که مردم اطلاع کافی از سبک ها ندارن. این یک خیزش اجتماعی علیه فساد اخلاقی امثال شماست جناب آغداشلو. ممکنه هر جایی از زندگی شما نمود پیدا کنه، حتی تو صف یک نونوایی وقتی مردم حاضر نشن کنار شما وایستن

    • بدون نام

      مردک متجاوز بیا درباره ازارهای جنسی شاهکارت هم بگو

    • خدیجه کاظمی

      سلام هرگاه دیدی کسی پشت سرت کارهایی میکنه که توراخراب کنه پس بدان که راهی راکه می‌روی درست است وشخص ازحسادت نمیتواندکارهایت موفقیت‌های راببیندپس باقدمی استوار ثابت قدم به‌سوی اهدافت قدم بردار

    • رضا

      عالی بود و البته برای خیلی از حضرات مورد خطاب شما غیر قابل فهم!

    • محمدرضا

      با ارزوى سلامتى بى پايان شما هنرمند پايا و مايه فخر هنر ايران ، تا كور شود ان كه نخواهد ديد و نخواهد فهميد و در حسادت نادانيش بسوزد

    • محمدرضا

      با ارزوى سلامتى بى پايان شما هنرمند پايا و مايه فخر هنر ايران ، تا كور شود ان كه نخواهد ديد و نخواهد فهميد و در حسادت نادانيش بسوزد

    • رضا

      عالی بود و البته برای خیلی از حضرات موبایل به دست مخاطب شما، غیر قابل فهم ...

    • محمد

      متجاوز و دروغگو

    • بدون نام

      از تجاوزها نمی خواهید چیزی بگید جناب نقاش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با سلام من که جناب عالی را نمیشناسم و ادمی جایز الخطاست اصل هنر اوست که دنیا را نشانه رفته موفق باشی و سر بلند

    • بدون نام

      الان مثلا تصرف کردی و شدی میکل‌آنژ

    • بدون نام

      توجیه نکن

    • کجانی

      بدنیست سکوتش رادررابطه بابعضی مسائل دیگه هم بشکنه؟!!!

    • بدون نام

      لازم نیست برای توجیه تقلب از الفاظ پیچیده استفاده کنی ، درک کپی کاری شما برای هر طفلی ساده است...

    • بدون نام

      شما در مورد سایر قضایا یه سکوتی بشکنی بد نیست جناب هنربند ما جوانان امروز از تو و امثال تو هزار بار داناتریم و فاجعه به بار نخواهیم آورد

    • بدون نام

      شرح خوبی ازکامنت نویسان
      هموطن که دوست دارن فحش
      بدن و تحقیر کنند ارایه کردید
      شایدسالهاطول بکشدتادرسایه
      اقتدارکشورمان روحیه مردم از
      تحقیربه تشویق عوض بشه

    • بدون نام

      با مشكلات اخلاقي ايشون كاري ندارم در اين كامنت ولي حرفشون درباره فلسفه كاري هنريشون كاملا درسته. در هنر مدرن _از آن خود سازي_ وجود داره و توسط هنرمندان بزرگ دنيا انجام ميشه در دهه هاي اخير. كسي كه ذره اي سواد هنري داشته باشه اين نكته بديهي رو ميدونه. تابلوهاي آغداشلو هم از بُِعد هنري ارزشمندند واقعا.

    • بدون نام

      عجب پس چرا به تهمینه میلانی اینهمه تاختن این و نگفتی یه کلام می گفتی نقاشی های اونم همین سبکیه که گفتی

    • بدون نام

      يه كم هم در مورد تجاوز به شاگردان دخترت توضيح بده !!!!

    • بدون نام

      مردك خبيث سالها قبل توررا از نزديك ديدم و بسيار درباره فسادت شنيدم

    • بدون نام

      کاش در مورد صد ها مورد تجاوزش به دختران کارآموز هم سکوتش را می‌شکست.

    • بدون نام

      درود

    • بدون نام

      کسی با تابلوی شما مشکلی نداره، مشکل از عدم صداقت شماست
      شما هنوز از اتهامات قبلی، خودتون رو تبرئه نکردین، و مردم بیشتر بخاطر این موضوع، با شما زاویه پیدا کردند

      بجای اینکه بیاین و مردم رو سرزنش کنید، درست توضیح بدین که این کار شما هم یک اثر هنری هست و یک نوع سبک هست، نه اینکه بیاید و به مردم خرده بگیرید

    • بدون نام

      در تجاوز سكوتش نشكست

    • بدون نام

      کپیکار

    • م ح

      کسیکه نمیداند هنر و هنرمند چیست چگونه بخودش اجازه میدهد راجع بیک اثر هنری قضاوت کند

    • بدون نام

      چهرش خود شیطان

    • بدون نام

      آخربدجنسیه

    • بدون نام

      اآ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج