اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۲۶۴۵۰۰
۴۴۱
۴۴۱
پ

معرفی ورق استیل ۳۱۶، کاربرد و ویژگی‌های آن

امروزه صنعتگران برای برطرف کردن چالش زنگ‌زدگی و خوردگی فلزات، از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند تا بتوانند این چالش را حل کنند.

یکی از روش‌هایی که برای انجام این مهم پیشنهاد شده، تولید و کاربرد ورق‌ استیل است. فلز استیل، آلیاژی از خانواده فلزات آهنی بوده و زمانی که با چند عنصر دیگر ترکیب می‌شود، خاصیت ضد اکسیداسیونی پیدا می‌کند. این آلیاژ در صنعت و زندگی روزمره ما کاربردهای فراوانی دارد. استیل ۳۱۶ یکی از انواع آلیاژهای استیل است که می‌تواند برای زمینه‌های مختلفی به کار رود. کاربرد ورق استیل ۳۱۶ در صنایع مختلف گسترده است.

معرفی ورق استیل 316، کاربرد و ویژگی‌های آن

ورق استیل ۳۱۶ چیست؟

یکی از رایج‌ترین محصولاتی که در خانواده مقاطع فولادی ضدزنگ قرار می‌گیرند، ورق‌های استیل‌ ۳۱۶ هستند که با اسامی استیل صنعتی و استیل گرید ۳۱۶ نیز شناخته می‌شوند. در صنعت ساخت ورق‌های استیل، مفاهیم مهمی وجود دارد که اطلاع از آن‌ها برای شناخت گریدهای مختلف ورق استیل ضروری خواهد بود. در میان این مفاهیم، اصطلاحی به نام آستنیت وجود دارد و به معنای این است که وقتی استیل در معرض گرما قرار می‌گیرد، در برابر سخت شدن مقاومت می‌کند؛ علاوه‌برآن این مفهوم موجب غیرمغناطیسی شدن ورق نیز می‌گردد.

 این مشخصه فنی، به‌خاطر ساختار کریستالی اصلی موجود در ورق استیل، به نام آستینت معرفی می‌شود. برای افزودن آستینت به آلیاژ استیل، باید از عناصری استفاده کرد که این ماده را در ساختار خود دارند. به این منظور از عناصری مانند نیتروژن، منگنز و نیکل که دارای آستینت هستند، قابل استفاده خواهند بود. شرکت‌های مختلفی وجود دارند که انواع ورق استیل ۳۱۶ را، در اندازه و مقیاس‌های درخواستی تولید می‌کنند. شاخصه‌هایی مانند وزن، متراژ و ضخامت ورق استیل، قیمت ورق استیل را تعیین خواهند کرد.

آشنایی با مشخصات فیزیکی استیل ۳۱۶

ورق استیل ۳۱۶ از لحاظ ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی کاملا مشابه استیل ۳۰۴ است، چراکه هردو از عناصر حدوداً یکسانی به وجود آمده‌اند. تفاوت اساسی بین این دو ورق میزان مولیبدن آن‌هاست که ورق استیل ۳۱۶ حدوداً ۲ الی ۳ درصد مولیبدن دارد. مولیبدن موجود در ورق استیل ۳۱۶، باعث افزایش و بهبود خواص مکانیکی، استقامت در برابر حرارت‌ بالا و مقاومت بیشتر در مقابله با زنگ‌زدگی و خوردگی، نسبت به ورق استیل ۳۰۴ خواهد شد. خرید اینترنتی ورق استیل 316 از سایت پیوان ( https://pivan.co/product-category/sheet/stannissteelsheet/steel-sheet-۳۱۶/ ) مقدور است.

ویژگی‌ و مزیت‌های ورق استیل ۳۱۶

قبل از پرداختن به کاربرد ورق استیل 316، لازم است نگاهی به بارزترین ویژگی‌های این ورق استیلی بیندازیم:

استقامت در مقابل زنگ‌زدگی

به‌طورکلی ورق استیل ۳۱۶ در محیط‌های کلریدی و قلیایی استقامت بیشتری نسبت به ورق استیل ۳۰۴ دارد. همچنین این نوع ورق در مقابل مواد اسیدی مانند اسید فرمیک، سولفوریک، استیک، تارتاریک و هیدروکلریک نیز استقامت مطلوبی از خود به نمایش می‌گذارد. کاربرد ورق استیل ۳۱۶ در آب‌های گرم، یکی از مهم‌ترین چالش‌های استفاده از این مقطع فلزی به شمار می‌رود؛ چرا که مشاهده شده که روی سطح ورق در این‌گونه محیط‌ها، یک ‌لایه زنگ‌زده قهوه‌ای ‌رنگ با سختی زیاد ایجاد می‌شود.

 استقامت در برابر گرما

یکی دیگر از ویژگی‌های ورق استیل ۳۱۶ که درواقع مزیت بزرگی نیز محسوب می‌شود، استقامت آن در برابر گرما است؛ به‌طوری‌که این ورق می‌تواند حدود ۹۲۵ درجه سانتیگراد را در دو مرحله پردازش و حدود ۸۷۰ درجه سانتیگراد را به طور پی‌درپی و بدون زنگ‌زدگی تحمل کند. طبق مطالب قبلی، اگر استقامت در مقابل زنگ‌زدگی آب در اولویت باشد، استفاده از ورق استیل ۳۱۶ در دمای ۴۲۵ الی ۸۶۰ درجه سانتیگراد، پیشنهاد نمی‌شود. مقاومت گرید ۳۱۶L در برابر جرم کاربید بیشتر بوده و می‌تواند در دمای بالا مورداستفاده قرار بگیرد. این ویژگی سبب می‌شود تا استحکام این گرید از ورق‌های استیل، مناسب باشد و این ورق‌ها در محیط‌هایی با فشار زیاد به‌کار روند.

قابلیت جوشکاری

از دیگر مزیت‌ها که منجر به گستردگی کاربرد ورق استیل 316 می‌شود، می‌توان به جوش‌پذیری بالای این ورق اشاره کرد که با کلیه شیوه‌های استاندارد ریخته‌گری و با فلز پرکننده یا بدون فلز پرکننده انجام می‌شود. به دلیل ازدیاد نیکل در این ورق، لازم است برای جلوگیری از ترک گرم و ایجاد فاز فریت، شتاب انحنای جوش کم شود؛ بنابراین استفاده از ورق‌های استیل ۳۱۶، ۳۱۶L و فیلر ۳۱۶L در این شرایط، ضروری خواهد بود.

کاربرد ورق استیل ۳۱۶ در حوزه‌ها و صنایع مختلف

ورق استیل ۳۱۶ در صنایع مختلف، کاربردهای بسیاری دارد. برای ساخت‌وساز در مناطقی مانند نواحی ساحلی که نمک زیادی دارند و یا محیط‌های باز که مواد شیمیایی موجود در آن‌ها زیاد است، می‌توان از ورق استیل گرید ۳۱۶ استفاده کرد. علاوه‌برآن در صنایع پزشکی نیز باتکیه ‌بر ویژگی ضدزنگ بودن این ورق، می‌توان ابزار پزشکی و جراحی تولید نمود. همان‌طور که گفته شد، استیل ۳۱۶ یک آلیاژ ضد زنگ و خوردگی بوده که دارای مقدار قابل‌توجهی عنصر کروم و نیکل است. این گرید از خانواده ورق‌های استیل، بیش از آلیاژهای دیگر قابلیت تحمل حرارت در پروسه‌ تولید مواد غذایی را دارد.

معرفی ورق استیل 316، کاربرد و ویژگی‌های آن

یک دلیل که باعث شده این آلیاژ فولادی در صنعت تولید مواد غذایی منحصربه‌فرد باشد، آن است که در برابر اسیدها، کلریدها و قلیاها مقاومت زیادی نشان می‌دهد و آسیب نمی‌بیند؛ این درحالی است که دیگر ورق‌های ضدزنگ مانند SS 304 هنگامی که در مجاورت نمک قرار می‌گیرند، دچار خوردگی شده و حفره‌های بزرگی در آنها ایجاد می‌شود. این امر موجب شده تا در مکان‌هایی که میزان اسید کمی دارند یا در مجاورت با نمک‌ها نیستند، آلیاژ ۳۰۴ انتخابی مناسب باشد. همان گونه که در قسمت‌های قبلی نیز ذکر شد، در استیل ۳۱۶ مولیبدن بیشتری نسبت به استیل ۳۰۴ وجود دارد؛ به همین علت اگر اصل فرم دهی برای صنعتگر اهمیت داشته باشد، استیل ۳۱۶ گزینه نامناسبی خواهد بود.

جمع‌بندی

یکی از مهم‌ترین معضل‌های صنعتگران در انتخاب آهن‌آلات و مقاطع فولادی مناسب، به زنگ‌زدگی و خوردگی ورق‌ها مربوط می‌شود که امروزه روش‌های متعددی برای رفع این مشکل وجود دارد. ترکیب عناصر مختلف و درنتیجه تولید آلیاژهای متنوع همچون آلیاژهای استیل، یکی از این روش‌ها است. در میان خانواده ورق‌های استیلی، استیل گرید ۳۱۶ از برجسته‌ترین‌ آن‌ها بوده و کاربردهای قابل‌توجهی در صنایع مختلف دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج