۱۲۸۰۸۹۹
۱ نظر
۴۹۶۰۹
۱ نظر
۴۹۶۰۹
پ

محتوای حمایت شده

درمان سیاتیک با ۱۰ روش‌ کاربردی (خانگی و پزشکی)

درمان سیاتیک امروزه به دلیل تغییر در سبک زندگی افراد به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های پزشکان تبدیل شده است.برای آشنایی بیشتر با درمان سیاتیک در ادامه مطلب با همراه باشید.

آیا سیاتیک درمان دارد؟ شاید این سوال شما هم باشد، سیاتیک یک بیماری است که بسیاری از افراد جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است.درمان سیاتیک می تواند با روش های مختلفی انجام شود که ما سعی داریم امروز چندین مورد مهم از آن را برای شما بیان کنیم. از جمله علت های مهمی که می تواند باعث درد عصب سیاتیک شود مواردی مانند بیرون زدگی دیسک، بالا رفتن سن، سیگار کشیدن و چندین علت مختلف دیگر است. یکی از علائم های مهم آن سوزن سوزن شدن، ضعف عضلانی همچنین درد در پا و گرفتگی کف پای آسیب دیده و بی حسی می باشد. یکی از موارد مهمی که می تواند به راههای درمان سیاتیک  کمک کند مراجعه به فیزیوتراپیست است.

در حالت کلی سیاتیک به یک وضعیت فوق العاده دردناک شامل کشیدگی یا آسیب به عصب سیاتیک می شود که در ابتدا از ستون فقرات شروع شده و از پشت پا عبور می کند.

در ادامه قصد داریم در رابطه با سیاتیک و درمان سیاتیک کمر برای شما نکاتی را بیان کنیم، پس دعوت می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

کلینیک درد مهرگان

همین حالا تماس بگیرید.

۰۲۱-۲۲۸۷۳۹۹۴

منظور از سیاتیک چیست؟

عصب سیاتیک(Sciatica) یکی از اعصاب حیاتی انسان است که از ناحیه‌ی تحتانی کمر شروع شده و از طریق لگن و باسن به پاها کشیده شده، گفته می‌شود. بر اساس تحقیقات انجام شده این رشته‌های عصبی دارای حساسیت بالایی هستند و با عوامل متعدد دچار مشکل می‌شوند. رگ سیاتیک کجاست شاید این سوال برای خیلی از افراد به وجود آید در واقع سیاتیک در سمت راست و هم در سمت چپ بدن قرار دارد .گاهس اوقات به این دلیل که افراد درد را در یک قسمت از اندام تحتانی احساس می کنند این است که فتق دیسک دارندوگرنه در هر دو سمت بدن عصب سیاتیک از کمر تا پشت پا کشیده می شود.لازم به ذکر است عصب سیاتیک در قسمت زانو به دو شاخه تقسیم می‌شود که تی‌بال و عصب پروانه یا پرونئئال نام دارند. عصب پرونئال هم به دو عصب پرونئال سطحی و پرونئال عمقی تقسیم می‌شود.

درمان سیاتیک با 10 روش‌ کاربردی (خانگی و پزشکی)

 

عصب سیایتک در چه شرایطی آسیب می بیند؟

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، عصب سیاتیک تحت تاثیر عوامل مختلفی دچار آسیب می‌شود. برخی از این عوامل عبارت از موارد زیر هستند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم:

  • تنگی کانال نخاعی

منظور از تنگی کانال نخاعی باریک شدن فضای بین ستون فقرات است که در پی این فرایند  نخاع و ریشه های عصبی که در مهره های ستون فقرات قرار دارند فشرده می‌شوند. این فشردگی یکی از عوامل ایجاد درد سیاتیک به شمار می‌رود.

  • اسپوندیلولیستیز (Spondylolisthesis)

مهره‌رانش یا اسپوندیلولیستیز به رانده شدن یک مهرهٔ به طرف جلو بر روی مهره زیرین گفته می‌شود. این مشکل باعث ایجاد درد سیاتیک میشود.

  • بیرون زدن دیسک کمر

دیسک کمر توده‌ای بالشتی شکل است که با گذر زمان مایع داخلی خود را از دست داده و سخت می‌شود. این خشکی و سخت شدن باعث پارگی دیواره دیسک و به اصلاح بیرون زدگی دیسک کمر می‌شود. این عامل روی درد سیاتیک تاثیرگذار است.

  • سندرم (Piriformis)

در این عارضه با سفت شدن یا اسپاسم عضله پیریفورمیس عصب سیاتیک آزرده میشود و این عامل باعث ایجاد درد در عصب سیاتیک می‌شود.

  • افزایش وزن

بر اساس تحقیقات انجام شده یکی از هزازان مشکلاتی که بر اثر افزایش وزن به وجود می‌آید، درد سیاتیک است. با بالا رفتن وزن فشار وارد شده به عضلات و عصب‌های سیاتیک بیشتر می‌شود.

  • بالا رفتن سن

یکی دیگر از عواملی که عصب سیایتک را تحت تاثیر قرار می‌دهد، افزایش سن است. با بالا رفتن سن حساسیت عصب‌ها بالاتر رفته و امکان ایجاد درد سیاتیک بیشتر می‌شود.

  • تومورها

تومورهای ایجاد شده در نواحی کمر می‌تواند به عصب‌های سیاتیک آسیب برساند پس می‌توان تومورهای ایجاد شده در کمر را یکی از عوامل تاثیرگذار روی سیاتیک دانست.

  • سبک زندگی و مشاغل خاص

بسیاری از مشاغل امروزی با نشستن‌های طولانی مدت و تحرک کم همراه هستند. این عوامل می‌توانند باعث ایجاد آسیب جدی به عصب‌های سیاتیک شوند. 

درمان سیاتیک به چه روشهایی انجام می شود؟

در جواب سوال درمان سیاتیک چیست و رهایی از درد عصب‌های سیاتیک، می‌توان از روش‌های زیر استفاده نمود. در ادامه با برخی از این روش‌ها آشنا می‌شوید:

1.استراحت

معمولا بعد از مراجعه به پزشک، اولین روش درمان پیشنهادی برای از بین بردن درد سیاتیک، استراحت است. البته باید بدانید منظور از استراح بی تحرکی کامل نیست. منظور از استراحت حد استانداردی از فعالیت است که علاوه بر عدم فشار به بدن، شما را بی تحرک کند.

2.استفاده از کمپرس یخ

با انجام این کار شما می توانید باعث کاهش تورم و تنش در ناحیه مورد نظر که کمر می باشد شوید. توجه داشته باشید که باید کیسه یخ را به مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه در روی کمر قرار دهید تا نتیجه مورد نظر حاصل شود. پیشنهاد می دهیم حتما این کار را تا ۴ بار در روز انجام دهید. بهتر است در کنار کیسه های کمپرس سرد از کمپرس گرم استفاده نمایید تا از این طریق رگ های خونی منقبض شده و درد شما تسکین پیدا کند.

3.مصرف دارو

استفاده از دارو یکی از درمان‌های کاربردی است. البته باید بدانید استفاده از داروهای مربوط به اعصاب و عضلات دارای حساسیت بالایی هستند به همین دلیل بهتر است در مصرف این داروها دقت لازم را به کار ببرید.برای مثال: قرص گاباپنتین برای جلوگیری و کنترل تشنج مورد استفاده قرار می‌گیرد که  برخی از داروهای مورد استفاده برای از بین بردن درد عصب‌های سیاتیک عبارت از موارد زیر هستند  در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

داروهای شل کننده عضلات

گرفتگی عضلات معمولا باعث ایجاد فشار به عصب‌ها می‌شوند. استفاده از داروهای داروهای شل کننده‌های عضلانی را از گرفتگی خارج کرده و فشار ایجاد شده در عصب‌ها را از بین می‌برند.متوکاربامول یک داروی پرمصرف از دسته داروهای شل کننده ی عضلانی می باشد که برای تسکین درد های عضلانی حاد و استخوانی (در یک دوره ی کوتاه) استفاده می شود.

داروهای غیر استروئیدی(NSAID)

داروهای غیر استروئیدی یا ضد التهاب یکی از کاربردی‌ترین داروهای پزشکی به شمار می‌روند. این داروها دارای سه خاصیت مهم از جمله مسکن ضد التهاب، ضددرد و تب‌بُر هستند که برای از بین بردن درد سیاتیک مفید می‌باشند.ایبوپروفن از جمله داروی غیر استروئیدی می باشد که برای درمان درد، تب و التهاب استفاده می شود.

پمادهای موضعی

یکی دیگر از داروهای کاربردی برای از بین بردن درد سیاتیک پمادهای موضعی هستند. داروهای موضعی معمولا به شکل پماد مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته باید بدانید این پمادها درمانی موقت به شمار می‌روند.

تزریق استروئید اپیدورال

یکی از بهترین راه های درمان سیاتیک کمر که امروزه پزشکان نیز آن را بسیار توصیه می ‌کنند تزریق ستون فقرات است.

داروی کورتیکواستروئید به عنوان یکی از داروهای ضد التهابی در نظر گرفته شده که آن را به قسمت تحتانی کمر تزریق خواهند کرد و می تواند نقش بسیار مهم و کاربردی جهت کاهش پیدا کردن درد و تورم در اطراف ریشه های عصبی به دنبال داشته باشد.

معمولاً هنگامی که این تزریق در بازه های زمانی مختلف یعنی حداقل به مدت سه ماه انجام شود، می تواند بهبودی فرد را به دنبال داشته باشد. لازم به ذکر است بیان کنیم که این تزریق تحت بی حسی موضعی برای بیمار انجام می شود و از آن به عنوان یک درمان سرپایی نام می برند و احتیاجی نیست در بیمارستان بستری شوید. هنگام مراجعه پس از تزریق و چند ساعت تحت نظر قرار گرفتن می توانید به منزل باز گردید.

درمان سیاتیک با 10 روش‌ کاربردی (خانگی و پزشکی)درمان سیاتیک با 10 روش‌ کاربردی (خانگی و پزشکی)

درمان سیاتیک با 10 روش‌ کاربردی (خانگی و پزشکی)

 

 

4.درمان سیاتیک با فیزیوتراپی

یکی دیگر از درمان‌های کاربردی برای از بین بردن درد سیاتیک، فیزیوتراپی است. استفاده از فیزیوتراپی می‌تواند عضللات شما را از گرفتگی خارج کرده و با الگویی صحیح بدن شما را به فعالیت وا دارد. این فعالیت می‌تواند در از بین بردن درد سیاتیک مناسب باشد.

5.استفاده از ماساژ درمانی

امروزه برای از بین بردن درد سیاتیک از روش‌های ماساژ درمانی نیز استفاده می‌شود. البته این روش درمانی یک روش درمانی سنتی  و با دارو درمانی متفاوت است که دارای قدمت زیادی می‌باشد. با این حال به دلیل غیر شیمیایی بودن این درمان می‌توان آن را روش مناسبی برای از بین بردن سیاتیک دانست.

6.انجام حرکات ورزشی

استفاده از برنامه ورزشی می‌تواند یک روش بسیار مفید برای از بین بردن درد سیاتیک باشد. البته باید بدانید ورزش‌ها وحرکات کششی انجام شده برای از بین بردن سیاتیک باید بر اساس میزان توانایی بدن طراحی شود و در صورت سنگین بودن برنامه ورزشی امکان آسیب به عضلات بالا می‌رود.

7.درمان عصب سیاتیک با جراحی

برای درمان سیاتیک پا چه باید کرد؟باید بدانید امروزه برای درمان سیاتیک می‌توان از جراحی‌های مختلف نیز استفاده کرد. برخی از این جراحی‌ها عبارت از موارد زیر هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

جراحی دیسککتومی

عمل جراحی دیسککتومی یک جراحی کم تهاجم برای ستون فقرات است. معمولا از این جراحی برای برداشتن دیسک کمر استفاده می‌شود. با برداشتن ددسک کمر می‌توان از درد عصب‌های سیاتیک نیز جلوگیری کرد.

جراحی لامینکتومی

این جراحی یک جراحی کاربردی برای کاهش فشار به عب‌های کمر است.. در این نوع جراحی استخوان مهره که لامینا نام دارد و بر روی عصب قرار دارد به صورت کامل و یا بخشی از آن برداشته می شود تا از فشار اضافی جلوگیری شود.

8.اوزون درمانی

اوزون درمانی یا اوزون تراپی یکی دیگر از  درمان‌های کاربردی برای سیاتیک است. در این روش با استفاده از  گاز اوزون و مواد تقویتی برای بازسازی بافت ها، بافت‌های فرسوده عصب و عضلات را بازسازی می‌کنند و با استفاده از آن درد سیاتیک را از بین می‌برند.

9.استفاده از لیزر

امروزه استفاده از لیزر درمانی برای بسیاری از عارضه‌ها کاربرد دارد. درمان سیاتیک نیز از جمله این عارضه‌هاست. در این روش با استفاد از درجات مشخص پرتوهای لیزری عصب‌های ساتیک را تقویت می‌کنند و باعث کم کردن درد می شود.

10.استفاده از طب سوزنی

یکی دیگر از درمان‌های رایج و قدیمی برای از بین بردن درد سیاتیک، استفاده از طب سوزنی است. در این روش درمان با استفاده از سوزن عصب‌های مشخصی را فعال کرده و از درد عضلات و عصب‌ها جلوگیری می‌کنند.

چه مدت زمانی برای درمان سیاتیک لازم است؟

پیش از هر چیزی باید بیان کنیم که سیاتیک کمر می تواند شامل دو نوع حاد یا مزمن باشد. معمولاً درد سیاتیک حاد بین یک تا دو هفته طول می کشد و پس از گذشت چندین هفته متوالی نیز برطرف خواهد شد، اما در برخی مواقع این امکان وجود دارد که بعد از فروکش کردن درد تا یک مدت کوتاهی احساس بی حسی در قسمت پاها داشته باشید. این امکان نیز وجود دارد که در طول سال حداقل چندین بار دچار عود سیاتیک شوید.

برای درمان سیاتیک چگونه باید دراز بکشیم یا بخوابیم؟

چنانچه شما هم به این مشکل گرفتار هستید پیشنهاد می دهیم که به پشت یا حالت جنینی دراز بکشید و بخوابید که بهترین حالت برای بیماران سیاتیک می باشد. با توجه به این مورد که درد ناشی از عصب سیاتیک تحریک شده می باشد لازم است طرز خوابیدن شما به گونه ای باشد که به هیچ عنوان فشار داخل کانال نخاعی نرسد یا به کمترین مقدار باشد. خوابیدن به پهلوها یا جمع کردن زانوها در داخل بدن که در اصطلاح عمومی و پزشکی به آن حالت جنینی گفته می شود می تواند بهترین راه و حالت برای خوابیدن آن دسته از افرادی که به سیاتیک مبتلا هستند باشد.

بهترین روش برای درمان سیاتیک کدام است؟

بعد از آشنایی با روش‌های مختلف درمان سیاتیک باید بدانیم بهترین روش برای درمان سیاتیک کدام است.برای پاسخ به این سوال باید بدانید انتخاب بهترین روش درمانی تحت تاثیر عوامل مختلفی است به همین دلیل برای انتخاب بهترین روش باید به مواردی مانند شرایط بیمار، هزینه درمان، در دسترس بودن روش درمان توجه داشته باشید.

عدم درمان به‌موقع سیاتیک، چه مشکلاتی را به همراه دارد؟

یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، درمان به‌موقع سیاتیک است. در صورت عدم درمان به‌موقع سیاتیک مشکلات زیادی می‌تواند برای شما ایجاد شود. برخی از این مشکلات عبارت از موارد زیر هستند:

  • آسیب عصبی
  • بی حسی 
  • سوزن سوزن شدن
  • ضعف در زانو
  • فلجی عضلات

سخن پایانی

همانطور که ملاحضه کردید در رابطه با درمان سیاتیک و خود سیاتیک مطالبی را برای شما بیان کردیم و اما باید به توضیح این موضوع بپردازیم که در وهله اول شما باید یکسری روش‌ها را جهت پیشگیری از مبتلا شدن به سیاتیک حتماً رعایت کنید، چرا که این مشکل ممکن است به دلایل مختلفی برای شما به وجود آید پس با رعایت یکسری نکات می توانید به خوبی از آن جلوگیری کنید. حتماً به این موضوع دقت داشته باشید که اگر قصد درمان سیاتیک کمر را از طریق تزریق و پزشک و بیمارستان دارید با توجه به حساس بودن این ناحیه به پزشک متخصص که در این زمینه به مهارت و تجربه کافی را دارد مراجعه فرمایید در غیر این صورت ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای شما به وجود می آید. از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

درمان سیاتیک با 10 روش‌ کاربردی (خانگی و پزشکی)

کلینیک درد مهرگان

  • درمان دردهای گردن و کمر بدون جراحی با استفاده از لیزر، اپیدورال، کودال و ازون تراپی، توسط پزشکان فوق تخصص
  • درمان تنگی کانال نخاعی بدون جراحی با استفاده از ابزار و تکنولوژی مدرن مانند رکس و اپیدورال
  • درمان تنگی کانال مچ دست بدون بیهوشی طی ۱۰ دقیقه
  • درمان آرتروز زانو بدون جراحی با پی آر پی، عصب کشی حسی، اوزون تراپی، پرولوتراپی
  • درمان شانه یخ زاده و آرتروز شانه بدون جراحی
  • درمان آرتروز گردن و کمر بدون جراحی و بیهوشی با بلاک عصبی و عصب کشی حسی
  • درمان دردهای گردن، کمر و سیتیک
  • درمان آرتروز زانو
  • درمان با PRP
  • درمان تنگی کانال مچ دست
  • درمان کلیه مشکلات ارتوپدی
  • ازون درمانی
  • درمان تنگی کانال نخاعی
  • درمان دردهای شانه
  • درمان اختلالات ستون فقرات
  • درمان کلیه دردهای عضلانی و اسکلتی
  • تعویض مفصل زانو و لگن با جراحی فیزیوتراپی
  • انجام کلیه روش های درمانی جهت مشکلات مفاصل و ستون فقرات
  • درمان مشکلات دیسک گردن و کمر با جراحی بسته که بدون بی هوشی و سرپایی انجام میشود و بیمار در عرض ۱ الی ۲ ساعت مرخص می گردد.

برای مشاوره و نوبت دهی کلیک کنید.

درمان سیاتیک با 10 روش‌ کاربردی (خانگی و پزشکی)

همین حالا تماس بگیرید.

۰۲۱-۲۲۸۷۳۹۹۴

درمان سیاتیک با 10 روش‌ کاربردی (خانگی و پزشکی)

خدمات این کلینیک را از اینستاگرام دنبال کنید.

@Mehreganpainclinic

درمان سیاتیک با 10 روش‌ کاربردی (خانگی و پزشکی)

clinicdard.com

درمان سیاتیک با 10 روش‌ کاربردی (خانگی و پزشکی)

تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از حسینیه ارشاد، خیابان قبا، پلاک۶(ساختمان قبا)، واحد۱۴، طبقه پنجم

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ب

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج