۱۳۲۴۷۳۰
۲۲۲۱
۲۲۲۱
پ

تاثیر ناآرامی‌های روسیه بر بازار ارز و طلا

قیمت دلار همزمان با وقایع و اتفاقات روسیه بعد از دو هفته در بازار آزاد ارز پا به کانال ۵۰ هزار گذاشت.

فرارو: قیمت دلار همزمان با وقایع و اتفاقات روسیه بعد از دو هفته در بازار آزاد ارز پا به کانال ۵۰ هزار گذاشت.

اسکناس آمریکایی که از اواسط ماه گذشته آرام گرفت و در این مدت حاضر به عقب‌نشینی تا کانال ۴۶ هزار تومان شده بود، بعد از ماجرای روز شنبه واگنر در روسیه و به‌لطف فرصت‌طلبی شایعه‌ساز‌ها در بازار آزاد ارز دوباره خودش را به مسیر صعودی رساند و حدود هزار تومان گران شد.

تاثیر ناآرامی‌های روسیه بر بازار ارز و طلا

افزایش قیمت دلار البته در این برهه می‌تواند زیر سر عوامل دیگری مثل هیجان‌های ناشی از اخبار مربوط به باقی‌ماندن ایران در بلک‌لیست FATF باشد، اما دلیل اصلی هر چیزی که هست تاثیرش را در بازار طلا و سکه هم نشان داده است. روز شنبه سکه امامی فرصت قدم گذاشتن در کانال ۲۹ میلیون را پیدا کرد و نرخ طلا ۱۸ عیار با رشد تقریبا ۱۰۰ هزار تومانی در یک روز تا دو میلیون و ۴۲۹ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

تاثیر ناآرامی‌های روسیه در بازار ارز

قیمت دلار هفته گذشته را با ایستادن روی پله ۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان به‌پایان رساند، اما صبح شنبه با رسیدن اخبار مربوط به وقایع روسیه شاهد فعل‌وانفعالات جدیدی در بازار ارز خودمان بودیم. در همان ساعات ابتدایی دلار بعد دو هفته از کانال ۵۰ هزار سر درآورد و نهایتا همزمان با آخرین خریدوفروش‌های روز شنبه نرخ دلار تا ۵۰ هزار و ۸۶۰ تومان بالا رفت.

قیمت دلار امروز البته بعد از فروکش‌کردن تب داغ اخبار و حواشی روسیه دوباره کوتاه آمده و از مرز ۵۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرده است. با ختم قائله واگنر در روسیه امروز در بازار آزاد ارز دلار آزاد بیشتر از ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان مشتری نداشته است و همین روند نزولی را می‌توانیم در سایر ارز‌های پرکاربرد مشاهده کنیم.

نرخ یورو امروز یکشنبه چهارم تیر درحالی به ایستگاه ۵۴ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده که دیروز دلال‌های حاضر در میدان فردوسی برای آن رقمی نزدیک ۵۵ هزار و ۷۰۰ تومان پیشنهاد می‌دادند. یورو هفته قبل کارش را با قرار گرفتن در جایگاه ۵۴ هزار و ۵۶۸ تومان به‌پایان رساند و روز شنبه تحت تاثیر ماجرای روسیه و واگنر ۵۵ هزار و ۶۹۰ تومان فروخته شد.

قیمت درهم امارات در بازار آزاد ارز رابطه مستقیمی با دلار دارد. یعنی همزمان با رشد تقریبا دو درصدی قیمت دلار در روز شنبه درهم امارات به‌همین اندازه گران شد. قیمت درهم امارات در ساعت‌های پایانی معاملات روز شنبه درحالی ۱۳ هزار و ۹۱۹ تومان تثبیت شد که خرید آن در روز پنجشنبه اول تیرماه ۱۳ هزار و ۵۴۲ تومان هزینه داشته است.

لیر ترکیه اما راه خودش را از دلار و بازار ارز جدا کرده است. همزمان با اتفاقات داخلی ترکیه و سقوط ارزش پول ملی این کشور، قیمت لیر ترکیه در بازار آزاد ارز ایران روز شنبه به دو هزار و ۳۰ تومان یعنی ۱۰ تومان کمتر از شنبه رسید که این رقم از آذر ۱۴۰۱ بی‌سابقه است و روز یکشنبه با تداوم روند نزولی، قیمت لیر برای اولین بار در سال جاری از مرز دو هزار تومان پایین آمد.

تاثیر ناآرامی‌های روسیه در بازار طلا و سکه

نرخ هر گرم طلا ۱۸ عیار بعد از ماجرای واگنر و حواشی روز شنبه روسیه، حدود ۹۴ هزار تومان افزایش پیدا کرد. عصر شنبه طلافروش‌ها در معاملات خودشان نرخ هر گرم طلا ۱۸ عیار را دو میلیون و ۴۲۹ هزار تومان درنظر گرفتند که اولا این عدد حدود نیم‌درصد از نرخ طلا ۱۸ عیار در روز پنجشنبه اول تیر بیشتر بود و دوما بالاترین سطح این فلز گرانبها در دو هفته قبلی محسوب می‌شد.

سکه امامی روز شنبه دل‌وجرات قدم گذاشتن در کانال ۲۹ میلیون تومان را پیدا کرد. هر قطعه سکه امامی به‌شکل تکفروشی معادل ۲۹ میلیون و ۴۳۸ هزار تومان فروخته شد و بدنیست بدانید خرید سکه امامی عصر پنجشنبه حدود ۷۰۰ هزار تومان کمتر تمام می‌شده است. البته روز یکشنبه سکه امامی دوباره از کانال ۲۹ میلیون پایین آمد و حوالی ساعت چهار عصر در نیمه کانال ۲۸ میلیون معامله شد.

نیم‌سکه و ربع‌سکه بهار آزادی هم هر کدام روز شنبه افزایش قیمت ۲۰۰ هزار تومانی را تجربه کردند. قیمت نیم‌سکه از ۱۵ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان به ۱۵ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان رسید و ربع‌سکه به‌جای ۱۰ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان، ۱۰ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان قیمت خورد. قیمت سکه گرمی هم با رشد ۱۰۰ هزار تومانی به شش میلیون و ۴۲۰ هزار تومان ارتقا پیدا کرد.

تغییر قیمت ارز و طلا بعد از وقایع روسیه

انواع ارز و طلا

قیمت پنجشنبه اول تیر

قیمت شنبه سوم تیر

دلار

۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان

۵۰ هزار و ۸۶۰ تومان

یورو

۵۴ هزار و ۵۶۸ تومان

۵۰ هزار و ۸۶۰ تومان

درهم امارات

۱۳ هزار و ۵۴۲ تومان

۱۳ هزار و ۹۱۹ تومان

لیر ترکیه

دو هزار و ۴۰ تومان

دو هزار و ۳۰ تومان

هر گرم طلا ۱۸ عیار

دو میلیون و ۳۳۵ هزار تومان

دو میلیون و ۴۲۹ هزار تومان

سکه امامی

۲۸ میلیون و ۷۳۹ هزار تومان

۲۹ میلیون و ۴۳۸ هزار تومان

نیم‌سکه

۱۵ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان

۱۵ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان

ربع‌سکه

۱۰ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان

۱۰ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان

سکه گرمی

شش میلیون و ۳۲۰ هزار تومان

شش میلیون و ۴۲۰ هزار تومان

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج