adexo3
۱۳۲۸۵۹۲
۱۷۶۲۸
۱۷۶۲۸
پ

عمو اکبر کاش دور این فیلم‌ها را خط می‌کشیدی

اکبر عبدی یکی از کمدین‌های موفق سینما در دهه شصت و هفتاد بود. کارنامه‌اش پر از فیلم‌های مهم است و به طور کلی به عنوان شخصیتی محبوب شناخته می‌شود اما...

فیلم نیوز: اکبر عبدی یکی از کمدین‌های موفق سینما در دهه شصت و هفتاد بود. کارنامه‌اش پر از فیلم‌های مهم است و به طور کلی به عنوان شخصیتی محبوب شناخته می‌شود. حالا اما چند سالی است انتخاب‌های اشتباه و عجیبی در کارنامه‌اش می‌بینیم؛ کمدی‌هایی که حتی از نامشان هم می‌توان فهمید آثار قابلی نیستند و برایمان تعجب دارد بازیگری مثل عبدی در آنها بازی می‌کند. به بهانه اکران فیلم «معجزه عشق» با بازی اکبر عبدی، نگاهی داریم به کمدی‌های ناموفقی که نام عبدی در فهرست بازیگرانشان دیده می‌شود.

اکبر عبدی در این سال‌ها علاوه بر فیلم‌هایی که در این فهرست به آن‌ها اشاره کردیم، تعداد دیگری فیلم ناموفق و ضعیف دیگری هم بازی کرده که از آن جمله می‌توان به فیلم‌های «جا به جا»، «دلداده»، «همخانه» و… هم اشاره کرد. اما این هشت فیلم سطحشان از فیلم‌های نامبرده هم پایین‌تر است. از همین رو به عنوان ۱۰ فیلم ضعیف کارنامه او انتخاب شده‌اند.

معجزه عشق| کارگردان: محمدرضا ممتاز| سال تولید: ۱۴۰۱

فیلم «معجزه عشق» همین روزها در حال اکران در سینماهاست. اکبر عبدی پیرو تجربه‌‌ای که در ایفای نقش یک روحانی در «رسوایی» مسعود ده‌نمکی داشت، این‌بار هم در فیلم «معجزه عشق» ایفاگر نقش یک روحانی است. او دفتر ازدواج و طلاق دارد و بابت حضور برادرش در یکی از شبکه‌های معاند خارج از کشور، با چالش‌هایی مواجه شده است. فیلم شرایط به‌شدت نامناسبی را در اکران تجربه می‌کند و از آخر خرداد تا به حال حدود 800 میلیون فروش داشته. این فیلم در میان دو سه فیلم دیگر در حال رقابت برای کسب عنوان کم‌مخاطب‌ترین فیلم امسال است.

نقره داغ| کارگردان: محسن اقاخانی| سال تولید: ۱۳۹۹

فیلم در سال 1399 تولید شد اما دو سال بعد روی پرده رفت. فیلم با نام اولیه «جنس لطیف» قرار بوده یکی از همان کمدی‌های ساخته شده بر مبنای فرمول‌های گیشه‌ای باشد. اکبر عبدی برای چندمین بار در فیلم «نقره داغ» زن پوشی را تجربه کرده و سازندگان این فیلم آنقدر روی این ظرفیت برای فروش و جذابیت حساب باز کرده بودند که 80 درصد فضای پوستر خود را به گریم زنانه عبدی اختصاص داده‌اند. «نقره داغ» در اکران سال 1401 با جذب تنها 33 هزار مخاطب به سالن سینما، جزو فیلم‌های قعرنشین جدول اکران بود و جالب اینکه کارگردانش هم اعلام کرد دیگر هرگز فیلم کمدی نخواهد ساخت!

ایکس لارج| کارگردان: محسن توکلی| سال تولید| ۱۳۹۷

عمو اکبر کاش دور این فیلم‌ها را خط می‌کشیدی

فقط کافی است گریم اکبر عبدی در این فیلم را ببینیم تا متوجه شویم این‌بار هم او به بازتکرار یکی از تیپ‌های همیشگی و جواب‌پس داده‌اش قناعت کرده است. در واقع او یکی از نقش‌های فرعی را برعهده دارد که هر از گاهی در کنار کاراکترهای اصلی قرار می‌گیرد و با مزه‌پرانی فضا را تلطیف می‌کند. نقشی که علی صادقی و سحر قریشی هم هر یک با ایفای تیپ‌های معروف و تکراری خود در سینما، به نوعی دیگر آن را برعهده داشته‌اند. فیلم به‌مدد همان راهکارهایی که حسین فرح‌بخش برای عرضه فیلم‌هایش به کار می‌برد، عملکرد موفقی در گیشه داشت و در سال 98 بالغ بر 6 میلیارد تومان فروخت.

عشقولانس| کارگردان: محسن ماهینی | سال تولید: ۱۳۹۵

عمو اکبر کاش دور این فیلم‌ها را خط می‌کشیدی

از فیلمی با نام ‌«عشقولانس» انتظار زیادی نمی‌رود. عوامل فیلم آنقدر به این فیلم امید داشتند که حتی برای آن فرم جشنواره فجر هم پر کردند اما خب پیش‌بینی رد شدنش اصلا سخت نبود. اکبر عبدی در این فیلم کاراکتری به نام کرامت را ایفا می‌کند که مانند حضورش در اغلب فیلم‌هایی از این دست بیشترین کارکرد آن در فضای داستان، بیان خاص دیالوگ‌ها با لهجه و احتمالا شیرین کردن فضای کلی فیلم بوده است. حضور بازیگری مانند سحر قریشی هم نشان‌دهنده حال و هوای این فیلم بود. این فیلم در سال 96 چیزی در حدود5/1میلیارد تومان برای گیشه‌ها عایدی داشت.

چهار اصفهانی در بغداد | کارگردان: محمدرضا ممتاز | سال تولید: ۱۳۹۴

عمو اکبر کاش دور این فیلم‌ها را خط می‌کشیدی

این یکی از عجیب‌ترین اتفاقات در کارنامه اکبر عبدی است. «چهار اصفهانی در بغداد» که اولین فیلم کارنامه محمدرضا ممتاز با تهیه‌کنندگی داریوش باباییان است، از همه جهات در تلاش برای کپی‌برداری از نسخه «اخراجی‌ها» برای جذب مخاطب است. «چهار اصفهانی در بغداد» یک شوخی دم‌دستی و تکراری با موقعیت آدم‌های نامربوطی دارد که به دلایلی در فضای جنگ قرار گرفته‌اند و تا مرحله اسارت هم پیش رفته‌اند. اکبر عبدی در این فیلم شمایلی به‌شدت نزدیک به بایرام را بازآفرینی کرده است. این فیلم با وجود تمام ظرفیتی که احساس می‌کرد برای فتح گیشه دارد، با یک شکست تمام عیار در اکران عمومی مواجه شد.

آدم باش| کارگردان: مجید جوانمرد| سال تولید: ۱۳۹۳

عمو اکبر کاش دور این فیلم‌ها را خط می‌کشیدی

«آدم باش» داستان مردی را روایت می‌کند که در برقراری ارتباط با آدم‌ها دچار مشکل است و در عوض تعامل بسیار خوبی با حیوانات دارد. اینکه مجید جوانمرد که کارگردانی فیلم درخشان «شکار» را در دهه 60 در کارنامه خود داشته چگونه به چنین ایده‌ای برای ساخت فیلم آن هم در ژانر کمدی رسیده، جای بررسی دارد اما همراهی بازیگرانی چون اکبر عبدی و امین حیایی در چنین پروژه‌ای را چگونه می‌تواند توجیه کرد؟اکبر عبدی در این فیلم یک نقش فرعی دارد اما همه مواد تبلیغی فیلم حکایت از آن دارد که سازندگان روی حضور او حساب ویژه‌ای باز کرده بودند. او نقش «آقا بزرگ» را برعهده دارد و اجرایی کاملا تیپیکال از این شخصیت ارائه کرده تا در مواردی با شیرین‌زبانی‌هایش از مخاطب خنده بگیرد.فیلم در سال 94 فرصت اکران عمومی را پیدا کرد و چیزی در حدود 800 میلیون تومان هم فروخت.

شاباش| کارگردان: حامد کلاهداری| سال تولید: ۱۳۹۱

عمو اکبر کاش دور این فیلم‌ها را خط می‌کشیدی

حامد کلاهداری در یکی از پرهزینه‌ترین ریسک‌های زندگی‌اش در تعامل با مدیران سینمایی وقت، فیلم «پایان‌نامه» را با موضوع حوادث سال 88 ساخت که اثری به‌شدت ضعیف و غیرقابل دفاع از آب درآمد. پس از این شکست یکمرتبه تصمیم به ساعت فیلم کمدی «شاباش» گرفت. اکبر عبدی در این فیلم ایفاگر نقش کاراکتری به نام حاج احمد عباچی است. او که شرایط اقتصادی چندان مناسبی هم ندارد، پول پیش منزلش را خرج شاباش برای عروسی خواهرزاده‌اش می‌کند! عبدی این‌بار هم در شمایل تیپیکال یک پیرمرد ظاهر شده است. فیلم سال 95 اکران شد و حدود 600 میلیون تومان فروخت.

افراطی‌ها| کارگردان: جهانگیر جهانگیری| سال تولید:  ۱۳۸۸

عمو اکبر کاش دور این فیلم‌ها را خط می‌کشیدی

این هم یکی دیگر از فیلم‌هایی است که متأثر از جریان استقبال از فیلم «اخراجی‌ها» در سینمای ایران متولد شد، در این فیلم اکبر عبدی، رضا شفیعی‌جم، فتحعلی اویسی، علی اوسیوند، ارژنگ امیرفضلی، یوسف صیادی و… به ایفای نقش پرداخته‌اند و همین ترکیب مشخص است که هر کدام از این کمدین‌ها عهده‌دار بخشی از بار به‌ظاهر کمدی فیلم با هدف خنداندن مخاطب بوده‌اند. فیلم «افراطی‌ها» در سال 89 روی پرده رفت و به مدد ترکیب بازیگران و سوءاستفاده از خاطره جمعی مخاطبان از «اخراجی‌ها» در چند روز ابتدایی فروش بدی هم نداشت اما خیلی زود دستش برای مخاطبان رو شد.

چشمک | کارگردان :جهانگیر جهانگیری | سال تولید : ۱۳۸۷

جهانگرجهانگیری بعد از ساخت تعدادی فیلم اکشن، به کمدی سازی روی آورد که فیلم «چشمک» ماحصل همین تغییر رویه او در عرصه فیلمسازی است. این فیلم به سان فیلم‌های اکشن و حادثه‌ای جهانگیری فیلم ناموفقی از کار درآمد. تمام بار کمدی فیلم بر روی دوش اکبر عبدی است. عبدی در اینجا سراغ همان تیپ آشنای خود رفته و در قامت یک مرد آذری ظاهر شده است. داستان فیلم ضعیف و سردستی است و کاراکتری هم که عبدی نقش آن را بازی می‌کند تکراری و کم رمق است. در نتیجه خروجی اثری ضعیف و غیر قابل دفاع از کار درآمده است.

 استخونای بابام | کارگردان : سید مهدی رضازاده فخار | سال تولید : ۱۳۸۶

کیفیت فیلم از اسمش هویداست. این فیلم در سال 1386 ساخته شد، اما تا سه سال هیچ سینماداری حاضر به اکران آن نمی‌شد و در نهایت در سال 1389 با نمایش در تعدادی سینمای محدود روی پرده رفت. در این فیلم عبدی بازهم قرار است به نوعی منجی فیلم باشد ، اما فیلم آنقدر به لحاظ ساختار و روایت داستان ضعیف است که هیچکس قدرت نجات آن را ندارد. ضمن اینکه اکبر عبدی هم در راستای همان کلیشه‌های همیشگی خودش گام بردشته و نتوانسته کوچکترین کمکی به فیلم بکند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج