لایحه حجاب چرا به پستوخانه رفت؟
فعال سیاسی اصولگرا ، در پاسخ به این سوال که طبق نظر مجلس، لایحه حجاب و عفاف مشمول اصل ۸۵ قانون اساسی شده و برای تصویب به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع داده شد این موضوع چه تاثیری در روند تصویب لایحه دارد، گفت: در اولین گام در رابطه با لایحه حجاب و عفاف به نظر میرسد این تصمیم، بدون در نظر گرفتن افکار عمومی انجام شده و نمایندگانی که به این روش رأی دادند اعتمادی به لایحه خودشان هم که یک فوریت آن تصویب شده ندارند. به خاطر اینکه میترسند مفادی که در این لایحه است در صحن علنی مورد چالش و مناقشه قرار بگیرد و قاعدتا روی افکار عمومی تأثیر منفی بگذارد.
ایلنا نوشت: فعال سیاسی اصولگرا ، در پاسخ به این سوال که طبق نظر مجلس، لایحه حجاب و عفاف مشمول اصل ۸۵ قانون اساسی شده و برای تصویب به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع داده شد این موضوع چه تاثیری در روند تصویب لایحه دارد، گفت: در اولین گام در رابطه با لایحه حجاب و عفاف به نظر میرسد این تصمیم، بدون در نظر گرفتن افکار عمومی انجام شده و نمایندگانی که به این روش رأی دادند اعتمادی به لایحه خودشان هم که یک فوریت آن تصویب شده ندارند. به خاطر اینکه میترسند مفادی که در این لایحه است در صحن علنی مورد چالش و مناقشه قرار بگیرد و قاعدتا روی افکار عمومی تأثیر منفی بگذارد.
حسین کنعانیمقدم فعال سیاسی اصولگرا گفت: قاعدتا لایحه عفاف و حجاب باید برای اقناع افکار عمومی در صحن علنی بررسی میشد. این رفتار نشان میدهد، خود کسانی که از این لایحه دفاع میکنند، اطمینانی به اینکه این لایحه بتواند افکار عمومی را اقناع کند، ندارند و به همین خاطر در پستوخانه مجلس به دنبال تصویب آن هستند.
وی افزود: برای فرار از روشهای عادی درخصوص قانونی که همه افراد کشور را دربرمیگیرد و قانونی نیست که فقط برای بخشی از جامعه تصویب شود، قاعدتا این لایحه باید برای اقناع افکار عمومی در صحن علنی بررسی میشد. این رفتار نشان میدهد، خود کسانی که از این لایحه دفاع میکنند، اطمینانی به اینکه این لایحه بتواند افکار عمومی را اقناع کند، ندارند و به همین خاطر در پستوخانه مجلس به دنبال تصویب آن هستند.
کنعانیمقدم در پاسخ به این سوال که معایب و مزایای این لایحه در کجاست که مجلس تصمیم گرفت آن را به اصل ۸۵ ارجاع دهد، گفت: یکی از مزایای تمام لوایح، قوانین و طرحهایی که در مجلس تصویب میشود این است که به برخورد سلیقهای پایان داده و این مسأله را قانونمند میکند. مشروط بر اینکه وقتی قانون وضع میشود برخاسته از همه سلیقهها و گرایشهای سیاسی و یکجانبه نباشد. به دلیل آنکه فصلالخطاب در همه مسائل کشور قانون است، وقتی قانونی وضع میشود، دیگر کسی نمیتواند برخورد سلیقهای، خطی یا جناحی با مسائل کشور به ویژه در مسأله حجاب و عفاف داشته باشد.
وی تصریح کرد: وقتی من لایحه را خواندم برای یکی از نمایندگان مجلس نوشتم به نظر میرسد این لایحه خیلی مفصلتر از قانون اساسی است. بررسی مفاد و ریزهکاریهایی که دارد، تعیین و تکلیفهایی که برای تمام ارکان نظام از قوهقضائیه گرفته تا قوهمجریه و حتی نیروهای نظامی و انتظامی مشخص کرده، برای همه ممکن است قانون وضع شود، اما مسائل اجرایی در آن دیده نشده است. به نظر میرسد بیشتر آمال و آرزوهای بعضی از گروههای سیاسی در این لایحه آمده است تا یک لایحه جامعالاطراف و لازمالاجرا که در صحنه عمل هم قابلیت اجرا داشته باشد. چون در بعضی از قوانین که وضع میکنیم، فقط دیگران را مجرم قلمداد میکنیم و با مجرم شناختن دیگران عملا بخشی از جامعه را از فعالیتهای اجتماعی – سیاسی یا فرهنگی کشور به خاطر جرمانگاریهایی که صورت میگیرد، منع میکنیم.
این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که به نظر شما تصویب این لایحه چه تأثیری بر جامعه دارد، گفت: به طور مثال قانونی برای جمع کردن ماهوارهها وضع شد، یک مدت با شدت و حدت این قانون را در معرض اجرا قرار میدهند و بعد که با مخالفتها مواجه میشوند کمکم قانون کمرنگ شده و از رده خارج میشود.
کنعانیمقدم در پاسخ به این سوال که فکر میکنید این لایحه دستخوش تغییراتی خواهد شد زیرا برخی از نمایندگان اعلام کردند نباید درباره موضوع حجاب و عفاف عجولانه تصمیمگیری شود، گفت: خیر. اعضای کمیسیون ماده ۸۵ همانهایی هستند که این قانون را جمعبندی کردند. اما من میگویم سرهمبندیاش کردند و قاعدتا ممکن است در مورد همین قانون با تغییرات خیلی جزئی با فشار افکار عمومی از شدت و ضعف آن کم شود، اما شاکله قانون همان است که مطرح کردند و این موضوع دستپخت کسانی است که در کمیسیون حضور دارند.
وی افزود: نکتهای که بحث قانون حجاب و عفاف دارد این است که بحث حجاب و عفاف یک مقوله فرهنگی بوده و از دو جنبه قانونی و شرعی قابل بررسی است. قاعدتا در بحث شرعی شورای نگهبان دقتنظر دارد، فقها و علمای ما در اینخصوص باید به یک اجماعی برسند و فتاوایی که در این خصوص داده میشود، برای مقلدین مراجع تقلید ما لازمالاجرا است. ممکن است در این خصوص اختلافنظرها و اختلاف فتاوایی وجود داشته باشد، اما اینکه در بحث قانونی بیاییم ۹۰ درصد جامعه را درگیر قانونی با این وسعت کنیم و با جرمانگاری، تکالیفی برای سازمانها و مراکز مختلف قرار بدهیم، به نظر میرسد ما وارد یک چالش جدی میشویم که کنترل آن کاملا مشروط خواهد بود و نیاز به زمان و دقتنظر دستگاههای اجرایی دارد که سلیقهای برخورد نکنند و به دنبال ایجاد تنش و چالش در درون جامعه نباشند.
کنعانیمقدم درباره اینکه برخی میگویند چرا مجلس به جای حل مسائل معیشتی و اقتصادی که درصد بسیاری از مردم با آن مواجه هستند، به موضوعاتی مانند حجاب و عفاف که مقوله فرهنگی است میپردازد، اشکال کار در کجاست، گفت: اتفاقا نماینده مجلسی از من نظر خواست، گفتم اگر مجلس آنقدر قدرتمند است که چنین قانونی با این همه ابعاد و نقطهنظرات مخالف در کشور، به تصویب برساند و اجرا کند، چرا این توان را بر این نمیگذارد تا در مقابل گرانی، تورم، مشکلات اقتصادی، رفع موانع تولید اقدامی کند و آن را پایه و اساس قدرت مجلس قرار نمیدهد؟ اگر مجلس ناتوان است، پس این قانون را هم نمیتواند به خوبی به سرانجام برساند. اگر توانمند است، اولویت ما مسائل معیشتی مردم است که مجلس باید با تمام قوا به آن بپردازد.
این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که آیا مجلس میتواند در حوزه مسائل معیشتی مردم هم اینگونه تصمیمگیری کند، گفت: کار از قانونگذاری در این زمینهها گذشته است. آقای قالیباف هم صحبتی کردند و گفتند باید برای مسائل اقتصادی تصمیمات سخت گرفت. باید گفت مشکل ما گرفتن تصمیمات سخت نیست، خیلی از تصمیمات سخت را گرفتیم، مشکل ما این است که کسی نیست آن تصمیمات را اجرایی کند. هرکسی میآید آن کار دیگر میکند. به نظر میآید با این شیوههایی که ما در مسائل اجرایی کشور دنبال میکنیم، حفظ وضعیت موجود مطلوبترین راه برای مسئولین است.
ارسال نظر