adexo3
۱۳۵۳۵۹۳
۱۷۵۲
۱۷۵۲
پ

خبرهای بد از صندوق مردم زحمت‌کش کردستان

درد کوله‌بری بر دوش‌شان سنگینی می‌کند و سال‌هاست چشم‌انتظار توسعه پایدار، به امید رهایی از محرومیت و حرکت به سمت توسعه‌یافتگی هستند

هم میهن: درد کوله‌بری بر دوش‌شان سنگینی می‌کند و سال‌هاست چشم‌انتظار توسعه پایدار، به امید رهایی از محرومیت و حرکت به سمت توسعه‌یافتگی هستند؛ انتظاری طولانی که در پی این سال‌ها به نتیجه نرسیده و شاید به همین دلیل است که کردستانی‌ها رکوردداران کاهش مشارکت در انتخابات مجلس هستند. در انتخابات مجلس یازدهم، میزان مشارکت کردستانی‌ها به رقم ۶۵/۳۲ درصد رسید و در بین سه استانی که کمترین میزان مشارکت را داشتند، قرار گرفت؛ رقمی که در مقایسه با دوره گذشته آن کاهشی ۲۱ درصدی داشت. مشارکت در چند دوره اخیر انتخابات مجلس در کردستان روندی نزولی داشته است؛ کاهشی که همسو با مشارکت مردم این استان در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز بوده است. استان کردستان ۶ کرسی نمایندگی در مجلس دارد. در دوره گذشته، میزان مشارکت در این استان نیز به دلیل ردصلاحیت‌های گسترده و دیگر اتفاقات رخ‌داده در سال ۹۸ کاهشی چشمگیر داشت؛ به‌گونه‌ای که از ۲۸۱ داوطلب ثبت‌نام‌کرده برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس، ۱۱۶ نفر ردصلاحیت شدند و ۷۱ نفر نیز انصراف دادند و در نهایت ۹۴ نفر برای تصاحب کرسی‌های مجلس به رقابت پرداختند. هرچند که ردصلاحیت‌ها در این استان، دلیل کاهش مشارکت مردم همسو با دیگر نقاط کشور باشد، اما باعث نشد تا جهت‌گیری سیاسی در این استان همسو با دیگر استان‌های کشور فضا را برای حضور جریان اصولگرا بر صندلی‌های مجلس باز کند. براساس گزارشی که خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا) در اسفند ۹۸ منتشر کرد، منتخبین این استان مستقل از هر حزبی راهی بهارستان شدند. تمامی نماینده‌های این استان به عنوان فرد مستقل به مجلس راه یافتند؛ هرچند که اعلام شد بهزاد رحیمی، نماینده شهر سقز و بانه و سیدمهدی فرشادان، نماینده مردم سنندج مورد حمایت ائتلاف نیروهای انقلاب هستند.
در تحقیقی که توسط دکتر مسعود غفاری و بهروز زرین‌کاویانی با عنوان «بررسی روند مشارکت شهروندان استان کردستان در انتخابات ریاست‌جمهوری 1384-1376» انجام گرفت، چند معیار که در کاهش مشارکت سیاسی مردم این استان در انتخابات ریاست‌جمهوری تاثیرگذار بود، مورد بررسی علمی قرار گرفت. یافته‌های این پژوهش نشان داد که عوامل اقتصادی، رسانه‌ها، حقوق شهروندی، فضای سیاسی کشور و تغییر و تحولات در کردستان عراق از عوامل اصلی تاثیرگذار بر کاهش مشارکت مردم این استان در انتخابات بوده است. برخی فعالان سیاسی این استان معتقدند که این عوامل به‌ویژه مشکلات اقتصادی، تاثیر رسانه‌ها و فضای سیاسی بر میزان مشارکت مردم کردستان در انتخابات مجلس نیز تاثیرگذار است. در مورد تاثیرات کردستان عراق نیز با توجه به اینکه مردم این دو منطقه روابط خویشاوندی با همدیگر دارند، اتفاقات در هر دو طرف برای مردم آنها مهم است و ممکن است در کاهش یا افزایش مشارکت تاثیرگذار باشد اما اینکه در روند انتخابات و نتیجه تاثیرگذار باشد، اینگونه نیست. با همه این تفسیرها، حالا و با گذشت بیش از یک دهه از انتشار این گزارش، مشارکت سیاسی مردم این استان در انتخابات مجلس نیز که انتظار می‌رفت متاثر از قومیت‌ها و گرایش دینی مردم این استان نیز باشد، روندی نزولی را نشان داده است. اگرچه در پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس در این استان ۶۹۷ نفر ثبت‌نام کرده‌اند، که نسبت به دوره قبل افزایش قابل‌ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد اما به گفته فعالان سیاسی این استان، یکی از دلایل افزایش آمار، نامشخص بودن اسامی کسانی است که پیش‌ثبت‌نام کرده‌اند و برخی امید به یافتن فرصتی برای حضور در مجلس را قوی‌تر دیده‌اند. اما پس از اعتراضات گسترده‌ای که از سال گذشته و پس از مرگ مهسا امینی، دختر اهل کردستان در سراسر کشور و در این استان روی داد، پیش‌بینی‌ها حکایت از کاهش بیشتر در انتخابات آتی مجلس در این استان دارد اما در نهایت همه چیز تا برگزاری انتخابات در این استان نامشخص است.

 خبرهای بد از صندوق مردم زحمت‌کش کردستان

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج