adexo3
۱۳۵۷۷۹۹
۱۱۹۶
۱۱۹۶
پ

کشف کم‌نظیر اسکلت ۲۷۰۰ سالۀ «اسب» در ترکیه

پادشاهی اورارتو در قرن هفتم یا هشتم قبل از میلاد شکل گرفت و در قرن ششم قبل از میلاد با حملۀ مادها به بخشی از قلمرو پادشاهی ماد تبدیل شد. اسبی که اسکلت آن به تازگی کشف شده، احتمالا متعلق به طبقۀ حاکم پادشاهی اورارتو بوده است.

فرادید: باستان‌شناسان اخیرا یک اسکلت اسب را همراه با یک قطعه برنزی از دهانه و افسار در قلعه وان چاووشتپه کشف کرده‌اند. این یافته مربوط به دوره اورارتو (بین قرن‌های هشتم تا ششم قبل از میلاد) است.

قلعه چاووشتپه در محله چاووشتپه در مسیر بزرگراه وان-هاکاری-ایران در ناحیه گورپینار در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی وان قرار دارد. این قلعه اواسط قرن هشتم پیش از میلاد توسط پادشاه اورارتویی به نام ساردوری دوم ساخته شد.

کشف کم‌نظیر اسکلت ۲۷۰۰ سالۀ «اسب» در ترکیه

نخستین کاوش‌ها در قلعه چاووشتپه به ریاست پروفسور عفیف اِرزِن انجام شد و بین سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۸۶ به مدت ۲۵ سال ادامه یافت، در حالی که کاوش‌های دوره دوم سال ۲۰۱۴ آغاز و از آن زمان به ریاست پروفسور رافت چاووش اوغلو ادامه دارد. 

سال گذشته اسکلتی کشف شد که گمان می‌رفت متعلق به طبقه حاکم اورارتویی باشد، امسال نیز یک اسکلت اسب با یک تکه افسار برنزی پیدا شد.

کشف کم‌نظیر اسکلت ۲۷۰۰ سالۀ «اسب» در ترکیه

پروفسور چاووش اوغلو در گفتگو با خبرنگاران، اطلاعات زیر را در مورد کار مرمت و حفاری در حال انجام خود در منطقه قلعه و گورستان به اشتراک گذاشته است: 

«در کار امسال، مانند هر سال ما با کشف جدیدی مواجه شدیم. تکه‌ی حلقه‌مانندی در اسکلت اسب پیدا کردیم که از برنز ساخته شده بود. این یافته در باستان‌شناسی اورارتویی از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است چون نخستین بار است که با چنین دست‌سازه‌ای روبرو می‌شویم. پیش از این، حلقه‌های مشابهی مانند بازوبند و دستبند در اسکلت انسان پیدا کرده بودیم. اما این یافته جدید اندازه بزرگتری دارد و در وسط دهان اسب قرار دارد. ما معتقدیم صاحب اسب از آن برای کنترل موثرتر حیوان استفاده می‌کرده است. این نخستین بار در تاریخ اورارتویی است که افساری به شکل حلقه پیدا می‌کنیم. این موضوع نشانگر نقش مهم اسب‌ها در جامعه اورارتویی است. این اکتشافات نشان می‌دهد که این مکان متعلق به طبقه حاکم بوده است.» 

کشف کم‌نظیر اسکلت ۲۷۰۰ سالۀ «اسب» در ترکیه

عضو هیئت علمی گروه باستان‌شناسی، پروفسور هاکان ایلماز نیز اظهار داشته است: «جمجمه و فک پایین اسب سالم است. ما تشخیص دادیم این یک اسب بالغ است. این کشف در نوع خود در ترکیه نخستین است. ما آن را در آزمایشگاه بررسی خواهیم کرد. با این یافته ثابت می‌شود این مکان متعلق به یک طبقه حاکم بوده است. منطقه وسیع است و ما مشتاقانه منتظر اکتشافات مهمتری هستیم. این قبیل یافته‌ها ما را هیجان‌زده می‌کنند.» 

کشف کم‌نظیر اسکلت ۲۷۰۰ سالۀ «اسب» در ترکیه

گورستان قلعه تقریباً ۱ کیلومتر با قلعه فاصله دارد و در شمال آن قرار دارد. حفاری‌های غیرقانونی زیادی اینجا قبل از سال ۲۰۱۷ انجام شده که آسیب زیادی به گورستان اورارتویی وارد کرده است. در کاوش‌های باستان‌شناسی، اطلاعات بسیار مهمی در مورد آداب تدفین جامعه اورارتویی به دست آمد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج