اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۷۱۷۶۸
۱۴۹
۱۴۹
پ

بزرگترین پالایشگاه های نفت جهان

در این مقاله، هشت پالایشگاه بزرگ نفت در جهان را بررسی خواهیم کرد و در مورد اهمیت، ظرفیت‌ها و محصولات ضروری آنها بحث خواهیم کرد.

 

تقاضای جهان برای انرژی به طور پیوسته در حال افزایش است و نفت همچنان منبع حیاتی انرژی است. پالایشگاه های نفت نقشی حیاتی در فرآوری نفت خام به فرآورده های مختلف و تولید آمدن مواد شیمیایی مختلف و با ارزش دارند. در این مقاله، هشت پالایشگاه بزرگ نفت در جهان را بررسی خواهیم کرد و در مورد اهمیت، ظرفیت‌ها و محصولات ضروری آنها بحث خواهیم کرد.

پالایشگاه های نفت چیست؟

پالایشگاه‌های نفت، تأسیسات صنعتی هستند که نفت خام را به فرآورده های نفتی مانند بنزین، نفت گازوئیل، فونداسیون آسفالت، نفت گرمایش، نفت سفید، گاز مایع و نفتای نفتی تبدیل می‌کنند. پالایشگاه ها عملیات پیچیده ای هستند که برای جداسازی، تبدیل و خالص سازی نفت خام به محصولات با ارزش طراحی شده اند. 

بزرگترین پالایشگاه های نفت جهان

یک پالایشگاه نفت چگونه کار می کند؟

همه پالایشگاه ها دارای سه مرحله هستند: جداسازی، تبدیل و تصفیه.

مرحله جداسازی شامل لوله کشی نفت خام از طریق کوره های داغ و تخلیه مایعات و بخارات به واحدهای تقطیر است. در این واحدها، مایعات و بخارات با توجه به نقطه جوش خود به "کسری" جدا می شوند.

بخش های سبک تر تبخیر می شوند و تا بالای برج بالا می روند و به مایعات تبدیل می شوند. این شامل بنزین و گازهای مایع پالایشگاه می شود.

مایعات با وزن متوسط مانند نفت سفید و عرقیات در وسط برج تقطیر قرار دارند.

کسرهای سنگین‌تر مایعاتی مانند روغن‌های گاز هستند که در پایین‌تر در برج تقطیر جدا می‌شوند.

مرحله بعدی تبدیل است. بخش های سنگین تر بیشتر به محصولات سبک تر و با ارزش تر مانند بنزین تبدیل می شوند. این در واحدی متشکل از راکتورهای دیواره ضخیم و شبکه ای از کوره ها، مبدل های حرارتی و سایر مخازن رخ می دهد.

چرا پالایش نفت برای یک کشور مفید است؟

از آنجایی که نفت از اواسط دهه 1950 مهمترین منبع انرژی جهان بوده است، برای یک کشور داشتن عرضه فرآورده های نفتی تصفیه شده بسیار سودمند است. مزایای آن شامل موارد زیر است.

  • امنیت انرژی: کشوری که نفت خود را تولید می کند می تواند وابستگی خود را به منابع خارجی انرژی کاهش دهد.
  • رشد اقتصادی: صنعت نفت باعث ایجاد درآمد، ایجاد شغل و جذب سرمایه گذاری خارجی می شود.
  • درآمدهای ارزی: صادرات نفت می تواند منبع قابل توجهی از درآمد خارجی باشد.

کدام کشور بیشترین ذخایر نفت را دارد؟

حفر نفت کشوری که بزرگترین ذخایر نفتی را دارد ونزوئلا است که بیش از 300 میلیارد بشکه ذخایر نفت اثبات شده دارد. بیشتر نفت در کمربند اورینوکو، در انتهای جنوبی حوضه رودخانه اورینوکو شرقی قرار دارد.

دومین ذخایر بزرگ جهان در عربستان سعودی است که مجموعاً 297 میلیون بشکه دارد. این ذخایر بزرگترین ذخایر جهان بودند تا اینکه ونزوئلا اعلام کرد که ذخایر ثابت شده خود را در ژانویه 2011 افزایش داده است.

در نهایت، مرحله درمان هر گونه آلودگی ناخواسته را حذف می کند. این مرحله برای تثبیت محصول و کاهش اثرات آلاینده حیاتی است.

خاورمیانه به دلیل داشتن ذخایر بزرگ نفت شناخته شده است و کشورهای دیگر واردات زیادی از خاورمیانه دارند. این شامل کره جنوبی می شود که نفت خام وارداتی را در برخی از بزرگترین تاسیسات جهان پالایش می کند.

کدام کشور بیشترین پالایش نفت را دارد؟

ایالات متحده بیشترین پالایشگاه های نفت را دارد. در حال حاضر حدود 130 تاسیسات عملیاتی در سراسر کشور دارد که روزانه 18 میلیون بشکه نفت تولید می کند.
چین با ظرفیت ۱۷ میلیون بشکه در روز که در سال ۲۰۲۱ به ثبت رسیده است، پس از ایالات متحده قرار دارد.

با این حال، بر اساس گزارش موسسه تحقیقات اقتصاد و فناوری CNPC غول نفتی این کشور، انتظار می رود ظرفیت پالایش چین به ۱۹ میلیون بشکه در روز برسد و از ظرفیت پالایشی این کشور پیشی بگیرد. کشورهای بعدی با بیشترین پالایشگاهها روسیه و هند می باشند. 

ماده شیمیایی دی متیل دی سولفید که به اختصار DMDS نیز نامیده می شود، فرمول شیمیایی C۲H۶S۲ دارد. مایع زرد رنگ تا شفاف می باشد و بوی نامطبوعی شبیه سیر دارد.

این ماده در صنعت پالایشگاهی ( فعال کردن کاتالیستهای هیدروکراکینگ، فعال کردن کاتالیستهای هیدرو دی سولفوریزاسیون، فعال کردن کاتالیستهای تصفیه هیدروژنی) کاربرد دارد.

بزرگترین پالایشگاه های نفت جهان

بزرگترین پالایشگاه های نفت دنیا

1. پالایشگاه Reliance Jamnagar، هند

پالایشگاه Reliance Jamnagar که در هند واقع شده است، بزرگترین پالایشگاه در جهان است. این کشور با ظرفیت خیره کننده 1.24 میلیون بشکه در روز، طیف متنوعی از محصولات از جمله بنزین، گازوئیل و پتروشیمی را تولید می کند.

2. مجتمع پالایشگاهی پاراگوانا، ونزوئلا

مجتمع پالایشگاهی پاراگوانا ونزوئلا یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های قاره آمریکا است. این کشور با ظرفیت 955000 بشکه در روز، یک بازیگر کلیدی در بازار جهانی نفت است.

3. SK Energy Ulsan Refinery، کره جنوبی

پالایشگاه SK Energy Ulsan کره جنوبی دارای ظرفیت 840000 بشکه در روز است و به دلیل تولید طیف گسترده ای از محصولات پالایش شده شهرت دارد.

4. پالایشگاه رویس، امارات متحده عربی

پالایشگاه رویس در امارات متحده عربی روزانه 817000 بشکه نفت فرآوری می کند. نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد.

5. پالایشگاه اکسون موبیل بای تاون، ایالات متحده آمریکا

ایالات متحده آمریکا خانه پالایشگاه اکسون موبیل بای تاون است که ظرفیت 584000 بشکه در روز دارد و نقش مهمی در تامین انرژی این کشور ایفا می کند.

6. پالایشگاه Yeosu، کره جنوبی

پالایشگاه یئوسو کره جنوبی یکی دیگر از بازیگران اصلی با ظرفیت روزانه 857000 بشکه است. این شرکت در تولید محصولات با کیفیت بالا تخصص دارد.

7. پالایشگاه اولسان، کره جنوبی

پالایشگاه اولسان، همچنین در کره جنوبی، روزانه 840000 بشکه نفت خام را فرآوری می کند که به رشد صنعتی این کشور کمک می کند.

8. پالایشگاه بومونت، آمریکا

پالایشگاه بومونت در ایالات متحده روزانه 590000 بشکه نفت را پالایش می کند و منابع انرژی حیاتی را برای این کشور فراهم می کند.

چرا پالایشگاه های نفت کمتر ساخته می شود؟

پالایشگاه‌های نفت سرمایه‌گذاری قابل توجهی هستند 

در دنیای امروز، تمرکز بر منابع انرژی تجدیدپذیر و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای است. این امر تقاضا برای فرآورده های نفتی را کاهش داده و پالایشگاه های نفت جدید را به سرمایه گذاری کمتر جذاب تبدیل کرده است. در عوض، امکانات موجود با فناوری‌های کارآمدتر ارتقا و نوسازی می‌شوند.

ظرفیت جهانی پالایش نفت نیز پاسخگوی تقاضای فعلی برای سوخت های مبتنی بر نفت است. این ممکن است برای هرکسی که قصد ساخت یک پالایشگاه جدید را دارد ناامید کننده باشد.

همه‌گیری COVID-19 در سال‌های 2020 و 2021 زمانی که تقاضا برای سوخت برای حمل‌ونقل در سراسر کشورهای بزرگ جهان کاهش یافت، بازار را تحت تأثیر قرار داد. در نتیجه، برخی از پالایشگاه ها مجبور شدند در آن دوره تعطیل شوند.

پالایشگاه های نفت به مبدل های حرارتی نیاز دارند

مبدل های حرارتی نقش اساسی در پردازش روغن دارند. هدف آنها گرم کردن نفت خام تا دمای بالا برای تسهیل جداسازی اجزای سنگین تر از اجزای سبک تر است. مبدل های حرارتی روغن را پس از فرآیند تقطیر خنک می کنند.

همچنین کولرهایی مانند CACW یا TEWAC، کولر CACA یا TEAAC و Sterling TT پیشرفته Avantair برای خنک کردن ژنراتورها و موتورهای الکتریکی بزرگ استفاده می‌شوند. کلیه این فرآیندها در جهت ارائه و خرید مواد شیمیایی با کیفیت انجام می‌شود. 

ما در Sterling TT بیش از 100 سال تجربه در طراحی و ساخت مبدل های حرارتی برای صنعت نفت و گاز در سراسر جهان داریم. راه حل های ما کارایی را برای تولید انرژی مقرون به صرفه افزایش می دهد. بنابراین اگر به دنبال تجهیزات تخصصی تبادل حرارت هستید، در جای مناسبی هستید.

نتیجه

پالایشگاه‌های نفت ستون فقرات صنعت انرژی جهانی هستند و سوخت‌ها و مواد شیمیایی را تولید می‌کنند که قدرت جهان ما را تامین می‌کند. هشت پالایشگاه بزرگ مورد بحث در این مقاله پالایشگاه های مهمی هستند که بر بازار جهانی انرژی تأثیر می گذارند.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج