adexo3
۱۳۹۰۰۰۱
۳۲ نظر
۱۲۶۸
۳۲ نظر
۱۲۶۸
پ

این رسانه خواستار افزایش قیمت بنزین شد!

ناترازی بنزین یعنی پیشی گرفتن مصرف بنزین از تولید آن در کشور، همچنین، تبدیل شدن ایران از صادرکننده بنزین در سال ٩٩به وارد‌کننده آن طی سال‌های اخیر و هزینه ٣میلیارد دلاری که واردات بنزین به کشور تحمیل کرده، به علاوه انتشار گزارشی که نشان می‌داد ایران، ارزان‌ترین بنزین در دنیا را عرضه می‌کند، بهانه‌ای شد تا در این شماره از «شهروند» به بررسی عوامل مؤثر بر ناترازی بنزین بپردازیم و راهکارهای کاهش و رفع آن را با سعید میرترابی، استاد دانشگاه خوارزمی و کارشناس انرژی، به بحث بگذاریم.

شهروند: ناترازی بنزین یعنی پیشی گرفتن مصرف بنزین از تولید آن در کشور، همچنین، تبدیل شدن ایران از صادرکننده بنزین در سال ٩٩به وارد‌کننده آن طی سال‌های اخیر و هزینه ٣میلیارد دلاری که واردات بنزین به کشور تحمیل کرده، به علاوه انتشار گزارشی که نشان می‌داد ایران، ارزان‌ترین بنزین در دنیا را عرضه می‌کند، بهانه‌ای شد تا در این شماره از «شهروند» به بررسی عوامل مؤثر بر ناترازی بنزین بپردازیم و راهکارهای کاهش و رفع آن را با سعید میرترابی، استاد دانشگاه خوارزمی و کارشناس انرژی، به بحث بگذاریم.

قیمت بنزین، مهم‌ترین فاکتور در مدیریت مصرف آن

سعید میرترابی، استاد دانشگاه خوارزمی و کارشناس انرژی، بحث خود را با مقایسه میانگین مصرف بنزین در ایران و جهان آغاز می‌کند و می‌گوید: «میانگین مصرف بنزین در کشورهای مختلف جهان به‌دلیل فرهنگ مصرف، زیرساخت‌های موجود در هر کشور، تعداد خودرو به نفر و... متفاوت است، اما آنچه مسلم است میانگین مصرف ما بالاتر از میانگین جهانی است. میزان مصرف بنزین نیز به مولفه‌های متعددی بستگی دارد که یک بخشِ آن زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی است که در ایران به‌علت ضعف ساختاری که از قبل وجود داشته و ادامه پیدا کرده، سبب شده مردم به استفاده از خودروی شخصی تمایل داشته باشند. بخش دیگر نیز به زیرساخت خودرو‌سازی‌ در ایران مربوط می‌شود که به‌دلیل عدم‌هماهنگی با تکنولوژی‌های روز دنیا سبب شده مصرف سوخت خودروهای مورد استفاده مردم یک‌ونیم برابر متوسط جهانی و شاید هم کمی بیشتر باشد.»

میرترابی، بر قیمت بنزین به‌عنوان عامل بعدی، تأکید زیادی می‌کند و می‌گوید: «قیمت بنزین، فاکتور مهمی در مدیریت مصرف آن است، اما در ایران سیاست تثبیت قیمت بنزین سال‌ها اجرا شده و تا حدودی هم قیمت آن سیاسی بوده است، البته این وضعیت از گذشته و تا حدودی قبل از انقلاب وجود داشته و بحث دیروز و امروز نیست. به همین دلیل نیز دولت‌ها و سیاستگذاران برای استفاده ابزار قیمتی برای مدیریت مصرف بنزین با احتیاط برخورد کرده‌اند و چون بخش‌های دیگر مثل بخش خودروسازی و حمل‌ونقل عمومی هم به کمک نیامده‌اند، سبب شده وضعیت امروز ناترازی و مصرف بنزین با توجه به جمعیت و تعداد خودرو در کشور از استاندارد دنیا بالاتر باشد.»

این رسانه خواستار افزایش قیمت بنزین شد!

عرضه ارزان‌ترین بنزین دنیا در ایران

طی روزهای اخیر، وب‌سایت گلوبال پترول پرایس، در خبری اعلام کرده که ارزان‌ترین بنزین دنیا در ایران عرضه می‌شود. به‌طوری که هر لیتر بنزین در ایران تنها ۲.۹ سنت قیمت دارد. مقایسه قیمت‌ها در وب‌سایت گلوبال پترول پرایس، نشان می‌دهد قیمت هر لیتر بنزین در ایران، ۰.۰۲۹ دلار آمریکاست و در قیاس با کشورهایی که در فهرست ارزان‌ترین قیمت بنزین قرار دارند، در صدر ایستاده است. قیمت بنزین در ایران همچنین در مقایسه با کشورهایی که عمدتا تولیدکننده بزرگ نفت هستند و معمولا قیمت سوخت ارزان‌تری نسبت به کشورهای واردکننده دارند، ارزان‌تر است. درواقع، متوسط قیمت هر لیتر بنزین در دنیا ٤٥برابر قیمت این محصول در ایران است، به‌طوری که در اول ژانویه ٢٠٢٤متوسط قیمت جهانی هر لیتر بنزین ١,٣دلار بوده است. از سوی دیگر مشاهده می‌شود قیمت بنزین در بزرگ‎ترین تولیدکننده نفت دنیا حدود ٢٠برابر قیمت این محصول در ایران است. به‌طوری که قیمت بنزین در عربستان از ١٧کشور جهان گران‌تر است. هر لیتر بنزین در این کشور ٦٢سنت قیمت دارد. طبق این گزارش، گران‌ترین بنزین در دنیا در هنگ‌کنگ با ٣.١ دلار عرضه می‌شود. در حوزه ارزان‎ترین بنزین‌ها نیز، کشورهای ونزوئلا و لیبی پس از ایران به‌ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم جهان از نظر عرضه بنزین ارزان قرار دارند. هر لیتر بنزین در ونزوئلا به‌قیمت ٣.١ و در لیبی به‌قیمت ٣.٥سنت عرضه می‌شود. الجزایر، کویت، آنگولا، مصر، ترکمنستان، مالزی و بحرین نیز به‌ترتیب در رتبه‌های چهارم تا دهم از این نظر قرار گرفته‌اند. گزارش مذکور، همچنین بیانگر این است که قیمت این فرآورده نفتی در کشورهای همسایه ایران، اختلاف بسیار زیادی با کشورمان دارد. هر لیتر بنزین در عراق ٥٧ و در جمهوری آذربایجان ٥٨سنت قیمت دارد که حدود ٢٠برابر قیمت آن در ایران است. در امارات هر لیتر بنزین ٢٥برابر گران‌تر از ایران است و در ترکیه هر لیتر بنزین یک دلار و ١٦.٩سنت قیمت دارد که ٤٠برابر قیمت بنزین در ایران است. حتی هر لیتر بنزین در افغانستان  ٣٦برابر گران‌تر از ایران با قیمت هر لیتر یک دلار و ٥.٩سنت است.

سعید میرترابی، نیز ضمن تأیید این موضوع می‌گوید: «قیمت بنزین در ایران حتی در قیاس با کشورهای حوزه خلیج‌فارس که نفت‌خیز بوده و یارانه پرداخت می‌کنند، کمتر است، البته درآمد مردم و روندهای اقتصادی نیز به‌گونه‌ای نبوده که مردم توان پرداخت بیشتری داشته باشند، اما حقیقت موضوع این است که اگر از منظر قیمت جهانی و خام حساب کنید، بدون شک ایران، ارزان‌ترین بنزین دنیا را دارد، درحالی‌که در کشوری مثل عربستان که تا حدودی هم به سمت اصلاحات حرکت کرده، قیمت هر لیتر بنزین تقریبا ٦٠برابر ایران است. ارزان بودن بنزین در کشور هم به این دلیل است که ما سیاست تثبیت قیمت بنزین را با تورمِ خیلی شدید داریم، به این معنا که قیمت بنزین ثابت مانده اما قیمت‌های عمومی کالاها و خدمات هر سال به حدود ٤٠درصد افزایش یافته است و این فاصله باعث شده که بنزین در ایران نسبت به کشورهایی که مثل ما سال‌ها یارانه بنزین داده‌اند و از ما هم تا حدی جلوتر هستند، ارزان‌تر باشد.»

بنزین، هرسال نسبت به دیگر کالاها ارزان‌تر می‌شود

او، همچنین، مهم‌ترین و فوری‌ترین عامل ناترازی بنزین و تبدیل شدن ایران از صادرکننده به واردکننده را پایین بودن قیمت بنزین می‌داند و اضافه می‌کند: «قیمت بنزین در ایران طی سال‌ها ارزان‌تر شده است. ممکن است مردم این حرف را قبول نداشته باشند، اما وقتی سطح عمومی قیمت‌ها هر سال بالاتر می‌رود و قیمت بنزین ثابت است یعنی بنزین، هر سال نسبت به دیگر کالاها ارزان‌تر می‌شود. این یک بحث اقتصادی گسترده است که شاید برای عامه مردم قابل‌قبول نباشد، اما یک واقعیت است. فاکتور قیمت علامت می‌دهد که مصرف‌کننده چگونه مصرف کند، وقتی قیمت ارزان است طبیعتا در فرهنگ استفاده از خودرو تأثیر می‌گذارد. به این معنا که درست است که برای سیاستگذار اولویت به‌طور مثال اصلاح شیوه و نوع سوخت خودرو است، اما به‌دلیل مجموع مشکلات اقتصاد ایران، این بحث از اولویت عملی افتاده و شاید هم عملیاتی کردن آن در حد معقول با توجه به اینکه خودروسازی ما سال‌هاست که دچار مشکل عدیده زیرساختی، محدودیت اساسی در فناوری، تحریم و... است، امکانپذیر نبوده است. بنابراین، حتی اگر خودروهای جدید را جایگزین خودروهای فرسوده و قدیمی کنیم، مشکل در ساختار کلی اقتصاد ایران، فرهنگ مصرف و ارزان بودن قیمت بنزین مانع می‌شود که خودروی فرسوده‌ای از رده خارج شود.»

میرترابی، با بیان اینکه ناترازی بنزین در ایران حاصل یک مجموعه عوامل است که نمی‌توان فقط یکی را درنظر گرفت، ادامه می‌دهد: «اما از نگاه کارشناسی، قیمت فاکتور بسیار مهم است و می‌توان ادعا کرد سه چهارم فاکتور در ایجاد ناترازی را قیمت، برعهده دارد. به این معنا که اگر شما قیمت را اصلاح کنید خودروساز نیز ناگزیر به اصلاح محصول خود می‌شود یا سیاستگذار فشار بیشتری برای کیفیت بهتر به او وارد می‌کند، مردم نیز بعد از تطبیق شرایط دیگر خودروی فرسوده و قدیمی استفاده نمی‌کنند زیرا قیمت بنزین برایشان صرفه ندارد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      غلط کرد

    • ناشناس

      آدم نفهم باشه اینطوری مقایسه یک جانبه میکنه!!
      قیمت ماشین و میزان مصرف ماشین های کشورهای مورد مقایسه رو هم با تولید های خودتون هم یه قیاس میکردی!!
      قیمت ماشین و میزان مصرف بنزین تولیدات داخلی چند برابر هموناست؟؟!!

    • ناشناس

      حقوق کارگرا چی تعقیر می‌کنه ب ریال حقوق ب دلار خرج

    • نیساری

      ارزانترین دست موز وپاینترین حقوق در جهان ایران

    • ناشناس

      جرا شما به درآمد مردم نگاه نمی کنید در عربستان یا آمریکا هر کارمند ۷۰ میلیون حقوق میگیرند وقدرت خرید بالا دارند شما به مردم همین حقوق رو بدین بعد بنزین رو ۱ دلار کنید

    • ناشناس

      این رسانه غلط کرد درخواست افزایش قیمت بنزین را داد.

    • حسین تاجی

      ارزانترین حقوق در دنیا مال ایران است،اینو بگو

    • ناشناس

      مردم را مجبور می کنید ماشین بنحل با تکنولوژی سی سال پیش را سه برابر بخرند یا ماشین های که تو خود وین کسی سوارنمیشه را ده برابر قیمت سوار بشوند که مصرفش به شدت بالاست حالا نیایید از تا ترازی مصرف می‌گویید ، برده داری هم این شکلی نیست که شما با مردم رفتار می کنید

    • ناشناس

      کمترین حقوق دنیا در ایران داده می‌شود.

    • رزمنده دیروز

      واقعا دیگه شورش دراوردید کارگر بدبخت باید با ماهی 6تومن کارکنه تورم که بالای 60درصد دیگه دلمون به چی خوش کنیم

    • ناشناس

      عرضه گرانتر خودرو در دنیا فقط فقط تو ایران اتفاق میوفته شما ماشینو به قیمت جهانی بفروش بعد بنزینم به قیمت جهانی به مردم بده

    • ناشناس

      بیخود میکنی از این نظریه ها میدی درآمد کشورهای دیگه رو ببین بعد حرف بزن توایران بین ۱۸یا۲۰درصد اضافه کردن حقوق با وجودتورم بالای۴۵درصد دعواس بعد شما به غم وغصه ها میاین نسخه میپیچین اونم با عبارات قلمبه سلمبه تراز و ناتراز میگین الا بالله بنزین باید گرون شه حرفی نیست حقوقها رو منصفانه افزایش بدین جلوی قاچاق رو بگیرین جلوی بخور بخور آقایونو بگیرین بعد بیاین تئوری و نظریه سازی کنید

    • ناشناس

      خودرو برقی وارد کنید تقصیر گردن مردم نندازید

    • ناشناس

      بازم دقیقا تکرار این داستان حقوق و هزینه است که هربار آقایان می‌خواهند قیمت محصول، جنس ،کالا یا فراورده ای را گران کنند، قیمت فاب منطقه و تمام تنگه ها و جزایر دنیا را مثال می‌زنند و به دلار محاسبه و اقدام انقلابی می‌کنند اما وقتی درباره حقوق کارگر قرار باشه تصمیم بگیرند، آمار و ارقام خودشان را هم قبول نمی‌کنند و حقیرانه ترین تصمیم را برای بیش از نیمی از جامعه می‌گیرند.

    • ناشناس

      اون استاد دانشگاه بر چه مبنایی سخن می گوید آیا در آمد مردم را هم نگاه کرد یا نه چرا حقوق گارگر را با جهان مقایسه نمی کنند چرا همیشه یکطرفه به قاضی می روند

    • ناشناس

      حقوق کارگرا رومثل کشورهای دیگه افزایش بدین بعد قیمت بنزین رو افزایش بدین

    • فقط خدا

      قیمت بنزین اونجایی که یک دلاره.حقوقش چند دلاره.چرا همیشه هزینه ها باید دلاری باشه نه درامد

    • یاسر گوشه

      آدم همینقدر نفهم میشه مسئول بیشعور ماشین اشغال داغون ایرانی رو که پر مصرفه با قیمت نجومی میدید دست مردم و انتخاب دیگه نداریم حقوقم کم بعد میگی قیمت رو بالا ببرید خیلی احمقی که هنوز اینها رو نمیدونی که خیلیا با ماشین خرج زندگیشون رو در میارن از این بدبخت تر می‌خوایم ملت رو بکنید

    • امید

      ماشینهای روز دنیا و باقیمت مناسب مثل همون عربستان و امارات به مردم بفروشید و همچین مثل همون کشورها به مردم حقوق بدید.اونوقت من شخصا حاضرم بنزین لیتری ۵۰هزارتومنبزنم.
      ماشین آشغال رو باقیمت خون پدرتون وباقرعه کشی به مردم میدید وباحقوق ۸_۹تومنی،بعدقیافه کارشناس هم بخودت میگیری!!!

    • ناشناس

      وقتی که پول ایران رو کم ارزش کردین همه چیز بی ارزش شده مسولین بلاخره یه روز ی باید جوابگو باشن

    • حشمت

      یک مشت بی سواد.حقوق به دلار بدید بعد بنزین گران کنید

    • ناشناس

      اصلا سهمیه هم ندید بخاطر خودروهای از رده خارج شدم وعدم واردات وبخاطر افزایش انواع و اقسام عوارض و مالیات
      باز هم ناترازی در تولید بنزین را دارید چاره کار فقط متوقف کردن تولیدات خودروهای داخلی و واردات گسترده با تعرفه صفر
      میتواند این ناترازی را حل کند

    • ناشناس

      بنزین ایران به لعنت خدا هم نمی ارزه ازبس بی کیفیته، بعد انتظار دارین گرون هم بشه؟

    • ناشناس

      این ادمای دوزاری یه پولی میگیرن که این مطالب غیر واقعی رو بنویسند.ننگ برتو که اینطور مطلب عنوان میکنی

    • ناشناس

      جیرشون کم شده... ماشین ۵۰۰ میلیونی میفروشن ۵ میلیارد یاد بنزین نمیوفتن

    • حمزه نظامی

      پول با کیفیت ترین ماشینهای دنیا رو میگیرید بنجلهای خودتون رو تو پاچه ما میندازید

    • ناشناس

      غلط زیادی کرده!!!

    • ناشناس

      کمترین درآمد و بیشترین مخارج متعلق به ایران هست. در این زمینه حتی از کشورهای آفریقای مرکزی هم بدتر هستیم

    • دکتر قهرمان

      وقتی از ارزانی بنزین در ایران صحبت می کنید و با اروپا و بقیه جهان مقایسه می شود باید از حقوق و دستمزد در ایران که پایین ترین در جهان است صحبت شود.یکطرفه حرف نزنید.

    • ناشناس

      عجله نکن بعد انتخابات همه چیز دوباره ۵۰ برابر میشود

    • shh

      طبق آمار گرفته شده هیچ موقع گران کردن باعث کم مصرف کردن نشده. شما همه رو ارزون کنید بنزین رو صد برابر گرون کنید . در ضمن مساله گرون شدن بنزین زیاد مهم نیست پیامدهاش مهمه که باعث میشه بقیه اجناس گرون بشه.

    • shh

      بنزین ارزون نیست . همه چی گرونه فکر میکنی بنزین ارزونه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج