۱۳۹۰۳۳۲
۱ نظر
۳۶۳
۱ نظر
۳۶۳
پ

خاطراتی شیرین که از اذهان ایرانی‌ها حذف شده است

شاید از خاطرات حذف شده باشد؛ اما این یک واقعیت است که روزی در همین سبزه میدان تهران مردم می‌توانستند با حقوق یک ماهشان سکه تمام بخرند.

دنیای اقتصاد: شاید از خاطرات حذف شده باشد؛ اما این یک واقعیت است که روزی در همین سبزه میدان تهران مردم می‌توانستند با حقوق یک ماهشان سکه تمام بخرند.

خاطراتی شیرین که از اذهان ایرانی‌ها حذف شده است

 شاید بررسی اقتصاد، قدرت خرید و... با مقایسه طلا و حقوق یک کارگر نتواند تمام آنچه در این ۲۰ سال گذشته بر سر اقتصاد ایران آمد را به خوبی روشن کند؛ اما همین مقیاس نیز می‌تواند چراغی را روشن کند تا ببینیم چه بر سر این اقتصاد آمده است که بازارهای آن دیگر جنب‌وجوش گذشته را ندارد. هر گرم طلا ۷ هزار و ۱۱۰ تومان؛ این نرخ برای سال ۱۳۸۲ است درست ۲۰ سال پیش. زمانی که حداقل حقوق در آن سال با رشد ۷۵ درصدی ۸۵ هزار و ۳۳۸ تومان تعیین شد به عبارتی روزانه ۲۸۴۴ تومان. این ارقام نشان می‌دهد کسی که حداقل حقوق را دریافت می‌کرد با ۱۰ روز کار می توانست حدود ۴ گرم طلا خریداری کند.

حال این ارقام را با حقوق و قیمت طلای امسال مقایسه کنید؛ هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۲ میلیون ۷۲۰ هزار تومان رسیده است، حداقل حقوق سال ۱۴۰۲ نیز با حق مسکن و... حدودا ۷ میلیون تومان است؛ یعنی کارگر در سر ماه ۳ گرم طلا هم نمی‌تواند خریداری کند.

اگر نگاهی به قیمت سکه بیندازیم نیز آمارهای جالب توجهی وجود دارد؛ سکه طرح قدیم سال ۱۳۸۲ حدود ۷۶ هزار تومان قیمت داشت در حالی که امروز بیش از ۲۸ میلیون تومان است این اعداد نشان می‌دهد ۲۰ سال پیش هر قطعه سکه تمام حتی ارزان‌تر از حقوق ماهانه یک کارگر بود در حالی که سال ۱۴۰۲ حدود چهار برابر حداقل حقوق قیمت دارد. این وضعیت برای کشوری که صنعت دارد، منابع طبیعی دارد و در آن نیروی کار جوان به اندازه کافی وجود دارد، مناسب نیست. همچنین رکود بازارها باعث خروج سرمایه‌گذاران از چرخه تولید می‌شود؛ این اتفاق نیز دیر یا زود تعدیل نیروها را به همراه خواهد داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      فعلا تماشا کردن طلا ازپشت ويترين مجانی است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج