adexo3
۱۳۹۱۴۶۷
۹ نظر
۳۰۶۹۳
۹ نظر
۳۰۶۹۳
پ

پنجمین رود بزرگ ایران خشک شد

پنجمین رود بزرگ ایران بود. از کوه‌های هزار مسجد در خراسان رضوی می‌آمد، قوچان، فاروج، شیروان و بجنورد را طی می‌کرد. جایی نزدیک به اینچه‌برون به مرز ترکمنستان می‌رسید و به این کشور می‌رفت تا در آخر به دریای خزر بریزد.

عصر ایران: رود اترک پیش از این، پنجمین رود بزرگ ایران بود. از کوه‌های هزار مسجد در خراسان رضوی می‌آمد، قوچان، فاروج، شیروان و بجنورد را طی می‌کرد. جایی نزدیک به اینچه‌برون به مرز ترکمنستان می‌رسید و به این کشور می‌رفت تا در آخر به دریای خزر بریزد. حالا نزدیک به ۲۰ سال است که دیگر بیشتر وقت‌ها تا قوچان هم نمی‌رسد، یعنی به اولین شهری که سر راهش قرار دارد.

سد تبارک ۲۰ کیلومتر قبل از قوچان در سال ۱۳۷۴ بر روی اترک زده شد. اگر همه شرایط نرمال باشد، اترک سالانه باید ۲۵۰ میلیون مترمکعب اب داشته باشد. مخزن سد تبارک ۶۰ میلیون مترمکعب است، پس اگر رود پر باشد این سد باید سرریز کند. تا خرداد ماه امسال حجم سد به ۱۴ درصد رسیده بود. با این حال خشکسالی یکی از دلایل خشکی این رود است. 

رشد کشاورزی هم در این سال‌ها به بحران خشکی این رود دامن زده است. رودی که طبق توافق قبلی، ۵۰ درصد از حجم آن حقابه ترکمنستان است اما حالا بیشتر اوقات تا مرز ایران هم نمی‌رسد. 

پنجمین رود بزرگ ایران خشک شد

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      چه افتخار بزرگی .سربلند شدید

      پاسخ ها

      • سید نورالدین زیدان

        دریای خزر داره خشک میشه، از ۸الا باید یه کاری کرد

    • بدون نام..

      بهبه.پشت سرهم موفقیت برای ایران عزیز.خدا قوت ریسی.

    • رضا رنجبری

      رشد کشاورزی چه ارمغانی داشت از کشاورزی سنتی به جایی نرسیدیم ایران سرسبز را هم برهوت کردیم

    • ناشناس

      خود مردم خیلی خوبن بدتر از ماخودمون هم درحق خودمون رحم نمی‌کنیم. الان در بازار خودرو که قیمتهارو خود مردم میکشن بالا تا کشیدن قیمت بالای کارخانه هم پیش میره

    • فضولی؟

      خشکیده یا خشکش کردین؟

    • بازنشسته

      مگه ارومیه خشک شد اتفاقی افتاد؟؟ بزودی خزر هم خشک میشه

    • ناشناس

      یعنی خداوکیلی چقدر مردم باید زجر بکشند تا طبقه ثروتمند زندگی راحت داشته باشند ماکه هیچی نفهمیدیم اما تابه کی اینقدرظلم یعنی یک مرد پیدا نمیشه اقتصاد کشورایران رو دورست کنه از اینهمه مستمند خجالت نمیکشد ای دزدای بیشرف چرا اینقدر شما دزدی میکنید .

    • ناشناس

      سیاست های غلط در برنامه های کشور همین . کارخانه های فولاد همه آب بر در مرکز کشور . نیروگاه های آب بر مثل همدان اصفهان تبریز که از دور هم معلومه چقدر آب بخار میشه کاشت محصولات کشاورزی آب بر مثل برنج در اصفهان و خوزستان و فارس و هزاران بی برنامگی بلند مدت و کوتاه مدت در کشور و سدهای غیرکارشناسی مثل گتوند و..و...و...باعث نابودی و هدر رفت آب های کشور شده . ناسلامتی بالای دو هزارکیلومتر ساحل دریای آزاد داریم چه کردند با مملکت . دوبی بیابانی بیش نبود ..

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج