۱۴۰۵۹۷۷
۲۰۶
۲۰۶
پ

چند توصیه‌ تغذیه‌ای برای ایام روزه‌داری

پیروی از یک الگوی غذایی متنوع و متعادل در ماه رمضان به منظور حفظ سلامت بدن با محدود کردن غذاهای دارای چربی، کلسترول، قند و نمک زیاد از جمله توصیه‌های اکید متخصصان برای ایام روزه‌داری است.

ایسنا: پیروی از یک الگوی غذایی متنوع و متعادل در ماه رمضان به منظور حفظ سلامت بدن با محدود کردن غذاهای دارای چربی، کلسترول، قند و نمک زیاد از جمله توصیه‌های اکید متخصصان برای ایام روزه‌داری است.

چند توصیه‌ تغذیه‌ای برای ایام روزه‌داری

دو وعده «افطار» و «سحری» به عنوان وعده‌های اصلی غذایی در ماه رمضان محسوب می‌شوند. افرادی که در طول روز فعالیت بدنی بیشتری دارند باید غذاهایی را در وعده سحری میل کنند که انرژی و مواد مغذی مورد نیاز آنها را تامین کند؛ چرا که مواد مغذی می‌توانند از کم شدن آب بدن، ضعف و خستگی جلوگیری کنند. 

مصرف غذاهای کم‌حجم و غنی از مواد مغذی که کم‌نمک، کم‌چرب و کم‌شیرین هستند، برای وعده سحری توصیه می‌شود. به طور کلی، مصرف زیاد قند، نمک و چربی موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود. 

مصرف مناسب و به مقدار کافی سبزی‌خوردن و سالاد به همراه وعده سحری توصیه می‌شود. سبزی‌ها دارای مواد مغذی و آب هستند؛ این مواد غذایی نه تنها ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند بلکه مانع خشکی گلو و تشنگی می‌شوند. 

مواد غذایی شیرین با تحریک انسولین و ورود سریع قند خون به داخل سلول‌ها سبب افت قند خون و گرسنگی زودرس در طول روز می‌شوند. 

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، مصرف سبزی‌هایی مانند کاهو، خیار و گوجه‌فرنگی که آب بیشتری دارند و در طول روز از تشنگی و کم‌آبی بدن جلوگیری می‌کنند، توصیه می‌شود. 

نوشیدنی‌های گازدار، شربت‌ها، چای پررنگ و چای خیلی شیرین موجب تشنگی و خشکی دهان و گلو در طول روز می‌شوند و توصیه می‌شود که این نوشیدنی‌ها در وعده سحری مصرف نشود. چای پررنگ می‌تواند عاملی برای دفع آب بدن و در نتیجه کم آبی در طول روزه‌داری شود. 

غذاهای پرپروتئین مانند انواع کباب‌ها، جوجه‌کباب، ماهی و غذاهای پر روغن مثل کتلت و کوکو، سوسیس و کالباس، پیتزا، کله‌پاچه و همچنین غذاهای چرب و سرخ شده و پر ادویه موجب احساس تشنگی و خشکی دهان در طول روز می‌شوند و بهتر است در وعده سحر مصرف نشوند. 

مصرف غذاهای ساده و سبک مثل انواع پلو و خورشت در حجم کم برای وعده سحری توصیه می‌شود. 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج