۱۴۰۹۱۳۷
۱ نظر
۱۴۹۲
۱ نظر
۱۴۹۲
پ

رپورتاژ آگهی

مخارج و حقوق کارگر ساده در استرالیا چقدر است؟

یک کارگر ساده در استرالیا چقدر حقوق می‌گیرد و چه بخشی از آن را باید برای زندگی و مالیات بر درآمد خود خرج کند؟

یک کارگر ساده در استرالیا چقدر حقوق می‌گیرد و چه بخشی از آن را باید برای زندگی و مالیات بر درآمد خود خرج کند؟

مخارج و حقوق کارگر ساده در استرالیا  چقدر است؟

برای مهاجرت به یک کشور منطقی است که باید برآوردی از سطح درآمد و مخارج خود در آن داشته باشیم. در این ‌میان در نظر گرفتن کف درآمد در کشور مقصد، می‌تواند ضریب اطمینان خوبی به ما بدهد. در اینجا می‌خواهیم ببینیم که در صورت مهاجرت به استرالیا از طریق کار، به‌عنوان یک کارمند یا کارگر ساده، انتظار چه میزان حقوقی را می‌توانیم داشته باشیم.

حقوق کارگر ساده در استرالیا چقدر است؟

در استرالیا پایین‌رتبه‌ترین نیروی کار، چه کارمند دون‌پایه باشد و چه کارگر ساده، قانونا نباید دستمزدی کمتر از حداقل دستمزد کشوری (National Minimum Wage) دریافت کند. در حال ‌حاضر این حداقل دستمزد برابر با ساعتی ۲۳.۲۳ دلار استرالیا است که با احتساب استاندارد ۳۸ ساعت کار در هفته، به هفته‌ای ۸۸۲.۸۰ دلار می‌رسد. درنتیجه، کَف حقوق ماهانه کارگر ساده در استرالیا ماهانه ۳۵۳۱.۲ دلار است. این ارقام بدون کسر مالیات هستند.

این مبالغ از اول ژوئیه ۲۰۲۳ اجرایی شده‌اند و هیچ کارفرمایی اجازه ندارد که به کارمندان یا کارگران خود، مگر در شرایط استثناء، دستمزدی کمتر از آن‌ها بدهد.

شرایط استثناء پرداخت حداقل دستمزد عبارتند از:

  • داشتن سن پایین: درصورتی‌که کارگر/کارمند کمتر از ۲۱ سال داشته باشد (اصطلاحاً جونیور باشد)، معمولاً دستمزد پایین‌تری به او تعلق می‌گیرد. مثلاً مبلغ حداقل برای نوجوانان زیر ۱۶ سال ۸.۵۵ دلار بر ساعت است و به یک جوان با ۲۰ سال سن دستمزد ۲۲.۷ دلار بر ساعت پرداخت می‌شود.
  • کارآموز یا تحت تعلیم بودن نیروی کار: اگر نیروی موردنظر تحت تعلیم باشد یا به‌عنوان کارآموز به مجموعه ملحق شده باشد مانند برخی افراد که مهاجرت به استرالیا با مدرک فنی حرفه ای را انتخاب کرده‌اند ممکن است مدتی به عنوان کارآموز تعیلم ببینند، برحسب سن و سطح خود و همچنین حوزه یا صنعتی که در آن فعالیت می‌کند، کف حقوق پایین‌تری نسبت به دستمزد حداقل کشوری خواهد داشت. مثلاً یک کارآموز حوزه ساخت‌وساز می‌تواند ساعتی ۱۴.۱۶ دلار و یک کارآموز رستوران و هتل‌داری می‌تواند ساعتی ۱۲.۷ دلار حقوق بگیرد.
  • قرار داشتن کارمند/کارگر تحت پوشش طرح‌های حمایتی: اگر فرد تحت پوشش طرح‌های حمایتی (Supported Wage System به‌اختصار SWS)، مانند طرح حمایت از معلولین باشد، ممکن است حقوق پایین‌تری برای او در نظر گرفته شود. این حقوق بر حسب توانایی او در انجام درصدی از کار تعیین می‌شود. البته اگر این معلولیت اثری روی عملکرد وی نداشته باشد، همان حقوق حداقل باید به‌طور کامل به او پرداخت شود.

مخارج زندگی ساده استرالیا چقدر است؟

برای یک زندگی معمولی در استرالیا، هزینه‌ای در حدود 1670 دلار استرالیا در ماه را، بدون احتساب اجاره‌بها، برای خانوار تک‌نفره در نظر داشته باشید. در مورد یک خانوار چهار نفره، بازهم بدون در نظر گرفتن اجاره خانه، مخارج ماهانه به‌طور میانگین در حد ۵۸۸۰ دلار خواهد بود. دراین‌میان مبلغ اجاره مسکن در استرالیا طی سال‌های اخیر افزایش قابل‌توجهی داشته است؛ به‌طوری‌که میانگین اجاره یک خانه یا آپارتمان در این کشور حدودا ۶۰۰ دلار در هفته است که به ۲۴۰۰ دلار در ماه می‌رسد.

البته بخشی از مخارج زندگی در این کشور، مثل همه‌جای دنیا، به شهر محل سکونت بستگی دارد. مثلاً برای سیدنی و ملبورن، مخارج ممکن است نسبت به شهرهای کوچک تا 30  درصد بیشتر باشد. برای زندگی در سایر شهرهای بزرگ هم می‌توانیم حدود ۱۰ درصد به مبالغ مذکور اضافه کنیم.

مخارج و حقوق کارگر ساده در استرالیا  چقدر است؟

درآمد کارگر ساده بعد از کسر مالیات چقدر است

طبق جدول مالیات بر درآمد استرالیا برای سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴، تا درآمد سالانه ۱۸۲۰۰ دلار به فرد مالیات تعلق نمی‌گیرد. اما از ۱۸۲۰۱ دلار تا ۴۵ هزار دلار در سال، بعد از کنار گذاشتن ۱۸۲۰۰ دلار از مبلغ، فرد باید به‌ازای هر یک دلار، ۱۹ سنت مالیات بر درآمد پرداخت کند. بااین‌حساب برای یک کارمند پایین‌رتبه یا کارگر ساده با دستمزد حداقل قانون کار استرالیا که ماهانه ۳۵۳۱.۲ دلار یا به‌عبارتی در سال ۴۲۳۷۲ دلار حقوق می‌گیرد، محاسبه مالیات بر درآمد به این شکل خواهد بود:

42372 – 18200 = 24172

24172 * 0.19 = 4592.68

درنتیجه، یک کارگر ساده باید سالانه حدود ۴۵۹۰ دلار استرالیا بابت مالیات بر درآمد خود بپردازد. دراین‌میان ممکن است فرد به‌خاطر دهک پایین درآمدی، شامل بخشودگی مالیاتی هم بشود و این مبلغ تا چند صد دلار کاهش پیدا کند. مثلاً می‌توانید طبق بند Low income tax offset، به‌اختصار LITO، انتظار کاهشی در حدود ۵۰۰ دلار را داشته باشید که نهایتاً مالیات را به ۴۱۰۰ دلار در سال می‌رساند.

مقایسه حداقل حقوق ایران و استرالیا

امسال یعنی سال 1403 حداقل حقوق قانون کار ایران حدود 9 میلیون 500 هزار تومان است که اگر بخواهیم با یک کارگر در استرالیا با حقوق ماهانه 3530 دلار (حدودا 141 میلیون تومان در ماه به نرخ فروردین 1403) مقایسه کنیم میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حقوق بیشتر
  • قدرت خرید بسیار بالاتر (با توجه به هزینه‌ها و مخارج)
  • ثبات قدرت اقتصادی(قدرت خرید در ابتدا و انتهای سال در استرالیا تغییر چندانی نمیکند در حالی که در ایران تقریبا نصف میشود)

با توجه به موارد گفته شده میتوان نتیجه گرفت که حقوق و سطح زندگی بالاتری را در کشور استرالیا میتوان تجربه نمود. گرچه برای مهاجرین متخصص در حوزه‌های متخلف حقوق های بسیار بالاتری از مقادیر بیان شده در این مطلب میتوان درنظر گرفت. اداره مهاجرت استرالیا هر ساله لیستی از مشاغل موردنیاز خود را منتشر میکند که میتوانید از  دفاتر مهاجرتی پیگیر این موضوع شوید و اطلاعات بیشتر کسب کنید.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج