۱۴۱۴۷۰۷
۶ نظر
۵۲۸
۶ نظر
۵۲۸
پ

بلایی که گرانی بر سر مرغ‌داران آورد

افزایش نجومی قیمت مرغ در سال‌های گذشته، کاهش قدرت خرید مردم را به‌دنبال داشته است. در همین راستا از اواخر سال گذشته تقاضا برای مرغ کاهش چشمگیری داشته، این کاهش تقاضا باعث شده تا قیمت مرغ از اسفند ماه سال گذشته کاهش یابد.

تجارت نیوز: افزایش نجومی قیمت مرغ در سال‌های گذشته، کاهش قدرت خرید مردم را به‌دنبال داشته است. در همین راستا از اواخر سال گذشته تقاضا برای مرغ کاهش چشمگیری داشته، این کاهش تقاضا باعث شده تا قیمت مرغ از اسفند ماه سال گذشته کاهش یابد. علاوه بر آن، این کاهش تقاضا و خرید باعث شده تا تولید و عرضه مرغ در بازار افزایش داشته باشد.

بلایی که گرانی بر سر مرغ‌داران آورد

 

تشدید تورم و در پی آن افزایش قیمت اقلام مصرفی نظیر مرغ و گوشت باعث شده تا این اقلام از سفره‌ خانوار ایران حذف و یا کمرنگ شوند. در این مدت  خانوارها در پی افزایش قیمت‌ها اقدام به جایگزین کردن اقلامی مانند سویا کرده‌اند.

 

حالا کاهش قدرت خرید و تقاضا از طرف دیگر افزایش تولید مرغ، باعث شده است تا این محصول از اواخر سال گذشته کاهش قیمت داشته باشد.

بررسی‌های میدانی خبرنگار تجارت‌نیوز نیز حکایت از آن دارد که از اسفند ماه سال گذشته قیمت مرغ نسبت به ماه‌های قبل‌تر کاهش داشته است. آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند روند کاهش قیمت مرغ تا اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

زیان مرغداران از شرایط کنونی بازار

مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران، در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره وضعیت بازار مرغ گفت: قیمت مرغ از اواخر اسفند ماه روندی کاهشی داشته و این روند همچنان ادامه دارد. دلیل این کاهش، آن است که در بازار میزان تقاضا کم و میزان تولید و عرضه زیاد شده است. اصل عرضه و تقاضا نیز حکایت از آن دارد که وقتی عرضه کالایی افزایش یابد و تقاضا برای آن کم باشد، قیمت‌ها کاهشی می‌شود و اگر برعکس این اتفاق رخ دهد، قیمت‌ها روند صعودی بگیرد. متاسفانه در شرایط کنونی مرغداران دچار ضرر و زیان شده‌اندذ. طبق پیش‌بینی‌ها این روند کاهشی حداقل تا آخر ماه جاری ادامه خواهد داشت.

او در پاسخ به این پرسش که آیا تغییری در نرخ یا تخصیص ارز وجود داشته است یا خیر؟ توضیح داد: در حال حاضر تغییراتی وجود نداشته و باید تا اردیبهشت ماه صبر کرد. به طور کلی ستاد تنظیم بازار کشور در اردیبهشت ماه هر سال جلسه‌ای تشکیل می‌دهد که در آن نرخ جدید مرغ را اعلام می‌کند. این نرخ باتوجه به قیمت نهاده‌های دامی و جوجه یک‌روزه تعیین می‌شود. اگر آن‌ها افزایش داشته باشند قطعا نرخ جدید اعلام‌شده نیز افزایش خواهد داشت و اگر آن‌ها افزایش نداشته باشند شاید نرخ ثابت مانند سال گذشته مصوب شود.

قیمت مرغ تغییر می‌کند؟

این فعال بازار با تاکید بر اینکه آمار جوجه‌ریزی‌ها بسیار بالا بوده و میزان مصرف و تقاضا کمتر از آن است، ادامه داد: تغییر نرخ مرغ در ماه‌های آتی بستگی 100 درصدی به میزان تولید دارد. اگر تولید رویه فعلی را در پیش بگیرد افزایش قیمتی وجود نخواهد داشت. در حال حاضر تولید بیش از مصرف است و آماری که از جوجه ریزی‌ها توسط وزارت جهاد کشاورزی منتشر شده است، مهر تاییدی بر این موضوع است. این آمار نشان می‌دهد که میزان جوجه‌ریزی در ماه رقمی مابین 140 میلیون تا 150 میلیون است.  در حالی که مصرف کشور بسیار پایین است بنابراین مادامی که مازاد تولید وجود داشته باشد قیمت‌ها کاهش خواهد یافت، اما مرغداران دچار ضرر و زیان خواهند شد.

بر اساس این گزارش با اینکه کاهش تقاضا مردم در ماه‌های اخیر باعث شده تا قیمت مرغ کاهش محسوسی داشته باشد، اما باید دید که ستاد تنظیم بازار در ماه آینده نرخ جدیدی برای قیمت مرغ مصوب خواهد کرد یا خیر. اگر قیمت نهاده‌های دامی افزایش پیدا کند، قیمت مرغ نیز روندی صعودی خواهد داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      بشه ۱۰۰ هزار کیه که بخره

    • رها

      به درک

    • ناشناس

      به درک خدا جای حقه

    • ناشناس

      هیچ چیز از گوشت گوسفند و گاو و گوساله و... گران است و دیگر اثزی از آن در سفره های مردم عادی نیست علی برکت ا.... به سید گرانفروشان!!

    • ناشناس

      مردم خیلی وقته دیگه نمیتونند به علت گرانی زیاد ،مرغ بخرند .‌مرغ در سال گذشته و سال قبل از آن ۱۰۰۰ در صد گران شد.
      مسوولین، ندانم کار و بی لیاقت و بی تدبیرند و واسطه ها هم دزدند و بی وجدان. امان از هر دو دسته.فغان از هر دو دسته.

    • ناشناس

      وقتی ذرت ارزونه و خریدار نداره و روی دست کشاورز مونده چرا باید قیمت مرغ بالا ب ه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج