اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۴۱۹۵۵۵
۱۵ نظر
۵۴۳۶
۱۵ نظر
۵۴۳۶
پ

طلافروشان باز هم زیر بار نرفتند!

سامانه جامع تجارت، روز سه‌شنبه و چهارشنبه، بازار طلای تهران را هم تعطیل کرد.

برترین‌ها: روزنامه هم‌میهن در گزارشی به بررسی علت‌های تعطیلی بازارهای طلافروشان در چند روز گذشته پرداخت که بخشی از این گزارش در ادامه آورده شده است: سامانه جامع تجارت، روز سه‌شنبه و چهارشنبه، بازار طلای تهران را هم تعطیل کرد. روز دوشنبه طلافروشان بازارهای شیراز، اصفهان و تبریز هم در اعتراض به مالیات‌ستانی‌ها تعطیل کرده بودند و سه‌شنبه، بازار طلافروشان تهران به آنان پیوستند. فعالان حوزه، سال گذشته نیز در اعتراض به اجرا شدن طرح تجارت، کرکره‌های مغازه‌های خود را پایین کشیده بودند و اجرای این طرح به تعویق افتاد، اما با گذشت سه ماه مجبور به اجرای آن شده‌اند؛ به همین دلیل و در اعتراض به طرح سامانه تجارت، دوباره بازار را تعطیل کردند.

طلافروشان باز هم زیر بار نرفتند!

مشاهده‌های میدانی از بازار بزرگ طلای تهران طی دو روز گذشته هم حاکی از تعطیل شدن راسته طلافروشان دارد. سامانه تجارت و قانون جدید مالیاتی وضع‌شده بر معاملات طلا و همچنین الزام صدور صورت‌حساب الکترونیکی، از جمله عواملی هستند که منجر به اعتصاب فعالان این حوزه در شهر‌های اصفهان و تبریز از دوشنبه و تهران از سه‌شنبه شده است.

اگرچه برخی از طلافروش‌ها در سطح شهر همچنان معامله می‌کنند، اما طلا در کف قیمتی خود است و فروشندگان طلا در بازار‌های سنتی، همه از معامله اجتناب دارند. گفتگو با تعدادی از کسبه نشان می‌دهد اعتصاب بیشتر برای معاملات خرد بوده و فعالیت درون‌گروهی بین طلا‌فروشان ادامه دارد. به هر حال، بازار طلای تهران از صبح روز سه‌شنبه کاملاً تعطیل بود، ولی همچنان تردد درون بازار برای مردم بدون مانع بود.

عصر همان روز، خریداران دیگر حتی اجازه نداشتند داخل بازار شوند و از بیرون متوجه می‌شدند که فعلاً باید قید خرید و فروش طلا را بزنند. خیابان ۱۵ خرداد، جنب سبزه‌میدان، راسته طلافروشان بازار طلا و جواهر ایران است. خبر اعتراض‌شان از صبح آمده؛ حوالی ساعت ۲ ظهر روز سه‌شنبه، راسته طلافروشان خالی از کسبه و مشتریان است.

ابتدا عکسی در فضای وب فارسی دست به دست شد که می‌گفت بازاری‌ها، دست به اعتراض زده‌اند، اما مشاهده‌ها نشان می‌دهد اتفاقاً بازار از دو ماه آخر سال پیش شلوغ‌تر است. خبر‌ها در راسته طلافروشان است. آن‌ها، سال گذشته نیز در حرکتی مشابه به امسال، راسته خود را بستند و اعتراض کردند. اکثراً سن و سال‌دار هستند و می‌گویند نسبت به قوانین مالیاتی جدید اعتراض دارند، اما جوان‌ترها، توضیح می‌دهند مشکل‌شان سامانه جامع تجارت است.

مشکلی که جدید نیست، اما زمانی که سال گذشته برای خود خریده بودند، به اتمام رسیده و از هفته گذشته قوانین سامانه جامع تجارت به آنان تحمیل شده است. اتحادیه صنف‌شان نیز پاسخی مشابه می‌دهد، اما اعتراض به مالیات را کج‌فهمی می‌داند و معتقد است اعتراض صنف نسبت به مالیات نیست و سامانه تجارت مشکل اساسی‌شان است که بعد از گذشت سه ماه و با وجود نامه‌نگاری اتحادیه و صنف، دوباره از سرگرفته شده است.

مالیات تورم نمی‌دهیم

ظهر روز سه‌شنبه، راسته طلافروشان تک و توک پر است. کرکره اصلی ورودی راسته، نیمه‌باز است و کسبه هم مغازه را تعطیل کرده‌اند. چند فروشنده که مشخص نیست از صنف طلافروشان هستند یا نه، صندلی جلوی ورودی گذاشته‌اند و همین که چشم‌شان به چشم آدم می‌افتد، می‌گویند: داخل نرو. امروز خبری از طلا نیست و کسی چیزی نمی‌فروشد. همه اعتصاب کرده‌اند. هم طلافروشان راسته اصلی و هم چند طلافروشی دیگر آن طرف سبزه‌میدان. در داخل راسته، برخی از طلافروشان حضور دارند، اما نه چیزی می‌فروشند و نه چیزی می‌خرند.

یکی از کسبه صندلی‌اش را بیرون از حجره گذاشته و همان جا نشسته است. پیرمردی، حدوداً ۶۰ ساله است که انگار نمی‌توانسته خانه بنشیند و بنا بر عادت مألوف، به حجره آمده، اما نه می‌گوید قیمت طلا چقدر است و نه تمایلی به فروش از خود نشان می‌دهد. از او می‌پرسم طلا گرمی چند است که می‌گوید نمی‌داند و امروز قید خرید طلا را بزنم. می‌پرسم چرا؟ که پاسخ می‌دهد راسته تعطیل است. بقیه طلافروش‌های راسته‌های دیگر هم تعطیل کرده‌اند و چیزی نمی‌فروشند.

او در پاسخ به این سوال که از کی تعطیل شده؟ جواب می‌دهد از همین امروز صبح در اعتراض به مالیات طلافروش‌ها، تعطیل کرده‌اند. قرار هم نیست امروز و فردا اعتصاب را بشکنند. او سوالاتی که درباره تغییرات مالیات دارم را بدون پاسخ می‌گذارد، اما کلافه که می‌شود می‌گوید: تورم تقصیر ما نیست که قرار باشد مالیات تورم را ما پرداخت کنیم. راسته تعطیل است، زیرا هیچ‌کس در راسته با این شرایط حاضر به خرید و فروش نیست.

مالیات یا سامانه تجارت؟

پس تا اینجا دو گزاره متفاوت درباره علت اعتراض بازار طلای تهران وجود دارد. بیشتر فعالان معتقدند که دلیل اعتراض آنان مالیات جدید است و برخی دیگر می‌گویند مشکل صنف طلافروشان، سامانه جامع تجارت و مسائل امنیتی سامانه است. برای روشن شدن دلیل اصلی اعتراض بازار طلافروش‌ها با نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا، سکه و جواهر تهران گفتگو کرد.

بذرافشان با تایید تعطیلی بازار طلا، می‌گوید: «مسئله مالیات، کج‌فهمی برخی از اعتراض بازار طلاست. اعتراض فعالان برای اجرایی شدن مجدد سامانه جامع تجارت پس از گذشت چند ماه است. سال گذشته نیز فعالان نسبت به این سامانه اعتراض کردند و یک روز هم تعطیلی داشتند. قرار بود اصلاحاتی رخ دهد که نداد. به اتحادیه ابلاغ شده که اجرای سامانه جامع تجارت لازم‌الاجراست، اما در بسیاری از مسائل، این سامانه برای صنف طلا قابل اجرا نیست.»

بذرافشان در پاسخ به این سوال که چرا اکثر کسبه می‌گویند نسبت به مالیات معترض هستند؟ بیان می‌کند: «ثبت سرمایه در سامانه جامع تجارت، غیرقابل اجرا است و موجب نگرانی از مالیات هم شده است. بسیاری از فعالان صنفی به دلیل احتمال اخذ مالیات بر عایدی در آینده نگران هستند. به همین دلیل هم برخی از فعالان دلیل اعتراضات را مالیات می‌دانند، اما مسئله، سامانه تجارت است. مطرح شدن دوباره ماجرای سامانه تجارت هم به همین دلیل، باعث شده که فعالان و کسبه به اجرایی شدن مجدد این سامانه واکنش نشان دهند.»

بذرافشان در پایان یادآوری می‌کند: «سال گذشته و در ادوار گذشته نیز صنف طلافروشان، مشکلات سامانه را برشمردند و نامه‌نگاری‌های زیادی در این باره رخ داد، اما حالا به یکباره و بدون در نظر گرفتن هیچ‌یک از انتقادات فعالان حوزه، دستور اجرای مفاد سامانه تجارت به ما ابلاغ شده است که از منطق و انصاف به دور است.»

گفت‌وگو با یک فعال حوزه که تمایلی به انتشار نامش ندارد هم اظهارات بذرافشان را تایید می‌کند. او اظهار می‌کند: «طلا فروش‌ها، با افزایش سرمایه طلا سود می‌کنند. وقتی سرمایه نیست و کسی افزایش دارایی نمی‌دهد، چگونه باید سود کند؟ در سال‌های گذشته، حجم سرمایه طلافروش‌ها افزایشی نداشته است، زیرا طلا آن‌قدر گران شده که برای خود صنف هم افزایش سرمایه و خرید طلا، سخت شده است. شاید به نظر برسد که ارزش دارایی طلافروش همگام با تورم افزایش می‌یابد، اما این ریالیِ دارایی‌های طلافروش است که بیشتر شده و اصلاً به این معنا نیست که آن‌ها سود می‌کنند پس موظف به پرداخت مالیات بسیار بیشتری هستند. سود تورمی بازار طلا نباید به عنوان سود حقیقی محاسبه شده و مشمول مالیات شود علاوه بر این، سامانه ثبت صورت‌حساب‌های الکترونیکی نیز از کار افتاده و از کارآیی لازم برخوردار نیست.»

این فعال اقتصادی، توضیح می‌دهد: «فروشندگان از خود قانون ناراضی نیستند. طبق قانون در صورتی که سال آینده به دلیل تورم، نرخ هر گرم طلا افزایش یابد؛ فروشندگان طلا باید مالیات بیشتری بپردازند. این چه منطقی دارد؟ دولت می‌گوید، چون عایدی و سود نصیب فروشنده شده پس باید مالیات دوچندان بپردازد. دیگر کسی نمی‌گوید که افزایش قیمت به دلیل تورم اتفاق افتاده و سودی حاصل نشده است. دولت به جای این کارها، باید به وظیفه اصلی خود که همان کنترل تورم است بپردازد.»

این منبع آگاه، ادامه می‌دهد: «ما فعالان جلسه‌هایی درباره این مسئله با دولت داشتیم و دولت در همین جلسه‌ها، به ما وعده می‌داد که سازمان امور مالیاتی اصلاحات لازم در سامانه تجارت را اعمال کرده است. ما هم تصور می‌کردیم واقعاً چنین شده و اصلاحات لازم، در نظر گرفته شده است، ولی چنین نشده بود. همه این مشکلات در کنار هم قرار گرفته‌اند و یک بار دیگر طلافروشان مجبور به اعتراض شده‌اند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بینام

      همه مردم باید از طلا فروش ها یاد بگیرن که چطور متحد هستن و زیربار حرف زور نمیرن

    • شایان ایثارگر

      مالیات از تورم هنر ودست پخت جدید که دولت انقلابی برای مردم مظلوم تدارک دیده ،هنر دوم مالیات از سرمایه که در هیچ جای دنیا نمونه اش دیده نشده مالیات از سود میگیرند نه از سرمایه

    • ناشناس

      بعداز راسته ارز فروشان
      طلا فروشان دومین صنف پول پارو کن های مملکت هستند که با خود تورم سود دوبله دوبله به جیب میزنن
      الان که وقت گرفتن مچشون شده و جلوی سود اضافی رو میگیرن
      اینها یه دست شدن
      نهایتش یا باید بیان پای کار یا به زور پای کار میارنشون

      پاسخ ها

      • ناشناس

        دوست عزیز شما از دور ایستاده ای و داری تماشا می کنی و همه حقایق رو نمی دونی یا نمی خوای بگی !
        من به عنوان کسی که ۸ ساله تو این صنف برای خودم کار می کنم از روز اول که جواز کسب گرفتم تا کد رهگیری مالیاتیم رو به بانک ندادم بهم کارت خوان ندادن .
        سر سال هم عین تراکنش های بانکیم به علاوه یه ضریب اضافه کردن و مالیات رو ازم سال به سال گرفتن .
        آقای نماینده دولت اومده میگه مالیات ابرازی طلافروشان زیر ۱۰ میلیون هست آخه بی وجدان چرا نمی گی میانگین دریافتی از طلافروشان چقدره .

        حرف بسبار ه خوبه انسان با ازطلاع کامل حرف بزنه

      • ناشناس

        چرا واقیت رو نمی گین .
        مگه تورم رو ارز فروشان یا طلافروشان درست کردن که بخوان از قبلش پول پارو کنن.
        دولت اقتصاد رو رها کرده ارزش پول ملی کم شده چه دخلی به طلا فروش ها داره .

        طلافروش اول ۱۴۰۲ صد گرم سرمایه داشته با نرخ دلار اون موقع مثلا می شده ۲۰۰ میلیون
        آخر سال ۴۰ درصد رفته رو قیمت دلار ۱۰۰ گرم ش شده ۲۸۰ میلیون این که نشد سود آجر هم خریده بود با تغیر نرخ دلار قیمتش بالاتر می رفت.
        هر وقت ۱۰۰ گرمش شد ۱۱۰ گرم اون وقت که سود کرده .

    • ایرانی

      همه جا قانون دارن ومردمش مطیع اینجا ثروتمندترین قشر جامعه
      طلبکارترینن، آره حق دارن اونا باید بر ن بالا، هی فقیر هر روز فقیرتر
      مالیات هم نباید بدهند مگه ،کارگرا وکارمندا.......نمیدن خوب بجای اونا هم مالیات می‌دهند قشر طبقه پایین صداش به بالا نمیرسه ،ولی قشر مرفه صدا ش رساتر وبلنده،حرفش به کرسی می‌نشاند قانون کیلویی چنده؟؟؟؟؟؟؟؟

    • ناشناس

      آقای b تو میدونی چقدر بابت طلا علاوهدبر پول گرم چقدر اجرت میگیرن چقدر فن و فوت دارن که بالا پایین کنن که سودبیشتری بکنن حالا این سامانه تجارت فقط درحال شفاف کردن این قضایاست وطلا فروشان ازاین ناراحتن !

    • ناشناس

      اگه طبقه حقوق بگیر و کارگر جماعت هم متحد بودند دولت نمیتونست اینقد بهشون زور بگه

    • ناشناس

      جالبه طلا فروش پول مالیات رو از مردم میگیره ولی نمیخواد بده به دولت

    • ناشناس

      چند روزی تا اول تیرماه پیاده باشید تا سواره
      پیاده بشه 👨‍🎓» ⚖️ : زنده باد طلا » 😊 ساز
      دست طلاست 🔊🔉🔈🎶🎻 :

    • ناشناس

      بانظرجناب شایان ایثارگرموافقم

    • ناشناس

      زنده باد طلا از جوب پریده قورباغه
      دیده نترسیده 🔊🔉قوررر🎶🎻 :

    • ناشناس

      بازازجیب مردم مایه می گذارند

    • ناشناس

      بدبخت کارگرها چون قبل از دریافت حقوق مالیات برداشته شده
      ولی دکترها و طلا فروشان دوست ندارند مالیات بدند

    • ناشناس

      اتفاقا همینه،فردا میگن مشکل حل شد،مشتری باید مالیات را بده.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج