adexo3
۱۹۲۶۴۰
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

عرضه آزادانه پرتقال‌ های ممنوع‌ الورود!

در حالی که به گفته وزارت جهاد کشاورزی حدود دو میلیون تن پرتقال در کشور تولید شده و به دلیل بی‌نیازی، واردات این محصول ممنوع است، بازار میوه از ماه‌ پایانی سال گذشته شاهد پرتقال‌های مصری و ترکیه‌ای است که گفته می‌شود به صورت قاچاق وارد شده است.

خبرگزاری ایسنا: در حالی که به گفته وزارت جهاد کشاورزی حدود دو میلیون تن پرتقال در کشور تولید شده و به دلیل بی‌نیازی، واردات این محصول ممنوع است، بازار میوه از ماه‌ پایانی سال گذشته شاهد پرتقال‌های مصری و ترکیه‌ای است که گفته می‌شود به صورت قاچاق وارد شده است.

سالانه حدود دو میلیون تن پرتقال در شمال و جنوب کشور برداشت می شود که به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی علیرغم سرانه مصرف پنج برابری این محصول در کشور نسبت به میانگین جهانی، نه تنها نیازی به واردات پرتقال وجود ندارد بلکه برای جلوگیری از زیان تولیدکنندگان باید به صادرات هم اندیشید.

گرچه حجتی و معاونانش طی سال گذشته همواره مخالف سرسخت واردات پرتقال و دیگر میوه ها به کشور بودند و هیچگاه مجوزی برای واردات آن صادر نکردند اما از آخرین ماه سال گذشته تا کنون بازار میوه و تره بار شاهد پرتقال های ترکیه ای و مصری است که یکی حاصل قاچاق و دیگری واردات پیله وری مرزنشینان است.

در این میان وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید تا بازار محصولات کشاورزی منفعلانه اقدامی در راستای جلوگیری از توزیع و عرضه این محصول ممنوع‌الورود نکرده و این محصولات قاچاق و غیر قانونی در بازار کشور از مرزهای غربی تا پایتخت آزادانه عرضه می شوند.

وزارت جهاد کشاورزی دستگاه های نظارتی مانند تعزیرات، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و... در اختیارش نیست اما حسب تکیلفی که قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی در خصوص تنظیم بازار محصولات کشاورزی برایش تعریف کرده، موظف است با هماهنگی و تعامل مثبت با این دستگاه ها با متخلفان و عرضه کنندگان محصولات غیرقانونی برخورد کند.

چراکه همین عرضه کنندگان میوه های قاچاق در عمده فروشی و خرده فروشی ها نه در انبارهای پنهان و دور از چشمان ماموران بلکه محصولات غیرقانونی شان را در روز روشن و انظار عمومی می فروشند که برخورد با آن ها که منافع ملی و تولید داخلی کشور را نادیده می گیرند، کار چندان مشکلی نیست.

جالب‌تر اینجاست که پرتقال مصری که از مرزهای غربی و به صورت پیله وری به کشور وارد شده به عنوان ذخیره شب عید و پرتقال دولتی به بسیاری از مردم فروخته شده است!

پیگیری‌های خبرنگار ایسنا از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برای توضیح در این زمینه بی‌نتیجه مانده و مسئولان مربوطه حاضر به پاسخگویی در خصوص در این زمینه و همچنین گرانی پرتقال در ایام نوروز نیستند و برخی از مقامات مربوطه تنها به اظهارنظرهای درگوشی بسنده می‌کنند و می‌گویند "ما متولی تولید هستیم و برخورد با محموله های قاچاق وظیفه وزارت جهاد کشاورزی نیست".

حال که برخی از مخالفان دیرین تصویب قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی و انتقال وظایف بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی به انتظار نشسته اند تا حجتی و یارانش در اجرای این قانون که مهمترین بخش آن تنظیم بازار به نفع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است، شکست بخورند، وزارت جهاد کشاورزی باید از حالت انفعال و سکوت خارج شود و جدی تر به این موضوعات ورود پیدا کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج