adexo3
۲۳۳۳۵۱
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

جان باختن ۱۴۶ نفر بر اثر برق گرفتگی

در بهار امسال ۱۴۶ نفر بر اثر برق‌گرفتگی در کشور جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تغییری نداشته است.

خبرگزاری ایسنا: در سه ماهه نخست سال جاری در کشور ۱۳۰ مرد و ۱۶ زن بر اثر برق‌گرفتگی جان خود را از دست دادند.

در این مدت استان‌های تهران با ۲۲، فارس با ۱۵ و خوزستان با ۱۴ فوتی بیشترین آمار تلفات ناشی از برق‌گرفتگی را داشته‌اند این در حالی است که آمار تلفات برق‌گرفتگی در دیگر استان‌ها کمتر از ۱۰ نفر و در تعداد قابل توجهی از استان‌ها صفر بوده است.

بر اساس این گزارش در خرداد ماه سال جاری نیز ۵۶ نفر بر اثر برق گرفتگی جان باختند این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با کاهش ۹.۷ درصدی مواجه بوده است.

یادآور می شود در ۱۰ سال گذشته (۱۳۸۴ تا ۱۳۹۳) شش هزار و ۸۷۶ نفر به علت برق گرفتگی در کشور جان خود را از دست دادند که سال ۱۳۸۹ و سال ۱۳۹۲ با ۷۵۰ نفر دارای بیشترین آمار و سال ۱۳۸۴ با ۵۸۹ نفر دارای کمترین میزان مرگ های ناشی از برق گرفتگی بودند.

بر اساس این گزارش به منظور پیش‌گیری از برق‌گرفتگی باید به نکات زیر توجه کنیم:

بررسی های انجام شده در سازمان پزشکی قانونی نشان می دهد که اغلب این حوادث به دلیل عدم آشنایی با اصول پیشگیری از وقوع برق گرفتگی و

اصل کلی برق گرفتگی، یعنی عبور جریان برق از بدن به زمین رخ می دهد.

فیوزها، چه اتوماتیک چه غیر اتوماتیک از برق گرفتگی جلوگیری نمی کند و جریان برق بسیار اندکی در حد ۱۰۰ میلی آمپر در صورت عبور از بدن ما، با از کار انداختن قلب، موجب مرگ انسان می شود، در حالی که فیوزها با جریان ده ها و حتی صدها برابر این میزان هم از کار نمی افتند. به خاطر داشته باشیم فیوزها با قطع جریان برق از وقوع خرابی در سیم کشی و آتش سوزی پیشگیری می کنند و نمی توانند از برق گرفتگی و مرگ ناشی از آن جلوگیری کنند.

از سویی سیم اتصال به زمین در پیشگیری از برق گرفتگی نقش موثری دارد. وجود سیم سوم در سیم کشی منازل (سیم اتصال به زمین) بسیار مهم بوده و به جلوگیری از برق گرفتگی کمک می کند.

بر اساس گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور،‌ برق گرفتگی در محیط های مرطوب بسیار محتمل تر از محیط های خشک است. مقاومت دست خشک انسان در مقابل برق، هزاران برابر بیشتر از پوست خیس و مرطوب است و لذا خشک نگه داشتن پوست دست و مراقبت جهت اجتناب از هر گونه تماس با وسایل هادی جریان برق به پیشگیری از بروز این حوادث کمک خواهد کرد. به یاد داشته باشیم در صورتی که با برق سر و کار داریم از کفش های با عایق خشک استفاده کنیم و مراقب باشیم هیچ قسمتی از بدن ما به طور مستقیم با زمین تماس پیدا نکند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • هاشم

      سلام
      چون توضیحات کافی نبودرعایت مسائل زیر رابه هموطنان عزیزتوصیه مینمایم .البته درزمستان هم برخی افرادنادان لوله بخاری گازی رایک سرش رادراب فرومیبرندوبداموزیشان باعث مرگ عده ای میشودازحالا بفکرزمستان هم باشید (مسئولان اداره گاز)
      1- اداره برق درجهت ایفای حقوق شهروندی ارت (اتصال بزمین )رامثل کمربندایمنی اجباری نماید.
      2- مردم عزیزی که درتابستان کولرهایشان راسرویس میکنندقبل ازهراقدامی جریان برق راقطع کرده سپس شروع بکارکنند.(البته ارت اگروصل باشدبازهم اطمینان نکنند.چون ممکن است اشتباهی رخ داده باشد.)
      3-مرگ ومیرهای ناشی ازحوادث راعلت یابی کرده ودرجهت سرعت بخشیدن به سلامت جامعه قوانین بازدارنده توام بااموزش ایجادفرمائید.
      اگرچنانچه کسی دچاربرق گرفتگی شدمبادا اب روی مصدوم بریزید ! چون سلولهای مصدوم باریختن اب دچارصدمه شدید مثل رعد وبرق شده وحتمآمی میردلذابادستهای خشک ودرجای خشک اعضای بدن مصدوم را انقدرحرکت دهید(حرکت پروانه ودوچرخه ای دست وپا)تاالکتریسیته ازبدن وی خارج شود.
      به امیدروزیکه کاربدست کاردان افتاده ومردم هرکدام دغدغه خاطرنداشته باشندتا شاهداینگونه مصائب نباشیم.انشاالله

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج