adexo3
۲۳۵۴۷
۱۷ نظر
۵۰۰۸
۱۷ نظر
۵۰۰۸
پ

حذف تصمیم کبری و کوکب خانم از کتابها

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به دلایل حذف برخی داستان ها مانند تصمیم کبری از کتب درسی اشاره کرد و گفت: بنده در دهه چهل دانش‌آموز بودم و اکنون دهه ۹۰ است، آیا نیازها بعد از ۵۰ سال عوض نشده است؟

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به دلایل حذف برخی داستان ها مانند تصمیم کبری از کتب درسی اشاره کرد و گفت: بنده در دهه چهل دانش‌آموز بودم و اکنون دهه ۹۰ است، آیا نیازها بعد از ۵۰ سال عوض نشده است؟

حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان، معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در خصوص حذف برخی داستان ها مانند کوکب خانم و تصمیم کبری از کتب درسی اظهار داشت: شاید هم‌سن و سال‌های من به کتاب‌های دانش‌آموزی دوره خودشان علاقه داشته باشند، همچنان که وقتی ما به یاد کفش، کیف و لباس دوره دانش‌آموزی خودمان می‌افتیم لذت می‌بریم، اما واقعاً سلایق و نیازهای امروز مانند چهل سال قبل است؟

وی با تأکید بر اینکه نوع نگاه به زندگی تغییر کرده است، ادامه داد: بنده در دهه چهل دانش‌آموز بودم و اکنون دهه ۹۰ است، آیا نیازها بعد از ۵۰ سال عوض نشده است؟ نوع نگاه به زندگی تغییر نکرده است؟

حجت‌الاسلام محمدیان با بیان اینکه امروز باید کتاب‌های درسی و محتواهای آموزشی ناظر به نیازها، سلایق و علایق امروز دانش‌آموزان باشد، افزود: به صورت نوستالوژیک شاید به قصه تصمیم کبری، کوکب‌خانم، پطروس فداکار دلبستگی داشته باشیم، اما امروز در کشور ما محتوای جدید تولید شده است و نیازهای جدیدی داریم، ضمن اینکه ادبیات جدیدی نیز خلق شده است.

وی اضافه کرد: شاید در ۵۰ سال آینده نیز وقتی این دانش‌آموزان بزرگ شوند، بگویند کتاب‌های درسی ما خیلی خوب بود، در هر حال ما باید ناظر به نیازها، شرایط و محتوا را تغییر دهیم اما مبنا، اصول‌ و ارزش‌ها ثابت باشد؛ به عنوان مثال راستگویی و فداکاری را در کتاب درسی ترویج دهیم.

* امروزه صدها فداکارتر از پطروس در کشورمان پیدا شده است

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه در دوره‌ای فداکاری در قالب پطروس فداکار بود، گفت: امروز در داخل کشورمان صدها پطروس و فداکارتر از پطروس پیدا شده است که اگر قرار است بگوییم باید زندگی فداکاران روزگار خودمان را بگوییم.

وی افزود: معتقدم کتاب درسی به لحاظ محتوایی، روش آموزشی، دانشی و بینشی قوی‌تر از کتاب‌های دهه‌های ۳۰ و ۴۰ هستند و اکنون علمی‌تر و روشمندتر به لحاظ روانشناسی بوده و به نیازهای کودکان توجه کرده است؛ به عبارت دیگر کتاب‌های درسی فعلی، کودکان را برای زندگی آماده می‌کند نه فقط خواندن و نوشتن.

حجت‌الاسلام محمدیان با بیان اینکه نباید نسبت به کتاب‌های درسی به صورت حجمی برخورد کرد، ادامه داد: مهم برایند کار است و برایند درسی ما آمادگی برای زیستن در زندگی امروز است؛ فداکاری کردن برای کشور، داشتن هویت ملی، دینی و انقلابی به عنوان ارزش‌هایی است که باید در کتاب‌های درسی حفظ شود.

وی تأکید کرد: معتقدم کتاب‌های درسی ما به لحاظ محتوایی غنی‌تر از دوره گذشته بوده و روش‌ها علمی‌تر است، اما در عین حال به کتاب‌های آن دوره نیز تعلق‌خاطر داریم؛ به عنوان مثال من هنوز هم وقتی «داشت عباسقلی خان یک پسری» را می‌خوانم، احساس لذت می‌کنم و شعر ایرج‌میرزا تعلق‌خاطر دارم، اما واقعیت این است که آیا باید همیشه کودکان ما در ایرج‌میرزا بمانند یا شاعرهای امروز هم در کتاب‌های درسی وارد شوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امید

      اگه واقعا همچین رویه ای در پیش گرفته باشن که بخوان به صورت سالم، با هدف مشخص و عاقلانه متون قدیمی کتب درسی رو به روز کنن کار خوبیه
      مثلا موفقیت های هسته ای موفقیت های پزشکی علمی و ... اما با برنامه ریزی مشخص و استفاده از افکار و عقاید سالم

      امیدوارم این طور بشه

    • خود خودم

      "بنده در دهه چهل دانش‌آموز بودم و اکنون دهه 90 است، آیا نیازها بعد از 50 سال عوض نشده است؟"

      هویت و فرهنگ چیزی نیست که با گذر زمان فراموش یا عوض بشه

      پاسخ ها

      • هادی

        هم هویت و هم فرهنگ با گذر زمان تغییر می کنن... البته تنها هویت های متغیر و اکتسابی
        وقتی ما مسیری رو اشتباه میریم نباید به علت قدمت اون مسیر ادامش بدیم

    • تبسم

      هر سال عين موش ازمايشگاهى رو بچه ها متد هاى مختلف اموزشى رو امتحان ميكنن ببينن چى جواب ميده!هنوز نتونستند يه متد درست كه مطابق با فرهنگ و شرايط روز جامعه باشه پيدا كنن!
      همه اش تقليد...همه اش شعار!!

      پاسخ ها

      • رها

        کاملا موافقم

    • فاران

      محتوای درسی اون که خیلی خوب بود ، حالا باید ببینیم آموزش و پرورش چرا اینگونه ( تسمیم ) گرفت و چرا به این شکل ( تصمیم ) نگرفت !!!

      پاسخ ها

      • nili

        vaghan chera?!!!!

    • فرشته

      ما که با تصمیم کبری بزرگ شدیم و همواره آوازه ی پتروس در گوشممان بود،این شدیم
      وای به حال نسلی که نه از تصمیم کبرایی برایشان گفته می شود و نه فداکاری ریزعلی ها و پطروس ها را میشنوند و میخوانند

    • محسن

      آره بابا جاش بگید دوست کبری مایه دار است. بابای کبری اختلاس میکند. کبری 4 خط رند دارد.

      پاسخ ها

      • فرشته

        ممنون عالی بود+++++++++++++

    • ايراني

      جناب دوست محترم اين استدلال مانند انكارخورشيد زير ابرمي ماند . وقتي كاري درست باشد تادنيا دنيا است كاردرست ،درست است . مگر آموزه ها وكلمات قصار بزرگان دين ما مربوط به 1400سال قبل نيست چون درست است تا دنياباقي است درست است تصميم كبري وسليقه كوكب خانم هم تا دنياباقي است درست خواهد ماند، چون كارو تصميمشان درست بوده است .

    • عسل

      آقامحسن نظرت خیلی جالب بود

    • reyhoon

      واقعا برای این ها متاسفم که دارن بچه ها رو از داستان های زیبا و پر از معنی محروم میکنند و ذهن و درس اونا رو با داستان های بسیار بی معنی و شعر های بی معنی تر پر میکنند با این که تکنولوژی در حال پیشرفته و اینکه بچه های امروزی با قدیم خیلی فرق دارن ولی نباید این کارو بکنند

      پاسخ ها

      • فاران

        درسته ریحون جان ، موافق ( + )

    • ليلي

      از هر ايراني نسل دومي كه بپرسي معلومه كه كتاباي فارسي دوره دبستان رو با همين داستانا يادش.ولي واقعا حيف كه دگه بچه هاي ما نخوان بشنون اين داستانه رو.چون گوش بچه ها پر شده از داستاناي فرنگي مثل شرك،باربي و...ولي سعي كنيم بچه هامون رو واقعا با فرهنگ ايراني و سنتي مون حفظ كنيم،فكر نكنيم اداي اونوري ها رو در آوردن كلاسه...

    • ghazal khanum

      بهتره یه فصل هم به عنوان یارانه ها و کمبود مسکن به درسا اضافه کنند تا بچه ها از همون اول بدونن کجان و با کیا طرفن!

    • سپیده

      دلم برای تصمیم کبری وخاله کوکب تنگ شده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج