adexo3
۲۳۵۵۲۱
۲۳ نظر
۵۰۰۷
۲۳ نظر
۵۰۰۷
پ

پاسخ به اعتراض شدید وکلا به «تنهایی لیلا»

ماجرای اعتراض گروهی از وکلا به سریال «تنهایی لیلا» به کارگردانی محمدحسین لطیفی با واکنش برخی حقوق‌دان‌ها روبرو شده است.

روزنامه شرق: ماجرای اعتراض گروهی از وکلا به سریال «تنهایی لیلا» به کارگردانی محمدحسین لطیفی با واکنش برخی حقوق‌دان‌ها روبرو شده است.

تازه‌ترین ساخته لطیفی بیش از آنکه به دلیل ویژگی‌های مثبت این روزها سر زبان‌ها باشد، به واسطه حاشیه‌هایی که برای آن به وجود آمده مطرح می‌شود. از یک سو وکلا نسبت به پخش این سریال معترض شده‌اند و از سوی دیگر تهمورث پورناظری آهنگساز نسبت به موسیقی استفاده شده در این کار معترض شده است.

محمدحسین لطیفی، کارگردان این سریال انتشار چنین نامه‌ای را بی‌اهمیت می‌داند و از عملکرد خود چنین دفاع می‌کند:«وقتی تلویزیون به عنوان یک رسانه، ممیزی‌های خودش را دارد، بنابراین تلویزیون باید جواب‌گوی هر قشر اعتراض‌کننده‌ای باشد.

البته من در خود سریال جواب وکلا را داده‌ام. دو جا «حسن پورشیرازی»، وکیل داستان را «آقای وکیل قلابی» خطاب می‌کند اما درهرحال من نهایتا باید پاسخ‌گوی تلویزیون باشم و پاسخ‌گوی هیچ قشر یا نهاد دیگری نیستم. چون اساسا یک کارگردان نمی‌تواند پاسخ‌گوی همه اقشار جامعه باشد.

شاید من پس‌فردا در یک فیلم یا سریالی خواستم راننده تاکسی‌ای را نشان بدهم که جیب مسافرش را می‌زند، آیا باید در قبال نمایش چنین چیزی به همه تاکسی‌داران و تاکسیرانی پاسخ‌گو باشم؟ پس در این مملکت نباید هیچ حرفی بزنیم و هیچ نقدی کنیم، چون «همه خوبیم» دیگر و در هیچ قشری هم بد نداریم! آ

یا وکلایی که این نامه را نوشته‌اند، حتی یک نفر را در صنف خود نمی‌شناسند که قانون را قلب کند؟ ما در فیلم‌ها و سریال‌ها یک نفر را از یک صنف یا قشر نمایش می‌دهیم و مسلما آن را به همه اهالی آن صنف یا قشر تعمیم نمی‌دهیم. یعنی الان مسلما در این سریال منظور من این نیست که همه وکلا قانون را قلب می‌کنند، من تنها یکی از وکلایی که این چنین است را نمایش داده‌ام».

در شرایطی که هنوز تعداد و نام امضاکنندگان این نامه مشخص نیست، سیدمهدی حجتی، وکیل دادگستری یکی از امضاکنندگان این نامه گفته: «بیش از ٣٥٠ نفر از وکلای عضو کانون‌های وکلای دادگستری متعاقب شروع نمایش این سریال از شبکه سوم سیما، در حرکتی خودجوش و طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس سازمان صداوسیما مراتب اعتراض خود را به پخش چنین سریالی اعلام کردند که البته امضای همکاران مستمرا در حال افزایش است و متعاقبا تعداد دقیق وکلای امضاکننده این نامه منتشر خواهد شد».

کامبیز نوروزی، حقوق‌دان نیز، مخالف انتشار چنین نامه‌ای است و درباره این اعتراض صنفی به «شرق» می‌گوید: «این نامه نه از نظر فرهنگی و نه از نظر حقوقی اساسا نامه مقبولی نیست. نه پایه حقوقی دارد و نه ارزش فرهنگی. به‌هر‌حال در یک اثر داستانی، کاراکترهایی وجود دارند و این کاراکترها هویت‌هایی دارند.

یکی از این هویت‌ها، هویت‌های شغلی و ممکن است آن کاراکتر با هویت و شغلی که دارد، شخصیت مثبت فیلم یا شخصیت منفی فیلم باشد و این انتخاب آفریننده اثر است. بنابراین اگر در یک اثر داستانی احیانا یک کاراکتر رفتگر یا یک کاراکتر پزشک وجود دارد یا یک کاراکتر مهندس یا یک وکیل، و این کاراکترها خوب‌اند یا بد، آن خوبی و بدی اقتضای آفرینش اثر هنری است و تحمیل این قبیل محدودیت‌ها تحت عنوان مسائل صنفی و شغلی مصداق بارز سانسور و جلوگیری از آزادی بیان است».

باید دید آیا یک اثر دارد مفهوم مورد نظرش را تعمیم می‌دهد یا نه؟ یعنی دارد می‌گوید همه پزشکان خوب‌اند یا بد؟ یا می‌گوید تمام وکلا خوب‌اند یا بد؟ یا این که فقط یک شخصیت ارائه می‌کند؟ که در این سریالی که من دیدم، ابدا تعمیم داده نمی‌شود. تعابیری که در این نامه به کار رفته، تعابیری است که یک‌سری شعارهای غیرواقعی را به ذهن می‌آورد.

چه کسی می‌تواند مدعی شود تمام وکلا خوب‌اند؟ تمام مهندسان خوب‌اند؟ و همه خوب‌اند؟ در بین تمام مشاغل افراد خادم و افراد بدکار وجود دارند و این انتظار که با تمسک به پاره‌ای شعارها، یک صنف یا گروه را مصون از انتقادات بدانیم، نه حقوقی است و نه با قواعد فرهنگی جور درمی‌آید».
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • babak

      به نظرمن همونطور که درعالم واقع هم همه چیزبرپایه مثبت و منفی (البته ازدیدما)بنا شده و در داستانها و فیلم ها هم شخصیت های سیاه و سفید و خاکستری داریم اگر شخصیتی منفی از قشر خاصی بود در مقابل برای لحظه ای کوتاه هم شده از شخصیتی مثبت ازهمان قشرنشان داده شود تا درصورت انتقاد از کاراکترمثبت مقابل جهت جوابگویی استفاده شود، اگر دراین سریال بنگاه داری منفی بود می توان مثلا بنگاه داری را حتی برای یک سکانس نشان داد که اهل حرام و حلال است و عکس شخصیت منفی را دارد یا همینطور وکیل و غیره

    • بدون نام

      حالا حتماً همه این وکلا هم میشنن سریال رو نگاه می کنن؟ مگه میشه؟ خدایش سریال نگاه کردن وقت تلف کردنه یه برنامه مستند خیلی ارزش بیشتری داره تا این سریالهای تکراری و بی ارزش و گریه آور

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه میشه؟ همه وکلا میشنن سریال رو نگاه می کنن؟

    • بدون نام

      واقعا هم دکتر ها و هم وکلا خود را پسران پیغمبر می دادنند در صورتی که وکلا و دکتر ها در خیلی جاها به شغل خود به چشم یک کاسب نگاه می کنند

    • بدون نام

      دارن جلوی ازادی بیان رو میگیرن .یعنی باید هر چی وکیل و دکتر و هر شغلی تو این مملکت غیر واقعی نشون داده بشن تا راضی شن . واقعیتها هم باید دیده شدن .

    • بهار

      با اينكه سريال جذابي نيست و موارده كليشه اي و دور از واقعيت زياد داره ولي اين كه نشد تو اين مملك از هر صنفي بخوان كاركتر بد نشون بدن صداشون در بياد واقعا مسخره است بايد توي دانشگاها يك واحد درس بالا بردن جنبه هاي اخلاقي بزارن تا قشر تحصيلكردمون كمي با جنبه تر برخورد كنن با مسائل.

    • بدون نام

      از آنهایی که دو آتشه از یک موضوعی که در بین افکار عمومی مورد انتقاد و اعتراض است دفاع می کنند. منصفانه سئوال می کنم، واقعا فکر می کنند مملکت پر از گل و بلبل و مدینه فاضله است و هیچ مشکلی از این صنف وجود ندارد؟ اگر از خود راضی بودن ها را کنار گذاشته بودیم و به انتقادات صادقانه پرداخته بودیم الان دچار اینقدر مشکلات و بدبینی نبودیم. خوبست معترضین این صنف به این سریال چشمان خود را در دادگاهها بازکنند و خوب مشکلات را ببینند.

    • بي نام

      افرين به اين جواب دندون شكن

    • کوتنا

      خیلی بی جنبه هستن
      جناب آقای لطیفی خوب جوابشون رو دادند.

    • user

      وکلا که قاعدتا میبایستی طرفدار حرکتهای دموکراسی باشند. عجب مرگ خوبه واسه همسایه. عجب حالا که پای آزما یش میرسه.بده

    • میثم

      واقعا این سریال مسخره و آبکی که برای تطهیر چهره عده ای خاص ! درست شده ، ارزش این بحث ها را هم داره ؟!

    • بدون نام

      برنامه های صدا و سیما حال به هم زن و فوق العاده سطح پایین و جهت داره ولی خب ملت بیچاره عادت کردن و چاره دیگه ای ندارن جز روشن کرده این سوهان اعصاب

    • بابالنگ دراز

      شورشو درآوردن همه خودشونو فرشته میدونن اه. ما تو کشور دادگاه روحانیت هم داریم یعنی روحانی هم میتونه شخص بد فیلم ها باشه. بس کنید بس کنید این اداهارو دکترها. وکلا و..... حال . ما رو بهم زدید

    • صبا

      تو این جامعه خودمون با چشم خودمون میبینیم که از چه آدمهایی دفاع میشه وچه افرادی فقط به خاطر اینکه پول وپارتی ونفوذ دارند چه وکلایی میگیرند وتبریه میشوند،پس وکلا بیخود اعتراض نکنند،نم.نه هاش هرروز به عین دیده میشه

    • hamid

      هالیوود فیلم میسازه کاخ سفید با خاک یکسان میشه اینجا هم به خاطر یک کارکتر منفی باید کارگردان بگه...
      ازادی بیان هست دیگه

    • RSR

      اه اه اه
      چقد این ملت بی جنبه اند
      اه اه
      خاک توسرتون که جنبه هیچ انتقادی رو ندارین!!!!
      توقع پیشرفت هم داین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • اشکان

      چرا اسمون ابیه من از ابی خوشم نمیاد به کجا اعتراض کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • كتي

      والا ما يه وكيل داشتيم زنگ زد گفت 400هزار تومن بريزيد حسابم پول تمبر بعددو ميليون هم پيش گرفته بود هيچ كاري نكرد پرونده رو گرفتيم وقتي كنترل كرديم ديديم 28هزار 500تومان پول تمبر بود حالا بايد 4 ميليون هم مي داديم كه خوب شد نداديم اين برا يه پرونده ي مالي بود كه خيلي ساده بود بگير برو بالا

    • حق گو

      این چه حرفیه ؟!!! مگه وکیل بد هم داریم مگه میشه ؟!!! بابا جون این قشر رو که همه مردم میشناسن ، شنیدین میگن تا چوب رو برمیدارن گربه دزده فرار میکنه .

    • ح ا

      با سلام
      در هر قشری از جامعه همه جور آدمی پیدا میشه !
      خودمن قربانی تبانی وکیلم با طرف دعوام هستم اقایون وکلا زیاد نگران نباشند

      پاسخ ها

      • كتي

        دقيقا ما هم اين بلا سرمون اومد

    • اشکان

      منم قربانیه این قلکا شدم. همون موقع به وکیل و طرف مقابل گفتم چوب خدا صدا نداره خدای منم بزرگه که بعد چند سال زن اون وکیل رو با مرد زن دار گرفتن ابروش رف مطمئنم نوبت اون یکیم میرسه چون من خدارو تو زندگیم حس کردم وبهش از ته قلبم ایمان دارم

    • محراب مهرگان

      من خودم چوب این وکیلای بی وجدانو بد جور خوردم پول از من گرفت کار منو که نکرد هیچ با طرف منم تبانی کرد نه من بلکه همه کسایی که تو اون دفتر رفت و امد میکردند همه ناراضی بودند خدا نگذره ازش پارتی هم ندارم تا بتونم کاری کنم پس صبر میکنم حق من خوردنی نیست.حالا بهشون برم خورده والا....................

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج